Nieuwe streamer of terug naar cd?

Started by Darthvader, September 26, 2022, 12:57:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Darthvader

Zit te dubben wat te doen; een nieuwe streamer, Cambridge cxnv2, of terug naar cd speler, Marantz cd 60 of cd 6007. Cd 's staan wel in flac op een (niet meer ondersteunde) NAS.

Beide hebben hun voors en tegens en denk zelf dat cd nog steeds beter klinkt, maar ook dat dit marginaal is. Maar geen gedoe met updaten etc. cd erin en luisteren maar. Heeft toch ook wel iets.

Zijn er meer mensen die twijfelen om van streaming terug te gaan naar CD? Betrap me er zelf op dat ik streaming onrustiger vind, meer gedoe en teveel computer. Het gaat mij gewoon om de muziek zonder alteveel gedoe eromheen.

chansig

Het streamen is niet onrustig. Jij maakt het onrustig.  :D

Voor de rest: waarom niet beiden ? Hoef je ook geen keuzestress meer te ervaren.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted User

Wat is onrustig aan jouw manier van streamen?

Ik zou mijn Aurender niet kwijt willen, en bij mij is het 60% FLAC/DSD en 40% CD/SACD, beide systemen blijven in de keten.

Darthvader

Streaming veel computergeorienteerd en ben geen it'er. En je zit constant met schermpje te klooien en betrap met er zelf op dat ik nooit meer een cd volledig beluister wat ik wel met de good old cd speler deed. Gaf toch meer rust. Gewoon cd erin en luisteren maar. Verder geen geklooi met smartphone, nas updaten etc.

Deleted User

Helder! Zo heeft ieder zijn voorkeuren.

Je hebt dus eigenlijk al antwoord op je vraag gegeven, dus je hoeft niet meer te dubben... Daar word ik nu onrustig van... :D

Bama

Als je echt rustig wil luisteren moet je aan de vinyl ;D

Mediator

Ga eerst eens op een rij zetten wat je belangrijk vindt. Wil je gemak? Dan is dat een plus voor streamen. Veel draait tegenwoordig om streamen. Zelf heb ik geen behoefte aan twee digitale media. Ik heb veel CD's en heb het daar dus gewoon bij gehouden. Ik stream alleen met Spotify op mijn oortjes voor onderweg en op een Bluetooth speaker als ik bijvoorbeeld sta te koken. Maar een ieder moet daarin een eigen keuze maken. Er zijn goede streamers zat.

Darthvader

Dat he ik dus ook. Wil sowiesi geen streamer én cd speler. Het is of streamer of cd speler. De Marantz cd 60 is aanmerkelijk goedkoper dan de cambridge streamer. En mogelijk betere klank. Moet dan alleen cd's weer van boven halen en plek voor in de woonkamer zien te vinden.

Spijkie

Ik zelf zou niet meer terug willen naar cd puur voor t gemak. Ik draai zelden een hele cd af, nu kan ik lekker lui op de bank blijven zitten en soepel door m'n cd collectie bladeren en relaxt luisteren.

Ik ervaar geen onrust met streamen, integendeel zelfs.

Er zijn ook zeer goede streamers voor minder geld dan de Cambridge,tenzij je Perse gebalanceerd wil aansluiten.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Carrol

Quote from: chansig on September 26, 2022, 13:06:22
Het streamen is niet onrustig. Jij maakt het onrustig.  :D

Voor de rest: waarom niet beiden ? Hoef je ook geen keuzestress meer te ervaren.  :D

Gr. Hans
Eens...heb ook beide, nadeel van een cd speler,je moet weer op staan voor t leggen van een schijfje.
Streamen via Spotify geeft zoveel voordelen en vooral meer muziek
Alleen als ik echt wil luisteren in flac draai ik een Cd maar komt weinig voor,de kwaliteit van Spotify is prima.. althans dat vind ik..
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

denoontje

of gewoon zoiets als: Arcam CDS50

Hoogwaardige Arcam CD/SACD-speler met ingebouwde audio-streamer, app bediening en een DAC-functie

??

Xander32

Zelf kom ik van een relatief prijzige (sa) cdp, heb daar vervolgens een keer een streamer naast gezet (SBT) en momenteel stream ik en heb daar voor de leuk nog een cd loopwerk naast gezet, dat was +/- vier jaar geleden en die heeft in die tijd nog geen vier uur gespeeld ... Streamen in nu net zo betrouwbaar als het afspelen van een cd, mits je het thuisnetwerk op orde hebt. Anno 2022 mag ik hopen dat dit laatste nergens geen issue meer is.

Verder geeft streamen veel gebruiksgemak, je hebt je hele muziekbieb binnen handbereik, je kan gebruik maken van een streamingdienst, van internetradio met honderden wellicht duizenden themazenders waaronder kwalitatief zeer goede en je kan je eigen content afspelen vanaf bv een nas. Een cd is dan nog enkel nostalgie.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

ajg

Ik vind nogal veel verschillen tussen de kwaliteit van de streamers. Een heleboel zit een hoop jitter en kan daar niet naar luisteren. Maar een goede kwaliteit streamer wint het bij mij van de cd speler
Roon server op een nuc 8i7 met Akasa fanless behuizing met Singxer SU-6 digital to digital converter
Denafrips Ares ii DAC
Bryston Bp 25 voorversterker, nCore 500 mono blokken
Bach He2s speakers

Xander32

Jitter, waar klinkt dat naar/ hoe klinkt dat? Hoe herken je jitter?

