40-jarig bestaan van de cd: wat was jouw eerste cd? En je eerste cd speler?

Started by Harry HT, September 15, 2022, 19:32:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fr@nk

Mijn eerste cd player was een Marantz CD54, moet ergens 1984 geweest zijn. Het ding was tergend traag maar was gebouwd als een tank.
De allereerste cd die ik kocht was Dare van de Human League.


Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

CineSmurf

Quote from: gizmo2 on September 17, 2022, 10:52:15
Philips CD471.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Die ja! Volgens mij was dat ook de eerste speler bij mijn ouders thuis. Klopt het dat dit type speler een notoir display probleem had?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Mediator

Allereerste CD was eveneens de allereerste CD van Lois Lane. Eerste CD speler was een Philips CDD882 CD loopwerk. De DAC zat in de digitale versterker DFA888.

KillerbeeNL

De cd speler dat moet een Sony zijn geweest , Type weet ik niet meer en de eerste cd moet van de Simple Minds zijn maar de duurste die kocht ik van Alexander O'Neal
Hearsay in 1987 als het goed is.

42,95 gulden [emoji3064] maar wat hield ik van de stem van Alexander

Zoete soul shit [emoji3059]



Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

JoWa

M'n eerste cd-speler was een tweede hands Dual CD120.
Redelijk wat jaartjes meegespeeld tot de overstap op een Philips CD-840. Eindelijk een ab!





Eerste CDs waren WYWH en Clutching at Straws.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

denoontje

Quote from: gizmo2 on September 17, 2022, 10:52:15
Philips CD471.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Ook gehad, was de eerste speler van mijn vader.


Zelf had ik iets laten een philips 6xxxx . Tja moest eerst werken en sparen.

Zal straks ff opzoeken welke. Die werd ingeruild voor een denon.begin jaren 90 toen ik op kamers zat.

Eerste cd : Dire Straits brothers in arms
Die draaide ik toen nog in de philips 471.


was denk ik de 630


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

N1v3K

House Party - The Ultimate Megamix
Ik heb hem nog steeds  ;D




Eerste CD speler zat in mijn Philips hifi-torentje. Ook nog een Sony discman gehad.
Helaas geen foto's van  ;)

Vinyl_Fuchs

Quote from: Vinyl_Fuchs on September 16, 2022, 02:29:40
Eind 86 (aan de hand van CD moet dit echter ergens in 1987 geweest zijn)  Aanvang middelbare schoolperiode. Mijn 1e stereotoren Hitachi (cadeautje en staat nog steeds bij moeders thuis op mijn slaapkamer van weleer: na meer dan 20 jaar nog onveranderd) en mijn vader wist er na onderhandeling een verzamel-cd van Elvis uit te slepen. Helaas niet op discogs ingevoerd, maar ik kom hier nog op terug. De betreffende cd moet hier nog ergens rondzwerven.
Het betrof dus geen verzamelaar van Elvis, maar een Rock'n Roll verzamelaar. Na 35 jaar willen soms herinneringen wel eens vervagen.



En de 1e stereotoren betrof een Hitachi HT-MD28.

https://images.app.goo.gl/CgKjzhKw9WERDUD59
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Mao

Ergens in de jaren 70/80 wou ik perse het album Stg peppers van the beatles hebben immers een van de meest iconische en beste albums wat ooit gemaakt is. Helaas in de platen/Cd winkel die lp is niet meer te krijgen maar alleen op CD was het antwoord van een zeer goede platentoko in Amsterdam. Dus de CD maar gekocht en nu. Tja dan ook maar even een CD speler halen. uit diverse bladen Audio bladen voor de professionelen geluidsmannen had ik min of meer begrepen dat Philips het vitale onderdeel toeleverde aan de hele Industrie, dus dan maar een Philips CD speler.

Aldus aangeschaft volgens mij moet ie hier nog ergens op zolder staan.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

ian

Dit was m'n eerste cd speler en cd
Home-Cinema: Pioneer SC-LX901, Nvidia Shield TV, Epson TW9400, Elite Screens -
Aeon edge free 100", Klipsch SW112, 11x JBL Control 1 Pro
Stereo: Sonos Amp, Focal JM Lab Electra 906

patsijb

jvc xlz444 (nog steeds ben ik weg van het oranje)
en eerste cd true blue madonna


Darthvader

CD; nog steeds het beste geluid (als het tenminste in de studio niet verkloot wordt).

De 1 bitter van Technics was ontzettend goed.

marcush

In 1986 een Philips CD160 gekocht tesamen met een Philips midiset en Svenska speakers bij De Grote Eén in Enschede:




En meteen daarna deze gescoord:


Faxe

De Philips CD 160 was ook mijn eerste cd speler, zie eerdere post. Toeval wil dat ik die van mij ook bij De Grote Een heb gekocht maar dan in Assen.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Cyrus·

Mijn 1e CD-speler kocht ik in 1988, een Mission PCM 4000


Prima match met mijn Mission Cyrus One versterker. Die set heb ik nog steeds, al staat deze in het archief.

Mijn 1e CD kocht ik in eveneens 1988, dat was het debuutalbum van Tracy Chapman. Die CD draai ik nog steeds met enige regelmaat.


Voordat ik de CD-speler kocht, had ik al een aanzienlijke verzameling elpees. Die elpee-collectie is blijven groeien, naast mijn (ook immer uitdijende) CD-collectie.

Inmiddels draai ik mijn CD's in de woonkamer met een Denon DCD-1500AE en in mijn thuiskantoor met mijn Sony CDP-XA20ES (inmiddels ook al weer 20 jaar in bezit)
Groeten,
Edwin

marcush

Quote from: Faxe on October  1, 2022, 20:38:50
De Philips CD 160 was ook mijn eerste cd speler, zie eerdere post. Toeval wil dat ik die van mij ook bij De Grote Een heb gekocht maar dan in Assen.

Als student moest je wel naar de goedkoopste 😁

Tien

Hotel California van de Eagles
(foto is van inmiddels weer terugverworven eerste CD-speler CD-A7 met onmogelijke navigatie maar wel met AB)

bertje

Quote from: gizmo2 on September 17, 2022, 10:52:15
Philips CD471.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Die was ook mijn eerste cd-speler, eerste cd was een verzamelaar : "the legend of  the eagles" Zal rond 1988 zijn geweest.
Spelers werden toen redelijk betaalbaar, cd's zelf waren indertijd meestal nogal erg duur....

Verdere spelergeschiedenis ongeveer chronologisch:
Sony CDP=???ES
Harman Kardon HD-710
Denon DCD-1550AR
Harman Kardon HD-970
Meridian 508-20
Sony CDP-920qs
Sony  CDP-XA50ES
Philips cd850 mk2
Onkyo CD-7030
Onkyo CD-7070
Classe CDP.3
Sony 65A89, Panasonic DP-UB9004 Onkyo TX-RZ900+NS6170, Classe CAP-151+CDP.3, Denafrips Ares II
Mordaunt Short Mezzo 8, Mezzo 5, 903S + Velodyne SPL- 1500R

Contour

Die HD-970 heb ik ook gehad, was een mooi ding voor het geld, klonk opvallend goed.

bertje

Quote from: Contour on October  2, 2022, 09:24:44
Die HD-970 heb ik ook gehad, was een mooi ding voor het geld, klonk opvallend goed.

Mijn bevinding was dat muziek met een bepaald sausje werd gegoten waardoor alles een beetje hetzelde klonk, Nuances in  de bron kwamen niet echt uit.
Kan ook aan de bijbehorende reciever AVR-630 (dolby digital)hebben gelegen, deze receiver blonk niet uit in degelijkheid (al defect binnen een jaar...).
Tegenvallend  stereo lag misschien ook aan de onboard  DAC van de speler.
Had meer van de stereo-kwaliteit verwacht na eerdere ervaring met dit merk: Harman Kardon AVR-10 (dolby prologic) en de HD-710 combi.
Sony 65A89, Panasonic DP-UB9004 Onkyo TX-RZ900+NS6170, Classe CAP-151+CDP.3, Denafrips Ares II
Mordaunt Short Mezzo 8, Mezzo 5, 903S + Velodyne SPL- 1500R

Contour

Mijn referentie kader was toen nog niet zo groot, kwam toen van een Marantz cd-4000 dacht ik. Wellicht zou die HD 970 me nu tegenvallen, zou best kunnen.

Kwabbernoot

Ik denk het niet. Die HD970 heb ik nog steeds, prima ding en doet niet onder voor mijn Rotel RCD990. Het is allemaal wat fragieler en een bepaalde serie sneuvelde nogal snel.

Groeten...

Contour

In mijn gedachte was het een flinke sprong voorwaards vanaf de Marantz, meer open geluid en high end flair. Was er erg blij mee toen! Heb zelf een plak bitumen onder de kap gezet, was wel nodig. Weet nog dat er een erg fraaie trafo inzat.

Edit:

https://hifi.nl/recensie/2879/Harman-Kardon-HD970.html

Leuk om terug te lezen, zou bijna weer op zoek gaan naar een exemplaar!

MarcFR

Mijn eertse speler was een Kenwood type weet ik niet meer. En eerste cd zal iets van Supertramp of Dire Straits zijn geweest.
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

gizmo2

Quote from: CineSmurf on September 17, 2022, 18:09:47
Die ja! Volgens mij was dat ook de eerste speler bij mijn ouders thuis. Klopt het dat dit type speler een notoir display probleem had?
ik had daar inderdaad problemen mee, voor zover ik me nog kan herinneren gingen de ledjes van verstreken tijd/play langzaam uit.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: