Audioparameters meten.

Started by Chris Cables, October 22, 2022, 23:46:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Chris Cables

Is er iemand op het forum die 'de grote zes' audioparameters meet of enige professionele ervaring op dit gebied heeft?
Zo ja, kunt u enkele voorbeelden beschrijven en wat uw testregime is/was, evenals de eventueel gebruikte testapparatuur?

De 'grote zes' audioparameters zijn:
• Level
• Frequency Response
• Total Harmonic Distortion plus Noise (THD+N)
• Phase
• Crosstalk
• Signal‑to‑Noise Ratio (SNR)

Ik zou vooral graag horen over onafhankelijke testresultaten in vergelijking met de specificaties van een fabrikant.

Ik zou ook graag horen over andere meettechnieken die niet noodzakelijkerwijs gerelateerd zijn aan iets wetenschappelijks of traditioneels.
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat de manier waarop iets klinkt niet per se wordt bepaald door hoe het meet voor THD, SNR enz., daarom zou het geweldig zijn om te leren of iemand enig onderzoek of hypothesen is tegengekomen met betrekking tot hoe geluid kan worden gekwantificeerd in termen van bijvoorbeeld emotionele reacties.
Er is veel gelezen over hoe muziek een emotionele reactie beïnvloedt, maar er is niet veel te vinden over of/hoe apparatuur hetzelfde effect heeft.
Waarschijnlijk het meest voor de hand liggende voorbeeld dat ik persoonlijk kan bedenken, zijn buizenversterkers en het unieke 'tubey'-geluid dat ze kunnen bieden, evenals alle vele afleidingen binnen deze categorie.

Rob_Dingen

Lever voltmeter, Frequentie response RTA software of scope met frequentie generator, RTA software of dure meetaperatuur bijv AP, Fase met RTA software,Crosstalk RTA software scope en multimeter, Signal to Noise RTA software meet apparatuur scope.
Bouw nu al 40 jaar buizen versterkers versterkers speakers enz.
Daarbij gebruik ik metingen als tool niet als einddoel.
De rede daarvoor is ervaring van de laatste 40 jaar dat betere meet cijfers niet hoeven te betekenen dat het in alle gevallen beter klinkt, soms wel en soms niet.
Geen touw aan vast te knopen dus.
Ook de emotie die apertuur i.c.m muziek over kan brengen is niet vast te leggen in metingen, het heeft namelijk niet te maken met meer of minder vervorming.
Ook het relaas over buizen versterkers klopt niet dat die warmer klinken omdat ze vervormen.
Er zijn ook buizen versterkers die weinig vervormen net zoals er normale versterkers zijn die veel vervormen, tenminste naar de maatstaven van tegenwoordig.
Dus een kant en klaar concept hoe het nu moet gaat er ook niet komen.
Ik weet dat er een groep mensen is die er anders over denken maar dit is mijn persoonlijke praktijk ervaring van wat ik de afgelopen jaren geleerd heb.

Rob