NAD 306 Power Supply zekering steeds doorgebrand

Started by AnonymouslyFamous, August 25, 2022, 09:17:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AnonymouslyFamous

Ik heb een NAD 306 en de zekering F301 (van de power supply) brandt steeds door. Als de versterker wordt aangezet, geeft de verzekering meteen een flits en kapot is ie...

Ik heb een slechte mosfet vervangen (het was echt stuk) maar de zekering brandt nog steeds door. Ik zie geen andere doorgebrande onderdelen en het lijkt mij niet zo efficient om ALLE onderdelen met een multimeter te testen.

Hoe moet ik dit aanpakken? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?


Rowdy

Kun je het voedingsgedeelte ontkoppelen van de rest, zodat je alleen het voedingsgedeelte over hebt?

AnonymouslyFamous

Quote from: Rowdy on August 25, 2022, 10:16:32
Kun je het voedingsgedeelte ontkoppelen van de rest, zodat je alleen het voedingsgedeelte over hebt?

Ik denk het wel, maar wat is de volgende stap? De transformator testen?

Rowdy

Knip het schema in denkbeeldige delen om het gedeelte waar de fout zit zo klein mogelijk te maken.
Als het voedingsgedeelte goed is ga je naar het volgende gedeelte, totdat je de fout gevonden hebt.

AnonymouslyFamous

Ik heb het voedingsgedeelte gemeten en een keramische condensator vervangen. Die is ook stuk. Nieuwe zekering erin en het brandt nog steeds door. :confused:


Rowdy

Heb je voeding gemeten en geprobeerd zonder de rest van de versterker?
Is de voeding goed kun je meten of de voorversterker goed is, deze kun je scheiden van de eindversterker gedeelte via het verwijderen van de bruggetjes aan de achterkant.
Schema van de NAD 306:
https://www.hifiengine.com/manual_library/nad/306.shtml
Jezelf wel eerst registreren.

AnonymouslyFamous

Het is opgelost!

Uiteindelijk is er toch nog een slechte MOSFET. Deze gelijk vervangen en hij staat aan zonder dat er een zekering smelt. Morgen de sound test.