Zwartweergave en hoe zwart is je ruimte (bij projectie), hoe meet je dat?

Started by SpeedyAndré, September 3, 2022, 21:23:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SpeedyAndré

Er zijn een aantal dingen die de zwartweergave beïnvloeden zoals witte muren, plafonds, het scherm e.d.
Leuk om te weten, maar hoe kan je vaststellen dat de zwartweergave optimaal is nadat je aanpassingen hebt gemaakt?
Kan je bijvoorbeeld het restlicht in een ruimte meten (met de projector uit of aan) en welke waarde is dan goed of slecht?
Als er trucjes zijn die niet direct een kapitaal aan instrumenten kosten dan hoor ik dat graag.

Even de situatie schetsen, het is en blijft een witte woonkamer waar ik beperkt aanpassingen kan doen (niet permanent).
Ik heb een '4K' dlp projector en 2 schermen van 120inch (16:9 en 21:9) met een gain van 1.1.
Beide schermen hebben een zwart kader maar de Optoma UHD51 (2400lm) heeft wat last van leklicht rond het paneel dat ik tot buiten de kaders zie.
Dit is te verminderen door een stukje zwart karton met een rechthoekig gat voor de lens te plaatsen, maar liever heb ik dat niet nodig.
Los daar van heb je met dlp niet het diepste zwart, maar ik wil toch bekijken wat er beter kan.

Echter moet ik vertrouwen op mijn ogen en daar kan ik eigenlijk geen goed uitsluitsel mee krijgen omdat de ogen wennen aan een situatie (het restlicht).
Om stappen te maken wil ik iets met getallen gaan doen, objectief bepalen of een bepaalde ingreep effect heeft of juist niet.
Er ligt nog een Spyder 2 in de la met een usb aansluiting, hoewel die niet nauwkeurig meer zal meten is het wel een begin :)

De te maken keuzes kunnen betrekking hebben op het scherm (gain, tint), de projector (lcos, dlp, lcd (alles met lamp of laser)) en wellicht de bron(nen).
2400lm vind ik prettig, daarmee 'spat' het beeld goed van het scherm en dlp is haarscherp zonder klinisch over te komen.
Om een idee te geven van hoe donker de kamer is, met de pj uit kan ik maar net het kader onderscheiden van het doek.
Er hangen verduisterende gordijnen die licht van buiten goed dempen (o.a. gemeente verlichting van het pad achter).
Misschien lastig om te zeggen, maar wellicht kan je meten bij welke hoeveelheid restlicht bepaalde ingrepen geen zin hebben en wat dan te doen.

Even de apparatuur opsommen:
- Carada 21:9 120 inch (gain 1.2)
- 16:9 elektrisch rolscherm 120 inch (gain 1.1)
- Optoma UHD51 hangend op 3,3m van het scherm
- HDFury Vertex 2 (om DV signalen te kunnen accepteren), zit achter de Onkyo)
- Onkyo Tx-rz830
- Oppo Udp-203 (standaard)
- Zidoo Uhd3000 (speelt van de nas)
- Shield (tube)
- PS4 pro

Alle hdmi kabels kunnen 18Gbs aan en zijn verder niet bijzonder.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

J.A.F._Doorhof

Het beste is gewoon testpatronen gebruiken
Afstellen op een meter is niet de juiste methode

Een projector of tv heeft een minimale lichtoutput maar als je hem exact daarop afstelt mis je vaak wat schaduw detail. Vaak lig je er net 1 tikje boven. Daarnaast werkt ook een iris of diming mee

Gain van scherm word het beste bepaald aan de hand van de ruimte, formaat van het scherm, licht situatie en projector. En natuurlijk wens van de klant.

Wil je het zwartste zwart ervaren ?
Ga zitten in je ruimte in de situatie zoals je normaal film kijkt. Wacht 1-2 minuten en kijk naar je scherm.
Zwarter dan wat je nu ziet zal het nooit worden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SpeedyAndré

Meten is dus niet juiste manier, ik wilde die ervaring van naar het onbelichte scherm kijken vangen met een getal :)
Dan het testpatroon, welke gebruik je om bijv. schaduw detail zo goed mogelijk te krijgen?
De gain heb ik bewust iets boven de 1 gekozen omdat het scherm 120 inch is.
Ik moet zeggen dat ik met crt veel meer bezig was met afstellen en meten, maar het zwart was standaard al prima.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

J.A.F._Doorhof

Het beste is gewoon een stappen patroon met absoluut zwart en dan stapjes die oplopen. Er zijn er legio te vinden op YT bv.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SpeedyAndré

Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

ProXius

André, ik post hier even zodat ik kan volgen. :) Ben zelf aan het kijken hoe ik mijn woonkamer kan 'aanpassen' voor optimaal projectie gebruik. Hier ook verduisteringsgordijnen en de projectiemuur is reeds zwart.

Als alle lichten hier uit zijn (+avond) is het witte projectiedoek (123" 1.1gain) echt nog wel een stuk lichter dan het zwarte kader, helaas. Maar waar ik vooral veel last van heb is dat de kamer veel te licht wordt met projecteren... Ik heb net een extra breed zwart rolgordijn gekocht welke ik ga monteren op het plafond, tegen de behuizing van het scherm aan. Dan kan ik die eenvoudig uittrekken en aan een klein haakje haken, zodat het plafond donkerder is en ik hopelijk minder last heb van strooilicht/reflectie...
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

SpeedyAndré

Bij mij is het wat minder erg, het 16:9 scherm begint 52cm onder het plafond, de Carada 72cm en de lens 47cm.
Het doek van de Carada ligt verdiept (achterkant van het frame) en het rolscherm hangt er strak voor.
Wat ik probeerde uit te sluiten is hoe goed/slecht mijn ogen het zwart waarnemen, in plaats daarvan hoopte ik iets te kunnen meten.
Ik heb wat YT filmpjes gevonden, veelal via AVS maar ik mis de context een beetje met bijv. velden die 6d t/m 26d heten (laag is donker).

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp