Integratie Proximus fiber met Google wifi

Started by Stef, September 7, 2022, 18:54:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stef

Hi Its wizards,

Ik heb onderstaande vraag open staan op het Proximus forum maar misschien vind ik hier ook wel advies.
Cruciaal voor mij is dat ik mijn Synology op hetzelfde netwerk krijg als google wifi (momenteel niet het geval om een of andere reden).
Alvast bedankt.


We hebben net de overstap gemaakt naar fiber en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om mijn netwerk configuratie te optimaliseren.

Huidige configuratie:

Internet box (kelder) → 5 poorten switch → LAN bedraad naar een google wifi router en 2 access points.

Aan de switch hangt ook een Synology NAS.

Zowel vanuit de internet box als switch gaat de de LAN bekabeling doorheen het huis.

In de mesh router heb ik geen PPPoE geconfigureerd.

Mijn probleem met deze configuratie is dat ik nu 2 afzonderlijke netwerken heb en dat geeft al eens problemen (vooral voor het benaderen van de NAS).

Ik denk dat ik best de Google router als principiele router gebruik.

Graag advies of de volgende stappen correct zijn:

de 5 poorts switch vervangen door een 8 poorts
internet box LAN 1 Bridge → switch → alle netwerk kabels naar o.m. de mesh router
My Proximus: Network, Bridged LAN host aanvinken
Mesh router: wifi setting, advanced settings, PPPoE.  Het PPPoE wachtwoord kan ik eerst zelf configureren in de My Proximus app.
Alvast bedankt voor de hulp.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Stef

- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Rowdy


Stef

Proximus internet box in bridge mode met input van mac mesh router
Voor digitale tv blijft 1 rje kabel in de internet box -> digi tv box
Internet box Lan 1 bridge out -> WAN Google wifi router (die nu dus ook in de kelder staat)
Google wifi router LAN -> switch <- alle andere rje kabels

Mesh router beheert nu de ip pool en wifi/rje op hetzelfde netwerk (internet box is nu louter een conduit om verbinding te maken met de Proximus infrastructuur).
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).