UTP kabel en tv kijken via streaming, welke UTP cat ?

Started by Spijkie, October 14, 2022, 12:08:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel078

#25
Ik heb ook al behoorlijk wat UTP kabels geknepen met verschillende cat connectoren. En het knijpen is inderdaad geen probleem. Het staat iedereen natuurlijk vrij om de kabels en connectoren te kiezen die hij wil. Ik heb me aan de cat6a standaard gehouden en alles met cat6a afgemonteerd.
AVM PA 8.x | IOM M500 | Acoustic Energy AE309 | Linn Majik DS/0 | Micro Seiki DD40

Spijkie

Quote from: Marcel078 on February 16, 2023, 09:19:59Het verschil in opbouwdozen en ook bij connectoren zit in de afscherming. (shielded - STP) en (unshielded - UTP)


Hallo Marcel, hoe zou ik dit kunnen zien bij mijn inbouwdoos? Het stomme is dat ik dus 2 jaar geleden een nieuwbouwwoning heb gekocht en daar de vraag niet is gesteld wat voor kabels ik erin wilde hebben. Helemaal niet bij nagedacht ook. Nu ik mij er in verdiep baal ik dat ik er niet over heb nagedacht. Bij aanvang van de bouw had het in geld nauwelijks wat uitgemaakt als ik naar cat6 was gegaan gezien de toekomst bestendigheid.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Marcel078

Quote from: Spijkie on February 16, 2023, 12:53:17Hallo Marcel, hoe zou ik dit kunnen zien bij mijn inbouwdoos? Het stomme is dat ik dus 2 jaar geleden een nieuwbouwwoning heb gekocht en daar de vraag niet is gesteld wat voor kabels ik erin wilde hebben. Helemaal niet bij nagedacht ook. Nu ik mij er in verdiep baal ik dat ik er niet over heb nagedacht. Bij aanvang van de bouw had het in geld nauwelijks wat uitgemaakt als ik naar cat6 was gegaan gezien de toekomst bestendigheid.

Gr Spijkie

Ik weet niet of je dat makkelijk kan zien. Is deze bekabeling door een bedrijf aangelegd? Dan zou je mogen verwachten dat ze zich houden aan de gestelde standaarden. Dan zou de kabel moeten matchen met de wandcontactdoos. Cat5e kabel - Cat5e wanddoos. Wat staat er precies op de netwerkkabel? U/UTP - F/UTP - S/FTP?
AVM PA 8.x | IOM M500 | Acoustic Energy AE309 | Linn Majik DS/0 | Micro Seiki DD40

katwax

Mogelijk kan je het type of serienummer wel opzoeken van de WCD. Bv bij Niko is het dan snel duidelijk of het gaat om een UTP of STP versie.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Spijkie

Quote from: Marcel078 on February 16, 2023, 13:35:48Ik weet niet of je dat makkelijk kan zien. Is deze bekabeling door een bedrijf aangelegd? Dan zou je mogen verwachten dat ze zich houden aan de gestelde standaarden. Dan zou de kabel moeten matchen met de wandcontactdoos. Cat5e kabel - Cat5e wanddoos. Wat staat er precies op de netwerkkabel? U/UTP - F/UTP - S/FTP?

Dan is het cat 5 want overal staat cat 5e op, een getwiste utp.
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Eigenlijk gewoon schandalig dat er nog geen high end ethernet cat wcd is, gemiste kans  :tounge:
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

katwax

Quote from: Spijkie on February 16, 2023, 15:16:46Eigenlijk gewoon schandalig dat er nog geen high end ethernet cat wcd is, gemiste kans  :tounge:
Dan moet je ook highend ethernet kabel op rol voorzien en connectors  :crazy:
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Spijkie

Quote from: katwax on February 16, 2023, 15:19:23Dan moet je ook highend ethernet kabel op rol voorzien en connectors  :crazy:

Die zijn er genoeg, audioquest is op rol en Supra is op rol verkrijgbaar.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

GH

Quote from: Spijkie on February 16, 2023, 12:53:17Bij aanvang van de bouw had het in geld nauwelijks wat uitgemaakt als ik naar cat6 was gegaan gezien de toekomst bestendigheid.

Maar maakt het nou echt wat uit in de praktijk? Als het een paar jaar geleden is aangelegd ligt er gewoon cat5e en daarma kan je ook prima 10Gbit halen op de korte afstanden die in een standaard huis gebruikt worden. Als er een  fatsoenlijke kwaliteit kabel is gebruikt die goed is afgemonteerd is het gewoon prima.