In mijn ervaring kan content via streaming minimaal gelijkwaardig klinken aan die vanaf een cd, echter gaat er met streaming nog steeds meer geld mee gemoeid om eenzelfde resultaat te bereiken.

Quote from: ajg on September 27, 2022, 00:51:47
Ik vind nogal veel verschillen tussen de kwaliteit van de streamers. Een heleboel zit een hoop jitter en kan daar niet naar luisteren. Maar een goede kwaliteit streamer wint het bij mij van de cd speler
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted User


fasteddie

Quote from: Bama on September 26, 2022, 14:27:32
Als je echt rustig wil luisteren moet je aan de vinyl ;D

Vind je? Voordat je zit of ligt mag je weer opstaan!

Peerless Monster

Quote from: fasteddie on September 27, 2022, 08:12:23
Vind je? Voordat je zit of ligt mag je weer opstaan!

Moet je een speler kopen met een afstandbediening.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Darthvader

Quote from: ajg on September 27, 2022, 00:51:47
Ik vind nogal veel verschillen tussen de kwaliteit van de streamers. Een heleboel zit een hoop jitter en kan daar niet naar luisteren. Maar een goede kwaliteit streamer wint het bij mij van de cd speler


Hoe zit dit bij de Cambridge cxnv2? Toch wat rondstruinen op internet lees ik toch wel dat in het algemeen en zeker bij gelijke prijs cd speler beter klinkt. Ik kan hier nergens een vergelijk maken maar ben heel benieuwd naar de Marantz CD 60 vs Cambridge cxnv2

roland p

Quote from: Carrol on September 26, 2022, 18:18:39
Eens...heb ook beide, nadeel van een cd speler,je moet weer op staan voor t leggen van een schijfje.
Streamen via Spotify geeft zoveel voordelen en vooral meer muziek
Alleen als ik echt wil luisteren in flac draai ik een Cd maar komt weinig voor,de kwaliteit van Spotify is prima.. althans dat vind ik..
Het nadeel van Spotify vind ik, is dat niet alles er op staat.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Darthvader

Dat criterium speelt geen rol voor mij. CD's met dbpoweramp in flac geript op NAS.

Mediator

#20
Een voordeel van streaming kan zijn dat je ook materiaal dat beter is dan PCM (CD kwaliteit) kan spelen. Uiteindelijk was voor mij leidend dat ik in mijn set de beste keuze wilde maken en daarvoor is wat in mijn set nodig was om tot de beste / meest interessante weergave te komen leidend. Ik had hier een high end solid state CD speler (wellicht één van de beste op deze aardkloot) die het helemaal aflegde tegen een buizen variant. Een insteek kan ook zijn dat je een heleboel CDs hebt en liever een fysiek medium in handen hebt. Uiteindelijk is de keuze reuze. Maar het punt is dat je nergens mis mee kunt gaan.

Spijkie

Quote from: Darthvader on September 27, 2022, 10:42:01

Hoe zit dit bij de Cambridge cxnv2? Toch wat rondstruinen op internet lees ik toch wel dat in het algemeen en zeker bij gelijke prijs cd speler beter klinkt. Ik kan hier nergens een vergelijk maken maar ben heel benieuwd naar de Marantz CD 60 vs Cambridge cxnv2

Moeilijk te vergelijken , geen ervaring met de marantz maar de Cambridge is echt wel goed te noemen. Net als de bleusound node. Bij een streamer is met name de streamingdienst belangrijk. Ik hoor verschil tussen spotify , TIDAL en Qobuz. Bij een streamer ook de Roon mogelijkheid.

Maar als ik me niet vergis was de cd 60 niet een goedkope cd speler , is het dan niet wat een oneerlijk vergelijk ? Cd speler gaat een keer letterlijk slijten.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Darthvader

#22
Moeilijke keuze. Vond de bluesound node echt niet goed. Cd schijfjes hebben ook wel maar kan dit niet onderbouwen. Puur gevoelsmatig. Maar lees net een gebruikersreview van de Marantz cd 60, goedkoper dan de cambridge streamer, die het een goed apparaat vind maar wel mindere opnamen genadeloos laat horen. Niet verwacht van Marantz en daar zit ik niet op te wachten.

Ik heb een MF M5si versterker en zie dat MF nu ook een streamer heeft uitgebracht, de MX-stream. Maar volgens mij is die niet op mijn versterker aan te sluiten.

Deleted User

Een mindere opname is de waarheid, wel goed dat de Marantz cd 60 daar zo eerlijk in is... Een mindere opname klinkt op de streamer ook minder... Maar ja wat is een mindere opname....

Darthvader

Als het een streamer wordt dan denk ik toch de Cambridge. Maar zie bij toeval dat Ifi nu ook een streamer heeft. Moderner dan de Cambridge. Maar blijkbaar niet in zwart :unhappy:

Kan iemand hier wat van deze streamer zeggen in vergelijking met de Cambridge?

https://ifi-audio.com/products/neo-stream/