Streamer, maar welke voor normaal geld en voornamelijk Spotify?

Started by roeleken, September 10, 2022, 12:59:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tien

Quote from: MichelDW on November 28, 2022, 08:20:09

En wat met de Pro versie? Welke verschillen?

Hier dezelfde persoon die het de pro laat zien (en de verschillen)
https://www.youtube.com/watch?v=n3GPZNpxcNw&ab_channel=DarkoAudio

Ik had de WiiM ook en deze is qua geluidskwaliteit gelijk aan de Google Chromecast Audio.

Tien

Quote from: mmuetst on November 28, 2022, 21:46:41
Maar hoe zit het met ondersteuning na een paar jaar...dan kan deze de kliko in omdat er geen software updates komen voor dat model?

Die begrijp ik niet. Als deze nu Airplay ondersteunt, dan kan hij dat over 10 jaar nog, dat protocol verandert niet.

mmuetst

Quote from: Tien on November 28, 2022, 22:50:06
Die begrijp ik niet. Als deze nu Airplay ondersteunt, dan kan hij dat over 10 jaar nog, dat protocol verandert niet.
Het lijkt me dat je toch de volle functies wil gebruiken van zo'n streamer en als de bijbehorende app dan niet meer werkt en je voor +/- €100 weer een nieuwe kunt kopen, gaat deze de kliko in (of zie ik dat verkeerd) er staat nu niet voor niks een Sony TV in mijn mancave die anders ook bij het vuilnis terecht was gekomen.
We doen dat met zoveel elektronische producten. Als jij dan een verouderd product blijft gebruiken omdat je met AirPlay toch muziek kan streamen is natuurlijk helemaal top, maar ik denk dat in de praktijk het apparaat weg gaat als er geen updates uitkomen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

pameijer

Quote from: mmuetst on November 28, 2022, 21:46:41
De prijzen van deze WiiM streamers zijn heel gunstig. Maar hoe zit het met ondersteuning na een paar jaar...dan kan deze de kliko in omdat er geen software updates komen voor dat model?
Ik moet zeggen dat Bluesound dat wel netjes doet, die ondersteunt nog steeds mijn eerste versie Vault streamer. Het valt me op dat veel electronica bedoelt is om alleen een paar jaar mee te gaan, wel jammmer en niet duurzaam.
Bluesound kan over een paar jaar ook omgevallen zijn. Geen garanties. Wel wordt gezegd dat WiiM zeer actief is met hun softwareontwikkeling. Da's positief. En helemaal obsolete wordt zo'n apparaatje toch ook niet: ook al veranderen alle streamingaanbieders hun API's dan nog heb je bluetooth.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Mario D

Quote from: mmuetst on November 28, 2022, 23:22:30
Het lijkt me dat je toch de volle functies wil gebruiken van zo'n streamer en als de bijbehorende app dan niet meer werkt en je voor +/- €100 weer een nieuwe kunt kopen, gaat deze de kliko in (of zie ik dat verkeerd) er staat nu niet voor niks een Sony TV in mijn mancave die anders ook bij het vuilnis terecht was gekomen.
We doen dat met zoveel elektronische producten. Als jij dan een verouderd product blijft gebruiken omdat je met AirPlay toch muziek kan streamen is natuurlijk helemaal top, maar ik denk dat in de praktijk het apparaat weg gaat als er geen updates uitkomen.

Dat is toch met veel dingen zo, we leven in een wegwerpcultuur en niets of weinig is nog gemaakt om lang mee te gaan.
Voor 100€ al zeker niets om zorgen over te maken lijkt me.  ;)

Geertidow

De node N100 (de eerste) staat hier nog steeds de sterren van de hemel te spelen.
Is ook alweer heel wat jaartjes oud.
Veel oude spullen kunnen nog prima mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mmuetst

Quote from: Mario D on November 29, 2022, 07:58:24
Dat is toch met veel dingen zo, we leven in een wegwerpcultuur en niets of weinig is nog gemaakt om lang mee te gaan.
Voor 100€ al zeker niets om zorgen over te maken lijkt me.  ;)
Het is jou keuze om daar aan mee te doen....
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

musfed

Hier ook een Node van de eerste generatie die ook nog met een Node van de tweede (of derde, weet ik eigenlijk niet) in een groep gezet kan worden. Ik ben er zeer over te spreken.
Heb ook nog Sonos van gen1. Dat is zeer moeizaam.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's

Mario D

Quote from: mmuetst on November 29, 2022, 21:11:57
Het is jou keuze om daar aan mee te doen....

Dat is eigen aan het mensendom, we zwemmen liever mee met de stroom, we zijn geen zalmen.  :D

Niemand is trouwens heiliger dan de paus, we dragen allemaal mee aan deze "vooruitgang".  ;)

mmuetst

Quote from: Mario D on November 30, 2022, 09:54:54
Dat is eigen aan het mensendom, we zwemmen liever mee met de stroom, we zijn geen zalmen.  :D

Niemand is trouwens heiliger dan de paus, we dragen allemaal mee aan deze "vooruitgang".  ;)
Maar misschien wil je wel milieu bewuster zijn dan de Paus  :D
Ik heb zelf geen kinderen en mijn familie sterft na ons, in onze tak helemaal uit. Maar toch denk ik dat het goed is om niet zomaar weer iets nieuws te kopen, gewoon om dat het kan. En als ik dan wat nieuws koop en het oude is nog goed bruikbaar, dan breng ik het naar de kringloop. Dat ik niet heilig ben en ook mee doe aan de vervuiling, dat zal vast wel. Maar er zit ook een verschil in hoe mensen met spullen omgaan. Misschien is het zuinigheid en misschien doe ik het dan wel voor jou kinderen  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Tien

een streamer, en al helemaal een Spotify streamer (dat was de openingsvraag), moet bij mij gewoon streamen. Dus zolang hij dat doet, hoef ik geen nieuwe of andere. Mijn ATV3 staat hier nu een kleine 10 jaar en doet nog prima wat hij moet doen, namelijk Netflixen en Airplayen. Mijn Google Chromecast Audio waar iedereen van zei dat ie nooit lang ondersteund zou worden, streamt ook al bijna 8 jaar probleemloos Spotify en audiofiles van mijn NAS. De WiiM heb ik op mijn vakantieadres en blijft vast ook nog heel lang werken.

Mijn platenspeler heeft wat dat betreft meer onderhoud nodig...

pameijer

Die openingsvraag is allang niet meer relevant. De topicstarter's laatste reactie in dit topic is van 11 september terwijl hij gisteren nog wel actief was hier. Altijd beetje jammer...
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

roeleken

Quote from: pameijer on December  1, 2022, 07:42:32
Die openingsvraag is allang niet meer relevant. De topicstarter's laatste reactie in dit topic is van 11 september terwijl hij gisteren nog wel actief was hier. Altijd beetje jammer...

Oei,  ja sorry dat ik hier niet bovenop zit en de grote vragen des levens die hier ontstaan over de wegwerpmaatschappij niet van repliek voorzie :) 

Tsja, heb nog steeds niets gekocht. Denk aan de ifi zen stream, hoop op een sprong(etje) vooruit met de usb out of anders spdif van dit apparaat, ipv de optical out van m'n oude Argon die ik nu heb.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

pameijer

Quote from: roeleken on December  1, 2022, 14:01:12
Oei,  ja sorry dat ik hier niet bovenop zit en de grote vragen des levens die hier ontstaan over de wegwerpmaatschappij niet van repliek voorzie :) 

Tsja, heb nog steeds niets gekocht. Denk aan de ifi zen stream, hoop op een sprong(etje) vooruit met de usb out of anders spdif van dit apparaat, ipv de optical out van m'n oude Argon die ik nu heb.

Tsjongejonge, wat een reactie zeg. Tussen er bovenop zitten en bijna 3 maanden niet reageren op een eigen topic waar anderen je tips geven zit nog wel wat ruimte.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

mmuetst

Net of @Roeleken alleen hier iets van kan opsteken....er zijn misschien ook andere forum leden die op ideeën zijn gekomen (hopelijk duurzaam  ;)).
Dan rest mij alleen de vraag, waarom de Argon vervangen? Die doet toch al wat je wilt? Of ben ik gek? (Weet het, retorische vraag   :D)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

roeleken

Quote from: mmuetst on December  1, 2022, 20:13:40
Net of @Roeleken alleen hier iets van kan opsteken....er zijn misschien ook andere forum leden die op ideeën zijn gekomen (hopelijk duurzaam  ;)).
Dan rest mij alleen de vraag, waarom de Argon vervangen? Die doet toch al wat je wilt? Of ben ik gek? (Weet het, retorische vraag   :D)
Heb het idee dat deze argon (oud model ) niet echt bepaald het onderste uit de kan haalt.

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

roeleken

Quote from: pameijer on December  1, 2022, 15:46:19
Tsjongejonge, wat een reactie zeg. Tussen er bovenop zitten en bijna 3 maanden niet reageren op een eigen topic waar anderen je tips geven zit nog wel wat ruimte.
Ga lekker ergens anders de moraalridder uithangen wanneer je ironie niet eens kunt herkennen in 'mijn' topic.
Het is ook niet dat wanneer ik niet reageer dat ik de suggesties niet lees. Bovendien hebben anderen ook nog wat aan de antwoorden hier. 
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

mmuetst

Quote from: roeleken on December  1, 2022, 22:44:06
Heb het idee dat deze argon (oud model ) niet echt bepaald het onderste uit de kan haalt.
De DAC bepaald de geluidskwaliteit (in hoeverre dat hoorbaar is, andere discussie) het streamer gedeelte zet het signaal via het netwerk om naar digitale muziek. De streamer zelf bepaalt dus helemaal niks. Alleen bedieningsgemak kan een keuze zijn voor een bepaalde streamer. Dus als je die Argon als puur streamer gebruikt, haal je er net zo veel uit dan dat je een ifi zen streamer gaat gebruiken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on December  2, 2022, 11:41:17
het streamer gedeelte zet het signaal via het netwerk om naar digitale muziek. De streamer zelf bepaalt dus helemaal niks.
Dat is zeker niet waar kan ik je melden na ongeveer een jaar te experimenteren met een zelfbouw streamer.
Zelfs de software is zeer belangrijk maar ook de voeding usb kaart en netwerk kaart.
Er zit wel degelijk verschil in streamers m.b.t klankkwaliteit.

Rob

musfed

Dit is wel interessant. Ik ben altijd benieuwd naar testen van streamers digitaal getest met dezelfde dac en set. Dus alleen het digitale deel aan de voorkant wisselen. Waar zou dan dat verschil in  kunnen zitten dat dat hoorbaar is? 


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's

Xander32

Ik heb ook meerdere malen verschillen ervaren tussen streamers: een aantal jaren terug (> 5) heb ik een Marantz NA11 en een BSN2 over de dac van de NA11 1 op 1 vergeleken en toen speelde de NA11 fraaier dan de BSN2 (meer rust, meer tastbaar). De bediening van de BSN2 was overigens wel meer gebruikersvriendelijk.

En nu een twee jaar terug heb ik een Auralic Aries G1 met een G2.1 vergeleken en daar was eigenlijk een vergelijkbaar resultaat; de G2.1 bracht meer rust (zwarte achtergrond), waardoor het geheel meer tastbaar werd, wat meer gewicht/kleur kreeg.

Quote from: musfed on December  2, 2022, 12:08:03
Dit is wel interessant. Ik ben altijd benieuwd naar testen van streamers digitaal getest met dezelfde dac en set. Dus alleen het digitale deel aan de voorkant wisselen. Waar zou dan dat verschil in  kunnen zitten dat dat hoorbaar is? 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Quote from: Rob_Dingen on December  2, 2022, 11:56:41
Dat is zeker niet waar kan ik je melden na ongeveer een jaar te experimenteren met een zelfbouw streamer.
Zelfs de software is zeer belangrijk maar ook de voeding usb kaart en netwerk kaart.
Er zit wel degelijk verschil in streamers m.b.t klankkwaliteit.

Rob

Rob
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mmuetst

Quote from: Rob_Dingen on December  2, 2022, 11:56:41
Dat is zeker niet waar kan ik je melden na ongeveer een jaar te experimenteren met een zelfbouw streamer.
Zelfs de software is zeer belangrijk maar ook de voeding usb kaart en netwerk kaart.
Er zit wel degelijk verschil in streamers m.b.t klankkwaliteit.

Rob

Rob
Er zijn slechte implementaties van USB poorten (zie bijvoorbeeld de test van de Schiit DAC bij ASR) maar dan hebben we het over de DAC en niet de streamer zelf. Als je uit gaat van een goed ontwerp (en volgens mij moet je tegenwoordig goed je best doen als fabrikant om een slecht ontwerp te leveren) is er geen verschil. Voor de duidelijkheid ik heb het dan puur over de streamer, niet de DAC.
Kun jij dan aangeven waar de verschillen in moeten zitten bij puur een streamer? Wat zorgt er voor dat het digitale signaal dan verschilt per streamer?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Xander32 on December  2, 2022, 14:30:42
Ik heb ook meerdere malen verschillen ervaren tussen streamers: een aantal jaren terug (> 5) heb ik een Marantz NA11 en een BSN2 over de dac van de NA11 1 op 1 vergeleken en toen speelde de NA11 fraaier dan de BSN2 (meer rust, meer tastbaar). De bediening van de BSN2 was overigens wel meer gebruikersvriendelijk.

En nu een twee jaar terug heb ik een Auralic Aries G1 met een G2.1 vergeleken en daar was eigenlijk een vergelijkbaar resultaat; de G2.1 bracht meer rust (zwarte achtergrond), waardoor het geheel meer tastbaar werd, wat meer gewicht/kleur kreeg.
Ik lees puur subjectieve beleving, maar dat is ook jou ding.
Wannneer is de achtergrond op z'n zwartst? Zelf heb ik helemaal niks met die subjectieve belevingen, maar dat is dan weer mijn ding.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Dura

Quote from: mmuetst on December  3, 2022, 11:01:58
Ik lees puur subjectieve beleving, maar dat is ook jou ding.
Wannneer is de achtergrond op z'n zwartst? Zelf heb ik helemaal niks met die subjectieve belevingen, maar dat is dan weer mijn ding.

Het zou mij niets verbazen als Xander de apparaten zelfs voor de subjectieve beleving aanschaft. En het beschrijven van geluid in woorden is nu eenmaal ontoereikend, dat kun je belachelijk maken maar kom dan ook met een alternatief.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on December  3, 2022, 10:52:35
Als je uit gaat van een goed ontwerp (en volgens mij moet je tegenwoordig goed je best doen als fabrikant om een slecht ontwerp te leveren) is er geen verschil. Voor de duidelijkheid ik heb het dan puur over de streamer, niet de DAC.
Kun jij dan aangeven waar de verschillen in moeten zitten bij puur een streamer? Wat zorgt er voor dat het digitale signaal dan verschilt per streamer?
Ik heb al aan gegeven waar het verschil te halen is.
Dat jij beweerd dat er geen verschil is zonder enige ervaring met het testen van verschillende streamers kan ik weinig mee.
Dan is het zo dat alles wat hier op het forum verteld word is subjectief omdat de grote meerderheid of denk zelfs niemand van het forum een Ap analizer thuis heeft staan om alles te meten.

Rob