Stroom verbruik verlagen op audio setups.

Started by BokitoNL, September 5, 2022, 20:39:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Contour

Mijn Lindemann 850 versterker stond altijd op warm standby, klinkt dan gelijk optimaal bij aanschakelen, maar dat kost toch maar liefst 30W continu. Ik luister maar een paar keer per week, dus die gaat gewoon uit nu, uurtje van te voren aanzetten, en dat klinkt ook prima heb ik nu getest.

Xander32

Daar waar ik voorheen de set ook aanslingerde voor muzikaal behang, laat ik dat nu achterwege en koppel daarvoor mijn telefoon aan een bt speaker.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

fasteddie

Quote from: HJ2 on September  6, 2022, 10:34:52
Je hoopt te kunnen automatiseren (en dat kan makkelijk) en het antwoord op die vraag staat 1 post erboven  :clapping:

Inderdaad...het gebruik van nad m12 en c298 is minimaal en klingt ook nog top!

BokitoNL

#28
Quote from: Contour on October  1, 2022, 10:20:29
Mijn Lindemann 850 versterker stond altijd op warm standby, klinkt dan gelijk optimaal bij aanschakelen, maar dat kost toch maar liefst 30W continu. Ik luister maar een paar keer per week, dus die gaat gewoon uit nu, uurtje van te voren aanzetten, en dat klinkt ook prima heb ik nu getest.

de G55 gebruikt ook rond de 30Watt in standby, om hem warm te houden.
ik vond dat ook erg veel voor de paar uur welke hij per dag wordt gebruikt..
Gelukkig is die standby power nu niet meer van toepassing..

Ik was nog erg verbaasd dat de meridian pre pro's, ook erg veel stroom vreten in standby.
In ieder geval de 568.2mm gebruikt ong. 30 watt, mogelijk komt dat door de lineaire voeding welke erin zit.. ?

Tot heden zijn we erg tevreden over het gebruik van de klikaanklikuit schakelaars en afstandsbediening.
En de ICS-2000 controller, welke het nog eens automatisch uitschakelt s'nachts mochten we het vergeten zijn, is ook erg prettig.
#1 Meridian G61RSL , HD621, 596P, DSP7000, DSP5.5KHC, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x) , M1500
#2 Meridian 568.2MM, HD621,DSP3100, DSP33C, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x)

Meridian HD621 mods : NOS-SRx Filter by Mr. Apodizer

Darthvader

Ik blijf vinden dat velen toch doorslaan. Het is ook maar de vraag of het zo goed is:

Blijft mijn tv standby staan?
feedback



Samsung televisies blijven standby staan. Dit is absoluut niet gevaarlijk, omdat onze producten zijn voorzien van een koelingselement en ventilatie. Daardoor wordt de tv niet heet en gebeurt er niets met stofdeeltjes.



Stroom eraf?

Nee, dit kun je beter niet doen. De televisie verbruikt meer energie en dus stroom als het toestel telkens opnieuw moet opstarten, dan wanneer de tv standby staat.



Daarbij zit er in je tv een kastje dat je kunt vergelijken met een geheugen. Dit kastje gebruikt zo weinig energie dat het stroomverbruik niet eens te meten is. Echter, dit kastje krijgt telkens een soort klap als de stroom van de televisie wordt gehaald. Dit zou na een tijd kunnen leiden tot problemen met het toestel. Vandaar dat wij aanraden om de televisie standby te laten staan

tonv

een moderne tv gebruikt in standby toch maar 0.5 watt?

morca

Belachelijk imo.
Wat gebeurt er bij een stroomstoring dan??

Mijn arcam doet gek na de storing.
En ik vond op internet nog wat mensen die hetzelfde hadden met een ander merk daarna.

Dat zou dus betekenen dat je spullen stuk gaan als je de stroom eraf haalt?
Echt heel  belachelijk als dit zo is.....

Kjelt

Misschien dat die smart tvs inderdaad steeds opnieuw moeten opstarten.
Wij zetten de stupid tv steeds hard voor de nacht uit en avonds weer aan. Inderdaad is dit iets zwaarder voor de buselco in de voeding. Maar dit gaat gewoon jaaaaaaren goed. Als je dit nou vijf keer per dag doet ofzo zoals bij verlichting, ja dan kun je hem beter standby laten staan.

fasteddie

Met een Nad m12 en Nad c298 is mijn verbruik 80 watt....iets goedkoper als de Cayin buizenversterker

Fox

Eigenlijk wilde ik niet reageren op deze onzin post, maar nu toch.

Wij hebben als 15+ de audio en Tv op een aparte groep.
Wij hebben zeker 10+ jaar deze elke avond na het Tv kijken in meterkast uitgezet en die ging 's avonds pas aan als we thuis kwamen (door wie het eerste thuis was). De apparatuur kon dan in standby opwarmen tijdens het koken en eten. Geen enkel probleem of storing mee gehad.

Sinds we zonnepanelen hebben zijn we wat lui geworden, alsmede door het thuis werken.
Maar we denken dit weer in te gaan voeren als ons vast contact afloopt.

Overigens hebben we voor de radio, om dat de FM van de kabel is en de ontvangst brak is (DAB+ ook) bij ons,
een minisetje.

Als je dit wil automatiseren kun je ook gewoon een Smartplug WiFi Schakelaar Stopcontact met app kopen.
Ik weet alleen niet voor dit audiofiel is als je dat voor een stekkerblok van een paar honderd euro zet  ;)


Quote from: Darthvader on October  7, 2022, 10:34:59
Ik blijf vinden dat velen toch doorslaan. Het is ook maar de vraag of het zo goed is:

Blijft mijn tv standby staan?
feedback



Samsung televisies blijven standby staan. Dit is absoluut niet gevaarlijk, omdat onze producten zijn voorzien van een koelingselement en ventilatie. Daardoor wordt de tv niet heet en gebeurt er niets met stofdeeltjes.



Stroom eraf?

Nee, dit kun je beter niet doen. De televisie verbruikt meer energie en dus stroom als het toestel telkens opnieuw moet opstarten, dan wanneer de tv standby staat.



Daarbij zit er in je tv een kastje dat je kunt vergelijken met een geheugen. Dit kastje gebruikt zo weinig energie dat het stroomverbruik niet eens te meten is. Echter, dit kastje krijgt telkens een soort klap als de stroom van de televisie wordt gehaald. Dit zou na een tijd kunnen leiden tot problemen met het toestel. Vandaar dat wij aanraden om de televisie standby te laten staan

Xander32

Het cd loopwerk wat ik amper gebruik, maar waar ik ook geen afstand van wil doen, stond al jaren op stand-by. Die heb ik ook maar uit gezet.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HereIsTom

#36
Hier schakelen we al jaren de apparatuur uit die niet wordt gebruikt.
Met de Energy Socket van Homewizard kun je dat ook automatiseren en bedienen met een App en deze meet ook nog het stroomverbruik.

https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/6123886-slim-schakelen-met-energysaver-taken


Moderne TV van 2021 verbruikte toch nog zo'n 20 Wh in standby, totaal HT hoek was zo'n 100 Wh, dat klinkt misschien niet veel, maar dat is per jaar toch zo'n 438 kWh als het de helft van de tijd uit uit staat is met €0,40 per kWh zo'n €175,-
 iPad Pro 12.9 | Harmony Ultimate One | Sony 55A89 OLED Android TV | Pioneer VSX-934 |
 iPhone 8 Plus 64GB | Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

HereIsTom

#37
Quote from: Darthvader on October  7, 2022, 10:34:59

Nee, dit kun je beter niet doen. De televisie verbruikt meer energie en dus stroom als het toestel telkens opnieuw moet opstarten, dan wanneer de tv standby staat.

Dit is net zo'n onzin verhaal als de verwarming ''s nachts uitzetten het in de ochtend meer energie kost om het weer op te warmen.
Bij beide kost het meer energie om ze aan te laten staan, dan om ze weer aan te zetten, of je moet je apparatuur ieder uur aan en uit zetten.
 iPad Pro 12.9 | Harmony Ultimate One | Sony 55A89 OLED Android TV | Pioneer VSX-934 |
 iPhone 8 Plus 64GB | Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

fasteddie

Quote from: Kjelt on September 27, 2022, 16:17:39
Bij een schakelende voeding krijgt de gelijkrichter en de bus condensator even een piekje afhankelijk van waar je op de sinusgolf inschakelt.
Dat gaat iets ten koste vd levensduur van de bus condensator maar hij zou daar voor ontworpen dienen te zijn en de meeste apparatuur die niet standby staat schakelt de voeding zowiezo uit.
Maar ja als je bv op een ledlamp doos van een A merk kijkt staat daar hoeveel uur hij meegaat ( tot 70% overgebleven lichtsterkte) maar ook hoeveel keer hij aan en uitgeschakeld mag worden (levensduur verwachting).

Ik schakel altijd al mijn apparatuur na deze op standby te hebben gezet uit via een relais of schakelaar. Nooit een defect apparaat daardoor gehad overigens.
Veel apparaten (oa vermogensversterkers ) hebben een ingebouwde softstart waarbij de inschakelstroom beperkt wordt. Die zijn eigenlijk ook al goed bestendig tegen aan en uitzetten.

Waar ik het minder aanraad is bij een NAS met harddisks. Een harddisk is nou juist wel een apparaat dat je zo min mogelijk wilt uit en weer aanzetten. Als je daar stroom wilt besparen zou ik naar SSDs gaan maar laat de NAS wel zichzelf uitzetten, een harde power uit via bv een tijdschakelaar heeft mogelijk dataverlies tot gevolg.

Zal het dan nog uitmaken of je bijvoorbeeld een voorversterker via de hoofd aan/uit knop geheel uitzet of via in mijn geval een Monster hts2600?

Kjelt

Quote from: fasteddie on October 18, 2022, 08:50:19
Zal het dan nog uitmaken of je bijvoorbeeld een voorversterker via de hoofd aan/uit knop geheel uitzet of via in mijn geval een Monster hts2600?
Nee dat maakt voor de interne hardware niet uit.
Die hts2600 schakelt de kanalen individueel met relais.
Grote eindversterkers hebben zelf al een ingebouwde softstart, die schakelen dan eerst een weerstand in serie met de netspanning en daarna overbruggen ze deze met een tweede relais.
Dat maakt wel uit voor de inrush current en levensduur van de elco's.
Maar ik zou me er niet zo druk over maken. Ik doe hard aan / uit schakelen al sinds 1994 en nog nooit een issue gehad en ik heb er al apparatuur bij die al 20+ jaar oud is.

Fox

Alle apparatuur die op Stand-by staat verbruikt stroom. De een iets meer dan de andere en dat is ook vaak afhankelijk van hoe snel je iets wil laten opstarten. De regel is hoe sneller de opstart, hoe meer het verbruik in de Stand-by.
Daarnaast is ook van belang wat je nog wil wat het apparaat nog doet in de Stand-by stand, als bv een doorgifte waardoor een bepaald deel van het circuit van het apparaat onder stroom blijft.

Een ander component is hoe je de apparatuur inschakelt en wat. Gewoon via de AB of bv via Wifi. Via Wifi moet deze antenne en constant aan staan om wifi-signaal te kunnen ontvangen en ook dat kost stroom.

Eigenlijk kost alles wat SMART is continu extra stroom, dus ook die LED lampen die op afstand aan/uit kan zeten, dimmen enz. Dus hoe weinig dit ook lijkt, als je alles bij elkaar optelt kan het best veel zijn.

Een Cooker kost momenteel ook 40-60 euro per jaar aan stroom in de Stand-by (zonder opwarmen)  ;)

Mediator

Alleen mijn buizen eindversterkers verbruiken zo'n 700 watt, de totale set rond de 1 kilowatt per uur. Ik zet de set meestal een uur van tevoren aan. Verder luister ik alleen als ik ervoor ga zitten. De rest van de tijd tijdens het werken, tijdens het koken gebruik ik mijn telefoon en een BenO Bluetooth speaker. Er liggen zonnepanelen op het dak dus kostentechnisch is het allemaal niet spannend. Ik laat de set niet onnodig aanstaan. Ook niet handig bij mijn eindversterkers aangezien de buizen rechtstreeks aan de speakers hangen.