De universele luidspreker: Altijd een compromis?

Started by audiotechneut, October 25, 2022, 17:47:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Gezien ik met oude meuk draai zijn dit wel de luidsprekers die het meeste aangesloten staan:
OLS Lotus II


Specs zijn hier nog te vinden
https://michielvanzaane.wordpress.com/2019/01/15/een-gloeiende-druppel-op-de-plaat/
Deze luidsprekers zijn zeer (buizen) versterker vriendelijk. Heel mooi ruimtelijk beeld met een strak en diep laag. Je hebt wel een hoge WAF nodig  ;) ze zijn nogal lomp.
Zou nog wel eens de OLS Lotus I op de kop willen tikken, helaas wordt deze bijna niet 2e hands aangeboden.

Reference 3a Master Control

Specs hier te vinden
http://3a-art-et-acoustique-appliquee.fr/catalogue_en.php?nom=Reference%203A&serie=Master&type=Master%20Control



Ook deze luidsprekers zijn (buizen) versterker vriendelijk. Ook hier weer mooi ruimtelijk beeld met iets minder laag dan de OLS.
Ik heb heel wat nieuw spul horen spelen waarbij ik dacht, nee, doe mij maar die oude meuk  ;)

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vanzomereng

Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 09:18:29
Het compromis met poorten?
In het tijdsdomein een moeilijk als 'perfect' te beschouwen methode. Het geluid dat een poort produceert is altijd een reactie op de beweging van de actief aangestuurde driver. Kan dat goed klinken? Uiteraard. Is dat een compromis voor 2 gelijktijdig uitslaande actieve drivers ... ja.

Suggereer jij hiermee, dat jouw oplossing wel perfect is dan?,  M.i.z. bestaan er geen perfectie systemen.
In de praktijk is e.e.a. niet zo dramatisch, vele kleine imperfecties vallen buiten het kritische bereik/gehoor van vele luisteraars.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

#27
Quote from: mmuetst on October 26, 2022, 14:13:51
Ik heb heel wat nieuw spul horen spelen waarbij ik dacht, nee, doe mij maar die oude meuk  ;)

Jij bent toch niet van het type, vroeger was alles beter ;)

Mijn ervaring is, dat er tegenwoordig veel speakers nieuw worden aangeboden in de prijsklassen van 1.000 t/m 4.000 euro per paar
wat voor enkele tientallen jaren terug, volledig ondenkbaar was.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Mijn speakers vergelijk ik qua prijs graag met de Kii incl basmodules. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CinéHome

#29
Quote from: VANZOMERENG on October 26, 2022, 14:14:44
Suggereer jij hiermee, dat jouw oplossing wel perfect is dan?,  M.i.z. bestaan er geen perfectie systemen.
In de praktijk is e.e.a. niet zo dramatisch, vele kleine imperfecties vallen buiten het kritische bereik/gehoor van vele luisteraars.
Ik beweer toch nergens perfectie. En zoals je zelf schrijft: 'kleine imperfecties'. Dat laat ik dan open voor interpretatie. Maar het mag duidelijk zijn dat starten vanaf een imperfect uitgangspunt altijd minder interessant is dan vanaf een potentieel perfect.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

CinéHome

Quote from: chansig on October 26, 2022, 13:44:53
Ik heb de speakers niet gebouwd. Maar geen eigen topic begrijp ik ?
Het is toch niet omdat je ze niet zelf bouwde, dat je geen oordeel hebt over hun kwaliteiten?
Ik had al eens een topic aangaande mijn 3-weg monitor. Daar kwam toen zoveel b.s. langs, dat ik er en tijdlang klaar mee was.
Wie echt interesse heeft klopt wel aan. Dan kan je meteen zelf horen of het de moeite loont.

Gek genoeg zijn er best wat mensen die eerst een review of 3 willen lezen alvorens ze willen luisteren.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

chansig

Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 15:27:13
Het is toch niet omdat je ze niet zelf bouwde, dat je geen oordeel hebt over hun kwaliteiten?
Ik had al eens een topic aangaande mijn 3-weg monitor. Daar kwam toen zoveel b.s. langs, dat ik er en tijdlang klaar mee was.
Wie echt interesse heeft klopt wel aan. Dan kan je meteen zelf horen of het de moeite loont.

Gek genoeg zijn er best wat mensen die eerst een review of 3 willen lezen alvorens ze willen luisteren.

Zeker kan ik een oordeel veel. Iedereen heeft smaak. Dus ook ik.

Ah..de speakerbouwendebullshitmeter.  :D

Je wilt schijnbaar alleen de lekkere vruchten plukken van...

Jammer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Quote from: VANZOMERENG on October 26, 2022, 14:20:17
Jij bent toch niet van het type, vroeger was alles beter ;)

Mijn ervaring is, dat er tegenwoordig veel speakers nieuw worden aangeboden in de prijsklassen van 1.000 t/m 4.000 euro per paar
wat voor enkele tientallen jaren terug, volledig ondenkbaar was.
Nee hoor, er is genoeg te vinden op de nieuwe markt wat prima klinkt. Die oude besjes in mijn mancave mochten toen die tijd nog groot en lomp zijn. Tegenwoordig moet het allemaal in de moderne interieurs passen.
Ik luister eigenlijk van alles van Hardrock, klassiek en jazz. Sommige luidsprekers in mijn collectie zijn voor specifieke muziekstromingen heel mooi. De OLS en de 3A kun je alles op draaien en zijn ook wel aardig voor opnames die minder zijn.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vanzomereng

#33
Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 15:20:18
Maar het mag duidelijk zijn dat starten vanaf een imperfect uitgangspunt altijd minder interessant is dan vanaf een potentieel perfect.
Klopt, maar dit is ook niet door niemand beweerd hiero.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

audiotechneut

#34
Reference 3a Master Control

Deze rakkers heb ik ook gehad. Erg mooie luidspreker maar ik zette er wel mijn huwelijk mee op het spel. Ze vond ze echt foei lelijk. Het was de witte versie.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

audiotechneut

Ik heb het idee dat er met moderne hedendaagse luidsprekers wel meer impact gerealiseerd kan worden. Zeg maar de hoeveelheid kwalitatief goed geluid in verhouding tot de afmetingen. Ik kon zelf helaas niet naar Veldhoven dit jaar maar een vriend en een kennis van mij gingen onafhankelijk van elkaar wel. Beide kwamen gek genoeg met hetzelfde verhaal na afloop. Ze hadden een demo van de Totem Sky monitoren gehoord en waren daar erg van onder de indruk. Mijn vriend vond het ongelofelijk dat zo'n compacte luidspreker zo'n plaatje kan neerzetten. (En hij is wel wat gewend.). De luidsprekers die ik koop zijn altijd tussen de 10 en 30 jaar oud. Wellicht moet ik eens voor recente gaan. 
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

mmuetst

#36
Quote from: audiotechneut on October 26, 2022, 19:41:30
Reference 3a Master Control

Deze rakkers heb ik ook gehad. Erg mooie luidspreker maar ik zette er wel mijn huwelijk mee op het spel. Ze vond ze echt foei lelijk. Het was de witte versie.
Dus de titel van dit topic had moeten zijn "De gezellige vrouw in huis: Altijd een compromis? " :D
De A3 is zo'n set in mijn mancave die heel lang blijven.
Ik snap dat er forum leden zijn die het bij één paar luidsprekers houden, maar gezien ik de ruimte heb staan er bij mij 11 paar plus twee subwoofers. En heb weer een mooie set gezien op Marktplaats....
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jahtari

11 paar had ook 1 excellent paar kunnen zijn?  :wow:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

audiotechneut

#38
Quote from: VANZOMERENG on October 25, 2022, 23:47:01


Het feit dat jij en wellicht velen met jouw, moeite hebben om een goede speaker (all-rounder) te vinden die ook vergevingsgezind
is voor slechtere opnames heeft meer met jouw vergevingsgezind te maken (lees: bereidheid tot compromis)

Mijn advies is gewoon om zelf hierin wat meer soepelheid in te betrachten om niet het risico te lopen om pas op zeer late leeftijd
die zogenaamde heilige graal gevonden te hebben  :D   
Zit wat in. Wellicht is het al te laat (ben al 62  ;D.) Misschien moet moet ik gewoon door met de Totem Sttaf (en niet Staff zoals vele denken) Sowieso erg vrouwvriendelijk  ;D
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

audiotechneut

Zo ziet dat er dan uit. Bescheiden toch?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

mmuetst

Quote from: jahtari on October 26, 2022, 20:34:28
11 paar had ook 1 excellent paar kunnen zijn?  :wow:
Klopt, maar een box luidsprekers zal nooit het zelfde klinken als een open baffle luidspreker. En het laag van een transmissielijn is toch weer wat dieper dan een basreflex. Daarom heb ik van de meeste soorten een verzameling opgebouwd. Wil ik open baffle dan sluit ik mijn Magnepans aan. Wil ik gesloten systeem dan neem ik een luidspreker uit mijn Translator collectie. Ik heb de ruimte, dus waarom niet?
Alleen mijn transmissielijn is niet van geweldige kwaliteit, maar ach je kunt niet alles hebben toch? En het mooie is dat ik van alle types kan genieten .De Translators is een beetje een verzamel woede....Die Hans Baan heeft toch leuk spul gemaakt  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Quote from: audiotechneut on October 26, 2022, 21:04:04
Zo ziet dat er dan uit. Bescheiden toch?

Ik zou die a symmetrie niet kunnen verdragen op den duur.  :D

Maar wel een mooi plaatje zo.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gizmo2

Quote from: audiotechneut on October 26, 2022, 19:41:30
Reference 3a Master Control

Deze rakkers heb ik ook gehad. Erg mooie luidspreker maar ik zette er wel mijn huwelijk mee op het spel. Ze vond ze echt foei lelijk. Het was de witte versie.
Hier ook alleen maar oude meuk.
de Reference 3a grand master...... klinkt voortreffelijk, aangestuurd door twee x bryston 7b mono en audio research ls7.



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mmuetst

Quote from: audiotechneut on October 26, 2022, 21:04:04
Zo ziet dat er dan uit. Bescheiden toch?
Dat ziet het zeker, maar ik zit meer te denken in het beest "akoestiek" u weet wel, glazen tafel kale vloer van hout (kan niet goed zien wat het is). Nu is iemands akoestiek bepalen via een foto net zo beroerd als iemand een luidspreker advies geven. Maar hoe ervaar je de akoestiek zelf?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

audiotechneut

Het is toch redelijk gedempt door de stoffen meubels. De planken houten vloer is veel beter dan plavuizen! En belangrijk: De kamer is door de open keuken 11 meter lang. Het geluid kan goed weg.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Mao

#45
Quote from: VANZOMERENG on October 25, 2022, 23:47:01
Ja hoor..... er zijn wel honderden speakers op te noemen welke als goede all-rounders bestempeld kunnen worden en redelijk
vergevingsgezind zijn m.b.t. slechte opnames.   

1 van deze speakers, heb ik in mijn bezit ( B&W 702S2 )
- voldoende pit bij hardrock
- voldoende verfijnd bij klassieke muziek
- vergevingsgezind

Er zijn momenten waarop ik wellicht een grote JBL, Klipsch of een PA-systeem bij hardrock meer fun vind geven en
er zijn momenten waarop ik een Magnepan of een grote elektrostaat van Martin Logan bij klassieke muziek nog verfijnder
of filigraner vind spelen maar voor elke genre een andere speaker is niet erg praktisch.

E.e.a. hangt ook van je luistergewoontes en smaak af,  niet voor iedereen heeft een speaker bij klassiek (te) "gepolijst te klinken
en hoeft het bij hardrock ook niet te pittig/dynamisch te zijn. 
Verder kunnen dit soort "luisterwensen" ook nog per moment (in welke "mood" je verkeerd) steeds verschillen.

Ja.... een speaker is dus altijd een compromis omdat....
1.  iemand een bepaalde speaker vooral bij een bepaalde genre vind excelleren en dit persoon kan weer sterk kan verschillen
2.  een speaker voor een bepaalde kostprijs is gemaakt en de fabrikant derhalve dus keuzes heeft moeten maken

Verschillen tussen speakers kunnen groot zijn maar vallen m.i.z. pas dramatisch op, bij een 1-op-1 vergelijk.


Het feit dat jij en wellicht velen met jouw, moeite hebben om een goede speaker (all-rounder) te vinden die ook vergevingsgezind
is voor slechtere opnames heeft meer met jouw vergevingsgezind te maken (lees: bereidheid tot compromis)

Mijn advies is gewoon om zelf hierin wat meer soepelheid in te betrachten om niet het risico te lopen om pas op zeer late leeftijd
die zogenaamde heilige graal gevonden te hebben  :D   

Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat.
Pak weg 45 jaar geleden had ik een set Tannoy Berkley's op mijn zolderkamer met Harman Kardon versterker voor en eind. Dat klonk geweldig tot dat, ik ergens ging samenwonen 3 hoog achter op etage met houten vloeren. Dat was geen optie meer voor de Tannoy's daar mocht best wat gas op. Dus op zoek naar wat anders die op wat lager volume open en vol klonk.dat werden electrostaten met een sub eronder die al snel aktief werden aangestuurd met 2 eindversterkers en Nakamichi wisselfilter er tussen. Je kon er van alles op draaien van Pink Floyd tot AC\DC en klassiek vooral piano muziek. Nu heb ik sinds 15 jaar en natuurlijk ander woning de draad weer opgepakt naar andere luidsprekers. Uiteindelijk de JBL 4350 luidsprekers en uiteraard weer met 2 eindversterkers erachter. Mijn voorkeur ging toch meer uit naar het luisteren van Americana en de betere popmuziek totdat ik de draad weer oppikte naar wat meer klassiek te luisteren.

Wie ooit gezegd heeft dat je geen klassieke muziek over JBL luidsprekers kan spelen moet ik je teleurstellen. Het enige probleem wat ik bespeur is dat sommige opnames wat minder klinken of anders klinken vanwege andere lokatie en dat hoor je meteen. Ook voor niet klassieke muziek knallen als het moet ook op laag volume! en je hoort dat de wat slechtere opnames meteen door de mand vallen. Vaak is dat dan jammer maar uiteindelijk gaat het om de muziek. Je kan het niet veranderen maar het klinkt wel zoals de maker het bedoeld heeft. Een goed voorbeeld is Led Zepplin II album, op laag volume niet te verteren maar o wee o wee als je het op oorlogs sterkte afspeeld dan weet je niet hoe goed het klinkt. Heel veel platen gemaakt in de jaren eind 70 begin 80 uit de echte Disco scene (dus geen BeeGees gezwijmel) hadden dat ook die werden namelijk afgemixed op het niveau waarop ze werden afgespeeld en er zijn zelfs opnames afgemixed in Studio 54 in New York overdag de studio en avond/nacht feesten.

Voor mij nagenoeg compromisloos maar ze zijn wel erg groot en kostbaar als je een set weet te vinden. Wel aktief aansturen en totaal geen subwoofer nodig zitten per slot van rekening 2 15" luidsprekers per kant in.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

audiotechneut

Een mooi pleidooi. Ik wil alleen even aanvullen dat ik niet altijd geloof dat CD's zijn opgenomen zoals de maker het bedoeld heeft. Er gaat veel fout in opnamestudio's en het resultaat is vaak matig tot slecht. Ik geloof niet dat de artiesten een beroerd opgenomen/afgemixte opname willen uitbrengen. Het lijkt wel of de artiesten weinig invloed hebben op de kwaliteit van wat er in studio's gebeurt. Het kan ook een geldkwestie zijn, ik weet het niet...
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

katwax

Quote from: jahtari on October 25, 2022, 19:42:08
In de basis blijft het persoonlijk. Iedereen heeft andere oren en voorkeuren.

Ik ben voorstander van actieve speakers. Verder is het aanpakken van de akoestiek zeer belangrijk, hiermee kun je veel winst behalen.

De laatste plooien kun je dan glad strijken met dsp en ruimtecorrectie. Dit haalt voor mij een groot gedeelte van de voodoo uit de hobby, van bijv. vermeende magische combinaties van apparatuur.  En dsp geeft je dan de mogelijkheid om het geluid te tunen (meer laag bijv.) naar jouw persoonlijke voorkeur.

Ik had laatst een andere set actieve speakers op proef. Met de ruimtecorrectie aan en in dezelfde (grotendeels gedempte) ruimte was er heel weinig verschil in het geluid.

En alles klinkt voor mijn gevoel zoals het hoort. En een piano klinkt met sommige tonen voor mijn oren irritant, net als bij een echte piano, een snerpende vervormende elektrische gitaar klinkt zoals ik m omschrijf en een hemelse vrouwenstem ook.
Hier sluit ik mij bij aan.
Mijn mening is ook dat de akoestiek van de ruimte 1 van de belangrijkste zaken is. Afhankelijk van de speaker kan je hier nog beetje compromis maken met je selectie van speakers, maar het blijft zo en zo zeer belangrijk.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Mao

#48
Quote from: audiotechneut on November  7, 2022, 22:51:23
Een mooi pleidooi. Ik wil alleen even aanvullen dat ik niet altijd geloof dat CD's zijn opgenomen zoals de maker het bedoeld heeft. Er gaat veel fout in opnamestudio's en het resultaat is vaak matig tot slecht. Ik geloof niet dat de artiesten een beroerd opgenomen/afgemixte opname willen uitbrengen. Het lijkt wel of de artiesten weinig invloed hebben op de kwaliteit van wat er in studio's gebeurt. Het kan ook een geldkwestie zijn, ik weet het niet...

De maker is niet alleen de Artiest maar ook de producer die vooral daar een stempel op drukt. Ik wil niet zeggen dat er veel fout gaat in de opname studio maar ik heb zo mijn ervaringen vanwege mijn arbeids verleden in opname studio's. Het zijn meerdere factoren die in de keten een rol spelen. uiteindelijk bepaald de artiest of belangenbehartiger iets uit te brengen of niet. Ook is vooral nu dat er allerlei tapes boven water komen van overleden artiesten die weer kunstig worden uitgebracht en opgelapt. ook allerlei demo's of proefopnames, leuk voor de liefhebber maar geluidstechnisch gezien is dat vaak niet zoals men het wil horen.

Mijn uitgangs punt was altijd en eigenlijk nog steeds ik wil zo dicht mogelijk bij de bron blijven. Vandaar ooit eens mijn keuze voor de Tannoy's die toen financieel binnen mijn bereik lag.
JBL had echter de wereld monopolie waar het ging om Studio Monitoren in de jaren 70/80 maar liefst 80% van de opname Studio's in Amerika gebruikten JBL van de 4311 tot de grootste 4350.

Het Album Dark Side of the Moon wordt door audiofielen hier bestempeld als een van de best klinkende Pink Floyd albums. De JBL 4350 monitoren werden voor de opnames gebruikt. Als ik dit album afspeel op mijn set klinkt het gewoon goed niets op aan te merken maar ja ik zou niet weten hoe andere dat ervaren op mijn set of uberhaupt hoe het op een andere set klinkt. Ook ben ik best wel fan van The Who die in hun Ramsgate Studio maar liefst 8 4350 hadden staan voor afluistering vraag me niet waarom. Ik heb een paar albums van hun die daar zijn opgenomen en die klinken niet echt dat je zegt geweldig, ik heb albums die lekkerder klinken uit dat genre muziek hun live registraties zelfs Woodstock klinkt lekkerder.

Verder kan ik uit ervaring zeggen dat Muziekanten te regelmatig  zeg maar in geluidstechinsche conflicten met de opname techneut komen wat goed of slecht klinkt.  Bekendste verhaal is wel van Johnny Cash maar dan wel weer ten goed van hem. Sinds de komst van home studio's en verre digitalisering doen muzikanten steeds meer zelf en opnames in de huiskamer is geen uitzondering meer. Luister eens naar de gemiddelde hit of iets wat uitgebracht wordt dat klinkt nergens meer naar. Dan kan je beter maar een paar sonosjes kopen.

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels