Ervaring gezocht met DAC’s van het merk Topping.

Started by eduard, October 15, 2019, 19:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Quote from: Koei on June 17, 2021, 13:33:16
Nu ik er over nadenken, kan ik mij inderdaad voorstellen dat er ruimtelijke effecten optreden als je elektronica niet een minimaal kwaliteitsniveau haalt.
Volgens mij hangt het ook voor een groot deel van de ruimte af. Zoals je schrijft Koei, de keten moet een bepaald minimaal nivo hebben, om het goed weer te kunnen geven. De luidsprekers hebben over het algemeen een karakter als het om 3D weergave gaat. De TAD's (en Pioneers) die ik heb beluisterd/gehad gaven de stage meer achter de luidspreker weer, terwijl de Dynaudios het meer achter èn voor de luidspreker weergeven. Maar het maakt daarbij echt uit hoever de luidsprekers van de wand af staan en ook waar ik zit. Als ik naar voren schuif (dat is bij ons gemakkelijk, we hebben een poef als tafel) dan wordt het hele beeld veel ruimtelijker. Maar aangezien het een woonkamer is, zijn de mogelijkheden hier beperkt. Kortom, het is m.i. een combinatie van zaken die de ruimtelijkheid van de weergave bepalen. Het is wat mij betreft zeker niet één component dat dit bepaalt.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Koei

Quote from: Richi on June 17, 2021, 14:27:00
Volgens mij hangt het ook voor een groot deel van de ruimte af. Zoals je schrijft Koei, de keten moet een bepaald minimaal nivo hebben, om het goed weer te kunnen geven. De luidsprekers hebben over het algemeen een karakter als het om 3D weergave gaat. De TAD's (en Pioneers) die ik heb beluisterd/gehad gaven de stage meer achter de luidspreker weer, terwijl de Dynaudios het meer achter èn voor de luidspreker weergeven. Maar het maakt daarbij echt uit hoever de luidsprekers van de wand af staan en ook waar ik zit. Als ik naar voren schuif (dat is bij ons gemakkelijk, we hebben een poef als tafel) dan wordt het hele beeld veel ruimtelijker. Maar aangezien het een woonkamer is, zijn de mogelijkheden hier beperkt. Kortom, het is m.i. een combinatie van zaken die de ruimtelijkheid van de weergave bepalen. Het is wat mij betreft zeker niet één component dat dit bepaalt.
Het karakter van de 3D weergave heeft voor een groot deel te maken met de off-axis reflecties. Er zijn merken waarbij die compleet oneven is (B&W bijvoorbeeld), waardoor het geluidsbeeld niet stabiel is. Stel je hebt een instrument dat een bepaald frequentiebereik bestrijkt. Als de afstraling van de luidspreker in dat frequentie bereik niet goed gecontroleerd is veranderd de intensiteit van de toon op de luidspreker positie (zelfs al is je on-axis plat). Als je tegen problemen met de ruimtelijkheid aanloopt zou ik als eerste naar je luidsprekers gaan kijken. Luidsprekers en de ruimte is 99%, de overige 1% wil ik nog wel aan een DAC of versterker toewijzen.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

MichM

Sinds een paar weken luister ik naar een Topping D90SE (gekocht in afwachting van de Father of Morpheus Sonnet en de IIS ingang). Ik was niet helemaal tevreden maar dat heeft meer met mijn voorkeur voor NOS DAC's te maken. Vorige week heb ik de Ferrum OOR en HYPSOS combi ontvangen en daarop de Topping aangesloten. Deze combinatie speelt via verschillende hoofdtelefoons bijzonder lekker en eigenlijk veel beter dan de RME adi-2. Uit nieuwsgierigheid heb ik deze combinatie vóór de Eigentakt Eval2 mono's gezet en ook daar ben ik zeer tevreden mee. Voorlopig mag de Topping blijven.

eduard

Er is sinds een paar dagen weer een nieuwe usb driver voor de topping dac
https://www.tpdz.net/download

naish123

Zit er ook nog over te denken om een Topping 90se te bestellen en deze te vergelijken met mijn huidige Loxjie D50 dac.
De Topping heeft meer aansluit mogelijkheden (AES/EBU) en is een merk dat tweedehands op termijn makkelijk te sluiten is. Vermoed ik.

Wilde eerst een Chinese ladder dac kopen en dan vergelijken maar lees toch wel kwaliteit issues.
De klank van de Loxjie is erg goed en kost bijna de helft van de Topping.
Moeilijk..

Xander32

Topping, is dat niet een afwerking van een desert of gebak 🤔 🙄
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bramsat


Heb inmiddels ±8 dac's achter de rug,heb er nog 3 over...de Beresfort 7520 van ± 10jr oud komt met een topping E30

niet mee....De topping voor ±140 euro is voor dat bedrag een koopje.

Er is een topping E50 onderweg en dat is wel wachten tot na sint.....overal uitverkocht ???
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Tabcam

Quote from: naish123 on November 19, 2021, 13:13:56
Zit er ook nog over te denken om een Topping 90se te bestellen en deze te vergelijken met mijn huidige Loxjie D50 dac.
De Topping heeft meer aansluit mogelijkheden (AES/EBU) en is een merk dat tweedehands op termijn makkelijk te sluiten is. Vermoed ik.

Wilde eerst een Chinese ladder dac kopen en dan vergelijken maar lees toch wel kwaliteit issues.
De klank van de Loxjie is erg goed en kost bijna de helft van de Topping.
Moeilijk..
Altijd de vraag hoeveel je er van gaat horen als je het volume gelijkschakelt. Zou investeren in je luidsprekers of Dirac o.i.d. niet meer lonen?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

bramsat

Quote from: Tabcam on November 19, 2021, 17:57:26
Altijd de vraag hoeveel je er van gaat horen als je het volume gelijkschakelt. Zou investeren in je luidsprekers of Dirac o.i.d. niet meer lonen?

Ik hoor genoeg vooruitgang met een toppingdac,ach en dat gelijkschakelen met die volume is natuurlijk verwarrend als je

in een vreemde andere ruimte gaat luisteren....dat moet je niet willen...toch.

Maar de meeste mensen die hun set door en door kennen.....zijn ja niet mesjokke.

En vandaar dat topping met hun dac's gewoon top zijn,je kunt ja niet stellen dat iedere dac liefhebber het mis hebben

Of niet Douwe? :unsure:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Geertidow

Toch een puntje, ik heb twee topping dacs getest en ik vind dat ze erg warm worden. Baart mij zorgen over bouwkwaliteit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

eduard

Ik heb zelf niet die ervaring met de d90 zal het vanavond nog een keertje  controleren

Verstuurd vanaf mijn CPH2145 met Tapatalk


german

Quote from: Geertidow on February  4, 2022, 15:48:09
Toch een puntje, ik heb twee topping dacs getest en ik vind dat ze erg warm worden. Baart mij zorgen over bouwkwaliteit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Mijn Topping werd sowieso er warm als ik zowel de XLR als de RCA uitgang had ingeschakeld. Bij slechts 1 ingeschakelde uitgang werd hij veel minder warm.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

bramsat

Quote from: Geertidow on February  4, 2022, 15:48:09
Toch een puntje, ik heb twee topping dacs getest en ik vind dat ze erg warm worden. Baart mij zorgen over bouwkwaliteit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Erg vreemd jouw klachten.....reviews van amazon consumenten lees je daar niets over....ze loven zelfs de bouwkwaliteit.


https://www.amazon.com/-/de/product-reviews/B09HBS8SLJ/ref=acr_dp_hist_5?ie=UTF8&filterByStar=five_star&reviewerType=all_reviews#reviews-filter-bar
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

bramsat

Quote from: bramsat on February  5, 2022, 08:55:02
Erg vreemd jouw klachten.....reviews van amazon consumenten lees je daar niets over....ze loven zelfs de bouwkwaliteit.


https://www.amazon.com/-/de/product-reviews/B09HBS8SLJ/ref=acr_dp_hist_5?ie=UTF8&filterByStar=five_star&reviewerType=all_reviews#reviews-filter-bar

Ik begrijp trouwens niet jouw bewering dat de B&W cm8 4 ohm heeft....volgens B&W is het 8 ohm.....dan kom ik erachter

dat het zelfbouw speakers zijn....cm8 zelfbouw?.....daar waagt zich toch geen zelfbouwer aan? ander filter mischien?

Ook nog hooglans pianolak? ....erg benieuwd....kun je mischien een foto plaatsen? 8)
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

eduard

Kwam er zojuist achter dat er sinds eind januari weer nieuwe drivers beschikbaar zijn voor de topping dacs

https://www.tpdz.net/newsinfo/593210.html

Geertidow

Quote from: bramsat on February  5, 2022, 09:30:19
Ik begrijp trouwens niet jouw bewering dat de B&W cm8 4 ohm heeft....volgens B&W is het 8 ohm.....dan kom ik erachter

dat het zelfbouw speakers zijn....cm8 zelfbouw?.....daar waagt zich toch geen zelfbouwer aan? ander filter mischien?

Ook nog hooglans pianolak? ....erg benieuwd....kun je mischien een foto plaatsen? 8)
De bass drivers van de b en w cm8 s2 zijn 8 ohm per stuk maar tezamen 4 ohm (serie geschakeld). Tweeter en mid 4 ohm. Dus volgens mij fungeren ze gewoon als 4 ohm speakers.

En ik heb ze ooit omgebouwd naar actieve hypex luidspekers met dsp als hobby project. Super leerzaam maar inmiddels terug gebouwd. Was te veel bezig met geluid en te weinig met muziek.



Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

eduard


eduard

Volgens mij zijn er weer nieuwe usb drivers voor de topping dacs
https://www.tpdz.net/download

Xander32

Wonderlijk hoeveel Topping dacs er op het voorts bijna uitgestorven MP te koop staan 🤔
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Quote from: Xander32 on April 20, 2023, 06:35:24Wonderlijk hoeveel Topping dacs er op het voorts bijna uitgestorven MP te koop staan 🤔
21 nieuw en 11 gebruikt. Het zegt volgens mij eerder iets over populariteit, kijk maar eens naar B&W luidsprekers :P.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Veel leveranciers die er maar niet vanaf komen en wanneer dat toch lukt belanden ze voorts weer snel op MP, dat bedoel je? 😉

Quote from: Tabcam on April 20, 2023, 10:14:4721 nieuw en 11 gebruikt. Het zegt volgens mij eerder iets over populariteit, kijk maar eens naar B&W luidsprekers :P.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mario D

Nog steeds tevreden met dit topping DAC'tje.
Beter zal er ongetwijfeld zijn maar voor de prijs zit het wel goed vind ik.