(HDR) gamma curves kiezen/maken voor Sony 4K projectors?

Started by SpeedyAndré, September 30, 2022, 15:03:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SpeedyAndré

Tja, en toen was er opeens een Sony Vpl-VW550ES in da house  :wub:

Nu lees ik veel over JVC wat (HDR) gamma curves betreft, dat zal met Sony toch ook wel kunnen?
Eerder postte ik hier iets over in https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=171338.0 maar die topic titel spreekt niet echt aan  ;D

Even copy/paste van mijn eerste uitzoek poging, daar toont Frank een tool waarmee je opgeslagen kalibratie instellingen kan oproepen aan de hand van wat de Oppo 203 uitstuurt.
Quote
"Zou een HDFury Vertex² kunnen doen wat Snoopy doet?
In de handleiding van de Vertex² lees ik :
"Vertex² is now capable of sending any custom RS232 commands to any RS232 capable display based on incoming signal types or particular metadata value"

Vrij vertaald kan je aan de hand van het signaal dat binnen komt een code via rs232 naar de Sony sturen.
Ideaal was geweest als dit via het netwerk kon (scheelt een lange rs232 kabel trekken) maar ik zie daar geen opties voor.

Voordeel is dat de Oppo 203 niet aan hoeft en dat dit met elke bron werkt zodat niet alles via de Oppo hdmi ingang hoeft te gaan.
Daarbij zoek ik nog de notatie van commando's, zie o.a. deze lijst via OpenHab waar ik o.a. Calibration preset zie staan:
https://www.openhab.org/addons/bindings/sonyprojector/ ".

Wat de Vertex² betreft ben ik een stapje verder, op de Macro pagina kan je een hele lijst met mogelijke hdmi formats gebruiken om een bepaalde code uit te sturen.
Waar ik mee zit is hoe ik die codes geschikt voor de Sony kan maken, voor zo ver ik kan zien stuurt de Vertex² ze via RS232 naar de Sony.
Een beetje jammer is dat je de seriële poort beperkt kan instellen, wel de baudrate (38400bps van de Sony zit er niet bij) maar niet de stopbits e.d.
In een Sony manual staat beschreven hoe de codes eruit zien.

Liever zou ik deze data via ethernet versturen, echter lijkt de Vertex² dat niet te kunnen (en het is geen raw data).
Een alternatief is de RS232 met een serial2ethernet ding omzetten waarbij je het Sony IP en de poort kan kiezen, echter in de Sony pdf zie ik dat voor ethernet een bepaalde structuur nodig is wil hij het begrijpen (dat deel doet Snoopy).
Ik zit aan een NodeMCU te denken, die kan serieel communiceren en wellicht de juiste code samentellen met wat logica (macro's).

Een hoop gepuzzel, als er een eenvoudiger manier is om de presets automatisch op te roepen dan verneem ik dat graag :)

Wat ik heb om mee te knutselen:
- Sony Vpl-VW550ES
- Oppo Udp-203
- HDFury Vertex²

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

williams

Gefeliciteerd met je mooie aankoop .
Ik heb zelf niets gelezen over dat het mogelijk is om externe gamma curven te laden op een Sony beamer .
Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt maakt jvc gebruik van het tooltje autocall om dit kunstje te doen maar ik geloof niet dat dit kunt met een hdfury maar misschien dat Frank of  Werner hier antwoordt op kunt geven .
Wat je wel kunt doen om HDR beter tot zijn recht te laten komen  is om via de hdfury het truukje met de LLDV hack te doen daar je deze al in je bezit hebt.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

SpeedyAndré

Thanks,
Het zit bij Sony een beetje apart in elkaar.
Schakel je HDR in dan is er alleen een preset oproepbaar die je niet kan aanpassen.
Zonder HDR is er van alles mogelijk en heb je een custom (user) insteling.
Met de remote kan je een hele rij presets oproepen zoals film1, film2, ref, tv, photo, game en user.
Uiteraard wil ik niet de Isf kalibratie om zeep helpen die erop zit dus ik ben voorzichtig.
De presets oproepen is geen probleem, misschien heb ik daar toch weinig aan.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

home@the movies

QuoteZoals je waarschijnlijk al gelezen hebt maakt jvc gebruik van het tooltje autocall om dit kunstje te doen maar ik geloof niet dat dit kunt met een hdfury maar misschien dat Frank of  Werner hier antwoordt op kunt geven .

Aangepaste curves maken doen we niet met de autocall software van JVC maar met de "ARVE tool," die is speciaal ontworpen om HDR curves aan te maken op maat, dezelfde tool is er ook in een versie voor de Sonys.

