Why are movies shown in 24fps while 60fps looks more real?

Started by vik, September 8, 2022, 08:02:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

@staaled.
Nee natuurlijk is de oude catalogus niet slecht.
Maar als ik mag kiezen tussen een videoband en een DVD kies ik de DVD.
Als er dan ook een 4K versie is, die graag, liefst met HDR.

Als er nu een film geschoten zou worden op zwart wit in 4:3 op 16mm betekend dat niet dat dit moet maar dat het een keuze is.
Vroeger kon je niet anders en toch is night of the living death en consorten die vaak op zeer slechte apparatuur geschoten waren top.

Zou het beter zijn met moderne apparatuur, ABSOLUUT, maar alleen als hetzelfde team eraan zou werken.
Iedere kunstenaar haalt het maximale uit wat hij NU heeft, maar dat betekend niet dat je stil moet blijven staan of dat het oude ineens troep is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: Gaeje on September 10, 2022, 15:45:02
Als je motion flow mooi vind moet je dat vooral opzetten, misschien daarom dat ze het niet implementeren bij opname.
Iedereen in de business is het er over eens dat MotionFlow totaal anders is dan HFR!
Er zijn zelfs een groep regisseurs die een petitie gestart zijn tegen tv fabrikanten om het standaard uit te zetten.1)

Als ze dan bang zijn voor het soap opera effect dan moeten ze daar aan werken. Ook bij 48fps hoeft niet alles vlijmscherp te zijn dat is een kwestie van diafragma nabewerking etc. maar dat weet jij ook wel.
En als 48fps dan te hoog gegrepen is kies dan tenminste voor 30Hz dan heb je tenminste nog iets van een verbetering.


1) https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1507639486

Gaeje

Wat kraam je toch allemaal uit Kjelt? Een kwestie van diafragma nabewerking?

Heeft toch niks met beweging te maken? Diafragma bepaalt je scherpte DIEPTE, niet bewegingsonscherpte.

Nabewerking gaat al kanten uit, je kan quasi alles veranderen van kleur tot lucht tot achtergrond, acteurs jonger maken, noem maar op... en ja, motion versmoothen maar gek genoeg doet niemand dat

Kjelt

Quote from: Gaeje on September 10, 2022, 17:46:28
Heeft toch niks met beweging te maken? Diafragma bepaalt je scherpte DIEPTE, niet bewegingsonscherpte.
Dat weet ik ook wel. Een van de klachten over HFR is dat alles in het shot scherp is terwijl er bij conventionele film gedeeltes onscherp zijn. Dat is IMO geen gevolg van HFR maar van keuzes. Dat pans scherp zijn ipv blurry dat is wel gevolg van HFR.

Gaeje

Quote from: Kjelt on September 10, 2022, 20:08:09
Een van de klachten over HFR is dat alles in het shot scherp is terwijl er bij conventionele film gedeeltes onscherp zijn.

dat is slecht uitgedrukt vermoed ik, het gaat hem meer om een 'feel' die bij 50fps en meer doet denken aan video (omdat video zoveel jaren 50i was, en dus dat 'extra beeld' per seconde gaf dat mensen het zijn gaan vereenzelvigen met 'niet filmisch'.

Ik heb het zelf ook, je houdt er van of je houdt er niet van.

Het is maar een instelling op de camera hé, de alexa doet met gemak 50fps zelf op een 50p project, maar niemand vraagt er ooit naar

Staaled

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 10, 2022, 16:50:07
@staaled.
Nee natuurlijk is de oude catalogus niet slecht.
Maar als ik mag kiezen tussen een videoband en een DVD kies ik de DVD.
Als er dan ook een 4K versie is, die graag, liefst met HDR.

Als er nu een film geschoten zou worden op zwart wit in 4:3 op 16mm betekend dat niet dat dit moet maar dat het een keuze is.
Vroeger kon je niet anders en toch is night of the living death en consorten die vaak op zeer slechte apparatuur geschoten waren top.

Zou het beter zijn met moderne apparatuur, ABSOLUUT, maar alleen als hetzelfde team eraan zou werken.
Iedere kunstenaar haalt het maximale uit wat hij NU heeft, maar dat betekend niet dat je stil moet blijven staan of dat het oude ineens troep is.

Ik ben het met je eens alles tot en met 4K/HDR is een verbetering.
En dat vindt eigenlijk iedereen.

Plots is daar HFR en de wegen scheiden zich. Dat geeft te denken, een objectief gezien/technische verbetering die niet het beoogde doel heeft namelijk
verhogen van de kijkervaring.

Ter illustratie "The Matrix reloaded" en wel The Architect scene  ;) :

The Architect: "The first matrix I designed was quite naturally perfect, it was a work of art, flawless, sublime. A triumph equaled only by its monumental failure. The inevitability of its doom is as apparent to me now as a consequence of the imperfection inherent in every human being, thus I redesigned it based on your history to more accurately reflect the varying grotesqueries of your nature. However, I was again frustrated by failure. I have since come to understand that the answer eluded me because it required a lesser mind, or perhaps a mind less bound by the parameters of perfection. Thus, the answer was stumbled upon by another, an intuitive program, initially created to investigate certain aspects of the human psyche. If I am the father of the matrix, she would undoubtedly be its mother."

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

papaleo

Quote from: vik on September 10, 2022, 11:00:38


60 fps is what we call a high "Temporal Resolution" format. Temporal Resolution is different from "Spatial Resolution". Temporal resolution measures the quantity of information within a period of time (the number of Frames in a second for instance) and Spatial resolution mesures the quantity of information within a Space (the number of pixels inside a frame).

Our visual system (eyes + Brain) can perceive the diference between a medium temporal resolution format (24fps) and a high temporal resolution format (above 48fps). Since we can perceive this difference, 60fps looks more similar to what our visual system perceives than 24 fps, that's why it's more "real".

But the thing is, movies are not supposed to look real. They are supposed to be a stylized representation of life (at least that's what 99% of filmmakers want it to be). Nothing in a movie is 100% realistic, the characters, the story, the colors, the sound, etc. And shooting and exhibiting it at 24fps helps to achieve this stylized effect, since it's a less "clinical" image, because it helps to create a sort of psychological distance to the viewer from the images. A "reality filter" as I like to call it. And that distance effect, actually helps the viewer to immerse much more on the film, since he feels that he is watching something "bigger than life" and not something that looks like life.

Also, there is the hypothesis that since 24fps is less information for the brain to process, watching content at 24fps will put your brain in a more relaxed state, similar to hypnosis.

Interessant stukje... ;)

Ik geef de voorkeur aan HFR en als het in 24fps geschoten is dan kijk ik het met een minimale 'toevoeging' van motion flow..dit omdat bij mij juist de pans/judder mij uit de film haalt ik ben daar gevoelig voor.

Ook ik vind dat native 24fps zonder motion-flow ten eerste vaak vervelend/storend  is om naar te kijken maar het is ook zò uit de tijd  ::)
Ik weet mij nog te herinneren (als kind) dat wij als een van de eerste in de straat een 'dikke' Philips kleuren tv thuis hadden staan, en van velen die toen kwamen kijken daar was het commentaar van; 'ooh nee...dat beeld is zò nep met die kleuren..'nee geef mij maar 'gewoon' zwart/wit tv en toen was ik nog helemaal niet met beeld/geluid bezig maar dit maakte destijds al een diepe indruk op mij....wauw kleuren tv  :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Tja als je het dan toch over nep hebt, dat vind ik dan bv van die HDR demo filmpjes waarbij de kleuren zo extreem gekozen zijn dat ze net nog binnen de haalbare kleurendriehoek vallen.
Zullen we HDR dan ook maar afschaffen, is ook nep of te realistisch voor de content creators ;)

roland p

Als je 'echt' wil moet je alles met een dual fisheye opnemen, met een zo hoog mogelijke framerate: https://store.canon.nl/canon-rf-5-2mm-f2-8l-dual-fisheye-lens/5554C005/

Alleen via vr te bekijken, niet in die ouderwetse bioscop, met dat smalle plaatje. Of de Cinerama weer terughalen.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Gaeje

Tja, wie ooit imax (echt imax, FILM) aan 60fps gezien heeft weet ook niet wat m overkwam...

(Ikzelf hoor ook niet bij de gelukkigen hoor)

Maar of het realistisch is om daar alle fictie op op te nemen...

THX-UltraII

Quote from: J.A.F._Doorhof on September  8, 2022, 08:11:10
Puur omdat het vroeger niet anders kon.
En tegenwoordig omdat.... Wel net als gamma alles er nog steeds op gebaseerd is.

Daarnaast zien veel mensen 24fps als "zo hoort het voor film"
Tegenwoordig kan je zonder problemen alles op 50/60 opnemen. Maar het ziet er dan volgens veel mensen toch anders uit.

Wij gebruiken al jaren motion flow en frame interpolatie. Nog voor het een "hype" werd. En vind het op lage standen echt ideaal .
precies dit is het enige en juiste antwoord

Gaeje


THX-UltraII

#62
Quote from: Gaeje on September 12, 2022, 15:43:10
Zucht... zeg jíj

stoer antwoord.......

Gaeje

Daar gaat het niet om, mijn punt is, er zijn zoveel duizenden mensen werkzaam in die sector, denk je niet dat op alle fronten wordt onderzocht hoe ze de dingen béter kunnen maken? Denk je echt dat iedereen, maar dan ook ie-de-reen maar gewoon doet wat vroeger werd gedaan? Zonder meer?


Kjelt

Quote from: Gaeje on September 12, 2022, 16:28:44
er zijn zoveel duizenden mensen werkzaam in die sector, denk je niet dat op alle fronten wordt onderzocht hoe ze de dingen béter kunnen maken? Denk je echt dat iedereen, maar dan ook ie-de-reen maar gewoon doet wat vroeger werd gedaan? Zonder meer?
Nee niet iedereen, een paar snappen het en liepen hun tijd ver vooruit voordat de bioscopen in staat waren HFR weer te geven.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_with_high_frame_rates

Gaeje

Quote from: Kjelt on September 12, 2022, 16:34:29
Nee niet iedereen, een paar snappen het en liepen hun tijd ver vooruit voordat de bioscopen in staat waren HFR weer te geven.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_with_high_frame_rates
En niet 1 goede in die lijst...

Kjelt


williams

Hoi Kjelt even plagen 😊 maar van ons bioscoopclubje hou jij toch het meeste van de nostalgische zwart / wit films 😉.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

J.A.F._Doorhof

Dat was ik denk ik
Grote fan van Universal monsters, hammer, Twilight zone, outer limits etc en alles sf uit de jaren 50-70

Betekend niet dat ik dat graag beter had gezien ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Nee Frank jij zit niet in "ons" filmclubje  :D

Inderdaad wil ik alle goede films gezien hebben en maakt het mij niet uit of dit zonder geluid en z/w is zoals Nosferatu, Dr Mabuse, The Cabinet of Dr. Caligari, Metroplis, Scarface (de originele) om er enkele te noemen.
In die tijd was er geen andere keus om op zwart wit handgedraaid te filmen.
Die films hoeven van mij ook niet ingekleurd en op 48fps geremastered te worden  ;)
Wel zou het fijn zijn als de film Nosferatu gewoon zwart wit was geweest ipv groen, rood en blauw wit om aan te geven van welke originele masters de stukken afkomstig waren, dat vind ik dan weer te ver gaan.

Alleen zoals je heel goed weet heb ik een voorkeur voor mooie remasters.
Alien de 4k versie ben ik erg blij mee. Godfather ook, veel mooier als de blurays.
Waar ik erg van baal is als de 4k remaster heel veel pixelsneeuw/ruis bevat en dat is niet de originele film grain maar fouten in het sample proces. Dat kunnen ze makkelijk wegfilteren maar vertikken ze.

Waar ik issues mee heb met HFR is wat ik eerder al zei, dat het nu gewoon kan en er ook nog steeds voor de halve framerate gekozen kan worden door diegenen die dat dan willen.
Maar voor degenen die wel hfr willen die hebben geen keuze behalve interpolatie.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job


Job

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 10, 2022, 09:50:01
Ik weet nog wel dat ik casino royal na 20 minuten afgezet had omdat ik echt geen idee meer had wat er nu eigenlijk gebeurt was en wie wat deedt, de actie was zo chaotisch en snel gefilmd dat het niet te volgen was.

Zou je dezelfde filmstijl aanhouden met 60fps dan denk ik dat je weinig klachten zal horen,
Ik durf je te garanderen van niet. Je wordt mogelijk ietsje minder snel duizelig, maar het zal nog steeds bloedirritant zijn, en dat wat er gebeurt even slecht te volgen. Was geen kwestie van framerate maar van domme keuzes van de filmmakers.

Job

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 10, 2022, 10:00:30
GEK werden van het gebruik van green screens
Dat is natuurlijk enkel zo als ze zo slecht zijn dat je ze herkent. Er is veel meer greenscreen dan je doorgaans zou verwachten, en meestal merk je er niks van.Los daarvan zijn er nu interessante oplossingen als The Vault (een LED-wall studio), maar ook dat is niet zomaar vanzelf goed.

Job

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 10, 2022, 11:23:02
Nu bewerk je het zo makkelijk 60fps als 24.
Daar vergis je je ten dele in. Dat wil zeggen, als je de totale som der delen in acht neemt.
Als je de allersnelste renderfarm ter wereld hebt, kun je daar bij wijze van spreken 100 shots per dag mee renderen in 24fps, en slechts 40 in 60fps. En als je kijkt naar de productie- en releaseschema's van grote films, dan zul je zien dat je daarmee heel snel in de problemen komt. De VFX-pijplijn is een van de belangrijkste productiefactoren van die grote films, en die wordt bij 60fps dus 2.5x zo zwaar. En tijd is geld, als je 120 miljoen hebt geleend.