UTP kabel vervangen door cat6 voldoende?

Started by Darthvader, October 10, 2022, 12:16:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Darthvader

Na verbouwing van mijn woonkamer wil ik nieuwe netwerkkabels trekken van modem naar streamer en Ziggo next tv box. De oude zien er toch niet zo goed uit en hebben ook veel knikken opgelopen. Heb de modem in de ene hoek en heb circa 8 meter nodig naar Streamer en tv box. Ik zie door de bomen het bos niet meer. WAt is nu een goede utp kabel en is Cat 6 goed genoeg en welke zijn goed? Het duizelt mij bij het aanbod. Zag b.v ook een Audioquest cat6 pearl rj/e en deze ook in de duurdere cat7.

Refie

Cat 6. is voldoende voor Gb. Voordeel van Cat 6. (naast hogere transmissie) is de aderdoorsnede.
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Rowdy

Mag het alleen kabel zijn of moet het compleet afgewerkt zijn met connectoren?

Darthvader

Zoek wel een " kant en klare" kabel, dus met connectoren

Kjelt

Als je nu toch opnieuw gaat aanleggen zou ik wel voor 2.5G T of 5G T gaan zodat je bent voorbereid.
Maar ook daar is tot een zekere lengte Cat6 meer dan voldoende dacht ik.

Darthvader

Oh je, dit zegt me niets. Ben het volgens mij ook niet tegengekomen


Deleted User

Quote from: Darthvader on October 10, 2022, 15:07:33
https://www.futureshop.co.uk/audioquest-cat6-pearl-rj-e-ethernet-cable-custom

Is dit goed? Of de duurdere cat7?

Weet je wat het verschil is tussen Cat6, Cat6a en Cat7? Als je dat weet, dan is voor jouw toepassing de keuze snel gemaakt..

Darthvader

#8
Zie wel staan termen als doorvoersnelheid en al dan niet afscherming. Maar wat heb je nodig? Wil ook niet " overdone".

https://www.futureshop.co.uk/audioquest-cat7-pearl-rj-e-ethernet-cable-custom

Deleted User

Ik heb geen kinderen, we hebben 2 computers, soms tegelijkertijd aan het werk, we streamen geen films, soms muziek... Dan is in mijn situatie Cat6 of Cat6a ruim voldoende:

Cat5e, kan snelheden halen tot 1.000mbit/s, 100mhz
Cat6, kan snelheden halen tot 1.000mbit/s, 250mhz
Cat6a, kan snelheden halen tot 10.000mbit/s, 500mhz
Cat7, kan snelheden halen tot 10.000mbit/s, 1.000mhz

Ik denk dat je ook zo in jouw situatie moet kijken.

Darthvader

Ik ben alleen, maar stream wel vanaf mijn NAS waar cd's in flac opstaan. Ziggo nextbox gaat ook kabel naartoe voor opgenomen programma's in de Ziggo cloud of Disney Plus.

A3-D

#11
Persoonlijk kies ik altijd voor UTP kabel van het merk Belden. Is kwalitatief een hele goede kabel en op rol ook qua prijs betaalbaar.

De connectoren kun je er prima zelf aan monteren, dan heb je altijd de juiste lengte en is de kabel ook makkelijk door leidingen te halen.

Darthvader

Wil niet zelf friemelen met connectoren. Vaak moet je er ook weer speciaal gereedschap voor hebben

Spijkie

Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

gerard123

Hoe snel is he internet verbinding? Zeg 100Mb (Megabit). Dan is een simpele cat6 en zelfs een cat5e kabel al 10 keer zo 'snel'. Dus daar zal de bottleneck niet komen te zitten.

Als je 100 euro wilt uitgeven aan een netjes afgewerkte Audioquest kabel, ga je gang. Maar het kan ook een stuk goedkoper.

Darthvader

Sta uiteraard open voor goedkopere goede kabel. Heb bij Ziggo gewoon internet Start. Ben alleen en dan heb je  niet meer nodig werd mij verteld.

mmuetst

Quote from: Darthvader on October 10, 2022, 16:34:45
Sta uiteraard open voor goedkopere goede kabel. Heb bij Ziggo gewoon internet Start. Ben alleen en dan heb je  niet meer nodig werd mij verteld.
Ik heb nog een Cat6 kabel liggen van 7 meter. Die mag je van mij hebben. Kijk maar of dat lang genoeg is.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Ik heb Cat 6 en Cat 7 liggen, lengte minstens 8 meter, maar hebben geen connectoren. Mag je hebben tegen verzendkosten.

A3-D

#18
En ik heb hier connectoren, een krimptang en een kabeltester. Als je in de buurt woont kan ik ze er eventueel wel voor je op monteren.

Kjelt

Let er wel op dat je de juiste connectoren neemt.
De RJ45 kent twee varianten een voor solid wire (massieve kern) en een voor stranded wire (draadjes kern).

Darthvader

Allemaal bedankt voor het aanbod. Heb het nagemeten en is toch tegen 9 meter wat ik nodig heb. Het moet ook niet te strak zitten.
Ga nog eens wat googlen naar een koperen cat6 kabel met connectoren.

mijkie

#21
volgens mij staat er een aangebroken spoeltje te koop in de markt-sectie

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183229.0
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

RalphH

In iedergeval geen CCA nemen betaal die paar euro extra voor volledig koper en pak een afgemonteerde kabel, dan kan het niet mis. Op gevoel (meer bandbreedte, iets betere afscherming/scheiding) zou ik gewoon cat6 pakken "omdat t kan", maar cat5e is zoals aangegeven ook gewoon prima.

Dure "audiofiele" kabels van firma's die verder niks met netwerken en hun apparatuur hebben, zou ik links laten liggen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mmuetst

Quote from: Darthvader on October 10, 2022, 20:07:36
Allemaal bedankt voor het aanbod. Heb het nagemeten en is toch tegen 9 meter wat ik nodig heb. Het moet ook niet te strak zitten.
Ga nog eens wat googlen naar een koperen cat6 kabel met connectoren.
Op maat maken is wel zo handig dat je niet blijft zitten met overlengte. Je zal met een kant en klare kabel op 10 meter uit komen. Nu is een meter overlengte natuurlijk geen probleem. En hou in de gaten dat het gewoon prima is om cat6 te gebruiken. Alle UTP kabels die speciale audio kwaliteiten worden toebedeeld zijn er alleen om jou geld uit je zak te kloppen. De kabels die wij in het datacenter gebruiken zijn ook maar gewone cat6 kabels, niks bijzonders. Kwaliteit in RJ45 stekkers (dat zijn de stekkers aan een netwerkkabel) is er wel, maar dan vooral op mechanisch vlak. Bij sommige merken breken de lipjes nog wel eens snel. Maar ik denk niet dat jij dagelijks kabels gaat ontkoppelen en koppelen. Bij een kantoor met een patchkast is dat natuurlijk wel dagelijkse kost.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.