Denon 2022/2023 AVR-X2800H, AVR-X3800H, AVR-X4800H, AVR-A1

Started by tmt, September 16, 2022, 12:13:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankBe

Na 2 dagen luisteren naar al mijn favoriete muziek is het volgens mij overduidelijk: de AVC-A1H is een endgame AVR met een zeer goede stereo weergave. Ik had toch wel wat voorbehoud met mbt de aansturing van mijn Focal Scala Utopia maar die vrees is volkomen ongegrond gebleken. De AVC-A1H heeft deze speakers volledig onder controle met een zeer open, ruimtelijk en gedetailleerd klankbeeld waarbij geen spoortje van stress te bespeuren valt. De basweergave is ook zeer strak en krachtig waarbij je in stereo direct mode de subwoofers niet echt mist.
De setup assistent kan voor sommigen wat overkill overkomen, maar die heeft me wel geholpen met de correcte aansluiting van de 6 Atmos speakers.  Ook grappig is dat er bij de setup procedure een deuntje gespeeld wordt ipv ruis ter identificatie van de afzonderlijke speakers.

Gisteren heb ik de standaard Audyssey RC laten inmeten op 4 posities en met de subwoofers op standard mode ipv directional. Alle subwoofers moesten hierbij vooraf netjes op 75dB afgeregeld worden en het resultaat is absoluut overtuigend waarbij het klankbeeld niet herschapen werd tot een doffe boel. Met de Audyssey RC stond het sub niveau eerder gematigd maar dat is wel het logisch gevolg van het wegfilteren van de room modes. Met de Crown XLS is dit natuurlijk snel gefikst door de levels één of twee standjes op te krikken :devil:
 
De volgende dagen ga ik met de MultEQ app aan de slag met de bedoeling om de het correctie bereik te beperken tot zo'n 500Hz om dan te oordelen welke invloed dit heeft op de levendigheid en het behoud van het natuurlijk karakter van mijn speakers. Ook wil ik een kleine boost <25Hz uitproberen.

Dirac volgt later wel wanneer meer bekend is over DLBC en mogelijk ART? Van die laatste wordt blijkbaar wel gezegd dat de toevoeging hiervan afhangt van de populariteit van Dirac bij het Denon & Marantz publiek.



Joost80

Ik ben van Dynamic Eq afgestapt. Tijdens spelen van Resident Evil 4 remake is er een stuk met regen war goed rondom de speakers te horen is. De Surround speakers klonken wat anders dan de fronts, niet tonaal gelijk, met dynamic eq off was en het het geluidsbeeld tonaal gelijk rondom, maar tevens was er, bij gebrek aan een betere beschrijving, meer regen hoorbaar. Dat je ook nog de surrounds lager moet zetten omdat ze anders overstemmen.... Wat een rommelig gebeuren. Dus Dynamic Eq uit en niet meer aan.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

Richi

Quote from: FrankBe on April  7, 2023, 08:44:27Na 2 dagen luisteren naar al mijn favoriete muziek is het volgens mij overduidelijk: de AVC-A1H is een endgame AVR met een zeer goede stereo weergave. Ik had toch wel wat voorbehoud met mbt de aansturing van mijn Focal Scala Utopia maar die vrees is volkomen ongegrond gebleken. De AVC-A1H heeft deze speakers volledig onder controle met een zeer open, ruimtelijk en gedetailleerd klankbeeld waarbij geen spoortje van stress te bespeuren valt. De basweergave is ook zeer strak en krachtig waarbij je in stereo direct mode de subwoofers niet echt mist.
De setup assistent kan voor sommigen wat overkill overkomen, maar die heeft me wel geholpen met de correcte aansluiting van de 6 Atmos speakers.  Ook grappig is dat er bij de setup procedure een deuntje gespeeld wordt ipv ruis ter identificatie van de afzonderlijke speakers.

Gisteren heb ik de standaard Audyssey RC laten inmeten op 4 posities en met de subwoofers op standard mode ipv directional. Alle subwoofers moesten hierbij vooraf netjes op 75dB afgeregeld worden en het resultaat is absoluut overtuigend waarbij het klankbeeld niet herschapen werd tot een doffe boel. Met de Audyssey RC stond het sub niveau eerder gematigd maar dat is wel het logisch gevolg van het wegfilteren van de room modes. Met de Crown XLS is dit natuurlijk snel gefikst door de levels één of twee standjes op te krikken :devil:
 
De volgende dagen ga ik met de MultEQ app aan de slag met de bedoeling om de het correctie bereik te beperken tot zo'n 500Hz om dan te oordelen welke invloed dit heeft op de levendigheid en het behoud van het natuurlijk karakter van mijn speakers. Ook wil ik een kleine boost <25Hz uitproberen.

Dirac volgt later wel wanneer meer bekend is over DLBC en mogelijk ART? Van die laatste wordt blijkbaar wel gezegd dat de toevoeging hiervan afhangt van de populariteit van Dirac bij het Denon & Marantz publiek.



Mooi om te lezen! Ben wel heel benieuwd hoe dat moois er uit ziet. Als je zin hebt, zou je een foto kunnen plaatsen?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

FrankBe

Quote from: Richi on April  7, 2023, 18:07:16Mooi om te lezen! Ben wel heel benieuwd hoe dat moois er uit ziet. Als je zin hebt, zou je een foto kunnen plaatsen?

Een foto kan altijd:



Ik moet trouwens wel nog een nieuw plaats vinden voor mijn Bluray speler die voorheen op de Pioneer SC-LX901 stond. De Denon produceert net iets meer warmte  ;D

Intussen heb ik één van de Crowns omgewisseld. De XLS1002 stond 4 woofers aan te sturen en moest het meeste werk verrichten. Deze taak is opnieuw voor een XLS2502 weggelegd in stereo modus. De XLS1002 staat nu in bridge modus voor de dual Nero 21SW1100D die het minste vermogen nodig hebben om flinke druk te genereren ;)

Nu ga ik aan de slag met de MultEQ app. Benieuwd welk resultaat dit geeft.

Richi

Mooi hoor! Heb je nog overwogen de Denon in het zwart te nemen?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

FrankBe

Quote from: Richi on April  8, 2023, 01:14:55Mooi hoor! Heb je nog overwogen de Denon in het zwart te nemen?

Dankjewel ;)

Vermits de AVR voor minstens 50% stereo luisteren wordt gebruikt, vonden we het premium zilver de mooiste uitvoering. In een puur home cinema setting zou zwart uiteraard de beste keuze geweest zijn.

Gisteren ben ik nog aan de slag gegaan met de MultEQ app en dat was weer een oefening in kalmte en geduld. Bij de eerste meting in de app was er een storend geluid waarop ik de metingen onderbroken heb. Daarna werd deze hervat en uiteindelijk de calibratie opgeladen.Ik hield niks bas over en na een tijdje zoeken zag ik dat XLR 2, 3 en 4 niet meer met als subwoofer uitgang werden gebruikt. Na de AVR uit te schakelen en volledig terug van nul te beginnen, is het me uiteindelijk wel gelukt. Wel stonden de subwoofers alweer op een verschrikkelijk laag niveau ingeregeld. Dan ben ik in de app gaan morrelen met alle instellingen waarbij de crossover frequenties allemaal op 80Hz werden ingesteld, de compensatie voor middentonen voor alle kanalen werd uitgezet, het frequentiebereik van MultEQ voor LCR werd beperkt tot 500Hz en de subs een 5dB boost kregen van 20Hz aflopend tot zo'n 30Hz. Daarna heb ik alle 4 de subwoofer niveaus verhoogd maar wat een PITA was dit zeg. Ligt het aan de leeftijd van mijn tablet of is de app gewoon zo zwaar? Per stap moest ik telkens ca. 10 seconden wachten eer de app reageerde: selectie van het juiste niveau - wachten - numeriek klavier verschijnt - wachten - scherm scrollt naar het juiste selectievakje - wachten - aanraken - wachten - nieuwe waarde typen - wachten - en zo voor alle 4 de subs. Maar gelukkig was het resultaat dan wel zeer naar mijn zin. Je kan trouwens zo'n correctie file in de app dupliceren en bv het frequentiebereik van MultEQ veranderen en deze opladen naar preset2 waarbij je beiden snel kan vergelijken. Alles binnen beschouwing vind ik die app wel zijn geld waard  ;D

FrankBe

Quote from: Joost80 on April  7, 2023, 09:28:17Ik ben van Dynamic Eq afgestapt. Tijdens spelen van Resident Evil 4 remake is er een stuk met regen war goed rondom de speakers te horen is. De Surround speakers klonken wat anders dan de fronts, niet tonaal gelijk, met dynamic eq off was en het het geluidsbeeld tonaal gelijk rondom, maar tevens was er, bij gebrek aan een betere beschrijving, meer regen hoorbaar. Dat je ook nog de surrounds lager moet zetten omdat ze anders overstemmen.... Wat een rommelig gebeuren. Dus Dynamic Eq uit en niet meer aan.

Zelf ben ik ook geen fan van die dynamic toestanden. Op zich misschien wel nuttig voor een film 's avonds laat?


FrankBe

Quote from: morca on April  8, 2023, 13:29:22Goed bezig daar Frank  :headbanging:
Geniet van je nieuwe aankopen en inregeling  :music:

Dankjewel Marco  ;)

Gisteren heb ik trouwens nog een correctie moeten uitvoeren omdat de crossover aanpassingen in de app niet werden bewaard. Na elke aanpassing in de afzonderlijke menu's moet je op "gereed" drukken. Als je de Dolby Atmos Amaze demo dan op volle kracht door je surrounds crossed @40Hz blaast, merk je toch wel enkele bijgeluiden  ;D

Richi

Nog vele bugs die moeten worden weggewerkt als ik het zo lees. Hopelijk dat Sound United hier in blijft investeren. Software updates waren in het verleden te vaak een ondergeschoven kindje.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

FrankBe

Quote from: Richi on April  9, 2023, 18:09:08Nog vele bugs die moeten worden weggewerkt als ik het zo lees. Hopelijk dat Sound United hier in blijft investeren. Software updates waren in het verleden te vaak een ondergeschoven kindje.

Deels was het toch user error want het lage subwoofer niveau kwam door de auto leveling die de gehele subwoofer niveau naar beneden bracht na een +5dB boost onder 25Hz. Waarom dan de 3 extra XLR subwoofer kanalen werden uitgeschakeld bij het stoppen van een calibratie, heb ik dan wel weer het raden naar?

Ik ben trouwens van plan de Audyssey ACM1-x gecalibreerde microfoon aan te schaffen om met Audyssey MultEQ-X aan de slag te gaan. Ik zie dat die enkel verkrijgbaar is bij Amazon.com? Heeft iemand hier ervaring mee? Moeten daar nog douanekosten voor bijbetaald worden?

EdwinB

Dit artikel wordt door Amazon zelf verzonden, dus als je het bestelt zie je meteen wat de totale kosten zullen bedragen, inclusief belastingen en eventuele invoerrechten.

FrankBe

Quote from: EdwinB on April 12, 2023, 12:51:55Dit artikel wordt door Amazon zelf verzonden, dus als je het bestelt zie je meteen wat de totale kosten zullen bedragen, inclusief belastingen en eventuele invoerrechten.


Zonet besteld voor €103.09  ;)

N1v3K


Een kijkje in de Denon fabriek in Japan bij de bouw van de AVC-A1H.
Filmpje is helaas volledig in het Japans, dus er zullen er hier weinig/geen zijn die het kunnen volgen.
Maar wellicht zijn de beelden interessant genoeg  ;)

fluissie

Quote from: Richi on April  9, 2023, 18:09:08Nog vele bugs die moeten worden weggewerkt als ik het zo lees. Hopelijk dat Sound United hier in blijft investeren. Software updates waren in het verleden te vaak een ondergeschoven kindje.

Gebruik(te) die app al een jaar of 2 ,.nog nooit een bug meegemaakt  :sadlike:

Werkt gewoon perfect

FrankBe

Quote from: fluissie on June 23, 2023, 21:21:27Gebruik(te) die app al een jaar of 2 ,.nog nooit een bug meegemaakt  :sadlike:

Werkt gewoon perfect

Ten tijde van mijn commentaar gebruikte ik de app op een veel te oude tablet (traag en instabiel) en bij gebruik van 4 subs wordt het niveau blijkbaar 9 dB gereduceerd. Met mijn veel nieuwere telefoon was de werking inderdaad ook correct.

Momenteel heb ik mijn AVC-A1H met MultEQ-X en REW afgeregeld. Mijn 4x 21" subs hebben standaard iets teveel mid wat normaal is bij PA drivers. Audyssey vraagt alvorens te meten alle subs op ±3 75dB af te regelen en daardoor krijg je pieken en dips van >15dB nooit 100% goed afgeregeld.

Na een volledige meting met Audyssey MultEQ-X kan je alle metingen van de 4 subs uitsluiten waardoor de Audyssey "correctie" een vlakke lijn wordt. Met REW kan je dan beginnen meten: eerst werd elke sub apart gemeten en dan tesamen. zodat je aan de hand van de grafieken kan inschatten welke subs (buiten die restrictieve ±3 75dB) harder of stiller moeten spelen om op de MLP een veel evenwichtiger basweergave te verkrijgen. Hiervoor moest ik de luidste set 21" nog harder zetten met een flinke piek tussen 80-110Hz tot gevolg. Ik heb REW dan alle PEQ's (in totaal 17!) laten berekenen en deze file bewaard waarna die in MultEQ-X kon worden geïmporteerd. Het resultaat is dan ook waanzinnig goed met een retestrakke en krachtige bas :pompom:

