UTP kabel vervangen door cat6 voldoende?

Started by Darthvader, October 10, 2022, 12:16:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted User

Waarom vorm je zelf niet een mening? Doe je dat met elke aankoop zo? Vragen wat een ander ervan vind? Het is toch JOUW aankoop?

Je hebt al zoveel aanwijzingen gekregen.. Opmeten wat je nodig hebt en minimaal cat6 en klaar ben je.

mmuetst

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Quote from: Jazzman on October 10, 2022, 21:03:10
Waarom vorm je zelf niet een mening? Doe je dat met elke aankoop zo? Vragen wat een ander ervan vind? Het is toch JOUW aankoop?

Je hebt al zoveel aanwijzingen gekregen.. Opmeten wat je nodig hebt en minimaal cat6 en klaar ben je.
Goed dat je een mening geeft. 😂

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Quote from: Jazzman on October 10, 2022, 21:03:10
Waarom vorm je zelf niet een mening? Doe je dat met elke aankoop zo? Vragen wat een ander ervan vind? Het is toch JOUW aankoop?

Je hebt al zoveel aanwijzingen gekregen.. Opmeten wat je nodig hebt en minimaal cat6 en klaar ben je.
Niet mee eens, zie mijn opmerking. En waarom mag hij het niet vragen, daar heb je toch een forum voor....
We verwachten wel dat hij de beste tip beloond met een lekker bier pakket, maar dat terzijde  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Deleted User

Quote from: chansig on October 10, 2022, 21:11:42
Goed dat je een mening geeft. 😂

Gr. Hans
Ja... maar waren maar meer mensen zo assertief  ;D Als ik een vrouw leuk vind, vraag ik toch ook niet aan jou... "Wat vind jij ervan? Moet ik met haar weetikveel.... ;D


Terug naar het topic... hij heeft genoeg aanwijzingen... maak een keuze... Hoe moeilijk kan het zijn.....

A3-D

Quote from: Jazzman on October 10, 2022, 21:17:40
Ja... maar waren maar meer mensen zo assertief  ;D Als ik een vrouw leuk vind, vraag ik toch ook niet aan jou... "Wat vind jij ervan? Moet ik met haar weetikveel.... ;D


Terug naar het topic... hij heeft genoeg aanwijzingen... maak een keuze... Hoe moeilijk kan het zijn.....

Blijkbaar voor TS erg moeilijk 😂

Deleted User

Quote from: mmuetst on October 10, 2022, 21:10:59
Ik zou voor optie 1 gaan van UTP-kabel omdat deze een prettig lipjes mechanische heeft t.o.v. de tweede optie.

Nou vooruit, ook eens... afbrekende lipjes als voormalig ICT-er, daar krijg je grijze haren van...

mmuetst

Quote from: Jazzman on October 10, 2022, 21:17:40
Ja... maar waren maar meer mensen zo assertief  ;D Als ik een vrouw leuk vind, vraag ik toch ook niet aan jou... "Wat vind jij ervan? Moet ik met haar weetikveel.... ;D


Terug naar het topic... hij heeft genoeg aanwijzingen... maak een keuze... Hoe moeilijk kan het zijn.....
We hebben die leuke vrouw wel advies gegeven om het niet te doen   :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Quote from: Jazzman on October 10, 2022, 21:17:40
Ja... maar waren maar meer mensen zo assertief  ;D Als ik een vrouw leuk vind, vraag ik toch ook niet aan jou... "Wat vind jij ervan? Moet ik met haar weetikveel.... ;D


Terug naar het topic... hij heeft genoeg aanwijzingen... maak een keuze... Hoe moeilijk kan het zijn.....

Het zou zeker geen kwaad kunnen als mensen mij meer om mijn mening zouden vragen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Darthvader

#34
Heb besloten voor onderstaande kabel te gaan. heb ik de komende jaren geen omkijken meer naar.

https://www.utp-kabel.nl/cat6a-utp-100-10-m-wit.html

toetertje

Quote from: chansig on October 10, 2022, 21:38:47
Het zou zeker geen kwaad kunnen als mensen mij meer om mijn mening zouden vragen.

Gr. Hans

Waarom, die geef je ongevraagd toch ook?  :P 8)

mmuetst

Quote from: Darthvader on October 11, 2022, 09:11:58
Heb besloten voor onderstaande kabel te gaan. heb ik de komende jaren geen omkijken meer naar.

https://www.utp-kabel.nl/cat6a-utp-100-10-m-wit.html
Goede keuze, zal ik mijn adres doorgeven voor het bierpakket? Je mag ook het bier meenemen als je bij mij komt luisteren naar mijn set  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Quote from: Darthvader on October 11, 2022, 09:11:58
Heb besloten voor onderstaande kabel te gaan. heb ik de komende jaren geen omkijken meer naar.

https://www.utp-kabel.nl/cat6a-utp-100-10-m-wit.html

Waarom voor een onafgeschermde kabel gaan als je de keuze hebt?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Kweetniet

Voor die paar euro meer zou ik dat ook doen 3 dubbel afgeschermd.
Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

mmuetst

Quote from: Spijkie on October 11, 2022, 12:01:17
Waarom voor een onafgeschermde kabel gaan als je de keuze hebt?

Gr Spijkie
Dat kan ik je wel uitleggen, het is niet nodig omdat de kabel al getwist is en daardoor het netwerk signaal goed kan doorgeven zonder problemen en/of storingen. Tevens is een afgeschermde kabel veel stugger en lastiger te plaatsen. Dit zorgt dat onafgeschermde kabel de beste keuze is (en is tevens nog goedkoper ook).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

UTP kabel moet je niet direct naast een stroomkabel leggen, zorg voor een minimale afstand van 5 cm. Dit om storingen te voorkomen.

Kweetniet

#41
Bij mij raakt die kabel bijna een stroomkabel, dat kan niet anders. Daarom maar dubbel afgeschermd. Is ook voor de gemoedstoestand.
Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

Spijkie

Quote from: Rowdy on October 11, 2022, 17:46:29
UTP kabel moet je niet direct naast een stroomkabel leggen, zorg voor een minimale afstand van 5 cm. Dit om storingen te voorkomen.

Hier ontkom je nauwelijks aan bij een streamer. De voedingskabel van mijn streamer en utp gaan door hetzelfde gat en liggen tegen elkaar aan. Beide kabels zijn bij mij wel afgeschermd.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Quote from: mmuetst on October 11, 2022, 15:14:53
Dat kan ik je wel uitleggen, het is niet nodig omdat de kabel al getwist is en daardoor het netwerk signaal goed kan doorgeven zonder problemen en/of storingen. Tevens is een afgeschermde kabel veel stugger en lastiger te plaatsen. Dit zorgt dat onafgeschermde kabel de beste keuze is (en is tevens nog goedkoper ook).

Goedkoper zeker, maar mijn afgeschermde utp kabel is nog soepel te noemen. En voor mijn gemoedsrust vind ik het wel prettig dat de kabel afgeschermd is.

GR Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Rowdy

#44
UTP heeft geen afscherming, het staat voor Unshielded Twisted Pair.
S/FTP heeft een dubbele afscherming, het staat voor Shielded / Foiled Twisted Pair.
Verder heb je nog U/FTP en F/UTP, beide type kabels hebben een enkele afscherming d.m.v. Folie.

mmuetst

Quote from: Rowdy on October 11, 2022, 17:46:29
UTP kabel moet je niet direct naast een stroomkabel leggen, zorg voor een minimale afstand van 5 cm. Dit om storingen te voorkomen.
Ook dit klopt niet. Misschien is het wel beter kabels zoveel mogelijk te scheiden waar mogelijk is (in kantoorpanden heb je meestal een goot voor datakabels en een goot voor netspanningskabels) maar bij de werkplekken komen de kabels gewoon samen. De kleine stukjes hebben geen invloed. Op de switches die ik zakelijk beheer bij klanten zien we 0% pakketjes verloren gaan als ik de logs bekijk. Er wordt gewoon UTP CAT 6 gebruikt. Waar we wel problemen hebben gezien is bij te lange kabels over de 100 meter en bij slechte kabels/UTP stekkers.
Hou er ook rekening mee dat je aansluiting op je switch en streamer ook geschikt moet zijn voor shielded kabel (en dat is meestal niet het geval).
Ik heb zelf nog nooit storingen kunnen waarnemen via een streamer die veroorzaakt worden door powerkabels. Bedenk ook dat een power kabel die niet opgerold is als een spoel nauwelijks storing afgeeft. Het wordt een ander verhaal als je de datakabel samen met de powerkabel tot een spoel gaat op wikkelen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Spijkie on October 11, 2022, 18:47:34
Goedkoper zeker, maar mijn afgeschermde utp kabel is nog soepel te noemen. En voor mijn gemoedsrust vind ik het wel prettig dat de kabel afgeschermd is.

GR Spijkie
Tja, als je er niet van kunt slapen dan is het misschien een goed idee :D.  Maar zie ook mijn andere opmerking over shielded kabels.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Heb toch weer 1 supra ethernet kabel bijbesteld, werd wat onrustig dat ik er 1 vergeten was. Neurotisch ? Ja , waarschijnlijk maar t blijft zo irritant als t niet opgelost word. Nu afwachten onder het genot van muziek.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

mmuetst

Quote from: Spijkie on October 12, 2022, 18:38:15
Nu afwachten onder het genot van muziek.

Gr Spijkie
hebben we toch wat gemeenschappelijk.....genot van muiziek  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Quote from: mmuetst on October 12, 2022, 19:34:11
hebben we toch wat gemeenschappelijk.....genot van muiziek  :D

Hahaha , het uiteindelijke doel  :clapping:
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.