van coax naar Rj45 op een tv ontvanger kan dat?

Started by ghazoo, October 3, 2022, 16:54:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ghazoo

ik stap over van Ziggo naar Kpn maar ik heb natuurlijk coax liggen. Op de begane grond heb ik al een data kabel dus dat is geen probleem. Naar de eerste verdieping heb ik coax. Kan ik daarvoor deze verloop gebruiken?

SpeedyAndré

Dat ziet er uit als een cctv (camera) verloop met een bajonet plug ...
Kpn leverde (vroeger) powerline kastjes om het signaal via de 230V op een andere plek te krijgen.
Met een smart tv kan je wat meer, maar daar vraag je niet naar :)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Rowdy

Kun je de coaxkabel niet vervangen voor UTP?

Cyrus·

Ik gebruik internet over coax adapters van Hirschmann.

Bij mij was het de omgekeerde situatie: overal in huis UTP, behalve de woonkamer. D.w.z. in de woonkamer kan ik de telefoonaansluiting + bedrading vervangen door UTP, want toch geen vaste lijn meer. Maar die compleet aan de verkeerde kant van de kamer. Waar de UTP moest komen, nabij TV en hifi, zit de bestaande coax. Ik wil de coax niet opofferen, want wie weet ga ik nog eens terug naar Ziggo. Zodoende dus de Hirschmann set op de coax gezet.

Niet heel goedkoop maar werkt echt uitstekend, ik haal bijna gigabit snelheden en super stabiel. Afstand pakweg 15m tot meterkast (daar staat de router).

Als je de prijs van de Hirschmann set trouwens afzet tegen 15 meter goede coax + stekers + UTP wandcontact, dan valt de meerprijs trouwens best mee. Dat weegt op tegen het gemak van die set  (10 minuten werk) en de optie om de coax ooit weer in te kunnen zetten. Die Hirschmann adapters kun je dan gewoon laten zitten, dan heb je UTP + regulier signaal over je coax.
Groeten,
Edwin

ghazoo

Quote from: Rowdy on October  3, 2022, 20:25:20
Kun je de coaxkabel niet vervangen voor UTP?

En over 1 of 2 jaar die weer vervangen door coax afhankelijk van de provider.  ;)

Deze kabel lijkt mij de ideale oplossing.

ghazoo

Quote from: SpeedyAndré on October  3, 2022, 20:05:52
Dat ziet er uit als een cctv (camera) verloop met een bajonet plug ...
Kpn leverde (vroeger) powerline kastjes om het signaal via de 230V op een andere plek te krijgen.
Met een smart tv kan je wat meer, maar daar vraag je niet naar :)

André  8)

Smart tv is aanwezig maar ik heb enorm slecht WiFi signaal.

mijkie

Zijn er nog veel providers die gebruik maken van coax?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

SpeedyAndré

Quote from: ghazoo on October  3, 2022, 21:07:00
En over 1 of 2 jaar die weer vervangen door coax afhankelijk van de provider.  ;)

Deze kabel lijkt mij de ideale oplossing.
Waarom stel je de vraag eigenlijk als je het antwoord weet  :D
Bij deze kabel mag je de stekkers er zelf aan zetten (heb je wat speciaal gereedschap voor nodig), het hangt er van af of het past waar nu de coax ligt.
Ik zou hier wel voor gaan want omzetters e.d. geven makkelijk storing of stoppen er ooit mee.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

SpeedyAndré

Quote from: mijkie on October  3, 2022, 21:10:06
Zijn er nog veel providers die gebruik maken van coax?
Kleine kabelboeren en 1 glasvezel provider Jonaz (die je niet wilt als ie al beschikbaar is).

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

ghazoo

Quote from: SpeedyAndré on October  3, 2022, 21:56:41
Waarom stel je de vraag eigenlijk als je het antwoord weet  :D
Bij deze kabel mag je de stekkers er zelf aan zetten (heb je wat speciaal gereedschap voor nodig), het hangt er van af of het past waar nu de coax ligt.
Ik zou hier wel voor gaan want omzetters e.d. geven makkelijk storing of stoppen er ooit mee.

André  8)

De 35 euro actie van Kpn is geweldig als je alles heb liggen maar ik heb dat dus niet. Ik denk dat ik het even zo laat want wij krijgen glasvezel en de aansluiting kost niets. Tevens ben je niet verplicht om het af te nemen. Kpn/Hussel wil enkel de aansluiting realiseren. Dan kan ik besluiten om een Technetix CAT6 UTP / COAX-18 te trekken waar ik wil.

eduard

#10
Zoals al genoemd is er een ethernet over coax of ethernet over power. Ik heb zelf meer dan een jaar de TP-Link 1000 Mbps Powerline AV1000 gebruikt. Let wel op bij powerline adapters dat je op de zelfde fase zit anders zien ze elkaar niet.
Andere optie is je wifi verbeteren. Via de kpn thuis app en wifi manager kan je wifi in je huis verbeteren . Wanneer de app ziet dat je slecht wifi hebt dan krijg je via de ap een aanbieding om super wifi 2 aan te schaffen. Via deze mesh routers kan je meestal je wifi verbeteren.

Stap 1 bij verbeteren wifi zorg er voor dat je Wifi punt niet op de grond staat maar zo hoog mogelijk is opgehangen.

