Nieuwe streamer of terug naar cd?

Started by Darthvader, September 26, 2022, 12:57:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediator

Quote from: Jazzman on September 27, 2022, 16:15:35
Een mindere opname is de waarheid, wel goed dat de Marantz cd 60 daar zo eerlijk in is... Een mindere opname klinkt op de streamer ook minder... Maar ja wat is een mindere opname....

Daar snij je een punt. Een mindere opname is inderdaad niet meer of minder dan dat. Je hoort dat het een mindere opname is maar storend is het niet. In 99% van de gevallen kun je daar gewoon van genieten. Het is echter wat mij betreft vaker zo dat audiofielen naar een opname wijzen en dit toch echt wat zegt over de set. Echt heel veel slechte opnames zijn er niet, hooguit opnames die 'minder puur' zijn of waar je de signatuur hoort van de opname studio of liever gezegd de spullen die daar stonden om de opname te registreren. Maar zoiets stel je dan vast en 'life goes on'. Zo snel als dingen storen zegt het vaker wat over de set. Het is wat mij betreft wel zo dat hoe meer high end het wordt des te duidelijker je zelf keuzes moet maken wat je mooi vindt en je meer je best moet doen om alles in orde te hebben. Met andere woorden het let steeds nauwer. Momenteel leg ik zelf de laatste hand aan de hoofdtelefoon set. Eerder maakte het niet zoveel uit of de versterker op de grond staat. Nu met een betere hoofdtelefoonkabel moet de versterker in een meubel om me volledig onder te dompelen in de muziek.

Deleted User

Precies, echt heel veel slechte opnames zijn er niet. Ik heb mono opnames, opnames uit jaren 50. Ok het heeft niet die klankstructuur zoals we dat misschien nu gewend zouden zijn. Maar het swingt werkelijk de pan uit. En dat is voor mij MUZIEK. Als ik soms luisteraars op bezoek heb, en ik vertel dat zo'n opname 70 jaar oud is, dan valt bij velen de mond open van verbazing....


Darthvader

Blijft voor mij lastige beslissing. Wil ik verder met steaming of toch terug naar good old cd speler. Beide hebben zo hun voo en nadelen waarbij een cd speler wel meest eenvoudige is; groot pluspunt. En denk, zeker met de Marantz, ook betere geluidskwaliteit. Maar of dat ook met heavy metal geldt :unsure:

Deleted User

Heavy Metal is een muziekstroming... zegt weinig over opname kwaliteit...

Darthvader

Klopt, maar over het algemeen wil de opname kwaliteit nog weleens te wensen overlaten. Groot verschil met klassiek.

Maar ik had even contact met een dealer. Niet echt wijzer geworden buiten het feit dat volgens hem de verkoop van cd spelers steeg en Marantz nog steeds  leverproblemen heeft.

Mediator

#30
Als het je enige geruststelling geeft. Ik draai alle soorten muziek. Ook zaken als Van Halen, Kiss, Dream Theater, Metallica, Rammstein. Geen enkele moeite met de kwaliteit. Sterker nog zo'n oldie Running with the devil .... heerlijk en klinkt al een klok. Zeker als dat nummer begint met die sirene heb je het idee dat er een orkaan over je heen komt.

Bijzonder moment dat iemand het met me eens is in de woorden van Jazzman. En inderdaad die jaren vijfti opnames haal ik ook wel eens aan en ook op mij maakten die indruk en dacht ik voor de gek gehouden te worden toen verteld werd dat het zo'n opname betrof.

Ga anders gewoon eens luisteren. Uiteindelijk zou dat voor iedere audiofiel leidend moeten zijn. Hoe krijg ik voor het geld de meeste muziek in huis. Een beetje serieuze zaak laat je dingen ook thuis proberen. Tenzij je tweedehands wil dan word het gokken of wellicht gewoon een knoop doorhakken. Neem gewoon je tijd zou ik zeggen.

Deleted User

Met andere woorden, luister naar muziek en niet naar techniek.... Dat doe ik al bijna mijn hele leven.

Denk je nou echt dat als ik in het Bimhuis zit, dat ik daar kom voor de techniek???

Darthvader

Het gaat mij ook om de muziek. En dan is een cd speler wel het eenvoudigst. aansluiten, cd erin en luisteren maar. Bij streaming komt er meer bij kijken zoals b.v. het inrichten van een NAS. En als niet IT 'er soms bij problemen moet ik dan persoon inhuren om het op te lossen. Dat probleem heb je nu eenmaal niet bij een cd speler.

Ik denk dat er niets anders opzit een marantz cd 60 én cambridge cxnv2 te bestellen en dan zien wat voor mij het fijnste klinkt.

Dreamer

Ik heb zelf een cd wisselaar waar 300 discs in kunnen. Worden niet meer gemaakt natuurlijk, maar op marktplaats misschien nog wel te krijgen. Werkt perfect!

Xander32

Moderner is niet perse een voordeel; de bediening, dus de app, is voornaam bij een streamer. CA bouwt al enige tijd streamers en bijbehorende app's, hebben deze (hardware en software) steeds verder doorontwikkeld. Dat zou ik dan juist als pre zien.

Een BS Node is prima voor het geld, maar gaat echt duidelijk beter presteren wanneer je hem over een meer hoogwaardige dac laat lopen, bv die van een cdp.

Dat kan ook een keuze zijn he; de Marantz cd 60 plus een BSN. Dan kan je zowel streamen als een cdtje afspelen.


Quote from: Darthvader on September 27, 2022, 16:22:16
Als het een streamer wordt dan denk ik toch de Cambridge. Maar zie bij toeval dat Ifi nu ook een streamer heeft. Moderner dan de Cambridge. Maar blijkbaar niet in zwart :unhappy:

Kan iemand hier wat van deze streamer zeggen in vergelijking met de Cambridge?

https://ifi-audio.com/products/neo-stream/
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

FS249

Bij mij is de CD nooit weggeweest. Punt.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Xander32

Dus? Wat bedoel je te zeggen?

Quote from: FS249 on September 27, 2022, 20:42:31
Bij mij is de CD nooit weggeweest. Punt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Darthvader

Nu ik toch bezig ben; met mijn muziek, veel rock en symphonic metal, is dan Vinyl nog beter dan CD? Dit door de loudness war? Om een voorbeeld te geven; was ooit fan van Nightwish toen met de voor mij beste zangeres Tarja. Vind hun CD Once nog altijd 1 van de mooisten. Maar verschrikkelijk compressed :devil: Deze is ook op LP zag ik nu. Beter?

Mediator


Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Quote from: Darthvader on September 27, 2022, 20:57:12
Nu ik toch bezig ben; met mijn muziek, veel rock en symphonic metal, is dan Vinyl nog beter dan CD? Dit door de loudness war? Om een voorbeeld te geven; was ooit fan van Nightwish toen met de voor mij beste zangeres Tarja. Vind hun CD Once nog altijd 1 van de mooisten. Maar verschrikkelijk compressed :devil: Deze is ook op LP zag ik nu. Beter?

Eigenlijk zijn dat nogal wat vragen inéén. Hoe digitaal klinkt en analoog klinkt met een specifieke opname hangt ook af van hoe de mix op het medium is gekomen. In het algemeen (en nu moet ik oppassen dat ik niet een heel forum over me heen krijg) is er bij analoog 'iets' dat me richting vinyl trekt in vergelijking tot PCM zeg maar CD signaal. Ik kan me voorstellen dat als je streamer in hogere formats dit naar een voordeel gaat voor digitaal of dat tenminste het gat gedicht wordt. Noem het verder maar de magie van vinyl. Tegenwoordig is digitaal heel goed en het gat tussen die twee hoor je aanvankelijk niet. Maar leef je lang met een set dan gaat er toch iets ontstaan. Er zijn ook zat mensen die het anders ervaren/horen. Ik kan ook alleen maar zeggen hoe het bij mij werkt. Bij mij is er in ieder geval geen voorkeur van muzieksoort die ik toebedeel aan analoog of digitaal. Wel koop ik door de bank genomen albums die oorspronkelijk gemaakt zijn in het analoge tijdperk op vinyl en dat wat digitaal is uitgebracht digitaal.

Xander32

Helaas is daar weinig zinnigs over te zeggen, niet anders dan dat er zeer goed opnames op cd, vinyl of als stream zijn, maar evenzo beroerde opnames.

Quote from: Darthvader on September 27, 2022, 20:57:12
Nu ik toch bezig ben; met mijn muziek, veel rock en symphonic metal, is dan Vinyl nog beter dan CD? Dit door de loudness war? Om een voorbeeld te geven; was ooit fan van Nightwish toen met de voor mij beste zangeres Tarja. Vind hun CD Once nog altijd 1 van de mooisten. Maar verschrikkelijk compressed :devil: Deze is ook op LP zag ik nu. Beter?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Quote from: Darthvader on September 27, 2022, 20:57:12
Nu ik toch bezig ben; met mijn muziek, veel rock en symphonic metal, is dan Vinyl nog beter dan CD? Dit door de loudness war? Om een voorbeeld te geven; was ooit fan van Nightwish toen met de voor mij beste zangeres Tarja. Vind hun CD Once nog altijd 1 van de mooisten. Maar verschrikkelijk compressed :devil: Deze is ook op LP zag ik nu. Beter?

Nou als dit je muziek is dan zeg ik ga aan de Tannoy dual concentric of een goed hoornsysteem. Blijft lekker dat symphonische metal gebeuren. Zeker niet meer herrie dan wat ik soms draai hoor. Ik kan dit alleen op Spotify beluisteren dus kan weinig zeggen over geluidskwaliteit zolang ik het niet op mijn set kan draaien. Kan me voorstellen dat dit net als de meeste moderne opnames wat drukker klinkt. Vaker zijn oudere opnames wat rustiger maar overigens niet minder mooi. Het hangt ook van je stemming af of het tijdstip van de dag.

FS249

Quote from: Xander32 on September 27, 2022, 20:48:21
Dus? Wat bedoel je te zeggen?

Misschien was mijn reactie wat te kort door de bocht :)

Ik heb de overstap naar streaming nooit gemaakt, muziek kiezen via een schermpje middels een zoekfunctie op een smartphone of tablet vind ik niet fijn werken en de eindeloze keuze mogelijkheden geeft bij mij teveel onrust bij het luisteren naar muziek. En ja, bij vinyl werkt het bij mij bijna net als bij een CD. Bijna, omdat ik bij een CD nog makkelijk kan skippen. Bij vinyl doe ik dat gewoon niet, ik draai de plaat uit of haal hem eraf..
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Darthvader

#44
Quote from: Mediator on September 27, 2022, 22:23:46
Nou als dit je muziek is dan zeg ik ga aan de Tannoy dual concentric of een goed hoornsysteem. Blijft lekker dat symphonische metal gebeuren. Zeker niet meer herrie dan wat ik soms draai hoor. Ik kan dit alleen op Spotify beluisteren dus kan weinig zeggen over geluidskwaliteit zolang ik het niet op mijn set kan draaien. Kan me voorstellen dat dit net als de meeste moderne opnames wat drukker klinkt. Vaker zijn oudere opnames wat rustiger maar overigens niet minder mooi. Het hangt ook van je stemming af of het tijdstip van de dag.

Ik heb Tannoy xt8f speakers. Misschien wat "bright" maar overall klinkt het gewoon het fijnst met mijn muziek. Maar cd's zeker in dit genre zijn toch wel vaak verpest door de Loudness war. Doodzonde. Op een LP kan dit niet zo erg, want dan springt de naald letterlijk uit de groef. Maar betekent dit ook dat de LP dus beter klinkt dan dezelfde cd? Ik heb sinds mijn tienertijd geen LP meer gehoord.

Darthvader

Quote from: FS249 on September 27, 2022, 22:41:33
Misschien was mijn reactie wat te kort door de bocht :)

Ik heb de overstap naar streaming nooit gemaakt, muziek kiezen via een schermpje middels een zoekfunctie op een smartphone of tablet vind ik niet fijn werken en de eindeloze keuze mogelijkheden geeft bij mij teveel onrust bij het luisteren naar muziek. En ja, bij vinyl werkt het bij mij bijna net als bij een CD. Bijna, omdat ik bij een CD nog makkelijk kan skippen. Bij vinyl doe ik dat gewoon niet, ik draai de plaat uit of haal hem eraf..

En precies dat heb ik dus ook bij streaming! Nu gaat het alleen nog om CD of LP. Moeilijk hoor. Maar heb geen LP's meer. Wel zo'n 800 cd's zorgvuldig opgeborgen.

Xander32

Duidelijke afwegingen  :thumbs-up: Mooi dat er zoveel (manieren van muziek genieten ) te kiezen valt he 🎶

Quote from: FS249 on September 27, 2022, 22:41:33
Misschien was mijn reactie wat te kort door de bocht :)

Ik heb de overstap naar streaming nooit gemaakt, muziek kiezen via een schermpje middels een zoekfunctie op een smartphone of tablet vind ik niet fijn werken en de eindeloze keuze mogelijkheden geeft bij mij teveel onrust bij het luisteren naar muziek. En ja, bij vinyl werkt het bij mij bijna net als bij een CD. Bijna, omdat ik bij een CD nog makkelijk kan skippen. Bij vinyl doe ik dat gewoon niet, ik draai de plaat uit of haal hem eraf..
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Die onrust zit in de mens zelf, niet in de muziekdrager  :)

Maar waarom niet beide werelden?
Voor het geld van een nieuwe CA streamer heb je ook een nieuwe CD60 + BSN (al dan niet tweedehands).
Ik ben erg benieuwd hoelang je nog cd voor cd gaat afspelen wanneer je over beide mogelijkheden beschikt 🙄

Quote from: Darthvader on September 27, 2022, 22:50:33
En precies dat heb ik dus ook bij streaming! Nu gaat het alleen nog om CD of LP. Moeilijk hoor. Maar heb geen LP's meer. Wel zo'n 800 cd's zorgvuldig opgeborgen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

LS2

In principe wil hij niet in de verleiding worden gebracht om onrustig te streamen.
Aan de andere kant is het wel een beetje vreemd dat je je eigen gedrag zo beperkt onder controle hebt. Dat doet vermoeden dat er meer voordelen aan streamen en de onrust zitten dan je nu beseft.
Ik zou blijven streamen en ernaast een cd speler inzetten of een combinatie in 1 apparaat. Maar dan zorgen dat je bijvoorbeeld de streamer alleen op het apparaat zelf kan bedienen. Dan moet je naar het apparaat toe voor een volgend album/playlist.
Echter zou ik eigenlijk willen adviseren om die innerlijke onrust te onderzoeken. Waar komt die vandaan en hoe zet je die aan de kant. Dat brengt je mogelijk meer dan het probleem uit de weg gaan.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Darthvader

Vind streamen gewoon niet fijn. Vermoedelijk ook omdat ik een fysiek medium gewoon prettig vind. En gezien de loudness war waarschijnlijk vinyl toch het beste.