Philips PML9506 + Onkyo TX-NR6100: Beeldproblemen - wie kan helpen? 😭

Started by Jeroen Huylebroeck, August 31, 2022, 19:56:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jeroen Huylebroeck

Ik kocht recent een nieuwe televisie en receiver. De Philips PML9506 Mini-LED leek een mooie combinatie met de Onkyo TX-NR-6100. De eARC-poort HDMI 2.1-poort van de televisie om de ingebouwde (Android TV) apps geluid te laten weergeven op mijn 5.1 systeem, en de 3 HDMI 2.1-poorten + 3 HDMI 2.0 poorten om mijn veelheid aan componenten een plaatsje te geven op deze nieuwe Mini-LED televisie.

Na de nodige firmware-updates en eerste kalibraties sluit ik mijn Xbox Series X aan en merk meteen dat hij niet automatisch in game mode gaat en/of VRR/ALLM ondersteunt. Snel opgelost dacht ik. Op de Philips televisie moest ik "HDMI Ultra HD" op "Optimal (Game)" zetten, ipv op "Optimal" en op de Onkyo Receiver moest ik de desbetreffende poort op "8K Enhanced" zetten ipv de standaard "4K Enhanced" om de 40 gbit bandbreedte op die poort door mijn gecertificeerd HDMI-kabel te jagen.

En voorwaar: het werkte, of toch eventjes... Want naarmate ik meer bronnen aansloot (een Playstation 4 Pro, die ook netjes automatisch naar "Game" en "HDR" sprong!, een Playstation 3, een nVidia Shield, mijn Orange TV-decoder,...) schakel ik op een bepaald ogenblik terug mijn Xbox Series X in en krijg... heel vaag beeld (blijkbaar resolutie 640x480) en geen mogelijkheid meer om het beeld netjes op 4K/120 met ALLM en VRR te zetten!

Ik had in de tussentijd ook een beetje gespeeld met de HDMI CEC-instellingen en vond het al een beetje raar dat mijn Philips-TV steevast "HDMI 1" identificeerde als 1 van de aan mijn receiver gekoppelde apparaten.

Ik koppel het toestel even rechtstreeks op HDMI 1 aan: feilloos beeld perfecte werking. Ik koppel het eens rechtstreeks op HDMI 2 aan: idem ditto. Terug via de Onkyo: problemen.

Dan maar even factory reset van beide toestellen en helemaal opnieuw beginnen, alles uitgevoerd en geen succes...

Het is mij eigenlijk niet echt duidelijk of de oorzaak te zoeken is in een defectieve receiver of een fout in de TV-software... Ik heb van Onkyo/Aqipa wel een return label gekregen om mijn toestel op te sturen en een vervangunit te bekomen, bij Philips/TP Vision loopt een support case, maar ik ben niet overtuigd dat daar op dit ogenblik diepgaand opgevolgd wordt. Ik heb de logs overgemaakt aan hun support-afdeling.

De reviews van de Onkyo-receiver spreken expliciet over de goede werking in combinatie met de Xbox Series X in 4K/120 met ALLM & VRR...

Heeft iemand van dit forum enig idee? En, misschien een beetje een stretch, is er iemand bereid om mij even te helpen met troubleshooten? Concreet zou ik dan mijn receiver + Xbox Series X afkoppelen en graag testen bij iemand die ook een televisie heeft die voorzien is van HDMI 2.1-ingangen. (Ik heb niet direct vrienden/kennissen die over zo'n toestel beschikken). Zo kan ik alvast dichter bij de root cause komen en detecteren of het al dan niet waarschijnlijk is dat het aan mijn TV ligt?

Jeroen Huylebroeck

Vanmorgen werkte het "op miraculeuze wijze", toen ik alleen mijn Xbox Series X aangesloten had op HDMI poort 1 (BD) van de receiver. Ik speelde wat met spelletjes, herstartte dingen, ... Ik had CEC uitgeschakeld op de Xbox Series X.

Daarna besloot ik een ander apparaat (mijn Orange TV set top box) aan te sluiten op de 2e HDMI poort ("Game"). Dit apparaat had CEC wel ingeschakeld. Ook al werd het toestel niet aangeschakeld, het beeld werd onmiddellijk vervormd en wazig, de resolutie zakte naar 640x480 en geen van de geavanceerde functies werkte. Beide apparaten rechtstreeks op de TV aansluiten gaf geen enkel probleem.

Ik heb alles losgekoppeld, de ontvanger gereset naar fabrieksinstellingen en slechts één apparaat aangesloten (Xbox Series X zonder CEC), maar de slechte, wazige beeldkwaliteit bleef. Ik probeerde opnieuw te resetten, met een ander apparaat (PS4 Pro zonder CEC), hetzelfde probleem. De enige manier waarop ik een niet wazig beeld kon krijgen, was door terug te gaan naar "Optimal" in de "HDMI Ultra HD" instelling van de TV, waardoor VRR en ALLM niet langer beschikbaar waren..

Dit opnieuw inschakelen gaf me hetzelfde probleem. Ik heb de ontvanger teruggezet naar de fabrieksinstellingen, meerdere keren door het proces gegaan, overgeschakeld naar 8K enhanced, ... en het probleem blijft.

Jeroen Huylebroeck

Gisteren ben ik bij een collega langsgegaan die over een Samsung QE65T95 beschikt langegaan. Dat is geen volwaardige HDMI 2.1 televisie, maar die heeft wel ALLM en VRR. Daar deed de Onkyo het in combinatie met Xbox series X (+ laptop en Nvidia shield op andere diverse andere AVR-poorten aangesloten) prima. Ik heb een tweetal uur, poortjes gewisseld, instellingen gewijzigd, kabels geswapt,... in een poging om de boel onderuit te halen, maar daar werkte het gewoon prima... Echter, ik ben nog altijd niet zeker of het een falen is van de AVR, de televisie of een ongelukkige combinatie van beiden...

J.A.F._Doorhof

Begin altijd met echt alles uit te zetten wat "handig is" op de hdmi poorten
Alle dingen zoals power on en andere protocollen allemaal uit.

En dan gaan testen.
Vaak zit het in dingen waar je nooit aan zou denken
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"