Upgrade op 2,5 meter afstand

Started by Dirc, October 25, 2022, 20:23:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirc

Wij zitten op een ruime 2,5 meter van onze philips 55oled803/12 af. Op zich geen klagen maar het beestje is 3,5 jaar oud en de slaapkamer vraagt om een upgrade (daar hangt een 10+ jaar oude 42 inch'er).
Erg vervelend, want dat betekent dat er dus een nieuwe TV nodig is in de woonkamer  :angel:.

Nu denk ik zelf dat een slagje groter helemaal niet zo erg is. Vroeger keek ik tegen een doek aan van meer dan 2 meter breed wat prima was.
Ik twijfel tussen 65" en 75". Mijn voorkeur heeft op dit moment OLED omdat ik de bak licht van QLED niet per se nodig heb. Het deel woonkamer waar wij TV kijken is prima te verduisteren indien mogelijk en dan geeft OLED toch wel een mooie kleurbeleving. Maar goed, ik spreek namens een 3,5 jaar oude TV en de techniek heeft niet stil gezeten.

Zijn hier leden die op een vergelijkbare afstand zitten en een 65" of 75" hebben hangen, dan hoor ik graag de ervaring.
Het is zonde om 65" te kopen en dan spijt te hebben dat je niet even doorgespaard hebt. Of andersom, dat de 75 hangt en je liever 65 had.

Verder nog tips qua modellen?
OLED brengt je al snel bij LG / Sony / Philips als ik me niet vergis......

HJ

Quote from: Dirc on October 25, 2022, 20:23:06
Wij zitten op een ruime 2,5 meter van onze philips 55oled803/12 af. Op zich geen klagen maar het beestje is 3,5 jaar oud en de slaapkamer vraagt om een upgrade (daar hangt een 10+ jaar oude 42 inch'er).
Erg vervelend, want dat betekent dat er dus een nieuwe TV nodig is in de woonkamer  :angel:.

Nu denk ik zelf dat een slagje groter helemaal niet zo erg is. Vroeger keek ik tegen een doek aan van meer dan 2 meter breed wat prima was.
Ik twijfel tussen 65" en 75". Mijn voorkeur heeft op dit moment OLED omdat ik de bak licht van QLED niet per se nodig heb. Het deel woonkamer waar wij TV kijken is prima te verduisteren indien mogelijk en dan geeft OLED toch wel een mooie kleurbeleving. Maar goed, ik spreek namens een 3,5 jaar oude TV en de techniek heeft niet stil gezeten.

Zijn hier leden die op een vergelijkbare afstand zitten en een 65" of 75" hebben hangen, dan hoor ik graag de ervaring.
Het is zonde om 65" te kopen en dan spijt te hebben dat je niet even doorgespaard hebt. Of andersom, dat de 75 hangt en je liever 65 had.

Verder nog tips qua modellen?
OLED brengt je al snel bij LG / Sony / Philips als ik me niet vergis......
75"!!
Over Oled kan ik je niet adviseren[emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


dchris

Ik kijk op ongeveer 3 meter afstand naar een 65 inch OLED tv en wens elke dag dat ie wat groter zou zijn :hehe:.
In mijn bioscoop zit ik op 3 meter van mijn 104 inc scherm, en dat vind ik perfect met 16:9 films maar met 21:9 had ik gewild dat het scherm groter was.

Dus ja, ieder zijn voorkeur, maar ik zou persoonlijk gaan voor de 75 inch. Het went namelijk heel snel, en de resolutie is zo hoog dat het pixel probleem er niet meer is.
Zelf heb ik voor OLED gekozen vanwege het intense zwart, als ik een film kijk in de huiskamer in 21:9 en het licht is uit, dan zweeft het beeld echt in de kamer.
Ook als je veel donkere sci-fi en horror kijkt is het een genot.
De nieuwe generatie 2022 OLED tv's hebben trouwens allemaal het nieuwe LG paneel welke 30-40% meer lichtopbrengst hebben dan de vorige generaties.
Dus in mijn ogen is het een win win.

Succes met je keuze!
Mvg,

Dchris

skyfox

Go big or go home is mijn motto. In m'n cinema zit ik op 2,5 meter van een scherm van 100 inch. Beneden had ik op diezelfde afstand, of ietsje langer, 65 inch. Blij dat dit nu 75 inch is (hoewel de reden waarom echt balen was). Ik had 85 gepakt als de missus niet zo tegen was geweest. [emoji3]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Dirc

Met andere woorden, black friday here we come.

Dirc

Nu is de prijs van een 75 incher wel flink verschillend tussen OLED en QLED / mini led.
Ik twijfel daarom tussen een OLED van 65 inch of een mini led van 75 inch....

HJ

Quote from: Dirc on November  9, 2022, 15:41:57
Nu is de prijs van een 75 incher wel flink verschillend tussen OLED en QLED / mini led.
Ik twijfel daarom tussen een OLED van 65 inch of een mini led van 75 inch....
De qled zijn prima maar wel de juiste kiezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


skyfox

75 inch, zonder twijfel. Daar ga je geen spijt van krijgen als liefhebber.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Dirc

#8
Quote from: HJ on November  9, 2022, 18:19:11
De qled zijn prima maar wel de juiste kiezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Welke zou dat dan zijn?
Ik vraag me af of ik van OLED naar QLED geen spijt krijg van mindere zwartwaardes. Mijn 'tv hoek' heeft weinig direct daglicht dus helderheid heb ik niet nodig.

Voor OLED kijk ik naar LG OLED65G26LA
Voor QLED heb ik geen enkel idee, behalve dat ik geen Tizen van Samsung fan ben. TCL heeft dan weer Android TV maar wordt nog weleens een 'goedkope chinees' genoemd.

Ik weet dat ik voor minder euro's een 75" TCL (TCL QLED 75C835) heb hangen dan een 65" OLED.

Dirc

Quote from: skyfox on October 26, 2022, 11:42:53
Go big or go home is mijn motto. In m'n cinema zit ik op 2,5 meter van een scherm van 100 inch. Beneden had ik op diezelfde afstand, of ietsje langer, 65 inch. Blij dat dit nu 75 inch is (hoewel de reden waarom echt balen was). Ik had 85 gepakt als de missus niet zo tegen was geweest. [emoji3]

Heb je een sfeerimpressie? Bij mij is de muur namelijk net zo breed als een 75 inch tv, dus mijn vrouw vind dat principieel al een mindere keuze. Je koopt toch geen TV net zo groot als de muur........ ;D

Dirc

#10
Ik kom trouwens van een Philips 55OLED803. En we zitten er vrij dicht op, dus picture quality gaat het uiteindelijk winnen van size denk ik.

HJ

Quote from: Dirc on November  9, 2022, 20:23:55
Welke zou dat dan zijn?
Ik vraag me af of ik van OLED naar QLED geen spijt krijg van mindere zwartwaardes. Mijn 'tv hoek' heeft weinig direct daglicht dus helderheid heb ik niet nodig.

Voor OLED kijk ik naar LG OLED65G26LA
Voor QLED heb ik geen enkel idee, behalve dat ik geen Tizen van Samsung fan ben. TCL heeft dan weer Android TV maar wordt nog weleens een 'goedkope chinees' genoemd.

Ik weet dat ik voor minder euro's een 75" TCL (TCL QLED 75C835) heb hangen dan een 65" OLED.
Tcl heb ik nog nooit gezien.
Zelf heb ik een 85qn95a maar deze kost niet minder dan een vergelijkbare oled schat ik.
Kwa zwartwaardes, een oled meet beter maar of het in de praktijk zoveel uitmaakt?
Voor mij is deze serie(90 en 95) qled prima en heeft ook voordelen.
Mss persoonlijk maar Tizen vind ik echt rap en super werken. De nieuwste modellen schijnen wat dat betreft minder te zijn(hebben een nieuwe versie).
Als je in de buurt bent ben je welkom ,om het zelf te bekijken [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Marcel.B

Ik heb een Samsung 85QN95B uit 2022 zonder problemen met Tizen want het werkt gewoon soepel.

De zwartwaarden vind ik op deze tv meer dan goed en bij mij heeft meegespeeld dat de QLED's niet kunnen inbranden zoals bij de OLED's aangezien ik een HTPC met chrome gebruik met de tv als monitor.

Op mijn oude plasma Pioneer LX5090 zie je de chrome balk nog altijd door het beeld heen, daarom koop ik nooit meer een tv waar de kans groot is dat die inbrand.

En met HDR is het echt schitterend met die bak licht die het geeft.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

Dirc

Waar ik met QLED bang voor ben is juist de 'bak' licht.
Wij zitten er kort op, redelijk verduisterd dus ik wil niet teveel licht en aan het einde van de avond hoofdpijn hebben :-)

Marcel.B

Minder licht instellen of op filmmakers modus afspelen en je hebt daar geen last meer van, kijk maar op www.rtings.com om te zien hoever ze de helderheid terug schroeven, wat ik overigens in mindere mate doe want ik vind de film modus bijna altijd te donker.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

Dirc

Nog 1 toevoeging die ik niet vermeld heb, maar zeker essentieel is. Ik wil niet meer dan 1500-2000 uitgeven waarbij de voorkeur 1500.
Dus het meest nieuwe top model zal het niet zijn inderdaad.

skyfox

Quote from: Dirc on November  9, 2022, 20:24:54
Heb je een sfeerimpressie? Bij mij is de muur namelijk net zo breed als een 75 inch tv, dus mijn vrouw vind dat principieel al een mindere keuze. Je koopt toch geen TV net zo groot als de muur........ ;D
U heeft pb [emoji3]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Dirc

#17
Even een indruk:

77 inch:


55 inch (huidig):


65 inch:


75 inch:

Dirc

Heb op mijn shortlist gezet:

philips-65oled807
LG OLED65G26LA

Reden: De kans dat de vrouw 75" of 77" leuk vind is nie theel groot.
Reden 2: Eigenlijk geen reden maar meer een verklaring naar mezelf: volgens alle afstand bereken tooltjes (THX, SMPTE) zou 65" de beste keuze zijn 8)

Voordeel LG: Hangt plat tegen de muur
Voordeel Philips: Ambilight (tenminste hebben wij nu ook en ervaren wij als prettig)


HarrieA

#19
Ik zou ook een 75 kiezen.
(Zeg ik heel stoer en die van zijn vriendin niet groter mocht kopen dan 55" op een grotere afstand)

Je zou eens een MediaMarkt binnen kunnen lopen en daar in levende lijven kunnen zien wat het verschil is.

JoWa

We hebben een kleine twee jaar geleden gekozen voor 75".
Zelfs na de verhuizing naar een kleinere woning bevalt deze qua grootte prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Dirc

#21
75" betekent dat ik in de 1500e prijsrange waarschijnlijk moet inleveren op andere fronten zoals kwaliteit?
Een nadeel van 75/77 inch ambilight is dat er geen muur over is om op te schijnen  :nowink:

JoWa

Als ambilight een zeer grote pré is: gaan voor een 65".
Je krijgt van een grotere tv zeker geen spijt.

Wij kwamen van een 50" en hebben geen moment  spijt gehad.
Wat betreft kwaliteit en dus ook prijs, kan ik je niet in adviseren.
Wij hebben een instapper van LG en deze voldoet in onze situatie prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Dirc

Ambilight wordt vooral gewaardeerd door de vrouw.
Daarnaast is het zo dat 65" nog wat muur overlaat en 75" niet.
Tenslotte, zoals ik eerder zei, twijfel ik of ik veel kwaliteit inlever. Immers een grotere TV voor dezelfde prijs zal ergens anders inleveren.

Tabcam

Van 3.5 meter is de 77" prima. Mijn vriendin wilde eerst miet maar uiteindelijk is ze er ook erg blij mee. Zou sowieso in elk formaat voor OLED gaan, het kost wel wat moeite de beste kwaliteit eruit te halen maar het is wel vel mooier zo zwart.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i