Sterker nog, ik heb hier 20jaar geleden zelf alles bedraad met een fatsoenlijke kwaliteit cat5 (cat5e was waarschijnlijk dezelfde kabel geweest, het is alleen een certificatie) en dat werkt gewoon allemaal net zo goed als de paar stukken cat6 die ik er recent nog heb bijgetrokken.

stevie1

Ik heb ook een oude nas met oude kabels en ik stream er perfect de grootste bdmv (br files) doorheen. Als ik het nu zou doen zou ik natuurlijk stp (cat 6 of 7) in doen.
En er is nog een reden waarom ik mij hierom minder druk maak en dat hevc 265 (opvolger van de 264) die half zoveel bandbreedte vereist. Het zijn de apparaten aan het begin en eind van de keten die het verschil maken.
Ik zelf heb ook de goedkoopste wcd en gaat ook al 15 jaar goed.
Ik zet in op industriële (betrouwbare) router en wifi.
Want wat mij regelmatig overkomt dat die router/ modems die gratis zg. bij een internet abbo geleverd worden vaker uitvallen als je denkt.

katwax

Quote from: GH on February 17, 2023, 11:18:11Maar maakt het nou echt wat uit in de praktijk? Als het een paar jaar geleden is aangelegd ligt er gewoon cat5e en daarma kan je ook prima 10Gbit halen op de korte afstanden die in een standaard huis gebruikt worden. Als er een  fatsoenlijke kwaliteit kabel is gebruikt die goed is afgemonteerd is het gewoon prima.

Sterker nog, ik heb hier 20jaar geleden zelf alles bedraad met een fatsoenlijke kwaliteit cat5 (cat5e was waarschijnlijk dezelfde kabel geweest, het is alleen een certificatie) en dat werkt gewoon allemaal net zo goed als de paar stukken cat6 die ik er recent nog heb bijgetrokken.
Dit is het punt dat ik ook probeer te maken. Cat5e label wil niet zeggen dat het niet kan voldoen aan Cat6 normen, het is gewoon een label wat aangeeft wat het minimum moet kunnen doen.
Voor de rest blijven we gewoon met zelfde aantal aders zitten, zelfde type (RJ45) aansluiting etc.
Ben gisteren gaan zoeken naar nog niet genepen connectors en daar staat niets op ivm Cat aanduiding -> is gewoon een RJ45 connector (UTP).

Komt er eigenlijk dus gewoon op neer dat indien je de 10Gb niet haalt en je daarbij gebruik maakt van onderdeel dat als certificaat cat5 heeft je niet kan gaan klagen. Langs de andere kant zelfs al heb je alleen cat6 gebruikt en je haalt het niet zal men toch vermoeden dat er iets fout is gelopen bij het monteren  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Spijkie

Quote from: katwax on February 17, 2023, 14:20:57Dit is het punt dat ik ook probeer te maken. Cat5e label wil niet zeggen dat het niet kan voldoen aan Cat6 normen, het is gewoon een label wat aangeeft wat het minimum moet kunnen doen.
Voor de rest blijven we gewoon met zelfde aantal aders zitten, zelfde type (RJ45) aansluiting etc.
Ben gisteren gaan zoeken naar nog niet genepen connectors en daar staat niets op ivm Cat aanduiding -> is gewoon een RJ45 connector (UTP).

Komt er eigenlijk dus gewoon op neer dat indien je de 10Gb niet haalt en je daarbij gebruik maakt van onderdeel dat als certificaat cat5 heeft je niet kan gaan klagen. Langs de andere kant zelfs al heb je alleen cat6 gebruikt en je haalt het niet zal men toch vermoeden dat er iets fout is gelopen bij het monteren  ;)

Dit is meteen het lastige punt, ik heb er geen verstand van en lees: als je gaat streamen (tv kijken) dan neemt dat x bandbreedte etc. Klein netwerk thuis en streamen dan beter cat6. Lees je verder dan moet je ook een cat 6wcd. De kosten zijn t niet, in het licht van onze hobby. Dan denk ik dan maar gelijk goed voor tv en audio.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

katwax

#37
Quote from: Spijkie on February 17, 2023, 15:16:03Dit is meteen het lastige punt, ik heb er geen verstand van en lees: als je gaat streamen (tv kijken) dan neemt dat x bandbreedte etc. Klein netwerk thuis en streamen dan beter cat6. Lees je verder dan moet je ook een cat 6wcd. De kosten zijn t niet, in het licht van onze hobby. Dan denk ik dan maar gelijk goed voor tv en audio.

Gr Spijkie
Kan ik begrijpen is zelfde verhaal STP vs UTP. Ik zou gewoon in 99% van gevallen UTP aanraden voor een thuis netwerk.

Als je dan toch ergens naar kijkt:
-STP vs UTP -> is gewoon belangrijk om te weten welke connectors je nodig hebt
-degelijke connectors -> je moet de aders makkelijk erin kunnen schuiven zodat deze na het knijpen correct zitten
-WCD -> zelfde is connector, moet gewoon handig zijn om de aders op zijn plaats te steken
-kabel -> flexiebel om door buizen te trekken, met een goede mantel
-goede tang -> dit is nog het meest belangrijke een goede tang om je kabels te monteren

Of dat er dan cat 5e of cat6 op staat is van veel minder belang. Een klote connector Cat6 gaat veel meer frustraties opleveren dan een "vlotte" cat5e connector  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Spijkie

Bedankt Katwax, ik weet nog niet of ik het zelf ga doen maar de tips zijn zeer welkom!

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

GH

Quote from: Spijkie on February 18, 2023, 07:26:18ik weet nog niet of ik het zelf ga doen maar de tips zijn zeer welkom!

Zo moeilijk is het niet... als je het op dit moment gaat aanleggen zorg je voor zowel een standaard bekabelde oplossing (gewoon standaard cat6) en een fatsoenlijke dekking in je hele huis met één of meerdere wifi access punten.

Ligt er al kabel en is dat cat5e dan is het normaal ook gewoon meer dan prima.

En doe je het zelf investeer dan inderdaad in een fatsoenlijke knijptang en connectors (cat6 is niet heel makkelijk te knijpen, ik ben zelf fan van de zgn pass through connectors). En voor de WCD is iets van Rutenbeck een goede standaard.

Cyrus·

Als je twijfelt over je talent voor het aankrimpen van connectors of monteren van de wcd dan kun je natuurlijk ook gewoon zelf de kabels trekken maar de laatste stap (connectors / aansluiten) laten doen. Scheelt toch ook weer munten.

Ik heb hier wcd gebruikt waarbij je met een speciaal gereedschapje de aders in de wcd klikt. Ben even de naam kwijt hoe zo'n ding heet... Maar daarmee kan echt iedereen een wcd monteren, alleen even letten op de juiste kleuren aan beide kanten (schema A of B - maakt op zich niet uit, mits het aan beide kanten van de kabel hetzelfde schema is). 
Groeten,
Edwin

This Game

LSA punchdown tool.

Wat ik in dit topic nog mis is de waarschuwing voor CCA. Heb daar ooit cat6 van gehad met meerdere >20m kabels en elk jaar in de zomer ging de hoofdswitch stuk, wel nieuwe gehad van linksys.

Je kunt beter goede 5e/6 vol koper kabels hebben voordat je je druk gaat maken om foiled of shielded spul, tenzij je zware industriele apparaten in huis hebt draaien. En let evt  op het mantel materiaal en draadtype (stranded voor patchkabels, volle kern voor afmonteren op wanddozen) en rj45 stekkers die geschikt zijn voor juiste type kern.
Goede krimptang die recht omhoog duwt ipv schuin en een tester van ali waarmee je kunt checken of alle aders signaal doorgeven.
LG CX65/XSX/Onkyo NR7100/MA RS6-1-C(5G)/Rel Q150e

jazzy

Toch vind ik het opvallend dat in deze context niemand begint over de noodzaak om speciale hardware te gebruiken omdat er anders rommel op het signaal komt wat de beeldkwaliteit gaat beïnvloeden. Volkomen terecht natuurlijk, maar blijft opvallend dat die discussies beperkt blijven tot het audiodomein.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

katwax

Quote from: jazzy on February 18, 2023, 12:38:53Toch vind ik het opvallend dat in deze context niemand begint over de noodzaak om speciale hardware te gebruiken omdat er anders rommel op het signaal komt wat de beeldkwaliteit gaat beïnvloeden. Volkomen terecht natuurlijk, maar blijft opvallend dat die discussies beperkt blijven tot het audiodomein.
Dat is dan iets voor STP, daarom dat ik ook gewoon UTP aanbeveel.
Bij STP moet je inderdaad voorzien dat je switch etc ermee om kan om zeker te zijn, je kan natuurlijk geluk hebben.
Echter zoals paar maal is gezegd hier, gebruik gewoon UTP er is in een gewone woonomgeving geen reden om STP te gaan gebruiken of je moest de kabels langs zware industriele electrische toestellen laten lopen.
Maar kan best begrijpen dat mensen denken dat een Shielded kabel beter is omwille van "shield", alleen vraagt dit wel om juiste WCD, connector, switch, ... die allemaal met dit "shield" om kunnnen. Kortweg meer kans op problemen dan dat je problemen wegneemt  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Cyrus·

Groeten,
Edwin

Spijkie

Quote from: jazzy on February 18, 2023, 12:38:53Toch vind ik het opvallend dat in deze context niemand begint over de noodzaak om speciale hardware te gebruiken omdat er anders rommel op het signaal komt wat de beeldkwaliteit gaat beïnvloeden. Volkomen terecht natuurlijk, maar blijft opvallend dat die discussies beperkt blijven tot het audiodomein.

Terechte opmerking, wat is de speciale hardware ? Een switch of de wcd? Of het knijpen van de cat kabel met de juiste tools? Het lijkt me dat je de connectoren voor beide situaties de connectoren goed wilt hebben.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Quote from: katwax on February 18, 2023, 16:14:58Dat is dan iets voor STP, daarom dat ik ook gewoon UTP aanbeveel.
Bij STP moet je inderdaad voorzien dat je switch etc ermee om kan om zeker te zijn, je kan natuurlijk geluk hebben.
Echter zoals paar maal is gezegd hier, gebruik gewoon UTP er is in een gewone woonomgeving geen reden om STP te gaan gebruiken of je moest de kabels langs zware industriele electrische toestellen laten lopen.
Maar kan best begrijpen dat mensen denken dat een Shielded kabel beter is omwille van "shield", alleen vraagt dit wel om juiste WCD, connector, switch, ... die allemaal met dit "shield" om kunnnen. Kortweg meer kans op problemen dan dat je problemen wegneemt  ;)

Precies dit, ik zou dus voor shielded gaan maar niet weten dat je daarop een wcd moet aanpassen en al helemaal niet rekening houdend met de switch. Vond t al heel wat ik wist dat er switches bestaan die de capaciteit verdelen naar het poortje die ook daadwerkelijk vraagt dus niet 100mb naar 5 poortjes dus iedereen 20 mb maar poortje 1 vraagt en dus krijgt poortje 1 100mb.

Ben de term ff kwijt  :huh2:
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

jazzy

Quote from: Spijkie on February 18, 2023, 20:55:43Terechte opmerking, wat is de speciale hardware ? Een switch of de wcd? Of het knijpen van de cat kabel met de juiste tools? Het lijkt me dat je de connectoren voor beide situaties de connectoren goed wilt hebben.
Doelde specifiek op de recente discussies over 'audiofiele' netwerkswitches:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=173378.0
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183999.0

Voglens die logica, die ik niet onderbouwd heb zien worden, zou de beeldkwaliteit van je Netlfix-serie beter worden als je een speciale switch gebruikt.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

katwax

Quote from: jazzy on February 18, 2023, 21:09:09Doelde specifiek op de recente discussies over 'audiofiele' netwerkswitches:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=173378.0
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183999.0

Voglens die logica, die ik niet onderbouwd heb zien worden, zou de beeldkwaliteit van je Netlfix-serie beter worden als je een speciale switch gebruikt.
Quote from: jazzy on February 18, 2023, 21:09:09Doelde specifiek op de recente discussies over 'audiofiele' netwerkswitches:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=173378.0
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183999.0

Voglens die logica, die ik niet onderbouwd heb zien worden, zou de beeldkwaliteit van je Netlfix-serie beter worden als je een speciale switch gebruikt.
Daar geloof ik dus niets van, maar het gaat over beeld dus dat valt dan wel te meten of is daar ook "magic" aan het werk wat we nog niet kunnen meten?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: Spijkie on February 18, 2023, 21:02:04Precies dit, ik zou dus voor shielded gaan maar niet weten dat je daarop een wcd moet aanpassen en al helemaal niet rekening houdend met de switch. Vond t al heel wat ik wist dat er switches bestaan die de capaciteit verdelen naar het poortje die ook daadwerkelijk vraagt dus niet 100mb naar 5 poortjes dus iedereen 20 mb maar poortje 1 vraagt en dus krijgt poortje 1 100mb.

Ben de term ff kwijt  :huh2:
Je brengt iets extra, het schild moet je "aarde" dus moet je zorgen dat waar een STP verbonden wordt (WCD, switch, ...) er voorzien is dat dit schild afgevoerd wordt.
Dat van die switch heb je gelijk in en daarin is er wel degelijk verschil tussen de goedkope switchen en de wat betere. Dedicated poorten zou ik zo en zo aanraden. Erger is dan dat de traagste de snelheid van alle poorten gaat bepalen, dus als je dan een toestel aansluit dat maar 100mb doet, dan zijn de andere poorten ook max 100mb.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543