Ervaring zekering vervangen voor audio exemplaar streamer?

Started by Spijkie, October 5, 2022, 08:09:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spijkie

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de zekering in een streamer? Ik ben niet op zoek naar een discussie of het wel of niet hoorbaar kan zijn, mag wel hoor maar de vraag is of er ervaring is om de bestaande zekering te vervangen voor een audio exemplaar.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Kweetniet

Waarom probeer je het niet gewoon, dan kan je voor je zelf uitmaken of jij het voor jou een verschil geeft.
Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

A3-D

https://www.alpha-audio.nl/forums/topic/audio-zekering/

Iemand die onder de indruk is na vervanging in zijn Auralic Aries G2

Laan

Ik vind het een verbetering. Niet alleen in de streamer. Bij Peacock audio kan je ze uitproberen vrijblijvend. Doet het je niks stuur je ze gewoon terug.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

mmuetst

Quote from: Spijkie on October  5, 2022, 08:09:40
Ik ben niet op zoek naar een discussie of het wel of niet hoorbaar kan zijn, mag wel hoor maar de vraag is of er ervaring is om de bestaande zekering te vervangen voor een audio exemplaar.

Gr Spijkie
Als iemand het niet hoort is dat toch ook een ervaring lijkt mij?
Dus sluit ik me aan bij @Kweetniet, probeer het zelf.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Quote from: kweetniet on October  5, 2022, 08:56:39
Waarom probeer je het niet gewoon, dan kan je voor je zelf uitmaken of jij het voor jou een verschil geeft.

Gaat zeker gebeuren maar vind het ook leuk om ervaringen te lezen.
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Quote from: Laan on October  5, 2022, 09:23:03
Ik vind het een verbetering. Niet alleen in de streamer. Bij Peacock audio kan je ze uitproberen vrijblijvend. Doet het je niks stuur je ze gewoon terug.

Ik zal peacock even mailen idd.
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Quote from: mmuetst on October  5, 2022, 09:24:58
Als iemand het niet hoort is dat toch ook een ervaring lijkt mij?
Dus sluit ik me aan bij @Kweetniet, probeer het zelf.

Helemaal juist , ook dat is een ervaring.
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Mediator

Wat denk je zelf als je een pietluttig onderdeeltje vervangt uit een hele keten. Die superlatieven die sommigen uitten ga ik niet in mee. Ik doe niets met zekeringen. Ik verwacht ook weinig tot geen verbetering, hooguit een verandering. Investeer beter in je apparatuur of speakers is mijn advies.

Spijkie

Quote from: Mediator on October  5, 2022, 14:53:18
Wat denk je zelf als je een pietluttig onderdeeltje vervangt uit een hele keten. Die superlatieven die sommigen uitten ga ik niet in mee. Ik doe niets met zekeringen. Ik verwacht ook weinig tot geen verbetering, hooguit een verandering. Investeer beter in je apparatuur of speakers is mijn advies.

Hallo Mediator , bedankt voor je reactie. Dit was precies de reden dat ik vroeg naar ervaringen. Het hoeft voor mij niet superlatief te zijn. Meer investeren in apparatuur of speakers gaat niet gebeuren, dat is goed zo.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

frank2

Zekeringen maken verschil, je kunt het verschil tussen standaard glas en een high end horen. Sommige zijn extreem duur sommigen kosten hooguit een tientje.  Gewoon proberen....
Ik heb wel overal betere zekeringen in zitten, het klinkt gewoon wat beter.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

A3-D

Quote from: frank2 on October  5, 2022, 15:45:41
Zekeringen maken verschil, je kunt het verschil tussen standaard glas en een high end horen. Sommige zijn extreem duur sommigen kosten hooguit een tientje.  Gewoon proberen....
Ik heb wel overal betere zekeringen in zitten, het klinkt gewoon wat beter.

Dat is dan uiteraard puur subjectief  8)

Spijkie

Quote from: frank2 on October  5, 2022, 15:45:41
Zekeringen maken verschil, je kunt het verschil tussen standaard glas en een high end horen. Sommige zijn extreem duur sommigen kosten hooguit een tientje.  Gewoon proberen....
Ik heb wel overal betere zekeringen in zitten, het klinkt gewoon wat beter.

Hallo Frank, ik zie dat je een Auralic streamer hebt en daar ook de zekering hebt vervangen? Kun je daar iets over zeggen? Mag ook middels pm of kan ik dit in je eigen topic vinden?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

frank2

In de auralic heb ik de glaszekering vervangen door een synergistic research blue zekering. Verschil met glaszekering is dat alles meer kracht heeft, meer pinpoint  beter detail en natuurlijker klinkt.  Iedereen hoort  dat verschil,  is het verschil Groot?, nee maar het is finetuning van je set. Een stroomsnoer maakt meer verschil,  dus eerst stroomvoorziening,  bekabeling en dan zekeringen.
Tenminste zo zou ik t doen. Een betere zekering en nog steeds één standaard stroomsnoer eraan zal tot een teleurstelling leiden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

mmuetst

Ik ben niet "iedereen" maar blijkbaar denkt @Frank2 dat zijn mening voor "iedereen" geld.
Persoonlijk zou ik bij juiste plaatsing van luidsprekers beginnen, akoestiek aanpassen binnen de mogelijkheden die je hebt en als je dan nog geld te veel hebt in deze dure tijden kun je eens kijken naar het advies van @Frank2, die ik trouwens niet steun in zijn mening, maar das een ander verhaal.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

frank2

Natuurlijk  geldt wat ik schrijf niet voor mensen die geen verschillen horen tussen kabels, versterkers  en alles gooien op akoestiek,  wat opzich zeer belangrijk  is maar ook voor velen weinig aan te doen  is want set staat in huiskamer...


En als je hier op t forum  nu nog niet weet dat plaatsing speakers belangrijk is... daar begin je mee
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

mmuetst

Quote from: frank2 on October  5, 2022, 17:52:20
Natuurlijk  geldt wat ik schrijf niet voor mensen die geen verschillen horen tussen kabels, versterkers  en alles gooien op akoestiek,  wat opzich zeer belangrijk  is maar ook voor velen weinig aan te doen  is want set staat in huiskamer...


En als je hier op t forum  nu nog niet weet dat plaatsing speakers belangrijk is... daar begin je mee
Dank voor deze correctie, maar ook mensen die wel verschil tussen kabels en versterkers horen vallen niet onder "iedereen". En juist mensen op dit forum weten dat alles gooien op akoestiek de juiste weg is gezien dat een hele grote invloed heeft op de prestatie van elk systeem. De akoestiek geld zelfs al voor ons mensen om een gesprek te voeren. Wel eens in een restaurant geweest met veel mensen en veel galm? Om gek van te worden en vermoeid om elkaar te verstaan.
Dat een luisterruimte ook een woonkamer is, en dus beperkingen heeft ben ik met je eens, toch zijn daar hele mooie oplossingen voor.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kurt

@Frank2 Netsnoeren, interlinks, speakerkabels... De basis voor dit is om externe interferentie te vermijden. Een goed afgeschermde kabel levert hier al minstens 90% bijdrage. Heb je een top installatie, dan kunnen top kabels je iets bijbrengen.

Zekeringen is een andere discussie. Het gaat over 1,5cm(?) interne geleiding (de zekeringsbehuizing). De "voeten", waar die zekering ingeplugd is, zijn echt niet van topkwaliteit, evenmin als de printbanen onder de print. Een goed design, binnenin de kast, teneinde interne interferentie te vermijden, is zoveel belangrijker.

Uiteraard, als jij het verschil hoort is dit het belangrijkste.

Spijkie

Quote from: mmuetst on October  5, 2022, 17:41:43
Ik ben niet "iedereen" maar blijkbaar denkt @Frank2 dat zijn mening voor "iedereen" geld.
Persoonlijk zou ik bij juiste plaatsing van luidsprekers beginnen, akoestiek aanpassen binnen de mogelijkheden die je hebt en als je dan nog geld te veel hebt in deze dure tijden kun je eens kijken naar het advies van @Frank2, die ik trouwens niet steun in zijn mening, maar das een ander verhaal.