Ik gebruik nu zelf 1 van de super wifi punten om mijn kpn tv decoder te koppelen op deze manier kan ik tv kijken zonder problemen over wifi.
De nieuwe superwifi punten hebben 2 ethernet aansluitingen. Hier mee kan je of 2 device via kabel koppelen aan je wifi netwerk. Of je superwifi koppelen aan je modem en dan nog 1 aansluiting gebruiken voor je een device. 

ghazoo

Quote from: eduard on October  3, 2022, 22:22:40
Zoals al genoemd is er een ethernet over coax of ethernet over power. Ik heb zelf meer dan een jaar de TP-Link 1000 Mbps Powerline AV1000 gebruikt. Let wel op bij powerline adapters dat je op de zelfde fase zit anders zien ze elkaar niet.
Andere optie is je wifi verbeteren. Wie de kpn thuis app en wifi manager kan je wifi in je huis verbetering. Wanneer de app ziet dat je slecht wifi hebt dan krijg je via de ap een aanbieding om super wifi 2 aan te schaffen. Via deze mesh routers kan je meestal je wifi verbeteren.

Stap 1 bij verbeteren wifi zorg er voor dat je Wifi punt niet op de grond staat maar zo hoog mogelijk is opgehangen.

Ik gebruik nu zelf 1 van de super wifi punten om mijn kpn tv decoder te koppelen op deze manier kan ik tv kijken zonder problemen over wifi.
De nieuwe superwifi punten hebben 2 ethernet aansluitingen. Hier mee kan je of 2 device via kabel koppelen aan je wifi netwerk. Of je superwifi koppelen aan je modem en dan nog 1 aansluiting gebruiken voor je een device.

Ik heb nu alles bekabeld juist omdat WiFi niet te doen was en ik wil bekabeld blijven. Ik wil je wel bedanken voor het meedenken. ;)

Cyrus·

Ik had eerst LAN-over-power, maar dat stoorde vreselijk op mijn hifi, met name op de phonotrap.

Vandaar geswitcht naar lan-over-power met de Hirschmann set. Geen gedoe met kabels trekken...
Groeten,
Edwin

ghazoo

Quote from: Cyrus· on October  3, 2022, 22:36:22
Ik had eerst LAN-over-power, maar dat stoorde vreselijk op mijn hifi, met name op de phonotrap.

Vandaar geswitcht naar lan-over-power met de Hirschmann set. Geen gedoe met kabels trekken...

Kabels trekken is niet echt spannend hoor.  ;)

Cyrus·

Quote from: ghazoo on October  3, 2022, 23:15:27
Kabels trekken is niet echt spannend hoor.  ;)

Nee dat weet ik, uit ervaring. Die UTP door mijn hele huis is er niet vanzelf gekomen. ;) Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Met als bijkomend voordeel dat ik de coax nog beschikbaar heb voor de toekomst. Je weet maar nooit.
Groeten,
Edwin

Hanky Panky

Quote from: ghazoo on October  3, 2022, 23:15:27
Kabels trekken is niet echt spannend hoor.  ;)

Mwoah... We hebben met 2 volwassen kerels aan een trekveer gehangen om de kabel door een bestaande buis te krijgen. Net toen we op het punt stonden om te switchen naar het 'dan maar de boorhamer'-scenario gaf het ding na een goede klodder WD40 in de buis eindelijk mee  :blink:

Dus de claim 'past door een 5/8 buis zou ik even in de praktijk willen zien  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Deleted User

Quote from: Hanky Panky on October  4, 2022, 01:16:12
Mwoah... We hebben met 2 volwassen kerels aan een trekveer gehangen om de kabel door een bestaande buis te krijgen. Net toen we op het punt stonden om te switchen naar het 'dan maar de boorhamer'-scenario gaf het ding na een goede klodder WD40 in de buis eindelijk mee  :blink:

Dus de claim 'past door een 5/8 buis zou ik even in de praktijk willen zien  ;)

Zo herkenbaar  ;D Toen ik nog in de audiowereld werkte, legden we B&O systemen aan... Dus die Beolink kabels moesten doorgetrokken worden. We hadden standaard een doos met Dreft flessen in de auto... ging perfect... :clapping:

ghazoo

Quote from: Jazzman on October  4, 2022, 06:26:35
Zo herkenbaar  ;D Toen ik nog in de audiowereld werkte, legden we B&O systemen aan... Dus die Beolink kabels moesten doorgetrokken worden. We hadden standaard een doos met Dreft flessen in de auto... ging perfect... :clapping:

kabel glijmiddel ( 3M™ Lub-I Kabelglijmiddel ) en een goede veerpomp doet wonderen.

Cyrus·

Quote from: ghazoo on October  4, 2022, 09:15:13
kabel glijmiddel ( 3M™ Lub-I Kabelglijmiddel ) en een goede veerpomp doet wonderen.

Dan zijn die Hirschmann adapters toch een stuk makkelijker  :P
Groeten,
Edwin

ghazoo

Quote from: Cyrus· on October  4, 2022, 15:26:24
Dan zijn die Hirschmann adapters toch een stuk makkelijker  :P

Klopt maar het kost ook aardig wat en mijn ervaring is dat alles met een stekker ooit kapot gaat.  ;) 1keer aan de gang met kabels trekken en je bent voor je leven lang klaar.
Op advies van iemand bij Kpn wachten op de glasvezel. Gratis aansluiting en daarna kan je kiezen wat je wil.