Hulp bij instelling

Started by Adrie60, September 20, 2022, 11:36:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Adrie60

Beste forummers,

Eerst maar even opnieuw voorstellen, want ben eigenlijk al erg lang lid, behoorlijk tijdje weggeweest en ook daarom alle inloggegevens kwijt.
Ben bij een aantal forummers in het verleden gezellig thuis geweest en met Frank oa zelfs naar een concert van Queen/Brian May geweest in Ahoy.  ;D ;D

Ik heb op zich prima apparatuur.
Denon X8500H
Oppo UDP 203
Zappiti Reference.

Momenteel een 5.2.6 opstelling.

En nu mijn vraag/probleem.

Ik heb twee keer SVS 1000 Pro, maar.......ik krijg er maar geen lekkere bass uit. Grotere subs mocht niet, maar twee keer de 1000 Pro is eigenlijk ook wel voldoende.
Ik begreep dat er via het programma REW het één en ander te calibreren valt en daar gaat het dus mank bij mij.
Ik heb daar dus echt totaal geen verstand van.
Ik heb wel het Audessey programma gedaan en ik denk dat dat programma de bass zwaar aan het "killen" is.
Audessey uitzetten kan, maar dan moet ik de Denon echt een stuk harder zetten voor hetzelfde volume en dan wordt hij gloedje heet.
Het geluid klinkt op zich best goed, maar ik mis toch echt dat lage dat ik met mijn REL en BK subs in het verleden wel had. Daar stond zelfs het servies te trillen.
Ze gingen qua frequentie niet lager, dus dat is niet het probleem.
Dat was op mijn vorige receiver, een Marantz SR8012.

Wie vindt het leuk om mij daarbij te helpen en alles strak in de bass te krijgen.
Kleine vergoeding geen probleem, maar echte hobbyisten zijn leuker.  ;D ;D

Sowieso zijn alle tips meer dan welkom.

Ik woon in het Westland.

Shadowfox

#1
Hoi

Rew doet niks kwa calibreren. Het programma kan je sub en speakers wel helpen met eq voor het aanpassen van pieken in je frequentie respons. Maar daarvoor heb je weer een minidsp nodig.

Is het mogelijk een rew meting te laten zien van 20-120hz?
Wat zijn je kamer afmetingen voor je room modes?
Is je zitplaats hetzelfde gebleven met je sub wisseling?
Een boven aanzicht tekening hoe alles is opgesteld?
Dan hebben we een beter beeld hoe alles bij jou in elkaar steekt.

Hier heb je een uitleg video over wat room modes in je kamer kan doen wat zitplaats betreft
https://youtu.be/aQERnifPLaI

Hij heeft meerdere videos die je op weg kan helpen


Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Adrie60

Alvast bedankt voor de reacties.

Mijn kamer is 4x8 meter. De zitplaats is precies dezelfde als in de vorige setup. Rechthoekige kamer, niets bijzonders dus.
Mijn HT opstelling staat in het woongedeelte (linkerkant) wat ongeveer 4x 4 is met rechts daarvan dus de rest (eetgedeelte en keuken) van de kamer.
Bank staat tegen de muur, vandaar geen surround back. Had dus achteraf net zo goed een Marantz SR8015 kunnen kopen.  ;D ;D

Zal ff kijken of het mij lukt om een tekening oid te maken.

palmspar

#4
Als je dyn eq aanzet in de denon klinkt de bas ook veel voller.
Of je zet 2x jl e112 subs neer die zijn even groot als de svs, maar geven veel meer laag Gok iets van 8db meer @20 hz

Sjaak_Banaan

Als de bank tegen de muur staat zal Audyssey de boel daar wel heel flink afvlakken.
Niet de meest ideale zitplaats.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Shadowfox

Quote from: Adrie60 on September 20, 2022, 16:00:18
Alvast bedankt voor de reacties.

Mijn kamer is 4x8 meter. De zitplaats is precies dezelfde als in de vorige setup. Rechthoekige kamer, niets bijzonders dus.
Mijn HT opstelling staat in het woongedeelte (linkerkant) wat ongeveer 4x 4 is met rechts daarvan dus de rest (eetgedeelte en keuken) van de kamer.
Bank staat tegen de muur, vandaar geen surround back. Had dus achteraf net zo goed een Marantz SR8015 kunnen kopen.  ;D ;D

Zal ff kijken of het mij lukt om een tekening oid te maken.

Subwoofer is omnidirectionel dus het rekent de groote van de kamer dus in jou geval 4x8 en niet 4x4.
Ik zou ook wat van de muur af gaan zitten. Gezien je gegevens zou 25cm (hoofd tot muur) al heel veel schelen.
Als je geen surround back hebt waar staan je rears dan als je bank tegen de muur staat? Dan heb je geen rears maar sides om zomaar te zeggen.
Dus bank iets naar voren zodat je rears ook meer achter je oren staan.
Doe je dat niet dan zou ik kef eitjes achter je op de muur plaatsen en die naar beneden richten. Dan heb je ook meer aan je sides.