Hoofdtelefoon advies en keuze ondersteuning

Started by sschot, November 22, 2023, 14:30:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sschot

Na heel lang niet echt muziek met de hoofdtelefoon geluisterd te hebben en verder gebruik te hebben gemaakt van een B&W P7, via bluetooth, lekker makkelijk, vandaag toch weer even een keer wat vergelijk gemaakt met mijn ondertussen stokoude Sennheiser HD 565 Ovation.

Kort door de bocht, de P7 is een wollig en traag ding. Leuk voor onderweg, maar voor serieus luisteren, nou nee dus. De HD565 valt ondertussen (1997) bijna uit elkaar is en echt heel slecht. Maar goed, dat mag ook wel dan. En zeker in de eerste 15 jaar zeer actief beluisterd.

Wat mij wel nu weer opvalt ibj de HD565 is dat het beeld/muziek erg tussen de oren en in het hoofd zit. Maar qua geluid verder nog steeds een hele mooie weergave neerzet.

Huidige hoofdtelefoonversterker die ik heb is de Topping G5.

Nu wil ik wel een nieuwe hoofdtelefoon, vooral om in de late avond lekker te kunnen luisteren, zonder de huisgenoten en de buren te storen......

Maar, wat moet ik dan nu kopen? Okay, budget limiet stel ik op 400 tot max 500 euro.

Wat ideeen zijn
Sennheiser HD 560S HD600 HD650 HD660S2
Hifiman Edition XS Sandura

Wat ik eigenlijk belangrijk vind is dat het beeld wat meer naar voren schuift, zodat je niet in de muziek zit, maar toch meer richting de voorste stoelen in een concertzaal, of zelfs nog wat verder weg.

Qua muziek genre zal het 90% klassiek zijn. Nieuw hoeft niet. Wie is er voldoende thuis in deze "wereld" om een zinnig advies te geven, buiten gaan luisteren uiteraard.

Dit vraag ik mede omdat er nu het een en ander mogelijk interessant geprijst is ivm Black Friday

Ik hoor graag als hier iets over te zeggen is, ben trouwens niet beperkt tot Sennheiser of Hifiman....
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

bmateijsen



Liko

Björn, is dit advies geven, of.... Je bent werkzaam bij de importeur, je voormalig partner werkt bij Sound Kitchen.

sschot

Ik zal eens naar deze twee units kijken, heb ze nog niet in de "lijstjes" online zien staan met een bovengemiddelde prestatie en/of recensie. Maar heb ook deze nog niet actief bekeken....

Bedankt voor de opties in ieder geval.....
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

bmateijsen

Quote from: Liko on November 22, 2023, 15:51:38Björn, is dit advies geven, of.... Je bent werkzaam bij de importeur, je voormalig partner werkt bij Sound Kitchen.

Hij kijkt o.a. naar een Sundara, dus geef ik hem 2 opties die ik mooie combinaties vindt met de Topping.

sschot

Ik denk dat ik via Drop, in ieder geval de HD6xx laat komen. Voor een behoorlijk bescheiden bedrag kan ik dan een 6 serie beluisteren, kijken of dat een beetje mijn ding is of niet. Omdat ik de HD565 gewent ben denk ik dat ik deze Sennheizer wel kan waarderen.

Maar een planar hoofdtelefoon wil ik ook wel heel graag horen. Dus daar gaat de gedachte nog even over verder.....
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

JoWa

De Sundara is een hele goede koptelefoon, ook gehad.
De Ananda gaat daar uit eigen ervaring overheen, vooral in het laag gaat deze verder.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

sschot

Ondertussen wat meer gelezen en via Youtube bekeken, de Arya Organic lijkt erg gaaf, maar die valt te ver uit de prijs range, die zal het voor mij (voorlopig) niet worden.

De Sandura is voor het geld wel interessant, maar ook de Edition XS als de Ananda, Ananda Stealth (hifiman open box)

Hier nog geen ei over gelegd op dit momeent.

Maar andere opties mogen zeker ook..... Focal heeft ook wel mooie dingen, maar ook niet echt binnen mijn prijs range, zover ik nu "ontdek"
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

gerard123

Je hebt het over huisgenoten niet storen, let op dat open types als de Sundara behoorlijk veel geluid naar buiten geven.

sschot

Quote from: gerard123 on November 23, 2023, 23:08:21Je hebt het over huisgenoten niet storen, let op dat open types als de Sundara behoorlijk veel geluid naar buiten geven.

Die liggen dan op bed  :P
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

Ik had voor mijn HD565 een op standaard lijkende lange kabel liggen, welke ik nu gebruikte, omdat de originele kabel draadbreuk had en dus erg veel negatieve invloed op het eindresultaat.

Nadeel van de originele kabel -> aanraak en wrijvingsgeluid kwam enorm sterk door
Voordeel van de nieuwe 3 meter kabel -> nauwelijks aanraak en wrijvingsgeluiden

Echter omdat ik deze lengte (3 meter) in combinatie met de G5 niet prettig vond, heb ik een kabeltje op Ali besteld, van 1,2 meter. Puur voor het comfort.

Deze kwam vandaag binnen, lekker aangesloten en ideaal. G5 in de zak, HD op het hoofd. En luisteren maar, geen gedoe met een veels te lange kabel. Ook mbt aanraak en wrijvingsgeluiden, helemaal nada noppes, lekker flexibel snoertje.

Maar vanavond toch even de kabels zitten switchen en zitten luisteren. Heb diverse tracks geprobeerd. Omdat het "swappen" even tijd kost, is dit niet 1 op 1 te doen en zit er even tijd tussen.

Ik heb het idee, ik denk, ik neig waar te nenen, dat met de nieuwe korte kabel het geluid iets minder in het hoofd zit, maar een klein beetje meer "rond" het hoofd, wat breder qua stage. Weet ik het zeker? Ik herken elke keer hetzelfde verschil. Waar of onwaar, ik weet het niet. Ik had in ieder geval geen verwachting vooraf, geen bias, geen doel buiten de praktische lengte.



Onder tussen de inklaringskosten van de HD6XX betaald, dus die zal volgende week wel in huis zijn. Ben best benieuwd naar de ervaring daarmee en welke indruk die gaat achterlaten.

Zit stiekem ook nog naar de Arya Stealth of Arya Organic te kijken. Eens zien of ik die een keer ergens kan beluisteren, nadat ik de HD6XX gehoord heb. Valt alleen wel fors buiten de 500 range. Maar gewoon heel benieuwd naar.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

bmateijsen

Ik weet niet of je in de buurt van Rotterdam zit, maar altijd welkom bij Sound Kitchen :-D

B-art

Ik heb naast de Sundara ook deze Grado en die gebruik ik eigenlijk het meest. Just listen.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

sschot

Vandaag kwam de HD6XX binnen.
1ste indruk, eenvoudige prima doos. Simpele inhoud maar verder netjes, geen bijzonderheden. Gelet op de totale kosten van deze hoofdtelefoon, meer dan prima.
2de indruk, op het hoofd gezet, pffff die klemt nog erg stevig zeg. Dat voelt nog niet prettig en is heel anders als mijn 26 jaar oude HD565.
3de indruk, open, maar sluit veel meer geluid af als de 565, dat is best wel een groot verschil voor de definitie open
4de indruk, muziek opgezet. Pffff wat een aanwezig en "zwaar" laag. Midden is ivm best wel heel warm. Het hoog is minder scherp tov de 565.

Mhhhh, eerste indruk, kei enthousiast, nou nee nog niet, totaal niet.
Strijkers zijn wel warm en minder scherp tov de 565
Piano klinkt wel erg vol/mooi
Hoog is minder scherp
Overall klinkt het wel heel warm/dof/dull of weet ik wat voor woord ik eraan moet geven.

Moet een hedendaagse hoofdtelefoon zoals de HD6XX "inspelen", en zijn deze hier nog "gevoelig" voor? Voorlopig maar eens een paar daagjes "laten spelen"
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

bmateijsen

Op welke versterker speel je? Die 300 ohm impedantie vindt niet iedere versterker heel fijn...

sschot

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

#17
Ik heb nog geen volume matching gedaan, ff inprikken en luisteren. Dus de 565 speelt sowieso harder, wat ook van invloed is.

Net stukje Prokofiew geluisterd
https://tidal.com/track/84165950
Track 1

En dan even op serieus volume. Mhh dat is wel weer imposant moet ik zeggen.

Gewoon ff tijd gunnen, wennen, langer luisteren en dan weer eens switchen
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

bmateijsen

Quote from: sschot on December  5, 2023, 17:40:20Topping G5

Lijkt mij geen match met de Sennheiser HD6xx. Te weinig vermogen voor 300 ohm.
Als je een leuk versterker wilt voor die hoofdtelefoon: Rupert Neve RNHP. Kan je beluisteren bij Ears Unlimited in Delft, Sound Kitchen in Rotterdam

sschot

Grappig, want Amir zegt

I then switched to high impedance Sennheiser HD650. The G5 drove these with ease, allowing every bit of their performance to shine through. Dynamic range was fantastic with bass notes almost causing resonances in my ear lobes at highest volume. Low level detail was superb as was overall fidelity.

With either headphone, I just wanted to sit back and just listen to my music!

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-g5-review-portable-dac-hp-amp.36542/

Ik moet wel zeggen, dat ik het gevoel heb dat ze wel een soort van loskomen, ten opzichte van net uit de doos. Of ik raak er meer aan gewend, nu al. Het verschil als ik nu schakel tussen 565 en 6XX is kleiner (op een aantal vlakken) als vanmiddag, of in mijn beleving.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

Quote from: bmateijsen on December  5, 2023, 18:52:40Lijkt mij geen match met de Sennheiser HD6xx. Te weinig vermogen voor 300 ohm.
Als je een leuk versterker wilt voor die hoofdtelefoon: Rupert Neve RNHP. Kan je beluisteren bij Ears Unlimited in Delft, Sound Kitchen in Rotterdam

Magni+ komt ook goed uit alle reviews, en qua prijs meer in verhouding met de HD6XX

Maar vind portable net iets praktischer.

Om te testen, mogelijk wel een idee om ff te proberen. Kan ik mijn M10 als bron inzetten op de Magni+, daar moet ik ff naar gaan kijken dan.

Akoestische tracks klinken imo beter als (sommige) elektronische tracks op de HD6XX. Waarom dat verschil, misschien de amp, misschien de signatuur......
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Liko

Zoals het aanschaffen van ieder hifi-product, kan je het beste naar een goed geoutilleerde winkel gaan.
Neem je eigen versterker mee en ga luisteren. Bij een goede winkel zijn de hoofdtelefoons al ingespeeld en dat scheelt ook een slok op een borrel.

sschot

Kleine tussentijdse update mbt de HD6XX. Deze begint qua passing nu anders te zitten op het hoofd. Die hele sterke "klemming" neemt wat af. Hoe de hoofdtelefoon als gevolg hiervan zit op het hoofd wijzigt dus ook. Dit heeft naar mijn mening behoorlijk impact op het geluidsbeeld. De hoofdtelefoon blijft relaxed, maar het "vieze warme" is al een stuk minder, ook als ik nu vergelijk met de HD565. Dus nog gewoon een poosje inspelen en op het hoofd houden........

M.b.t. in een winkel luisteren, uiteraard een goed idee. Sluit niet uit dat dit nog wel een keertje gebeurd, maar ivm persoonlijke omstandigheden blijft dit altijd wat lastiger, maar dat terzijde.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Fr@nk

Na lang twijfelen tussen de Hifiman Edition XS, Ananda en de Focal Elegia is de keuze uiteindelijk op de Elegia gevallen. Heb hem pas sinds gisteren binnen en kan er momenteel nog weinig over vertellen, behalve dat hij heel comfortabel zit en de afwerking top is. Ik denk er aan om de (te) korte stugge kabel te vervangen alsook de earpads door Dekoni's Elite Fenestrated Sheepskin.



Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

DofN

Quote from: bmateijsen on December  5, 2023, 18:52:40Lijkt mij geen match met de Sennheiser HD6xx. Te weinig vermogen voor 300 ohm.
Als je een leuk versterker wilt voor die hoofdtelefoon: Rupert Neve RNHP. Kan je beluisteren bij Ears Unlimited in Delft, Sound Kitchen in Rotterdam

Ik loop er zo nu en dan voorbij, en ik loop redelijk snel, en zonder er verder heel diep over na te denken ging ik er vanuit dat het een café voor jonge mensen is (er zit een hogeschool in de buurt) waar je verwacht wordt met koptelefoon op koffie te drinken. Ik snap het concept nu wel, heb net even de website gecheckt.

Leuk plekje hebben jullie en toen ik enkele jaren geleden op zoek was een goede koptelefoon vond ik het aanbod winkels hiervoor in Rotterdam zeer beperkt, dus ik hoop dat het jullie goed gaat daar.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software