Edit: ik was de 4x 15" subs nog vergeten. Die spelen op 1x Crown XLS2502 2-kanaals.  De 2x B&C 21SW152 worden gevoed door een XLS2502 bridged mono en de 2x SBA Nero21SW1100D op een XLS1002 bridged mono.

fluissie


Exxar

Quote from: FrankBe on June 23, 2023, 22:33:454x 21" subs
4x 15" subs
2x B&C 21SW152
2x SBA Nero21SW1100D

12 subs???  :headbanging:  :headbanging:  :headbanging:  :headbanging: 

FrankBe

Quote from: Exxar on June 24, 2023, 20:07:5512 subs???  :headbanging:  :headbanging:  :headbanging:  :headbanging: 


Nee 4x Visaton TIW400 (15"), 2x B&C21SW152 en 2x SB Audience 21SW1100D allemaal in gesloten behuizingen met Qtc = 0.56. Hier komen nog 6X PHL 6021MNd bij voor LCR (ook gesloten en telkens 15") dus 14 in totaal. Maar dat is nog niet direct voor morgen.

fluissie

Quote from: FrankBe on June 24, 2023, 20:21:36Nee 4x Visaton TIW400 (15"), 2x B&C21SW152 en 2x SB Audience 21SW1100D allemaal in gesloten behuizingen met Qtc = 0.56. Hier komen nog 6X PHL 6021MNd bij voor LCR (ook gesloten en telkens 15") dus 14 in totaal. Maar dat is nog niet direct voor morgen.

 :wow:  :wow:  :wow:  :wow:


 :D  :coffee:

FrankBe

Quote from: fluissie on June 24, 2023, 20:30:16:wow:  :wow:  :wow:  :wow:


 :D  :coffee:


Ja die PHL zijn eigenlijk niet echt sub waardig maar moeten genoeg dynamische reserve en uiterst lage vervorming tussen 50 en 200Hz bieden. Kleinere woofers durven toch nog flink beginnen wapperen bij pittige film passages en dan zit je al snel naar harmonische vervorming te luisteren. Daarom word ik altijd een beetje droevig als ik lees dat sommigen hun kleinere speakers toch fullrange willen gebruiken.

De oude Visaton 15" overweeg ik nog te vervangen door woofers met iets meer X-Max omdat die sporadisch wel eens stressverschijnselen durven vertonen als het echt loeihard gaan onder 30Hz.

Uiteindelijk doel is om 100% klaar te zijn voor Dirac Art (waar bij Denon video's al hints van zijn gepasseerd)


Exxar

Dat is wel een heel stevige setup, maar het lijkt me wel niet eenvoudig om al die subs mooi te laten integreren in het geheel. Blijkbaar is het jou wel goed gelukt!!

FrankBe

Quote from: Exxar on June 25, 2023, 12:24:05Dat is wel een heel stevige setup, maar het lijkt me wel niet eenvoudig om al die subs mooi te laten integreren in het geheel. Blijkbaar is het jou wel goed gelukt!!

inderdaad stevig maar door de dynamische reserve ook heel veel ruimte voor correctie. Het is me bijna gelukt om over de gehele zitbank een redelijk uniforme subwoofer balans te krijgen. Bij hogere geluidsniveau's zetten de 21"s de zitbank toch een beetje aan het resoneren dus ik ga de hele REW meetprocedure en MultEQ-X PEQ import herhalen met een iets lager niveau op die subs.

Ik was wel zinnens om van de hele procedure A tot Z screenshots te maken en alles in 1 topic te zetten. Anderzijds lijkt het me wel een beetje verloren moeite omdat bijna niemand MulTEQ-X gebruikt vanwege de prijs en license policy (aan te kopen per toestel en niet overdraagbaar aan een volgende eigenaar). Verder hoop ik dat Audyssey MultEQ-X nog verder verfijnt zodat je extra hulpmiddelen krijgt voor een optimale 2x/3x/4x subwoofer integratie.

Ook ben ik helemaal blij met de audio prestaties van de Denon AVC-A1H. Deze AVR is uiteraard geen match voor high-end separates maar komt toch aardig in de buurt ;)

FrankBe

Damn naar aanleiding van een aparte discussie aan het denken gegaan en mijn IceEdge 1200AS/2 eindversterker aangesloten op de AVC-A1H voor L+R. OMG...

N1v3K

Quote from: FrankBe on July  4, 2023, 10:54:52Damn naar aanleiding van een aparte discussie aan het denken gegaan en mijn IceEdge 1200AS/2 eindversterker aangesloten op de AVC-A1H voor L+R. OMG...
Wat?
Beter? Slechter?

Aangezien:
QuoteDeze AVR is uiteraard geen match voor high-end separates maar komt toch aardig in de buurt