A/V delay, lipsync instellen

Started by PascalP, September 15, 2022, 09:50:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Ik zit al een tijdje te klooien met mijn lipsync die ik niet helemaal lekker krijg, diverse testclips etc geprobeerd maar uiteindelijk toch wat geïnvesteerd in een deftige meter (Sync-One2 v2) en daarmee aan de gang gegaan icm diverse daarvoor bestemde test samples en de Spears & Munsil UHD disc die ook testclips bevat speciaal voor deze meter.
Volgens de meting heb ik een verschil van zo'n 130ms, maar nu komt het, dit is niet de audio die voor loopt (en waarvan ik dus de delay kan instellen in mijn pre-pro), maar dit is het beeld wat voorloopt en ik met de audio delay in mijn pre-pro het verschil alleen maar groter maak, deze instelling staat nu dus op 0ms, auto lip sync heb ik niet.

Ergo, mijn JVC N7 is 'sneller' dan mijn Bryston SP4 (StormAudio MK1) en eigenlijk zou ik dus mijn beeld moeten vertragen en niet mijn audio.

Ik heb ook gestoeid met de motion settings in mijn JVC welke ook wat delay oplevert, als ik alle motion settings uitzet en de low latency functie aanzet meet ik dus de 130ms dat de audio achter loopt.
Zet ik de low latency uit en de motion (CMD) aan, ongeacht op welke setting, is de vertraging rond de 60ms.
Dit is goed kijkbaar en eigenlijk heb ik dan geen merkbare problemen met lipsync meer, volgens een aantal artikelen die ik online heb gevonden zijn delays tot 80ms niet merkbaar dus zit ik nog mooi binnen die grens, maar liefst zou ik zonder de motion settings kijken waarmee ik dus wél weer merkbare sync issues heb met 130ms.
Alle metingen gedaan met 23.976fps clips overigens.

Iemand al eens iets soortgelijks meegemaakt?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

vik

Heb je dit probleem met elke bron Pascal?

Op welke input zit bijvoorbeeld de Oppo en op welke monitor uitgang zit de JVC?

Heb je wel eens getest met een passieve hdmi kabel naar de JVC?



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

PascalP

Heb maar 1 bron, enkel de Oppo ;)
Output is 1x 1.4 en 1x 2.0 dus zit op de 2.0 uitgang, passieve kabel kan ik eens proberen of dat verschil brengt, zal ik zsm doen!
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Oppo zit nu op input 1, zal ook eens input 7 helemaal aan de andere kant proberen
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

buckler

De Oppo kan ook met audio delay in de min -
Volgens mij reikt hij van -200 (of -100?) tot +200
Kijk daar eens naar Pascal. Dan doe je je delay in de Oppo ipv in je processor en laat je je audio en video out scheiden in de Oppo met main hdmi naar je NX7 en audio out only hdmi naar je Bryston.

Ps, maar soms denk je dat de audio achter loopt terwijl hij toch echt voorloopt...

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

vik

#5
Ik zou eerst de passieve hdmi kabel eens proberen en kijken of het uitmaakt. De bron in principe zo ver mogelijk naast de hdmi output aansluiten zo benut je de kortste signaal weg op het hdmi board.

p.s. goede tip van Buckler om de twee hdmi uitgangen te scheiden vanaf de Oppo. De kans is zeer groot dat ook de beeldkwaliteit beter wordt doordat je vanaf de Oppo een directe verbinding hebt naar de JVC.

Quote from: PascalP on September 15, 2022, 10:56:30
Heb maar 1 bron, enkel de Oppo ;)
Output is 1x 1.4 en 1x 2.0 dus zit op de 2.0 uitgang, passieve kabel kan ik eens proberen of dat verschil brengt, zal ik zsm doen!
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

PascalP

#6
Quote from: buckler on September 15, 2022, 11:08:58
De Oppo kan ook met audio delay in de min -
Volgens mij reikt hij van -200 (of -100?) tot +200
Kijk daar eens naar Pascal. Dan doe je je delay in de Oppo ipv in je processor en laat je je audio en video out scheiden in de Oppo met main hdmi naar je NX7 en audio out only hdmi naar je Bryston.

Ps, maar soms denk je dat de audio achter loopt terwijl hij toch echt voorloopt...

Dat is idd een goeie Martin, ff niet aan gedacht dat de Oppo dit ook kan en dan blijkbaar ook nog de 'andere' kant op waarmee je dus je video gaat delayen ipv je audio.
Normaal zou ik idd ook zeggen dat je altijd je delay op je audio toepast omdat er altijd processing (en dus delay) aan de video kant is.
Maar bij mij loopt de audio echt achter hoor, heb er zelfs zoals in mijn openingspost aangegeven een apparaatje voor gekocht. Die meet exact tot op de milliseconde en hoef je niet meer te gokken etc.

Audio en video out scheiden kan ook nog, momenteel heb ik toch maar 1 bron, al heb ik ook een Apple TV 4K liggen die eigenlijk niet gebruikt en niet aangesloten is, maar dan moet ik alleen even kijken als ik die ga gebruiken om toch via de Bryston te laten verlopen of weer via de HDMI input van de Oppo maar dat is ook weer zo'n gedoe ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: vik on September 15, 2022, 11:54:47
Ik zou eerst de passieve hdmi kabel eens proberen en kijken of het uitmaakt. De bron in principe zo ver mogelijk naast de hdmi output aansluiten zo benut je de kortste signaal weg op het hdmi board.

p.s. goede tip van Buckler om de twee hdmi uitgangen te scheiden vanaf de Oppo. De kans is zeer groot dat ook de beeldkwaliteit beter wordt doordat je vanaf de Oppo een directe verbinding hebt naar de JVC.

Kabel ga ik een zoeken of ik er nog eentje heb die lang genoeg is om te testen, en als ik de Oppo in input 7 zet ipv input 1 dan zit die ook het kortste bij de output idd.
Zal ook eens proberen de audio en video te scheiden dan.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

buckler

#8
Je ATV 4k via de Oppo hdmi 'in' werkt maar dan heb je geen atmos als je via de hdmi uit speelt.
Volgens mij zelfs helemaal geen audio als je 'atmos' aanvinkt in de ATV
Daar kwam ik ook achter...
Had er twee gekocht (CineMike) en de ene was voor mijn vader en die had via analoog uit naar zijn oude Denon amp (geen atmos) wel audio en ik via de hdmi out geen audio.
Dus dat lijkt me ook geen optie.
Passive hdmi wat Viktor zegt zou inderdaad wel eens kunnen werken.
Try and errror ;-)

Ps,Heeft volgens mij te maken met MAT2.0 (Oppo 'in' - ATV)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

#9
Quote from: PascalP on September 15, 2022, 09:50:28
Ik zit al een tijdje te klooien met mijn lipsync die ik niet helemaal lekker krijg, diverse testclips etc geprobeerd maar uiteindelijk toch wat geïnvesteerd in een deftige meter (Sync-One2 v2) en daarmee aan de gang gegaan icm diverse daarvoor bestemde test samples en de Spears & Munsil UHD disc die ook testclips bevat speciaal voor deze meter.
Volgens de meting heb ik een verschil van zo'n 130ms, maar nu komt het, dit is niet de audio die voor loopt (en waarvan ik dus de delay kan instellen in mijn pre-pro), maar dit is het beeld wat voorloopt en ik met de audio delay in mijn pre-pro het verschil alleen maar groter maak, deze instelling staat nu dus op 0ms, auto lip sync heb ik niet.

Ergo, mijn JVC N7 is 'sneller' dan mijn Bryston SP4 (StormAudio MK1) en eigenlijk zou ik dus mijn beeld moeten vertragen en niet mijn audio.

Ik heb ook gestoeid met de motion settings in mijn JVC welke ook wat delay oplevert, als ik alle motion settings uitzet en de low latency functie aanzet meet ik dus de 130ms dat de audio achter loopt.
Zet ik de low latency uit en de motion (CMD) aan, ongeacht op welke setting, is de vertraging rond de 60ms.
Dit is goed kijkbaar en eigenlijk heb ik dan geen merkbare problemen met lipsync meer, volgens een aantal artikelen die ik online heb gevonden zijn delays tot 80ms niet merkbaar dus zit ik nog mooi binnen die grens, maar liefst zou ik zonder de motion settings kijken waarmee ik dus wél weer merkbare sync issues heb met 130ms.
Alle metingen gedaan met 23.976fps clips overigens.

Iemand al eens iets soortgelijks meegemaakt?
Heb je de settings in de Oppo al gecontroleerd. Ik zou die ATV eens aansluiten, want je processor kan nooit vanuit zichzelf voor zoveel delay zorgen vergeleken met de video..

Ik heb daar ook even mee liggen klooien toen de envy erbij kwam, en toen op basis van de voor mij beschikbare info uit de diverse menu's het kunnen berekenen:

Totaal nodige AUDIO delay = 341ms (220ms Envy -65.9ms Trinnov -10.9ms acoustic delay+198ms JVC).

De JVC heeft dus best een stevige delay, de Trinnov 65.9 die je er dus al vanaf moet trekken samen met de extra akoestische delay. En dan had ik ook nog de Envy.

Tabcam

Hoe heb je het aangesloten? Staat de Bryston SP4 (StormAudio MK1) parallel aan je JVC? Anders kan ik het sneller zijn van de JVC niet echt verklaren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

PascalP

Quote from: buckler on September 15, 2022, 15:37:58
Je ATV 4k via de Oppo hdmi 'in' werkt maar dan heb je geen atmos als je via de hdmi uit speelt.
Volgens mij zelfs helemaal geen audio als je 'atmos' aanvinkt in de ATV
Daar kwam ik ook achter...
Had er twee gekocht (CineMike) en de ene was voor mijn vader en die had via analoog uit naar zijn oude Denon amp (geen atmos) wel audio en ik via de hdmi out geen audio.
Dus dat lijkt me ook geen optie.
Passive hdmi wat Viktor zegt zou inderdaad wel eens kunnen werken.
Try and errror ;-)

Ps,Heeft volgens mij te maken met MAT2.0 (Oppo 'in' - ATV)

Ja dat lijkt me dan ook niet echt handig idd, ATV dan toch maar rechtstreeks op de Bryston, maar zal het zeker een keer testen met de Oppo gescheiden aansluiten of het verschil maakt :)

Quote from: Teejoo on September 15, 2022, 17:15:02
Heb je de settings in de Oppo al gecontroleerd. Ik zou die ATV eens aansluiten, want je processor kan nooit vanuit zichzelf voor zoveel delay zorgen vergeleken met de video..

Ik heb daar ook even mee liggen klooien toen de envy erbij kwam, en toen op basis van de voor mij beschikbare info uit de diverse menu's het kunnen berekenen:

Totaal nodige AUDIO delay = 341ms (220ms Envy -65.9ms Trinnov -10.9ms acoustic delay+198ms JVC).

De JVC heeft dus best een stevige delay, de Trinnov 65.9 die je er dus al vanaf moet trekken samen met de extra akoestische delay. En dan had ik ook nog de Envy.

Ja dat zou ik ook zeggen dat de JVC al een stevige delay van zichzelf heeft en ik dus eigenlijk de audio zou moeten vertragen.
Settings in de Oppo zal ik nog eens nalopen, maar deze zouden op 0ms moeten staan. ATV aansluiten zal ik ook eens doen en proberen de test files via een USB stickje via Infuse ofzo te spelen.
Of ik sla een andere weg in en zet er een Envy tussen, dan heb ik ook genoeg video delay zodat ik de audio weer kan gaan delayen in de Bryston :P

Quote from: Tabcam on September 15, 2022, 21:49:48
Hoe heb je het aangesloten? Staat de Bryston SP4 (StormAudio MK1) parallel aan je JVC? Anders kan ik het sneller zijn van de JVC niet echt verklaren.

Staat alles in serie momenteel, dus Oppo naar de input van de Bryston en de Bryston naar de JVC
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Vanochtend nog even kort gestoeid met de Sync meter en ook de A/V delay setting in de Oppo geprobeerd, deze kan van -100 tot +200, als ik hem op -60ms zet zit ik best wel spot-on.
Ook met een andere HDMI kabel tussen de Oppo en de Bryston en ook een andere input (HDMI 7 ipv HDMI 1) geen verschil.
Ook Dirac aan/uit nog eens getest en hier zit 8ms delay in van Dirac dus verwaarloosbaar.

Ik moet nog eens proberen met een passieve kabel van de Bryston naar de JVC, maar kon mijn 8m passieve Audioquest zo 1-2-3 niet vinden, volgens mij heb ik deze ooit aan iemand uitgeleend om te testen dus dit wordt nog vervolgd.

Weekend ook weer druk (jongste is jarig!) dus zal pas volgende week ergens worden dat ik echt een film kan kijken en er weer op kan letten hoe het met real-life content uitziet nu.

Wordt vervolgd!
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Even een update omtrent mijn 'issue', na divers contact over en weer met de fabrikant van de Sync-One2 meter geeft de ontwikkelaar aan dat het waarschijnlijk een bug in de Oppo zelf is.
Hij heeft dit al vaker gehad zegt ie en ook gemeld bij Oppo maar Oppo heeft dit nooit gefixt in de 203 maar wel in de 205 volgens hem.

Wat hij eigenlijk zegt is dat de Oppo zelf al niet in perfecte sync de audio en video uitstuurt en je de A/V sync setting in de Oppo beter op -100 (maximaal dus) kunt zetten en dat het dan nog niet helemaal opgelost is maar wel beter.
Als ik deze methode hanteer kom ik op een delay van 30-40ms uit in de processor wat dat wel weer redelijk realistisch is lijkt me.
Hier zijn antwoord:
I've seen issues with the Oppo 203 before, the same as you describe.  Do you take the audio from the 2nd HDMI audio port on the back by any chance?
I've found it better to take the audio from the same port as the video, and to disable the audio delay setting in the Oppo, from memory I think you set it to -100 but that still doesn't get rid of all of it.  I raised this with Oppo at the time but they had no fix, it was solved in the 205.


En nog een later antwoord in de conversatie waarin ie nogmaals hetzelfde aangeeft:
The Oppo 203 is odd, as in theory a setting of -100 is supposed to disable all internal processing.  In reality it doesn't seem to from experience.  They never issued a fix for the 203 but the 205 did seem to resolve it.  But yes, keep the Oppo at -100 and add any required delay in the processor.  It's not really a measure of time in the 203, but more of an adjustment to some internal processing algorithm.

Gisteren heb ik de meter ook nog getest bij Teejoo op zijn Panasonic 9004 en daar lijkt het resultaat van de meting incl de delay van zijn Envy best goed te kloppen dus de meter en meetmethode zelf vertrouw ik wel.
Zal er nog eens mee gaan stoeien bij mij thuis en misschien eens een andere UHD speler er aan hangen, puur om te testen wat ik dan meet, de Oppo zelf gaat uiteraard niet vervangen worden ;)
Ook heeft de maker van de meter mij een aantal losse test files gestuurd die ik eens via een USB stick op een losse mediaspeler wil testen en eens kijken wat daar het resultaat van is t.o.v. de Oppo als bron.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

riwi

Toen ik nog met de Classe versterker SSP800 draaide had ik de Oppo 203 ook met gesplitste audio en video aangesloten.
Toen had ik ook last van lip sync issues. En dat kon je wel met delay corrigeren maar ik merkte toen dat de benodigde delay tijdens de film steeds groter werd. Dit was met schijfjes, maar ook met files.
Toen ik overging naar de Arcam kon audio en video door dezelfde hdmi poort van de Oppo en daarmee was het sync issue opgelost voor mij.
Ik kan dus beamen wat hierboven gesteld werd dat de gesplitste audio video van de Oppo niet perfect was kwa sync.