Liefhebbers van cassettebandjes en Walkmans hier?

Started by Chris Cables, October 15, 2022, 17:01:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Chris Cables

Helaas niet zo'n populair of actief gedeelte van het forum, dus het leek me leuk om iets te posten!

Ik ben dol op cassettebandjes sinds ik jonger was. De interesse werd een paar jaar geleden weer aangewakkerd toen ik een doos met oude banden van de John Peel-radioshow herontdekte die zo'n invloed hadden op mijn muzieksmaak! Dit stuurde me in een konijnenhol van het zoeken naar alle decks, tapes en Walkmans waar ik naar verlangde toen ik jonger was, maar nooit kon betalen.
Nu is het helaas een beetje een dure obsessie geworden.

3 Dragons, meerdere andere Nakamichis, Yamahas en Sony's, maar het enige apparaat dat ik absoluut graag gebruik, is mijn Sony TC-D5M, waarvan ik er 2 heb; een dagelijkse chauffeur en een nieuw, functioneel, ongebruikt exemplaar.
Geloof het of niet, als ik zou moeten kiezen welk item ik mijn brandende huis zou tegenkomen om te redden, zou het de mint TCD5M zijn! lol.
Ok misschien eerst het paspoort, dan de Sony. Het is best een geluk dat ik geen vrouw/vriendin, kinderen of huisdieren heb, want die zouden tweede keus zijn!  :devil: :laugh:

Zijn er in ieder geval nog andere liefhebbers van draagbare (cassette) audio op dit forum?


Mediator

Ik ben uiteraard ook opgegroeid met de cassette. Toen vooral bedoeld om muziek uit te wisselen met je vriendjes. Een LP koste toen 25 gulden. Maar ook je vinyl te sparen. Ik ben begonnen met een Philips/Schneider deck toen naar een Philips en toen naar een Pioneer CT959. Het deck heb ik ergens mid jaren 2000 verkocht omdat het werkeloos aan de kant stond. Ik denk dat iedere helder denkende muziekliefhebber nu aan de cassette voorbij gaat. De techniek is al jaren gestopt en de prijzen die men voor een tweedehands deck op niveau vraagt zijn exorbitant. Heb je nog een cassettedeck dan kan ik me voorstellen dat je er aan vast houdt. Maar ik kan me net zo goed voorstellen dat je hem verkoopt omdat je er nu goed geld voor krijgt als je een voormalig top deck bezit. Ik zou absoluut drie Dragons redden trouwens en misschien tegen de tijd dat je een vrouw hebt dat je er dan ook anders over denkt.

Chris Cables

Quote from: Mediator on October 16, 2022, 11:53:09
Ik zou absoluut drie Dragons redden trouwens en misschien tegen de tijd dat je een vrouw hebt dat je er dan ook anders over denkt.

:laugh:
Ik ben geneigd om het ermee eens te zijn!

P_j_V

Ik heb ook meerdere walkmans gehad, van Sony en Aiwa,, de meesten gingen niet zo lang mee  :nopompom:
Een paar jaar geleden zag ik dat Sony de naam Walkman weer ging gebruiken, nu voor digitale players.
Daar heb ik er 1 van gekocht, die gaat ondertussen al jaaaaren mee, langer dan alle eerdere walkmans bij elkaar.
Zelfs de originele in-ears heb ik er nog bij (voor in het vliegtuig, met noise cancelling.)
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

Mediator

Misschien had ik nog moeten zeggen 'als je de juiste vrouw treft' Chris Cables. En walkmans heb ik ook gehad. Een Aiwa JX2000. Koste toen 999 gulden en dat was een mega bedrag in die tijd. Was ook een top ding maar mijn iPhone 12 met AirPods Pro speelt echt veel beter. Het bleef toch lastig om die walkmans compact en goed klinkend te krijgen. Ik ben de Aiwa 'kwijtgeraakt' tijdens mijn scheiding. Kwestie van verkeerde vrouw dus  ;)

