linear acoustic LA 60 gelijkrichters doorgebrand - oorzaak?

Started by gizmo2, September 18, 2022, 10:43:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

heb een probleem met één van mijn linear acoustic LA 60 mono blokjes.
gisteren begon de boel in een keer te roken en na uitklaar geschroefd te hebben waren twee van de vier diodes doorgebrand.
op zich geen probleem want die zijn zo te vervangen.

maar mijn vraag is waardoor brand zoiets door wat zou de oorzaak geweest kunnen zijn?
verder werken alle apparaten die ervoor zitten prima ook getest op een andere eindversterker en speelt prima.






alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Tabcam

Het zou overspanning kunnen zijn maar de andere twee zitten er nog. Kan je ook een foto plaatsen van de onderkant met aanduiding waar de vier diodes zitten en welke twee waren doorgebrand?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gizmo2

Quote from: Tabcam on September 18, 2022, 11:02:24
Het zou overspanning kunnen zijn maar de andere twee zitten er nog. Kan je ook een foto plaatsen van de onderkant met aanduiding waar de vier diodes zitten en welke twee waren doorgebrand?
ik hoop dat je hier voldoende aan hebt.
edit ik heb andere twee ook even gemeten en laten ook door in twee richtingen......dus alle 4 stuk.
diode typenummer is N5408.





alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Tabcam

Dank, dat helpt mij wel! De solderingen zien er wat mij betreft verdacht uit. Normaal zou ik compleet vervloeid tin willen zien dat zowel onder als boven is doorgevloeid en de soldeereilandjes ook vertind ipv nog koperkleurig.  Dat zie ik meer bij andere solderingen en lijk ik niet bij de twee doorgebrande diodes te zien. Die van de trafo zien er niet goed uit, ik wil zelf geen gaten bij een soldering.

Wie weet oververhitting door slechte verbinding alhoewel ik dat raar vind als ik naar de middelste doorgebrande diode kijk, lijkt die echt doorgebrand van binnenuit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gizmo2

Quote from: Tabcam on September 18, 2022, 12:47:55
Dank, dat helpt mij wel! De solderingen zien er wat mij betreft verdacht uit. Normaal zou ik compleet vervloeid tin willen zien dat zowel onder als boven is doorgevloeid en de soldeereilandjes ook vertind ipv nog koperkleurig.  Dat zie ik meer bij andere solderingen en lijk ik niet bij de twee doorgebrande diodes te zien. Die van de trafo zien er niet goed uit, ik wil zelf geen gaten bij een soldering.

Wie weet oververhitting door slechte verbinding alhoewel ik dat raar vind als ik naar de middelste doorgebrande diode lijkt die echt doorgebrand van binnenuit.
Hier een betere foto. Zoals je ziet is hij behoorlijk uitgefikt en de soldeer punten zijn wel gaan vloeien.
Al met al ziet het er niet best uit.




Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Exxar

Die gaten van de trafo is precies het bevestigingsplateau, niet de aansluiting zelf.

Ik heb eenzelfde probleem ooit gehad in een Denon receiver. Gewoon de diodes vervangen en zorgen dat alles mooi gesoldeerd is nu.

Wat de oorzaak is, geen idee. Kan van alles zijn. Veroudering van de diodes zelf, slechte solderingen, spanningspieken,...

gizmo2

Quote from: Exxar on September 18, 2022, 13:34:01
Die gaten van de trafo is precies het bevestigingsplateau, niet de aansluiting zelf.

Ik heb eenzelfde probleem ooit gehad in een Denon receiver. Gewoon de diodes vervangen en zorgen dat alles mooi gesoldeerd is nu.

Wat de oorzaak is, geen idee. Kan van alles zijn. Veroudering van de diodes zelf, slechte solderingen, spanningspieken,...
Klopt die gaten zijn om de trafo te bevestigen.

Ik zal wel een aantal van die diodes bestellen en zien of ik hem weer aan het spelen krijg Hopende dat ergens anders ook niet iets verkeerd is gegaan.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Tabcam

Ik bedoelde goed vervloeid toen hij oorspronkelijk werd gesoldeerd. Hoe oud waren ze? Ik lees iets over de jaren 80, dan zouden ze nog voor 220V kunnen zijn gemaakt, ik weet niet wanneer Duitsland over is gegaan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gizmo2

Quote from: Tabcam on September 18, 2022, 14:52:43
Ik bedoelde goed vervloeid toen hij oorspronkelijk werd gesoldeerd. Hoe oud waren ze? Ik lees iets over de jaren 80, dan zouden ze nog voor 220V kunnen zijn gemaakt, ik weet niet wanneer Duitsland over is gegaan.
Kaartje achterzijde inled  staat 230 v 50 Hz
Helaas heb ik ze nooit open gehad dus zou niet weten hoe het solderen oorspronkelijk is geweest.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

. . .

#9
Zo te zien ligt de gelijkrichter idd eruit, kan door materiaalmoeheid maar ook door kortsluiting verderop zijn uitgeklapt. Ik zie verder ook nergens een zekering in het apparaat.
Wat Exxar zegt heb ik ook meegemaakt, in een Denon PMA-1060.

gizmo2

Quote from: WhySoSerious? on September 19, 2022, 11:19:32
Zo te zien ligt de gelijkrichter idd eruit, kan door materiaalmoeheid maar ook door kortsluiting verderop zijn uitgeklapt. Ik zie verder ook nergens een zekering in het apparaat.
Wat Exxar zegt heb ik ook meegemaakt, in een Denon PMA-1060.
klopt, alleen een zekering in de 230 volt inled en na onderzoek bleek er een in te zitten van traag 3 ampere terwijl er een van traag 1,25 ampere in hoort te zitten. die hogere zekering is wel uitgeklapt maar waarschijnlijk iets te laat.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Rob_Dingen

Zou contact opnemen met Jossie, dit kun jij niet zelf oplossen.

Rob

gizmo2

Quote from: Rob_Dingen on September 19, 2022, 13:32:51
Zou contact opnemen met Jossie, dit kun jij niet zelf oplossen.

Rob
Mocht het niet lukken heb ik iemand hier in de buurt zitten die ook audio repareert.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

jossie

Quote from: gizmo2 on September 20, 2022, 09:18:52
Mocht het niet lukken heb ik iemand hier in de buurt zitten die ook audio repareert.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Zelf de diodes vervangen is geen goed idee, er moet eerst even gekeken worden of er een andere oorzaak is (99% kans  ;)).

Omni !

vik

Ik heb zeer goede ervaringen met Jossie en kan hem je van harte aanbevelen.  ;)

Quote from: gizmo2 on September 20, 2022, 09:18:52
Mocht het niet lukken heb ik iemand hier in de buurt zitten die ook audio repareert.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

gizmo2

heb ze vandaag er even uit gesoldeerd.

op die bewuste brandplek zijn er twee die niet meer goed meten, de andere twee zijn oke.
ik breng hem wel weg naar die audio reparateur hier in de buurt om hem na te laten kijken.

we blijven gewoon lachen :bigsmile:
hieronder een goede uitleg rectifier  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=9dtPEk73X9U
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Tabcam

En, al wat gehoord hoe het met het monoblokje staat?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gizmo2

Quote from: Tabcam on October  7, 2022, 09:39:42
En, al wat gehoord hoe het met het monoblokje staat?
Inmiddels heb ik ze verkocht via marktplaats.
Ik had geen zin meer om er tijd in te steken.

Ik heb deze mono blokken ooit voor weinig kunnen aanschaffen (inclusief de voorversterker) en ik gebruik toch altijd mijn brystons.




Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mmuetst

Quote from: gizmo2 on October  7, 2022, 10:02:43
Inmiddels heb ik ze verkocht via marktplaats.
Ik had geen zin meer om er tijd in te steken.

Ik heb deze mono blokken ooit voor weinig kunnen aanschaffen (inclusief de voorversterker) en ik gebruik toch altijd mijn brystons.




Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Inclusief de FULL BRIDGE RECTIFIER   :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gizmo2

Quote from: mmuetst on October  7, 2022, 15:49:02
Inclusief de FULL BRIDGE RECTIFIER   :D
hahaha zonder de FULL BRIDGE RECTIFIER   :bigsmile:

hieronder nog een keer, omdat ie zo leuk is.

https://www.youtube.com/watch?v=9dtPEk73X9U





alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: