Sony polarizer/paneel degradatie topic

Started by Kjelt, September 5, 2022, 15:39:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Om vervuiling van het JVC topic te vermijden maar even een apart topic geopend.
De hele discussie mag bekend zijn zo niet zie 1) e.v..
Frank heeft om informatie / opheldering gevraagd bij Sony.
We wachten nog steeds op een antwoord.

Quote from: J.A.F._Doorhof on August  9, 2022, 08:16:07
Waarom meteen zo negatief en van het slechtste uitgaan.

Zoals gezegd ik heb ze de links gegeven en ze zouden het doorspelen naar de technische mensen. Ik ken Sony als een bedrijf die dat soort dingen goed oppakt net als jvc en Epson trouwens met alle 3 hebben we zelden tot nooit negatieve ervaringen qua service of hoe ze vragen oppakken.

Alleen het is niet een kwestie van 5 minuten.
Je wilt dat dit goed word beantwoord. Geef ze dan ook even de tijd.

1) https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=176634.msg3585011#msg3585011

papaleo

Ik denk dat Sony never nooit met de billen bloot gaat...maw wachten op antwoord tot je een ons weegt.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Ze zullen wel moeten.
Er wordt nu door diverse ISF calibrateurs over de wereld aan gemeten en gekeken.

reza

Volg je het topic op AVS over de 5000/6000/7000 Wicher?
Ook wel verassende zaken rondom de contrast waarde van de nieuwe serie tegenover de oude series.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: reza on September  5, 2022, 19:24:26
Volg je het topic op AVS over de 5000/6000/7000 Wicher?
Ook wel verassende zaken rondom de contrast waarde van de nieuwe serie tegenover de oude series.
Ander verhaal, laten we nu niet weer diverse onderwerpen door elkaar laten lopen.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Frank, heb je al iets gehoord?
Ecckie heeft namelijk bericht gehad van Sony.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Ik zou zeggen post het
We hebben nog geen direct antwoord van NL
Zal het vandaag nog een keer bij ze neerleggen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

new post from ekki:

So I have another update on the subject of Sony SXRD contrast collapse. No new measurements this time, but how Sony Service reacts to complaints. I'll pass this on to you without judgment:
According to Sony Service, a native contrast drop to approx. 8000:1 is not a reason for complaint because it would still correspond to the "technical standard of the device class".
Unfortunately, there is no indication of where the lower limit of this "technical standard" lies. But we will now try to get them from Sony.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

In feite zeggen ze dus eigenlijk dat het binnen de marges valt :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

#10
Ligt eraan vanuit waar ze rekenen

Als ze uitgaan van de folder is 8000:1 helemaal niets en vergelijkbaar met nagenoeg alle panelen.

Ik ben echt van mening dat dit enorm opgeblazen word
We draaien nu al een paar jaar met een Sony laser en heb echt absoluut geen achteruitgang gezien die mij opvalt.

Elk paneel gaat bij de 600-1000 uurs calibratie achteruit in contrast.
De hw55 was een volledig foute serie en ben dus bang dat nu vele generaties later dit gewoon maar aangenomen word. De hw55 had tevens enorme last van verkleuringen

Ik heb er al eerder om gevraagd geef gewoon een grafiek met JVC/Epson/Sony en laat dan ook onomstotelijk zien dat er een probleem is.

Dit schaadt alleen maar een merk met aannames voor gloednieuwe projecten met gloednieuwe panelen en een volledig andere opbouw door aannames te doen uit het verleden dat misschien bij een paar duizend uit de contrast ratio terug loopt

Sorry maar ik kan me daar absoluut niet in vinden en we doen al sinds 1996 projectoren op redelijk grote schaal.

Zelfs mijn jvc had na een jaar een minder zwart level dan uit de doos maar absoluut niet storend. Epsons die we terug krijgen bij 1000 uur hebben ook een lagere CR.

Ik zal niet zeggen dat er units zijn die foutief zijn begrijp me goed. Maar dit gaat echt een volledig verkeerde kant op.

Zet gewoon voor de grap eens een lichtmeter voor je scherm en projecteer een zwart scherm. Met alle troep zoals iris etc uit. En doe een meting.

Druk nu de brightness 1 tikje omhoog en voila daar heb je dat enorme verschil al dubbel en dwars. Het is niet zo dat een unit donker grijs word. Je praat letterlijk over de brightness 1 tikje omhoog.

Sterker als ik een meting in de demo ruimte doe en ik dek niet mijn scherm af dan zit ik al op een aardig verschil.

8000:1 vanaf de folder is waarschijnlijk minder dan de onderlinge verschillen. Want dit word vaak vergeten. Als ik 5 projecteren naast elkaar zet dan zie je al verschillende van 5-10% onderling. Maar dit is MEETBAAR niet ZICHTBAAR ;)

En met opmerkingen als "wacht maar een paar duizend uur" verniel je wel een heel merk.

Wij blijven gewoon naar onze Sony laser kijken, en we leveren alle merken.....denk dat dat ook wat zegt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maximus79

Het enige wat ik weet en dat is verder zonder metingen dat toen ik mijn Sony VW95 verkocht aan iemand op marktplaats na een paar duizend uur (weet niet precies meer hoeveel, zeker geen 4000 duizend of zomaar zeker meer dan 2000 uur) dat ik alleen nog maar donker grijs had en ik zeker weet zeker dat dit in het begin niet zo was. Toen ging ik naar een TW9300 en dat was een wereld van verschil.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

#12
Vergeet je niet dat dit heel goed de lamp kan zijn
Een uhp lamp is na 2000 uur absoluut niet meer zoals nieuw.

We vervangen regelmatig lampen en dan zien ze er weer top uit .
Een laser is een heel ander "ding"

Ken ook verhalen van mensen die na 3000 uur een tw9300 geupgrade hebben naar een 9400 en beweerden van hun stoel te vallen. Terwijl het verschil er zeker is maar niet zo erg.

Je moet echt een goed onderscheid maken tussen een paar dingen

Een paneel gedegradeerd altijd
Een uhp lamp gaat misschien nog wel harder naar beneden
Met een laser heb je een relatief stabiele lichtbron maar panelen degraderen nog steeds dat is normaal

De vraag is hoeveel.
Vergelijk je een tw9400 nieuw met een unit met 2000 en misschien 3000 uur op de teller heb je het idee dat je naar een totaal andere projector kijkt. Vervang je na 3000 uur de lamp en vergelijk je dit met nieuw zie je ook een duudelijk verschil.

Dit is gewoon hoe panelen werken en geen enkel merk.heeft een oplossing die na 3000 nog 100% is .

De.vraag is, degraderen Sony units sneller dan een Epson of jvc.
En buiten de hw55 heb ik daar nooit extreme situaties van meegemaakt. Natuurlijk is er wel eens een unit niet goed. Maar dit geldt voor alle merken.

Wat ik in de demo ruimte hier terug zie komen zijn de 790 (die we zelf ook hebben) en de 500 serie. En bij beide heb ik nooit het idee ook maar gehad dat ze harder achteruit gingen dan andere

Bij uhp projectoren zie je dit wel relatief snel
Vandaar ons advies om met 1500 uur een lamp te wisselen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Even de feiten:

Feit 1: Sony geeft in hun manual aan dat de performance degradeert als je de projector niet regelmatig gebruikt.

Feit 2: Sony geeft aan dat als het paneel native contrast lager is dan 8000:1 (zonder calibratie) het onder de garantie valt. Als het hoger is dan is dat binnen de specificaties van hun projectoren.

1) vind ik vreemd en schokkend.
2) Als ik in de reviews lees dat de projector na calibratie net de 8000:1 contrast haalt en 11000:1 met redelijke calibratie dan heb je dus wat ruimte dat je panelen mogen degraderen voor je het gaat zien.
Helaas zal dat dan dus wel binnen de drie jaar garantie moeten gebeuren anders heb je pech. Wat dan ook weer betekent dat als je 2e hands een Sony wilt kopen je beter eerst een calibratie met contrastmeting kunt vragen.

Nou is de vraag hoe dat met JVC en Epson zit. Want ook daar komt paneeldegradatie voor alleen lijkt het daar wat minder erg. Dus zoals eerder gevraagd als degenen die ISF calibraties uitvoeren hun meetgegevens zouden willen delen dan kunnen we misschien conclusies trekken.


J.A.F._Doorhof

Vraag is.

Vermeld Sony dit als enige. Terwijl het voor iedereen geldt
En is Sony niet de enige die garantie geeft op contrast verlies ?
Zie dat bij andere namelijk niet

Dat geeft eerder aan dat ze absoluut vertrouwen hebben in de panelen. Anders doe je dat niet met zo een marge .

Maar goed ik zit op het antwoord van sony zelf te wachten
Maar gezien hun garantie denk ik dat een klant zich 0.0 zorgen hoeft te maken. En anders verleng je de garantie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Om er nu voor eens en altijd een einde aan te maken hebben we in overleg met Sony een exclusieve deal kunnen maken.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183243.msg3600076#msg3600076
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Er speelt dus wel iets :D
Anders zouden ze dit nooit doen.
Hebben ze al anders gereageerd, want het antwoord duurt wel heel lang..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

#17
Als er iets speelt denk je dan dat ze 5 jaar garantie geven ?
Het enige wat speelt is dat er een hoop stampij word gemaakt met aannames over paneel degradatie.

Qua defecten is het absoluut waar dat van de eerste batch 1/3 een defect input board had. Dat heb ik zelf aan Sony gemeld en een dag later bevestigd gekregen maar toen waren er al units uitgeleverd. Ik neem aan dat er een aantal nog in omloop zijn in Europa.

Meer speelt er niet zover ik weet. Zo ja dan is Sony dom bezig want ik steek behoorlijk mijn nek voor ze uit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat JVC meeleest hier op het forum, misschien doet Sony Nederland dat ook wel. Waarom komen ze dan met deze deal in samenwerking met jou?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

#19


Sony staat achter zijn producten. En wij hebben een mooie afspraak met ze gemaakt waar de klant profijt van heeft. Stuk ITC met extra gratis calibraties en checkups voor 5 jaar en Sony met een flinke garantie.

Is toch mooi voor iedereen die maar een beetje twijfeld.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Zeker mooi.  :pompom:
Waar kan ik de exacte nieuwe garantievoorwaarden vinden?
Dus bij welk contrastverlies/afname krijg je een nieuwe projector, etc ?

J.A.F._Doorhof

Die staan neem ik aan online en anders kun je ze opvragen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

#22
Quote from: J.A.F._Doorhof on October 12, 2022, 14:27:50

Sony staat achter zijn producten. En wij hebben een mooie afspraak met ze gemaakt waar de klant profijt van heeft. Stuk ITC met extra gratis calibraties en checkups voor 5 jaar en Sony met een flinke garantie.

Is toch mooi voor iedereen die maar een beetje twijfeld.



Is indd een mooie actie van Sony, niks mis mee.
Maar zoals ik al in een ander topic schreef: ze moeten wel. Er is nu zoveel ruis ( wereldwijd ) over panelen die niet goed zijn, het lichtpad wat helemaal niet vernieuwd is, vage beschrijvingen in de beschrijving over het niet te lang uitlaten van je projector.
Dan snap ik wel dat ze met iets "moeten" komen.
Ik las net dat de deal niet geheel exclusief aan jou gekoppeld is maar dat Mediasluis deze deal ook kan verkopen, dan zal de rest ook volgen..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Fox

Heel in het kort mij ervaring met LcOS projectie van Sony.
Ik heb ooit een Sony 70" RPTV met LcOS panelen en dat was een drama (inbranden, verkleuren van de panelen en spots in de reflectie) en heb daar een paar duizend euro in 2 jaar tijd moeten afschrijven. Vele forums stonden vol met klachten en bewijzen, maar Sony NL bleef ontkennen.
Bood me wel uiteindelijk een simpele 50" LCD ter vervanging aan, maar moest wel een afstand verklaring tekenen en verder geen aanspraak maken.

Dit verhaal blijf ik in mij kring vertellen als waarschuwing...

J.A.F._Doorhof

Ik weet niet wat anderen aanbieden en hoe dat in elkaar zit. De dealer kan ook zelf garantie bij kopen.

Wij doen het in samenwerking met Sony. En hebben ook meteen de verlengde calibratie route erbij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"