Why are movies shown in 24fps while 60fps looks more real?

Started by vik, September 8, 2022, 08:02:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jasjenl

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 29, 2022, 14:34:28
Een filmisch beeld is natuurlijk veel meer dan alleen frame rate ;)
Zeker, maar volgens sommigen is HFR en filmisch beeld een bijna onmogelijke combinatie zo lijkt en wat mij betreft bewees deze film maar weer eens het tegendeel.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Kjelt

Kijk eens naar de definitie van "filmisch" en je begrijpt hopelijk meteen waarom dit bijvoeglijk naamwoord niet van toepassing is op een film.

Quote
filmisch - Bijvoeglijk naamwoord
1. lijkend op een film, heel beeldend.
    Afwisselend en vlot een verhaal vertellen zoals ook in een film gebruikelijk is

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk vind ik iets filmisch als er aandacht is besteedt aan de sets, de pans, colorgrading, licht etc.

Heel simpel maar duidelijk voorbeeld
We zitten nu manifest te kijken.
Leuk pakkend verhaal maar houterige acteurs en hoog syfy channel gehalte. Voor mij niet filmisch.

We kijken op apple+ naar servant en dat is voor mij 100% filmisch
Super goede acteurs, fantastisch belicht en gegrade en interessante standpunten gekozen.

Beide tv series.
1 totaal niet filmisch. De ander wel.


Zijn trouwens enorm veel voorbeelden
Denk aan the expanse. The foundation etc waar je echt het idee hebt dat je in de bioscoop zit

Framerate heeft voor mij bar weinig met filmisch te maken.

Btw als je echt wilt genieten van kwaliteit...
The Batman.

Als batman fan altijd wel genoten van de films maar het was nooit Batman. Het was altijd een aangepaste versie die vriendelijk was voor het publiek. Patterson zet echt een tot op het bot getergde Bruce neer en als jij als Batman bezig is er eindelijk die gefrustreerde en dont give a fuck mentaliteit.

Maar eigenlijk ..
Kijk naar de belichtingen en de kleur stelling
Echt geniaal dat is voor mij echt filmisch in het kwadraat. Alles klopte aan die film.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Misschien is filmisch dan een verkeerd gekozen term hier ;) Maar waar ik op doelde is dat sommigen (ook in dit topic) zeggen dat alles wat meer dan 24 fps is er niet meer als film uit ziet maar als een videogame of een behind the scenes video. En bij bijv. Gemini Man kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen, alhoewel het mij niet stoorde, maar bij Avatar totaal niet. Het punt dat ik dus maar wilde maken is dat ook HFR films er nog steeds echt als films uit kunnen zien en je helemaal niet uit de 'beleving' hoeven te halen zoals sommigen beweren. Wat Frank hierboven noemt draagt veel meer bij aan het film gevoel, dus framerate heeft daar inderdaad weinig mee te maken. Ik hoop dus dat, ondanks alle dingen die eerder in dit topic zijn gezegd, er in de toekomst toch meer filmmakers kunnen overstappen op HFR, want het kijkt naar mijn mening veel prettiger. Het is ook één van de redenen dat ik thuis nooit iets zonder frame interpolatie kijk, maar wellicht is het juist ook daarom dat ik er al meer aan gewend ben dan sommige 'hardcore' 24 fps fans  :P
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Job

Quote from: Kjelt on September 29, 2022, 15:17:21
Kijk eens naar de definitie van "filmisch"
"De" definitie?
Anyway, als ik in de Dikke Van Dale kijk, vind ik dit, en dat lijkt me wel degelijk relevant hier:
fil­misch  fil·misch  bij­voeg­lijk naam­woord 1 van de aard van, zo­als ei­gen is aan de film

Job

Quote from: jasjenl on September 29, 2022, 17:41:56
;) Misschien is filmisch dan een verkeerd gekozen term hier
Het lijkt me een uitstekend woord om aan te geven waar het hier over gaat. Juist omdat er veel verschillende elementen onder kunnen worden geschaard.

Quotedat ik thuis nooit iets zonder frame interpolatie kijk
Grrrrrrrrrr.

Een al wat oudere blog: http://wiremosaic.com/2013/hfr-are-we-the-problem/[/url\

Kjelt

Quote from: Job on September 30, 2022, 23:43:03
Het lijkt me een uitstekend woord om aan te geven waar het hier over gaat.
Welnee dat maak jij er van, net als dat het 24fps moet zijn.
Geef mensen een keuze tussen beide ipv te bepalen wat een ander moet.

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Kjelt


Job

Quote from: Kjelt on October  1, 2022, 09:12:26
Welnee dat maak jij er van
Ik meen dat ik gewoon de Dikke Van Dale citeerde, nadat jij het woord filmisch uit de discussie meende te moeten te halen — iets waar ik het nut noch de reden van inzie.

Quotenet als dat het 24fps moet zijn.
Volgens mij heb ik daar eerder in dit topic een redelijk genuanceerde en onderbouwde mening over gegeven.

QuoteGeef mensen een keuze tussen beide ipv te bepalen wat een ander moet.
Sorry dat ik je zo irriteer, maar: heb ik iemand een keuze ontnomen dan?

Gaeje

Quote from: Kjelt on October  1, 2022, 09:41:49
'stuttering image mode' en 'smooth picture mode'  :D

ik snap dat hele stotterende pan verhaal dus nooit. wat stottert er eigenlijk? Want als je iemand volgt in een pan is die persoon toch min of meer op dezelfde plek in het beeld doorheen de hele pan, dus wat stottert er dan? de achtergrond? maar je zit toch niet naar de achtergrond te kijken?

Job

Quote from: Gaeje on October  1, 2022, 11:19:12
ik snap dat hele stotterende pan verhaal dus nooit. wat stottert er eigenlijk? Want als je iemand volgt in een pan is die persoon toch min of meer op dezelfde plek in het beeld doorheen de hele pan, dus wat stottert er dan? de achtergrond? maar je zit toch niet naar de achtergrond te kijken?
Nou ja, 24fps heeft echt wel zo z'n beperkingen, natuurlijk. Maar het dus juist ook aan de makers om daar gebruik van te maken, net zoals je gebruik maakt van bijv. scherptediepte of brandpuntsafstand. Dat niet alles soepel aan je oog voorbijtrekt is bijvoorbeeld in actie soms juist heel fijn, omdat het de aandacht van de kijker naar bepaalde elementen in het beeld toetrekt (en de minder belangrijke dingen 'wegduwt'). De Kunst (in alle kunstvormen) is immers  _hoe_ je iets laat zien.

J.A.F._Doorhof

Het is natuurlijk ook een kwestie van de gekozen sluitertijd bij het aantal frames.

Als ik met een drone op 24fps vlieg zonder ND filter ziet het er ook niet uit.
En kan je vertellen dat je dit toch regelmatig in films ziet gebeuren, schokjes waar het absoluut niet nodig is zelfs met 24fps.

Soms als keuze, maar van mij hoeft dat niet zo.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Fox

Wie van de HFR fanboys heet Avatar in de Dolby Cinema in 4K HFR DV bekeken?