Sony polarizer/paneel degradatie topic

Started by Kjelt, September 5, 2022, 15:39:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Quote from: Kjelt on October 12, 2022, 15:10:08
Zeker mooi.  :pompom:
Waar kan ik de exacte nieuwe garantievoorwaarden vinden?
Dus bij welk contrastverlies/afname krijg je een nieuwe projector, etc ?

^^
Héél belangrijk om te weten waar je nu precies deze 'mooie extended garantie' op krijg maw in hoeverre zei zelf de tolerantie/de grens trekken op bepaalde klachten van bv de degradatie van de panelen...om maar iets te noemen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

riwi

#26
Quote from: J.A.F._Doorhof on September 16, 2022, 12:47:54
Vergeet je niet dat dit heel goed de lamp kan zijn
Een uhp lamp is na 2000 uur absoluut niet meer zoals nieuw.

Dat is echt onzin. Je contrast verander niet door de lamp te wisselen.

Mijn vw95 was destijds wel gemeten en kwam kwa gamma niet meer boven de 1.8 (na 4 jaar en met de 3rde lamp)
Mijn vw50 een paar jaar eerder had hetzelfde. Blacklevel was veel slechter dan daarvoor. Toen heb ik bij Rob Dingen nog een nieuwe lamp erin gezet,maar dat maakte voor de metingen niks uit. 1300 uur op de teller.

't was niet dat het niet meer om aan te zien was, maar blacklevel was gewoon fors achteruit gegaan en daarmee het contrast.

Wat goed zou zijn om te weten is of deze degradatie 'door' gaat. Dus nieuw 20.000:1 en na 2 jaar 8000:1 maar dat het daar dan ook bij blijft. Of is het na 5 jaar nog maar 2000:1 ? De panelen zijn organisch kwa materiaal dus ik kan wel begrijpen dat dat verandert na verloop van tijd/gebruik.

J.A.F._Doorhof

Trust me
Als je een lamp wisselt met 2000 uur ziet de klant absoluut verschil in het beeld ook in de contrast ervaring.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Breaking news
Sony Europe geeft toe dat alle tot dusverre uitgebrachte projectoren met uitzondering van de GTZ380 en de nieuwe XW*000 serie, met paneel degradatie door luchtvochtigheid te maken kunnen krijgen. Dit treedt op in het SXRD paneel zelf en is alleen door vervanging van het optische pad te repareren.


Mijn vraag is nu wat gaat Sony doen met projectoren die hier last van hebben en buiten de garantie zitten? Ik vind het nogal wat dat ze dit nu pas toegeven.

riwi

#29
Jeetje. Dat bevestigt wel dat jij met je luchtontvochtiger in de kamer en je HW50 geen last had van de degradatie en ik met mijn vw50 en vw95 wel degelijk last hadden van de degradatie,

Iedereen met een Sony moet aan een luchtontvochtiger  :)
Ik zet hier nu ook direct de airco aan op de ontvochtigings stand ;) En ik heb niet eens een Sony projector.

riwi

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 13, 2022, 08:39:42Trust me
Als je een lamp wisselt met 2000 uur ziet de klant absoluut verschil in het beeld ook in de contrast ervaring.

Dat is gewoon kul Frank. Dat de 'klant' dat zegt betekent dat ze niet weten waar ze naar kijken.

reza

Quote from: Kjelt on October 16, 2023, 21:50:14Breaking news
Sony Europe geeft toe dat alle tot dusverre uitgebrachte projectoren met uitzondering van de GTZ380 en de nieuwe XW*000 serie, met paneel degradatie door luchtvochtigheid te maken kunnen krijgen. Dit treedt op in het SXRD paneel zelf en is alleen door vervanging van het optische pad te repareren.


Mijn vraag is nu wat gaat Sony doen met projectoren die hier last van hebben en buiten de garantie zitten? Ik vind het nogal wat dat ze dit nu pas toegeven.
Ik ook altijd met mijn stemmingmakerij richting Sony...
 :wacko:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

@riwi
Hoeveel lampen heb jij de afgelopen 25 jaar voor klanten gewisseld ?
En gemeten ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 17, 2023, 11:42:15@riwi
Hoeveel lampen heb jij de afgelopen 25 jaar voor klanten gewisseld ?
En gemeten ?
Ik heb geen klanten..

Ik heb bij meerdere van mijn projectoren voor en na lamp wissel het on off contrast gemeten. En dat week amper af.

J.A.F._Doorhof

Beeld en contrast ervaring.
MAW er komt meer licht van de projector waardoor de contrast ervaring hoger is.
Contrast ratio is wat anders.
Die loopt op elk paneel achteruit naar mate een projector ouder word. Binnen bepaalde grenzen natuurlijk :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 17, 2023, 16:38:07Beeld en contrast ervaring.
MAW er komt meer licht van de projector waardoor de contrast ervaring hoger is.
Contrast ratio is wat anders.
Ik had het puur over de contrastmeting want daar ging het over in de panelen discussie.
De subjectieve kijkervaring is anders. tuurlijk ziet het beeld er met een nieuwe lamp veel beter uit. Maar wat jij hierboven schreef is dat het terug lopende contrast met de SXRD panelen mogelijk aan de lamp kon liggen en dat is gewoon niet waar.

En je zegt net hoeveel projector heb ik gemeten voor en na een lamp wissel?
Jij hebt er kennelijk een heleboel gemeten voor en na lampwissel. Wat zijn jouw contrast metingen kwa verandering voor en na lampwissel dan ?

J.A.F._Doorhof

Het is moeilijk aan te geven.
Ik meet altijd vanuit dezelfde locatie maar de contrast ratio's verschillen per unit al iets.

Verloop is er absoluut dat zal niemand ontkennen denk ik. De hw55 was de generatie waar het echt opviel bij veel units.

Verder is het zo dat we van alle merken units hebben gemeten met 2000-2500 uur waarvan je denk waarom zou je een lamp wisselen en we hebben units gehad die na 1500 uur al echt toe waren aan een wissel.

Ik denk dat dat luchtvochtigheid verhaal niet eens zo gek is.

Zoals gezegd varieert het behoorlijk maar het is zelden dat je zoals bij de hw55 echt naar grijs gaat.

Onze projectoren waren bv na 2000 uur altijd nog nagenoeg als nieuw. Maar ik heb een flinke stof allergie en we gebruiken dus filters in het ht en branden bv nooit kaarsen in die ruimte.

Het zou interessant zijn er een heel groot onderzoek naar te doen. Maar organische panelen degraderen altijd. Alleen mag dat niet zoals bij de hw55 leiden tot een zeer zichtbaar probleem.

Omgeving zou dus best van invloed kunnen zijn. Zou wel bepaalde dingen verklaren.

Denk aan
Korte periodes (slecht)
Roken (slecht)
Luchtvochtigheid (invloed)
Kaarsen (slecht)

Kan namelijk niet zeggen dat we bij bepaalde merken meer of minder achteruitgang zien. Wel bepaalde series die bv meer stof hebben of verkleuringen.

Daar zijn wel echt constante problemen mee. Contrast en lightoutput is meestal heel erg afhankelijk per machine OF gebruik.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#37
Quote from: Kjelt on September 16, 2022, 15:30:58Even de feiten:

Feit 1: Sony geeft in hun manual aan dat de performance degradeert als je de projector niet regelmatig gebruikt.


Als een VW90 5 jaar uitgestaan heeft dan is hij nog in staat om zwart te projecteren ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

Quote from: jaco on October 27, 2023, 14:00:36Als een VW90 5 jaar uitgestaan heeft dan is hij nog in staat om zwart te projecteren ?
Ik vond dat mijn vw95 nog een prima scherp plaatje gaf na 4 jaar gebruik. Meettechnisch was het niet meer goed. De Gamma was maximaal 1.8 en dat kwam voornamelijk door het wat terug gelopen blacklevel. Had jij niet een vrij modern huis met warmte pomp en zo? Dan zou de vochtigheid ook beter gereguleerd zijn geweest in die periode. Dus dan kan het nog best meevallen.

jaco

Quote from: riwi on October 27, 2023, 17:55:52Ik vond dat mijn vw95 nog een prima scherp plaatje gaf na 4 jaar gebruik. Meettechnisch was het niet meer goed. De Gamma was maximaal 1.8 en dat kwam voornamelijk door het wat terug gelopen blacklevel. Had jij niet een vrij modern huis met warmte pomp en zo? Dan zou de vochtigheid ook beter gereguleerd zijn geweest in die periode. Dus dan kan het nog best meevallen.
Ja altijd ongeveer 22 graden, maar de lucht vochtigheid gaat in de maanden dat er niet verwarmd wordt ongeveer mee met buiten. Ons lucht systeem stuurt op CO2 in alle ruimtes, en ook op vochtigheid in de natte ruimtes, maar droogt en bevochtigt de lucht niet. Waarschijnlijk wel betwr zo'n systeem moeten nemen want deze itho Qualityflow is drama.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm