Schema van mij Cayin Venus VP100i

Started by mmuetst, October 25, 2022, 23:41:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Deze avond de voorversterker van de Cayin bekeken. Hij is door de firma Hay end gemodificeerd.
Hay een mail gestuurd, helaas mag hij geen schema opsturen. Dan maar zelf aan de slag.
"U heeft een Artephonos versie, door mij ingrijpend gemodificeerd. Gefeliciteerd!
Deze versterker presteert enkel optimaal indien de voorversterker trappen DC gebalanceerd zijn".
Heb de rust stroom op de plates van de 6SN7 zo afgesteld dat ze op beide buizen +/-314 volt meten.
Dit is het schema. Ben benieuwd of de technische mensen op dit forum het type schakeling herkennen. (Tips welkom).


De eindtrap met de KT88 buizen moet ik nog uittekenen (niet meer aan toe gekomen).
Dit zal niet zo moeilijk zijn....
Ook de voeding moet ik nog verder uitpluizen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Inmiddels ben ik al wat wijzer. Het gaat om een dubbele long tailed pair schakeling. Waarbij je bij de eerste de DC offset instelt. Het tweede deel verzorgt nog een versterking voor naar de eindversterker.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

De eerste trap is een gebalanceerde trap die gewoon versterkt en DC gekoppeld aan de 2e trap die ook gewoon versterkt.
De 1K aan de ingang en tegen koppeling klopt niet, en de min 58v kan ook niet of de onderdelen moeten aan een negatieve spanning hangen wat overigens wel zal zijn anders werkt de schakeling niet goed.
Ook staat de zener op zijn kop getekend.

Rob

mmuetst

#3
Quote from: Rob_Dingen on October 28, 2022, 14:36:11
De eerste trap is een gebalanceerde trap die gewoon versterkt en DC gekoppeld aan de 2e trap die ook gewoon versterkt.
De 1K aan de ingang en tegen koppeling klopt niet, en de min 58v kan ook niet of de onderdelen moeten aan een negatieve spanning hangen wat overigens wel zal zijn anders werkt de schakeling niet goed.
Ook staat de zener op zijn kop getekend.

Rob
klopt, het is -58 volt en dan staat de zener goed getekend. Weerstanden moet ik nog eens goed controleren. Soms is het heel onhandig dat je kleurendoof bent  :D
Het klopt wat je zegt, beide trappen versterken.
Ik heb nog geen voorbeeld kunnen vinden dat andere mensen de schakeling op deze manier gebruiken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on October 28, 2022, 15:56:09
klopt, het is -58 volt en dan staat de zener goed getekend.
Dat klopt maar dan staat de eico verkeerd om  ;)

mmuetst

Quote from: Rob_Dingen on October 29, 2022, 12:04:02
Dat klopt maar dan staat de eico verkeerd om  ;)
Boom  ;) weer een ontplofte elco   :D  dacht dat korte streepje min was...fout!
Geniet van Audio, maar betaal met mate.