Mokumer45

#5
Mijn 1e cassette deck was een Akai, het platte model met schuin opstaande VU-meters en een klep, waaronder de cassette plat lag (opgezocht, volgens mij de GXC-46D). Denk in 1973 of 1974 gekocht. Daarna een Sony cassette deck er bij gekocht (weet het type niet meer), zodat ik ook kon kopiëren. Ook nog een paar Walkmans gehad en wat later opnieuw een Sony cassette deck gekocht (de TC-K630ES), die nog steeds in mijn bezit en in prima staat is. Speelt nog steeds prima, zelfs cassettes, die al meer dan 50 jaar (geschat) oud zijn.   
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

minplus

De laatste goed werkende Sony walkman die hier al vele jaren lag te niksen heb ik weggegeven aan iemand die een dergelijk apparaat voor z'n moeder zocht en in alle opzichten betrouwbaar overkwam. Ik kan me natuurlijk vergist hebben.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Chris Cables

Enkele interessante standpunten en anekdotes!
Wetende hoe goed hi-res muziek klinkt via een goede DAC en koptelefoon, sta ik er eigenlijk nog steeds versteld van hoe goed tape kan klinken. Ik ben nooit met R2R begonnen en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen, maar qua geluidskwaliteit is het zelfs nog een stap omhoog.

De reden dat ik op zoek ging naar Dragons was omdat de Sony Metal ES-tape die ik in 1988 kocht, werd gebruikt om mijn 2 favoriete David Sylvian-albums op te nemen op de Dragon van mijn vader, wat ook zijn 'pride and joy' was. Toen ik die band een paar jaar geleden afspeelde, nadat ik hem opnieuw had ontdekt, klonk het nog steeds absoluut fantastisch.
Normaal mocht ik niet in dezelfde kamer zijn als de Dragon van mijn vader, laat staan ​​er iets op opnemen, maar onder zijn toezicht en met een gloednieuwe bandje mocht ik me vergapen aan de sonische geneugten ervan.
Dus ik veronderstel dat nostalgie een grote rol speelt in de hobby. Sommige van die vroege herinneringen herbeleven en nog steeds versteld staan ​​van de geluidskwaliteit die haalbaar is. Mijn vader leeft nog en hij heeft zijn Dragon na al die jaren nog steeds!
Ik vraag me af of ik ooit mijn interesse zal verliezen. Waarschijnlijk wanneer dingen beginnen te breken en te duur of onmogelijk te repareren worden. Het kost al ongeveer 250 voor een servicebeurt op een Nakamichi-dek bij een van de twee belangrijkste Nak-technici hier in NL.  :blink:

SpeedyAndré

Voor mij was de Sony Walkman mijn metgezel tijdens de studie, met name onderweg (fiets) en in de pauzes.
Niet kapot te krijgen, deze 2 werken nog steeds :)
Er waren ook wat 'mindere' modellen met autoreverse en soms een FM radio die in plastic waren uitgevoerd.
De allerkleinste 'cassettedoos' versie WM-10 was me te duur, een link naar al dat moois  :inlove:
Opnemen deed ik met een Sony Tc-fx330 en later een 3-kops Aiwa Adf-660  :headbanging:
Later volgde een Denon Drm800a maar toen was de pret eigenlijk wel voorbij omdat de cdspeler er aan kwam.


André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Tien

is het heel lastig dat bekende slechte tandwiel van de DD Quartz zelf te vervangen? Ik zie er een paar voorbij komen, dus het kan toch bijna niet anders dan dat iemand dit al eens bij de hand gehad heeft (begint met tikken, dan slechter spoelen en uiteindelijk gieren zonder aandrijving).

Ik gebruik deze Akai nog af en toe voor wat oude mini-mixen, grandmixen en bond van doorstarters... Geen hoogvlieger maar goed genoeg voor dit genre.

musfed

Die zwarte en rode DD II heb ik beide gehad. Geweldige walkmans. Inderdaad op de fiets naar school, wandelen met de hond en natuurlijk tijdens de vakanties achter in de auto met een tas bandjes. Wel de koptelefoon die meegeleverd werd direct gewisseld voor een mooie Sennheiser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's

Mediator

Quote from: SpeedyAndré on October 17, 2022, 22:55:26
Voor mij was de Sony Walkman mijn metgezel tijdens de studie, met name onderweg (fiets) en in de pauzes.

Hmmm nu herinner ik me dat mijn Aiwa HSJX2000 mijn reisgenoot was naar mijn plek waar ik in dienst zat. Amersfoort en later Soesterberg. Ja toen was er nog militaire dienstplicht. Zo komt er weer eens wat naar boven!


Chris Cables

#12
Quote from: Mediator on October 19, 2022, 22:46:29
Hmmm nu herinner ik me dat mijn Aiwa HSJX2000 mijn reisgenoot was naar mijn plek waar ik in dienst zat. Amersfoort en later Soesterberg. Ja toen was er nog militaire dienstplicht. Zo komt er weer eens wat naar boven!
Pracht ding.
Ik zie een 'Walkman-archief'-watermerk op die foto, dus ik neem aan dat die niet van jou is? Is de jouwe nog in je bezit? Waarschijnlijk een aardig bedrag waard als dat zo is.
Ik heb ook een 'totally useless shiny Walkman in a box', plus een paar andere voorbeelden. De dozen wordt soms geopend om naar de Walkman te kijken, wordt dan gesloten en weer in de kast gezet. Misschien wel de meest zinloze tijdverspilling ooit.
::)


Mediator

Nee helaas Chris. Tijdens mijn scheiding heb ik bepaalde dingen in een chaotische situatie kunnen meenemen en de rest is achtergebleven en nooit meer terug gekomen. Wel jammer want dit was een uniek apparaat. Volgens mij zijn er maar een paar verkocht in Nederland in die tijd. De voorkant was echt bladgoud. Maar eerlijk gezegd. Een iPhone en een paar AirPods Pro speelt stukken beter nu. Ik heb ooit wel eens gedacht om Aiwa te contacten omdat die van mij in totale nieuwstaat verkeerde qua uiterlijk en ik vind dat het eigenlijk in een Aiwa museum thuishoort of iets dergelijks

patsijb

heb inderdaad diverse walkmans gehad
sommigen beter dan de andere..types weet ik niet meer

nam thuis op een goed deck muziek op..
in mijn leven 2 cassette decks gehad..toen de laatse kapot ging ben ik met dit alles gestopt
er werden toen bijna geen nieuwe decks gebouwd

het medium is net als een platenspeler een hele beleving op zich..
al die knoppen en het instellen op je deck..
voor mij meer ziel dan stream of download maar ja andere tijden

uiteindelijk speel ik onderweg met een mp3
en thuis alleen vinyl


Hannibal_

Mooie hobby!
Mooie collectie ook.

Ik heb samen met mijn vriendin laatst nog naar bandjes van haar geluisterd (het beocenter in de eetkamer heeft nog een deck).
Geinig, er zat een bandje bij waar ze door radio rijnmond gefeliciteerd werd (aangevraagd door haar ouders).
Ik geloof dat ze 20 werd  ;D

Er moeten achter het schot nog wel een stuk of 3 tape decks liggen, vermoed ik.
Maar niet zo speciaal als hier passeert hoor.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

ruud2

Vorig jaar toch weer een deck gekocht, een Philips N2521 , gewoon nostalgie. :smile:
en daarbij kan ik de oude bandjes ook draaien in m'n oldtimer waar nog een mooie Alpine in zit.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Chris Cables

Quote from: ruud2 on October 20, 2022, 11:53:43
Vorig jaar toch weer een deck gekocht, een Philips N2521 , gewoon nostalgie. :smile:

'Nostalgie' is absoluut een van de sterkste drijfveren voor mezelf en anderen die nog steeds vasthouden aan dit verouderde formaat!
Ook al is er een beperkte revival van cassettebandjes, het zal nooit op hetzelfde niveau komen als de vinyl-revival.
Ik denk dat er gewoon te veel technische beperkingen zijn, evenals een duidelijk gebrek aan interesse en motivatie om te investeren voor fabrikanten, de algemene muziekindustrie; remastering studio's distributeurs, uitgevers om er een levensvatbaar commercieel succes van te maken op hetzelfde niveau.
Het is leuk om te zien dat er een aantal beperkte releases op tape zijn, maar ik denk dat dat alles zal zijn.
Ik denk dat het formaat nog vele jaren zal bestaan, maar wanneer die cassettedecks beginnen te falen, en ze uiteindelijk onherstelbaar zullen bezwijken en de cassettes beginnen te vervagen of chemisch af te breken, dan zal het formaat als een bruikbaar medium voor muziek zal echt uitsterven.

Tot die tijd zal ik doorgaan met het moeizame maar uiteindelijk lonende proces van het kalibreren van de banden op een deck om een ​​opname te maken, om het af te spelen op een Walkman als ik aan het wandelen ben, gewoon om uitgelachen te worden door mensen die waardeer niet of heb zelfs niet veel kennis van het formaat ... zoals mijn neef. Zijn reactie toen ik hem mijn Walkman liet zien tijdens een recent familiebezoek: 'What the HELL is that???' ... gevolgd, na een korte uitleg door '...why would you???'.
Oh well.
::)

minplus

Als je met de kinderen achterin de auto op vakantie ging brak na ongeveer een uur de hel los. Dan werd het mot tussen de meiden.
Op weg naar Tsjechië hadden we ze gezegd dat als ze anderhalf uur lief bleven er een verrassing voor ze was en dat wisten ze met enige moeite vol te houden .
Dat waren dus 3 Sony walkmans met sprookjes erop en Kinderen voor kinderen e.d.  Drie varianten zodat ze uit konden wisselen.
Probleemloze reis naar Brno. :D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Chris Cables

Quote from: minplus on October 20, 2022, 19:16:41
Als je met de kinderen achterin de auto op vakantie ging brak na ongeveer een uur de hel los. Dan werd het mot tussen de meiden.
Op weg naar Tsjechië hadden we ze gezegd dat als ze anderhalf uur lief bleven er een verrassing voor ze was en dat wisten ze met enige moeite vol te houden .
Dat waren dus 3 Sony walkmans met sprookjes erop en Kinderen voor kinderen e.d.  Drie varianten zodat ze uit konden wisselen.
Probleemloze reis naar Brno. :D

Mooie oplossing!
Of je had ze gewoon vastgebonden en gekneveld, zoals onze ouders al die jaren geleden met ons deden als ze tussen het VK en Polen reisden. Met dat soort dingen kon je toen wel wegkomen.
De slechte oude jaren 70.
:sadlike:
:laugh:

Kerkhoffd

Ik heb een Aiwa Excelia XK-009 gehad. Prachtig tapedeck. Nog steeds spijt van dat ik die heb weggegeven aan een studievriend omdat ik toch geen tapes meer draaide en minder apparatuur in de huiskamer wilde hebben staan toen mijn dochter geboren werd.

Als ik zie wat die decks nu nog waard zijn, was dat achteraf een zeer royaal cadeau.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Chris Cables

Quote from: Kerkhoffd on October 21, 2022, 11:43:46
Ik heb een Aiwa Excelia XK-009 gehad. Prachtig tapedeck. Nog steeds spijt van dat ik die heb weggegeven aan een studievriend omdat ik toch geen tapes meer draaide en minder apparatuur in de huiskamer wilde hebben staan toen mijn dochter geboren werd.

Als ik zie wat die decks nu nog waard zijn, was dat achteraf een zeer royaal cadeau.

:omg:
Dat is inderdaad een prachtig deck en zeer hoog aangeschreven door kenners. Nou, het is gemakkelijk om erachter te komen hoeveel ze nu waard zijn, maar dat laat ik aan jou over om erachter te komen....
:unsure:

Mediator

Quote from: Chris Cables on October 21, 2022, 13:07:04
:omg:
Dat is inderdaad een prachtig deck en zeer hoog aangeschreven door kenners. Nou, het is gemakkelijk om erachter te komen hoeveel ze nu waard zijn, maar dat laat ik aan jou over om erachter te komen....
:unsure:

Als je van zelfkastijding houdt wel ja  :D

Kerkhoffd

#23
Precies. Gewoon achter je laten.

Spijt is een heel groot woord. Als ik in dezelfde situatie zou zijn als destijds, zou ik nu waarschijnlijk weer hetzelfde doen.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Chris Cables

Quote from: Kerkhoffd on October 21, 2022, 15:39:30
Precies. Gewoon achter je laten.

Spijt is een heel groot woord. Als ik in dezelfde situatie zou zijn als destijds, zou ik nu waarschijnlijk weer hetzelfde doen.
Dan ben je een heel genereus persoon!
:clapping: