40-jarig bestaan van de cd: wat was jouw eerste cd? En je eerste cd speler?

Started by Harry HT, September 15, 2022, 19:32:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Regenpak

CD100/30. Uitloopmodel dus cheapcheap. Heb zellufs de doos er nog van.

Eerste CD: Grace Jones - Island Life. Peperduur, HFL57...

Tjerk

Fox

Voor mij was dat de Philips CD-104

CD 104 & CD 204 (1984)
Op de Firato in 1984 werd de CD 104 voor het eerst getoond. Deze cd speler was "redelijk" betaalbaar voor die tijd. Ook Aristona en Erres (dochter-merken van Philips) brachten het model uit. De CD 104 is zeer compact en gebouwd als een tank ! Alles (ook de lade) was van metaal. Uitgevoerd in zwart en zilver. Een prachtspelertje!
http://www.vintagehifi.nl/philips-v-a-1983.html

De 1e Cd was wsl Whose Side Are You On? van Matt Bianco, released in 1984.

Huub-13

In 1983 (?) had ik een mooie Dual 1229 platenspeler met een Shure V15-V element. Dat speelde mooi, maar de eeuwige tikken en de voortdurende twijfel of de naald nog wel goed was werkten altijd stress verhogend.
De cd-speler kwam voor mij als een geschenk uit de hemel en (na even sparen) een DUAL CD-120 cd-speler aangeschaft. Die klonk verrassend goed!

Mijn eerste CD: (ik meen . .) Sounds of Silence van Simon en Garfunkel.
De platenspeler ging de zolder op en I never looked back!
De revival van de LP heb ik nooit begrepen.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

botsen

Quote from: haythijs on September 15, 2022, 23:51:05
Philips stereotoren met cd speler in 1989. De eerste cd was Keeper of the Flame van Golden Earring gevolgd door The Miracle van Queen.
Als ik via Google wat probeer terug te vinden stond deze op mijn slaapkamer toen.
Ouders hadden sinds 1987 een Arizona toren mer cd ( welke later naar mijn zusje doorgeschoven toen zij weer een andere kochten). Eerste cd thuis: Piet Veerman, moeders was Cats fan 😅

Cool, die had mijn broer in de tijd ook gekocht (ik was nog wat jong). Met een losse cd-speler eronder als chique uitbreiding naar een serieuze toren.

trigger__

Bij mij was het Captain Jack - Captain Jack en na een maand werken de JVC MX-D651TR, die ik een jaartje geleden na een hele lange tijd zoeken terug heb gekocht voor 50 Euro :)

Richi

Begonnen met een Sony CDP-M25 die vrij snel werd vervangen door een CDP-M95 (het upgrade virus had me toen al te pakken) nadat ik de CDP-M25 aan mijn ouders had doorverkocht. De eerste CD heb ik gekocht toen ik nog op de MEAO zat en nog geen CD speler had. Het was een sampler 3xGOLD die ik heb aangeschaft in een platenzaak vlak bij school.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

musfed

Mijn eerste cd was Children van The Mission.

Mijn eerste cd speler moet van Sony geweest zijn. Welke weet ik zo snel niet meer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's

Contour

Mijn eerste echte cd-speler was een Marantz CD-4000 gekocht bij Correct in Rotterdam, veel plezier van gehad. Daarna een Lua Cantinela SEL (Tentlabs versie) overgenomen van Rene van Es (hifi.nl) ook daar heel veel mee gespeeld, later nog als puur loopwerk. Toen overgegaan op streaming, maar nu staat er als extra een Philips CD-204 speler in de set, door TvW van audiofreaks gemodificeerd, dat ding is circa 40 jaar oud maar klinkt echt fantastisch!

Groetjes Walter

Ohm Ivo

Quote from: Huub-13 on September 16, 2022, 12:03:28
In 1983 (?) had ik een mooie Dual 1229 platenspeler met een Shure V15-V element. Dat speelde mooi, maar de eeuwige tikken en de voortdurende twijfel of de naald nog wel goed was werkten altijd stress verhogend.
De cd-speler kwam voor mij als een geschenk uit de hemel en (na even sparen) een DUAL CD-120 cd-speler aangeschaft. Die klonk verrassend goed!

Mijn eerste CD: (ik meen . .) Sounds of Silence van Simon en Garfunkel.
De platenspeler ging de zolder op en I never looked back!
De revival van de LP heb ik nooit begrepen.

Bij mij was het andersom. In 1985 begonnen met een Marantz-cd84 als eerste cd-speler. Loodzwaar gebouwd, lade uit metaal en deze werd aangedreven via een tandwiel, geen riempjes. Dus cd's goed in de lade leggen anders konden ze flink beschadigen als de lade sloot. Mijn eerste schijfje was vermoedelijk Die Mensch Maschine van Kraftwerk.

Omdat ik cd toch vond tegenvallen ben ik in 1990 overgestapt op lp, met een Thorens TD-320mk2 met TP-90 arm en Denon Dl-304 mc-element. Pas in 2006 vond ik met de Apogee Minidac dat cd de lp voorbijstreefde. Sindsdien een tevreden cd-luisteraar.
De lp-revival begrijp ik ook niet.

Groet van Evert

chansig

Ik heb werkelijk geen idee. Zowel qua cd speler niet als eerste cd. Ik was er wel redelijk laat bij volgens mij. Eind 80 schat ik zo in.

Mijn eerste gok is dan ook een toren van Pioneer met een twin lader:



Laatste cd speler is volgens mij een Yamaha streamer met cd speler erin geweest.

Wel wat leuke combi's gehad. Voornamelijk loopwerken van Philips, Rotel, Arcam.

Leuk spul. Maar compleet niet meer nodig voor mij.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mokumer45

Mijn 1e CD speler was een Philips, maar het type weet ik niet meer. Was er een van een paar jaar na de introductie van de CD. Totaal geen idee, wat mijn 1e CD was, maar ik heb hem iig nog steeds. Nog nooit een CD weg gedaan, heb ze nog allemaal.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Nosferatu

Philips CD-101, de 'snelle' (lees: minder traag) uitvoering van de CD-100 met een zwart dekseltje. Die staat nog ergens bij een familie lid. Werkend. Daarna vele spelers van Philips en afgeleiden daarvan (Mission DAD7000, Philips CD-104 variant) gehad totdat de Denon DCD-1520 eind jaren '80 z'n intrede deed. Die heb ik nog steeds.  ;D

Geen idee wat de eerste CD was maar Joe Jackson - Body And soul, Bruce Springsteen - The River, Rush - Moving Pictures, Dire Straits - Brothers In Arms en Simple Minds - New Gold Dream behoorden zeker tot de eerste 40-50 stuks. Is ook alweer zo lang geleden.....  :blink:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

FS249

Mijn eerste, en die heb ik nog steeds, een Kenwood DP-880SG. Fijne spelert.

Heb in de set boven de Denon: SACD DCD 2000ae en in de set beneden de Denon DVD DBT 3313UD.

De laatste is wat langzaam, maar het geluid is top.

Verder ben ik een 100% CD (en Elac  :P) liefhebber.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

RalphH

Eerste speler, cd43, die hier nog steeds staat.
Samen met mijn vader gekocht, goeie herinnering, hij is dood en ik mis 'm.
Speler is vanaf dag 1 niet in orde geweest, cd's lopen aan in de speler, maar is nooit opgelost. Jaren niet meer gebruikt, toch kan ik m niet wegdoen.

Eerste cd dezelfde dag als de speler gekocht, want ik had geen cd's ;D.
Nog snel voor sluitingstijd even, Nirvana MTV live in New York.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Refie

Een Marantz welke, geen idee. Paste bij de Marantz stereo toren ;D
Eerste CD, geen idee meer. Heb er wel heul veul gezien in een korte periode bij EMI.
Betaald eerste release luisteren, 10 Studers ter beschikking om te luisteren en testen... mooi vak..
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Jean Sibelius

Mijn eerste CD-speler was een Denon DCD 1700. Die kon ik (eindelijk) kopen naar een lange tijd kranten bezorgen :colgate:.

Ik heb er nog lang plezier van gehad (totdat iemand een keer zijn Wadia mee had genomen en er langs heeft gezet). Daarna klonk ie nergens meer naar ;)

Eerste CD? Geen idee eerlijk gezegd.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Mokumer45

Nog even terug komend op "wat was je 1e CD": ik denk, dat het er 1 van de BeeGees was, maar zou zo maar ook 1 van Neil Diamond of John Denver geweest kunnen zijn. Er was toen nog maar heel weinig keus. Maar het blijft een onzekere gok. In de woonkamer speel ik mijn CD's af via mijn Sony 4k BR speler, de X-800 mk1, en in mijn slaapkamer op een al flink oude Sony, de CDP 770, maar die werkt nog steeds perfect. Volgens mij is deze zelfs nog van voor de tijd, dat er SACD's bestonden. Hij speelt dus idd alleen maar CD's af.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

gizmo2

Philips CD471.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gerard123

Yamaha cd-2, in 1985 voor 2000 guldentjes gekocht bij Bender op het Spui in Amsterdam.
Eerste cd was het vierde solo album van Peter Gabriel.

roeleken

Een Technics, geen idee meer welk type. Mocht gratis een cd kiezen, the Cult - Electric.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

chocovla

Een enige echte Aristona TK-610. Samen met de buurman opgehaald bij Scheer&Foppen in Veendam. Zij hadden een inruilactie, lever je oude platenspeler in en krijg 50 gulden korting. Dus wij samen met de buurman een lading oude rammelende koffer platenspelertjes type zooi opgescharreld.

Was niet helemaal de bedoeling volgens meneer S&F die volgens mij iets betere kwaliteit inruil had verwacht, maar na het afspelen van een zwaar bekraste tig overslaande versie van Lilablauwe Liefdesbriefjes van Janneke Peeper, moest men erkennen dat de spelers voldeden aan de omschrijving:"werkende platenspeler"

Voor mij als 12 jarige natuurlijk fantastisch dat ik zoveel korting kreeg, daarna een lading alle 13 goed platen verkocht op de rommelmarkt voor mijn eerste cd van Simon&Garfunkel :bigsmile:

Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

GPO

Kenwood A3 mini stereotoren met ingebouwde CD-speler.



Doet het nog steeds, staat nu bij mijn broer op z'n zolder.

1e CD was volgens mij "The best of Rotterdam records - deel 1" .... dit was allemaal begin jaren 90; zat in mijn 'gabber' periode.... paar jaar later "overgestapt" op metal haha


thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

tonv

Sony D50, de betaalbare cd speler voor mij toen.
Die van 43 cm breed waren nog niet te betalen.
Eerste cd was van Doe Maar dacht ik

Sjettepet

Mijn eerste speler was meen ik een Philips CD373. Ik had nog doorgespaard om een duurder model te bekostigen met FTS! Je kon dan per CD een programma samenstellen dat werd onthouden onder een toetscombinatie. De stickertjes met die combinatie plakte je dan aan de binnenkant van het CD-doosje. Ik kan er mijn CD's uit de beginjaren nog aan herkennen!
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

minplus

Een Cambridge CD2, de 1e CD-speler die ik echt goed vond klinken. De voorgangers (van de vele die ik toen beluisterd heb maar echt niet allemaal) vond ik allemaal te metalig vergeleken met LP's. Erg mooi maar te kwetsbaar ding. Liet wel elk foutje in een CD optisch zien, was daarin voor zover ik weet de enige.
Lekker elke foutje overduidelijk laten zien, dus ook 100.
Kreeg The Lion and the Cobra van Sinead O'Connor erbij. Zal dus in 1987 geweest zijn.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right