Tja, mijn set is dus klaar (in mijn ogen dan). Ik vraag alleen naar ervaringen en Frank geeft deze, ik kan ze altijd proberen en doet t niks dan doet t niks en kan ie terug. Ik zeg ook niet dat ik geld teveel heb en ach een beetje pielen met een zekering a €50 in deze hobby stelt toch niks voor?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Quote from: kurt1970 on October  5, 2022, 18:08:09
@Frank2 Netsnoeren, interlinks, speakerkabels... De basis voor dit is om externe interferentie te vermijden. Een goed afgeschermde kabel levert hier al minstens 90% bijdrage. Heb je een top installatie, dan kunnen top kabels je iets bijbrengen.

Zekeringen is een andere discussie. Het gaat over 1,5cm(?) interne geleiding (de zekeringsbehuizing). De "voeten", waar die zekering ingeplugd is, zijn echt niet van topkwaliteit, evenmin als de printbanen onder de print. Een goed design, binnenin de kast, teneinde interne interferentie te vermijden, is zoveel belangrijker.

Uiteraard, als jij het verschil hoort is dit het belangrijkste.

Het verhaal over de kabels had niet gehoeven. Dat van de zekering evenmin, hoe klein iets ook is kan het alsnog invloed hebben. Ik ga er vanuit dat mijn kast en printplaat prima is.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

mmuetst

Quote from: Spijkie on October  5, 2022, 18:56:23
Tja, mijn set is dus klaar (in mijn ogen dan). Ik vraag alleen naar ervaringen en Frank geeft deze, ik kan ze altijd proberen en doet t niks dan doet t niks en kan ie terug. Ik zeg ook niet dat ik geld teveel heb en ach een beetje pielen met een zekering a €50 in deze hobby stelt toch niks voor?

Gr Spijkie
Is je akoestiek ook naar je zin? Heb je wel eens wat geëxperimenteerd met demping aan muren, vloer etc? Het testen van een zekering en of het wat met je doet is prima. Het beste is als iemand anders de zekering veranderd zonder dat jij weet welke zekering er speelt en kijken of je verschil gaat horen (soort ABX test zeg maar). Indien je wat veranderd aan je set en je gaat intensief luisteren hoor je vaak een verschil (zo zitten wij mensen nu eenmaal in elkaar).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: kurt1970 on October  5, 2022, 18:08:09
@Frank2 Netsnoeren, interlinks, speakerkabels... De basis voor dit is om externe interferentie te vermijden. Een goed afgeschermde kabel levert hier al minstens 90% bijdrage. Heb je een top installatie, dan kunnen top kabels je iets bijbrengen.
Hangt er van af welke kabel je het over hebt, een kabel tussen een line output  (Streamer of cdspeler) heeft geen last van interferentie omdat in de meeste gevallen de uitgangsimpedantie zo laag is dat interferentie geen kans heeft en dus draagt die afscherming dus 0% bij ipv 90%. Als je het hebt over kabels van microfoons of kabels tussen je element van je draaitafel en Phono voorversterker, ja dan heeft dat wel invloed. Top kabels voegen dus in de meeste gevallen niks toe. Maar dat is een andere discussie.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

De totaal niet belangrijke vraag is: Wat is een top installatie ?

Voor de rest: gewoon proberen. De 1 hoort het wel, de ander niet, weer een ander een beetje. Dat het technisch niets zou moeten doen (als verklaring voor de ervaren verschillen) maakt niet uit. Het gaat om wat je ervaart. En dat kan dus alles zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Quote from: chansig on October  5, 2022, 19:21:27
De totaal niet belangrijke vraag is: Wat is een top installatie ?

Voor de rest: gewoon proberen. De 1 hoort het wel, de ander niet, weer een ander een beetje. Dat het technisch niets zou moeten doen (als verklaring voor de ervaren verschillen) maakt niet uit. Het gaat om wat je ervaart. En dat kan dus alles zijn.

Gr. Hans
Als ik zo naar die foto van de set van Spijkie kijk, geen top akoestiek.
Luidsprekers staan waarschijnlijk ook niet top opgesteld.



Maar als hij daar niks aan mag doen dan is het placebo effect van zo'n zekering misschien wel de juiste oplossing  :sarcasm:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.