Gr
Werner

SpeedyAndré

Dank je, nu heb ik een naampje om verder te zoeken :)
https://www.avsforum.com/threads/jvc-projector-tools-for-sony.2937996/

Daar stond ie maar is helaas niet meer te downloaden  :-\
Anderen vinden de HarperVision settings mooier.
Het werkt niet zoals ik dacht maar je kan de bestaande Sony HDR curve wel verbeteren.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

home@the movies

Quote from: SpeedyAndré on October  1, 2022, 16:32:27
Dank je, nu heb ik een naampje om verder te zoeken :)
https://www.avsforum.com/threads/jvc-projector-tools-for-sony.2937996/

Daar stond ie maar is helaas niet meer te downloaden  :-\
Anderen vinden de HarperVision settings mooier.
Het werkt niet zoals ik dacht maar je kan de bestaande Sony HDR curve wel verbeteren.

André  8)

Bij de Sony's is het een beetje een ander verhaal dan bij de JVC's het geval was, daar was (is) het resultaat echt wel bijzonder goed te noemen.
Het zou kunnen dat ik de versie voor de Sony's nog wel ergens heb liggen, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen :-)

williams

QuoteAangepaste curves maken doen we niet met de autocall software van JVC maar met de "ARVE tool," die is speciaal ontworpen om HDR curves aan te maken op maat, dezelfde tool is er ook in een versie voor de Sonys.

Klopt als een bus 😊
Zelf doelde ik op het inladen van de gamma curven op de jvc 😉
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

SpeedyAndré

Ik heb wat gevonden  :)
https://github.com/aoshiken/JVCProjectorToolsForSony

Dit zijn Python 3.6 files en volgens de Jvc versie waar deze van afgeleid is run je eerst menu.py.
Heb je een curve gemaakt dan kan je die met Sony Image Director naar de pj sturen.
Nog even zien of Python op Win11 draait, op W10 wel.
Dan eens een paar curves gaan zoeken en met elkaar vergelijken.
Met een beetje geluk kan ik ze onder verschillende presets plaatsen en alsnog mijn plannetje met de Vertex² uitvoeren.
Mocht er een eenvoudiger .exe rondzwerven van het tooltje dan hoor ik dat graag :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

home@the movies

Quote from: SpeedyAndré on October  1, 2022, 18:22:31
Ik heb wat gevonden  :)
https://github.com/aoshiken/JVCProjectorToolsForSony

Dit zijn Python 3.6 files en volgens de Jvc versie waar deze van afgeleid is run je eerst menu.py.
Heb je een curve gemaakt dan kan je die met Sony Image Director naar de pj sturen.
Nog even zien of Python op Win11 draait, op W10 wel.
Dan eens een paar curves gaan zoeken en met elkaar vergelijken.
Met een beetje geluk kan ik ze onder verschillende presets plaatsen en alsnog mijn plannetje met de Vertex² uitvoeren.
Mocht er een eenvoudiger .exe rondzwerven van het tooltje dan hoor ik dat graag :)

André  8)

Dat is de juiste tool, in de JVC's  maak(te) ik meestal een drietal verschillende curves die je dan inderdaad in verschillende presets zet, zo kan je afhankelijk van hoe de film gemasseerd is wat lichter of donkerder gaan.

SpeedyAndré

Even wat anders, een oude Samsung SSG-4100GB 3D bril werkt prima met de Sony :)
Je hoeft hem niet te pairen, hij werkt direct zodra de Sony een 3D bron weergeeft.
Een test met een Optoma bril die bij de 3D-XL processor hoort lukte niet, of je moet de losse zender op de 3D-XL gebruiken.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

home@the movies

Quote from: SpeedyAndré on October  3, 2022, 00:31:48
Even wat anders, een oude Samsung SSG-4100GB 3D bril werkt prima met de Sony :)
Je hoeft hem niet te pairen, hij werkt direct zodra de Sony een 3D bron weergeeft.
Een test met een Optoma bril die bij de 3D-XL processor hoort lukte niet, of je moet de losse zender op de 3D-XL gebruiken.

André  8)

Optoma gebruikt (net als alle DLP projectoren) een ander protocol voor het aansturen van de brillen, nl DLP link, vandaar.

SpeedyAndré

Quote from: home@the movies on October  5, 2022, 15:33:03
Optoma gebruikt (net als alle DLP projectoren) een ander protocol voor het aansturen van de brillen, nl DLP link, vandaar.
Dat weet ik, ik heb ze gebruikt met de Uhd51(a).
Daarnaast is er de 3D-XL met een eigen 3D-bril die volgens mij met IR werkt gezien de losse emitter met leds.
Maar goed dat is spul van 2011 en niet relevant meer ;)

Ik heb RS2232 nog niet aan het werk met de Sony, wel al een rits curves verzameld.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp