Why are movies shown in 24fps while 60fps looks more real?

Started by vik, September 8, 2022, 08:02:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Het leek mij leuk om hier een apart topic over te maken en onderling op een leuke manier met elkaar te sparren. Ook vanwege wat vragen en opmerkingen in mijn JVC topic.

Ik vond zelf een leuk en interessant draadje op quora.com  :)

Why are movies shown in 24fps while 60fps looks more real?


Barst los zou ik zeggen maar laten we het gezellig houden.  :angel:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

Puur omdat het vroeger niet anders kon.
En tegenwoordig omdat.... Wel net als gamma alles er nog steeds op gebaseerd is.

Daarnaast zien veel mensen 24fps als "zo hoort het voor film"
Tegenwoordig kan je zonder problemen alles op 50/60 opnemen. Maar het ziet er dan volgens veel mensen toch anders uit.

Wij gebruiken al jaren motion flow en frame interpolatie. Nog voor het een "hype" werd. En vind het op lage standen echt ideaal .
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jahtari

Graag alles op 60 (of 100/120) frames per seconde!

Die panning shots nu brrrrr.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

anton

Als alles eruit gaat zien als Gemini Man.......zou ik heel goed aan kunnen wennen  :headbanging:

Jean Sibelius

Quote from: anton on September  8, 2022, 16:32:35
Als alles eruit gaat zien als Gemini Man.......zou ik heel goed aan kunnen wennen  :headbanging:

Inderdaad, tijd om te gaan lobbyen! ;D (maar ik ben voor)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

denoontje

Helemaal eens guys...
Time for revolution!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fox

Oké, ik ben tegen.

Voor mij geen herhaalde, gedupliceerde of geïnterpoleerde frames.

Ik zie bv duidelijk bij compressie technieken als dit toepast bij het opslaan en daarna bij het afspelen weer toevoegt.

Gezien bij de huidige producties de nadruk op nabewerking (post) ligt en er veel digitaal geknutseld word met vaak een laag kwalitatief resultaat vrees ik het ergste. Nu heeft een film van 2 uur 120x60x24= 172.800 frames die bewerkt moeten worden en dan 4.320.000 frames en dat vraagt om (economische) problemen.
Dat is namelijk waarom ook de meeste producties een 2k DI hebben en geen 4K DI en dat bij veel 4K DI de speciale en visuele effecten een upscale zijn.

Oké, ga nu maar los  :tongue2:

PascalP

Quote from: anton on September  8, 2022, 16:32:35
Als alles eruit gaat zien als Gemini Man.......zou ik heel goed aan kunnen wennen  :headbanging:

Nee dankje, dat is weer net teveel van het goede voor mij.
Leuk als demo materiaal af en toe, maar zelf vind ik het net alsof ik een game op de Playstation aan het spelen ben  :angel:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Gaeje

opslag natuurlijk... 50 of 60fps is dubbel zoveel diskspace

Kjelt

Als je het als 50fps op de disk zet dan zou de afspeler voor de 24 Hz flicker aficionados de helft van de frames weg kunnen gooien, iedereen tevreden.

Quote from: Gaeje on September  9, 2022, 09:41:31
opslag natuurlijk... 50 of 60fps is dubbel zoveel diskspace
Boeien, met hdd's van 22TB en groeiende heb je echt geen issues wat dit betreft. Zullen we anders alles maar weer op 480p terug zetten zodat je diskspace lekker leeg kan blijven  :D

Raymen

Quote from: PascalP on September  9, 2022, 09:17:22
Nee dankje, dat is weer net teveel van het goede voor mij.
Leuk als demo materiaal af en toe, maar zelf vind ik het net alsof ik een game op de Playstation aan het spelen ben  :angel:
Voor mij ook niet hoor
Gewoon 24fps
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Staaled

Dat een boek goed is ligt niet aan de letterscherpte, maar het verhaal, de illusie en virtuositeit.
Het verplaatsen van je geest.
En dan praat je over enkel letters die dat oproepen en boeien.
Niet eens over geluid en/of beeld.

Van wat ik tot op heden heb gezien op 60 fps delft het verhaal, de illusie, het onderspit.
Film is nu nog steeds een beetje illusie en laten we dat zo houden, er is al genoeg naakte werkelijkheid.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

roland p

Ik blijf bij 24fps voor films. Ik heb wat fragmenten van Gemini Man gezien en het leek echt op zo'n demo filmpje voor hdr, 8k whatever.

Quote from: Kjelt on September  9, 2022, 10:05:07
Als je het als 50fps op de disk zet dan zou de afspeler voor de 24 Hz flicker aficionados de helft van de frames weg kunnen gooien, iedereen tevreden.
Ik vraag mij af of dat het gewenste effect geeft met sluitertijden. Ik kan mij voorstellen dat men voor een lagere framerate, langere sluitertijden wil gebruiken.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Gaeje

Quote from: roland p on September  9, 2022, 11:50:22
Ik blijf bij 24fps voor films. Ik heb wat fragmenten van Gemini Man gezien en het leek echt op zo'n demo filmpje voor hdr, 8k whatever.
Ik vraag mij af of dat het gewenste effect geeft met sluitertijden. Ik kan mij voorstellen dat men voor een lagere framerate, langere sluitertijden wil gebruiken.
In principe pak je bij 24/25 idd 1/50ste, of 1/48ste, je kán dezelfde sluiter houden voor 50fps maar dan 'verlies' je scherpte natuurlijk...

Kjelt

Quote from: roland p on September  9, 2022, 11:50:22
Ik vraag mij af of dat het gewenste effect geeft met sluitertijden. Ik kan mij voorstellen dat men voor een lagere framerate, langere sluitertijden wil gebruiken.
Misschien met traditionele film maar met de huidige sensoren waarbij er speciale types zijn voor hogere ISO waardes maakt het toch niet uit ?
Momenteel hebben de laatste sensoren ISO > 128000 en zonder grain, technologie staat niet stil  ;)

Kjelt

Het gaat toch naar digitale camera's toe, al is het alleen maar om de oneindig grotere artistieke mogelijkheden voor de filmmaker (drone shots met een digitale camera van 4kg is geen probleem, met een traditionele 35mm camera van 20+ kg wordt het een hele grote jongen). Je ziet nu alleen dat het geblokkeerd wordt door, ja wie eigenlijk? De boomers die niet zijn opgegroeid met digitaal.
Bioscopen zijn al over naar digitale projectoren dus die vinden het prima.
De kosten liggen lager dus kun je meer besteden aan SFX of jonge filmmakers kansen gunnen voor lagere budgetten.
Ik heb niemand horen klagen dat films tegenwoordig in kleur zijn en niet meer in zwart/wit. Toch zijn er nog steeds filmmakers die veel in zwart/wit schieten voor artistieke redenen, prima kan met digitaal ook.
Grain kun je digitaal ook weer toevoegen mocht je dat willen, echt laten knipperen zoals de pre-talkies films ook mogelijk. Goedkoper masteren, goedkopere transfers, pfffff ik zie echt geen reden om nog chemische film te gebruiken.

Gaeje

Quote from: Kjelt on September  9, 2022, 12:00:09
Misschien met traditionele film maar met de huidige sensoren waarbij er speciale types zijn voor hogere ISO waardes maakt het toch niet uit ?
Momenteel hebben de laatste sensoren ISO > 128000 en zonder grain, technologie staat niet stil  ;)

welke sensoren zijn dat dan? ik wil wel eens een film zien die op 128000 iso gedraaid is

J.A.F._Doorhof

Sony A7S serie bv.
Heb er al verschillende dingen mee gezien op 128000 zag er goed uit.
Zelfs mijn A7RIV doet het redelijk, heb in het concert gebouw regelmatig op 104.000 geschoten en dat.... wel is bruikbaar maar je moet er wel wat aan doen.
Voordeel is dan dat ik van 60mp naar vaak A0 ga en dat is dan nog wel te doen qua ruis, op de monitor op 100% is het... niet netjes :D

Maar video op 128000 is niet echt een issue meer.
Ligt wel een beetje aan je eisen, als je zeg ik wil absoluut geen ruis, dan zul je bij moeten verlichten, maar als je een beetje ruis weg kan werken.. ik zou zeggen leen eens een Sony A7S en probeer het uit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Zucht... ik dacht dat we hier bezig waren over bioscoop films en professionele releases?

roland p

Quote from: Kjelt on September  9, 2022, 12:00:09
Misschien met traditionele film maar met de huidige sensoren waarbij er speciale types zijn voor hogere ISO waardes maakt het toch niet uit ?
Momenteel hebben de laatste sensoren ISO > 128000 en zonder grain, technologie staat niet stil  ;)
Ik dacht meer aan de look die je krijgt door de korte sluitertijd. Maarja, met digitale trucerij is van alles op te lossen. Ze kunnen waarschijnlijk gewoon van een retescherpe 120fps bron een 24fps met motion blur maken.

Ik zou het wél leuk vinden om de F1 in 120fps te kunnen bekijken...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Kjelt

Quote from: Gaeje on September  9, 2022, 13:41:07
Zucht... ik dacht dat we hier bezig waren over bioscoop films en professionele releases?
Als de semi pro's het al hebben kwestie van de grotere pro bedrijven om ook de nieuwe sensoren te gaan gebruiken. Lopen kennelijk nog achter  ;)
Canon EOS C300 mark III  102000 ISO
En zo zijn er meer.

J.A.F._Doorhof

#21
@gaeje
En onderschat de Sony a7s
Hij word op dit moment door meerdere zeer grote studios gebruikt voor lage licht situaties waar een red niet geplaatst kan worden of het niet redt qua licht.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HarrieA

Quote from: anton on September  8, 2022, 16:32:35
Als alles eruit gaat zien als Gemini Man.......zou ik heel goed aan kunnen wennen  :headbanging:
En dat was nou juist de film zoals ik het niet zou willen zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on September  9, 2022, 17:35:21
@gaeje
En onderschat de Sony a7s
Hij word op dit moment door meerdere zeer grote studios gebruikt voor lage licht situaties waar een red niet geplaatst kan worden of het niet redt qua licht. J

Ok dan

skyfox

Quote from: Jean Sibelius on September  8, 2022, 21:03:08
Inderdaad, tijd om te gaan lobbyen! ;D (maar ik ben voor)
Ik lobby mee! Ik ben wel voorstander voor alles in 50/60hz te filmen. Kijkt rustiger, relaxter en realistischer. En het kan mij nog steeds heerlijk onderdompelen in de magische wereld van film en betrekken bij het verhaal. Juist meer nog dan 24p, waarbij ik afgeleid kan worden door het haperen. En waar dan motion flow weer tekort schiet vanwege artefacten.

Wanneer en waar kunnen we lobbyen? [emoji3]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9