Nas dood?

Started by Sjaak_Banaan, October 26, 2022, 11:16:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Afgelopen dinsdag werkte de QNAP TS-251 nog.
We hebben overdag de firmware geüpdatet, herstart en daarna een harddisk er naartoe geback-upt. Dat duurde wel een uurtje of 7...

's nachts begon deze als een gek te blazen, stofzuiger geluid.... uitgeschakeld en daarna doet die bijna niets meer.
Dit is wat we zien, geen beepjes o.i.d., alleen ventilatorgeluid en deze lampjes:



Wanneer ik naar de led status in de handleiding kijk, kom ik niet verder.
Ook even met HDMI aangesloten op tv, maar gaf geen signaal.

Na wat googlen blijkt de x51 serie wel wat issues te hebben.... geen idee of het hier om hetzelfde probleem gaat, maar er zou een fix zijn door een 100 Ohm weerstand te solderen?!?
Voor mij helaas veel te technisch.

Iemand nog een goede tip?

De data is gelukkig nog wel in tact en is inmiddels herstelt naar een externe schijf.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

KillerbeeNL

#1
Ik denk dat je de Sjaak [emoji16] bent.

:Ontopic: , wat waardeloos dat dit na een update gebeurd , en een weerstand solderen? Daarna ben je toch jouw garantie kwijt of is hij al de garantie periode voorbij?

Edit: ik lees inderdaad over het solderen van een weerstand , de betreffende persoon krijg hierna weer boot problemen en soldeer een 150 ohm weerstand waarna het weer werkt , komt mij onbetrouwbaar over maar misschien misschien zijn er meerdere mogelijkheden te vinden.

Als je er 1 disk uithaalt start hij dan wel op?


Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Sjaak_Banaan

Haha, ben er ook bang voor. :P

Weet niet of de update hier iets mee te maken heeft, deze was wel goed afgerond en na de herstart werkte wel alles normaal.
Stom toeval misschien?

De nas heeft wel 7 uur aan een stuk staan kopiëren, misschien dat die te heet is geworden?
De garantie is in ieder geval voorbij.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

KillerbeeNL

Quote from: Sjaak_Banaan on October 26, 2022, 12:31:06
Haha, ben er ook bang voor. [emoji14]

Weet niet of de update hier iets mee te maken heeft, deze was wel goed afgerond en na de herstart werkte wel alles normaal.
Stom toeval misschien?

De nas heeft wel 7 uur aan een stuk staan kopiëren, misschien dat die te heet is geworden?
De garantie is in ieder geval voorbij.
Nu nog even proberen 1 HD eruit te halen en kijken of hij wel opstart [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Ron_Z

Als je een 100Ohm transitor hebt en kan solderen, hier is je fix https://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=45&t=157459

Sjaak_Banaan

Quote from: KillerbeeNL on October 26, 2022, 12:38:03
Nu nog even proberen 1 HD eruit te halen en kijken of hij wel opstart [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk



Had ik inderdaad geprobeerd, helaas geen resultaat.

Quote from: Ron_Z on October 26, 2022, 14:01:53
Als je een 100Ohm transitor hebt en kan solderen, hier is je fix https://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=45&t=157459


Dat topic had ik ook gezien, maar is voor mij echt abacadabra. Zelfs met het fimpje gaat mij dat niet lukken. :D

Zal eens in de vriendengroep gaan kijken of iemand dat kan. Daar zitten gelukkig wel wat handige Harries tussen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Ron_Z

Ter verduidelijking: het probleem komt door een afstervende Intel Celeron processor serie. Dat dit gebeurd is na een update komt omdat daarbij de NAS opnieuw wordt opgestart, het zit m niet in de update zelf. Er zijn meer merken NASsen die er mee te maken hebben, maar wat je QNAP mag verwijten is dat ze blijven doen alsof de neus bloed. Als je een Harrie gevonden hebt en de NAS weer in de lucht is (zo niet kan ik mijn broer vragen, hij heeft de fix uit moeten voeren, moet de NAS wel naar Vlijmen komen) zou ik je adviseren om toch een andere te kopen en je data over te pompen, want de fix is wel tijdelijk. Maar niemand weet hoe lang het blijft werken. Mijn 251 is nog steeds OK maar wel tot backup NAS "gedegradeerd".

SpeedyAndré

Quote from: Ron_Z on October 26, 2022, 14:01:53
Als je een 100Ohm transitor hebt en kan solderen, hier is je fix https://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=45&t=157459
Ik zou idd een deskundige zoeken, er zijn geen 'transistors' van 1000Ohm of met welke weerstand waarde dan ook.
In dat topic noemen ze het wel goed.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Ron_Z

Ik typ toch ook geen 1000Ohm? Maar je hebt wel gelijk met transistor :worship:

SpeedyAndré

Hmm, mijn draadloze klapboord dendert weer eens  ::)
Bij sommige Synology modellen is dit probleem er ook, eveneens op te lossen met een weerstandje.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Sjaak_Banaan

Hebben jullie toevallig nog tips voor een goede nieuwe?
Zeg ~300-500 euro excl. schijven.

Is bij QNAP blijven verstandig? Zodat de oude schijven nog 1 op 1 gebruikt kunnen worden?
Las dat je deze met hun migratietool kan blijven gebruiken?

Of beter kijken naar Synology of nog wat anders? Ben hier niet zo in thuis.... :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Ron_Z

#11
Ik ben naar de rechtstreekse vervanger TS251D gegaan. En ja, dan kunnen de schijven zo over. Op Tweakers V&A staat een 4GB uitvoering voor leuk prijsje. Maar ik denk dat je veel pro-Synology reacties gaat krijgen hier  :popcorn:

Kjelt

Ik ben zelf inderdaad pro-Synology maar alleen voor 1 ding: security.
Dat is gewoon bij Synology veel beter georganiseerd dan Qnap.
Maar voor Synology ben je net te vroeg, in 2023 komen er waarschijnlijk hele leuke nieuwe modellen uit (hopelijk nu ook met wat snellere NICs)

Als je je NAS niet aan de wijde wereld hangt (dus onbereikbaar vanuit buiten het homenetwork) dan is Qnap beter qua hardware per euro , en als je al tevreden bent over het OS en de gebruiksinterface en je schijven kunnen zo over, dan zou ik dat adviseren.
Overigens ik weet niet of je al een backup hebt, als je schijven ouder dan vier jaar zijn en 24/7 gedraaid hebben dan zou ik ze preventief vervangen.

Sjaak_Banaan

#13
Dank voor de reacties. :)

Wat zou de 4GB versie meer bieden dan de 2GB werkgeheugen versie?
Waar/wanneer merk je het verschil?

Zie dat er bijna 100 euro verschil in zit, je zou misschien ook zelf geheugen erbij kunnen prikken?
Volgens mij is dat niet zo duur toch?


Zie dat de TS-253D ook al bestaat, die heeft standaard 4GB zo te zien, denk dat dit 'm gaat worden.
Of is een Synology nog zoveel beter? Deze hoeft trouwens niet open te staan op het internet.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

KillerbeeNL

Quote from: Sjaak_Banaan on October 27, 2022, 19:29:42
Dank voor de reacties. :)

Wat zou de 4GB versie meer bieden dan de 2GB werkgeheugen versie?
Waar/wanneer merk je het verschil?

Zie dat er bijna 100 euro verschil in zit, je zou misschien ook zelf geheugen erbij kunnen prikken?
Volgens mij is dat niet zo duur toch?


Zie dat de TS-253D ook al bestaat, die heeft standaard 4GB zo te zien, denk dat dit 'm gaat worden.
Of is een Synology nog zoveel beter? Deze hoeft trouwens niet open te staan op het internet.
Bij grote overdrachten misschien mee snelheid ?, meer geheugen is altijd beter , als dat vol loopt dan wordt de boel trager.

Hij zal weer een tijdje mee moeten gaan dus nu investeren om later geen spijt te krijgen , even los van de slijtage van de HD's.



Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Kjelt

Quote from: Sjaak_Banaan on October 27, 2022, 19:29:42
Of is een Synology nog zoveel beter? Deze hoeft trouwens niet open te staan op het internet.
Wat wil je er mee doen of doe je er mee ?
Als het alleen opslag is en een paar kleine dingetjes gewoon Qnap houden als je daar nu tevreden mee was.
Synology loopt qua hardware / € altijd achter op Qnap, alleen de software applicaties en het OS (DSM) is gewoon heel gebruikersvriendelijk. Daar stoppen ze heel veel ontwikkeling in. Maar Qnap komt heel dichtbij tegenwoordig geloof ik.

Sjaak_Banaan

Het is inderdaad vooral dataopslag, weinig tot geen grote bestanden. Voornamelijk foto's, RAW en JPG.
We hakken de knoop door en pakken de QNAP TS-253D.
Dank voor de reacties. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder