Marantz 2023 AV10 (15.4 Channel Dirac & Audyssey)

Started by vik, September 3, 2022, 08:05:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fr@nk

#25
4 Layer PCB, een herstelling of even doorsolderen na een paar jaren kan je wel vergeten...


edit:
Een mens zou heimwee krijgen naar die heerlijke SR12 & SR14 monsters.
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Kjelt

Quote from: FrankBe on January  2, 2023, 08:38:39
een logische uitleg waar alle verbeteringen tov de vorige generatie exact te vinden zijn.
Nou de AV10 met een 160% hogere prijs tov de AV88xx serie zie ik toch wel als een nieuwe diversificatie in het Marantz AV processor platform.

Quote from: Fr@nk on January  2, 2023, 10:49:30
4 Layer PCB, een herstelling of even doorsolderen na een paar jaren kan je wel vergeten...
;D hoeveel layers dacht je dat de HDMI boards van de 77xx en 88xx series hebben? Meer dan 4 in ieder geval want daar red je het echt niet mee.
Maar defecten door via's komen weinig voor en met SMD componenten is reflowen juist een piece of cake geworden.
Dus non-argument wat mij betreft.

FrankBe

Quote from: Kjelt on January  2, 2023, 11:06:03
Nou de AV10 met een 160% hogere prijs tov de AV88xx serie zie ik toch wel als een nieuwe diversificatie in het Marantz AV processor platform.

Marantz gaat op langere termijn nooit meer dan 2 processoren aanbieden en de prijs van de opvolger van de 7706 zal ongetwijfeld ook flink stijgen. In de presentatie wordt de nieuwe AV10 herhaaldelijk vergeleken met de 8805A en ook de AMP10 tov de MM8077 waar dan toch telkens bij verteld wordt dat die toch ook nog wel goed presteren ;D



Kjelt

Quote from: FrankBe on January  2, 2023, 11:53:44
Marantz gaat op langere termijn nooit meer dan 2 processoren aanbieden en de prijs van de opvolger van de 7706 zal ongetwijfeld ook flink stijgen. In de presentatie wordt de nieuwe AV10 herhaaldelijk vergeleken met de 8805A en ook de AMP10 tov de MM8077 waar dan toch telkens bij verteld wordt dat die toch ook nog wel goed presteren ;D
Misschien wel, we gaan het zien. Alleen vreemd dat ze dan van de 88xx benaming afstappen, er was nog genoeg ruimte voor opvolgers (94 stuks)  ;D

Fr@nk

Quote from: Kjelt on January  2, 2023, 11:06:03
Nou de AV10 met een 160% hogere prijs tov de AV88xx serie zie ik toch wel als een nieuwe diversificatie in het Marantz AV processor platform.
;D hoeveel layers dacht je dat de HDMI boards van de 77xx en 88xx series hebben? Meer dan 4 in ieder geval want daar red je het echt niet mee.
Maar defecten door via's komen weinig voor en met SMD componenten is reflowen juist een piece of cake geworden.
Dus non-argument wat mij betreft.

Daarom ook dat een 5 jarige SR/AV/AVR met een defecte HDMI PCB total loss is. We hebben het hier al meerdere malen op het forum zien passeren. Is ook één van de redenen dat mijn AV & MM combo er na 2j de deur uit vloog. Marantz heeft nog steeds problemen met slechte tin verbindingen, vraag maar eens na op het Marantz forum. Voor mij wel een hele sterke argumentatie.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Kjelt

Quote from: Fr@nk on January  2, 2023, 13:21:25
Daarom ook dat een 5 jarige SR/AV/AVR met een defecte HDMI PCB total loss is. We hebben het hier al meerdere malen op het forum zien passeren. Is ook één van de redenen dat mijn AV & MM combo er na 2j de deur uit vloog. Marantz heeft nog steeds problemen met slechte tin verbindingen, vraag maar eens na op het Marantz forum. Voor mij wel een hele sterke argumentatie.  ;)
Dat zal dan oververhitting zijn geweest ?
Die kennen we allemaal van de Onkyo, bij de Marantz heb ik er nog geen problemen mee gehad.
Als dat echt een issue is dan dezelfde oplossing als bij de Onkyo een lekker grote stille ventilator er bovenop leggen die lucht uit de unit weg zuigt.

Fr@nk

Quote from: Kjelt on January  2, 2023, 13:24:06
Dat zal dan oververhitting zijn geweest ?
Die kennen we allemaal van de Onkyo, bij de Marantz heb ik er nog geen problemen mee gehad.
Als dat echt een issue is dan dezelfde oplossing als bij de Onkyo een lekker grote stille ventilator er bovenop leggen die lucht uit de unit weg zuigt.

Mijn AV met duo MM eindversterkers stonden los van elkaar en boven op het av meubel. Dus oververhitting was niet aan de orde.
Op een prachtig toestel van >4000 euro ga je toch geen ventilator leggen. Meen je toch echt niet hé.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Kjelt

Quote from: Fr@nk on January  2, 2023, 13:33:47
Mijn AV met duo MM eindversterkers stonden los van elkaar en boven op het av meubel. Dus oververhitting was niet aan de orde.
Op een prachtig toestel van >4000 euro ga je toch geen ventilator leggen. Meen je toch echt niet hé.  ;)
Ja dat meen ik wel als je daarmee de levensduur van het apparaat verdrievoudigd. Nu staat de AV processor bij mij in een afgesloten kast dus heb ik ook geen last van fannoise  ;)

Fr@nk

Quote from: Kjelt on January  2, 2023, 15:01:28
Ja dat meen ik wel als je daarmee de levensduur van het apparaat verdrievoudigd. Nu staat de AV processor bij mij in een afgesloten kast dus heb ik ook geen last van fannoise  ;)

Ok dan is dit voor jou een leuke oplossing, aber kommt für mich nicht in frage.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Kjelt

Quote from: Fr@nk on January  2, 2023, 15:28:58
Ok dan is dit voor jou een leuke oplossing, aber kommt für mich nicht in frage.  ;)
Haal je de bovenkant vd behuizing er af  :)

Fr@nk

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

FrankBe

Quote from: Kjelt on January  2, 2023, 15:01:28
Ja dat meen ik wel als je daarmee de levensduur van het apparaat verdrievoudigd. Nu staat de AV processor bij mij in een afgesloten kast dus heb ik ook geen last van fannoise  ;)

Mee eens! Ik wil mijn apparatuur voor mijn nieuwe AV muur in een afgesloten kast plaatsen met temperatuur gecontroleerde koeling en met een stof filter voor de aanvoer.

Maar verder on topic zou ik graag een vergelijk horen tussen deze Marantz AV10 en Denon AVC-A1H met dezelfde Hypex of Purifi eindtrap op stereo.

riwi


GPO

Quote from: Fr@nk on January  2, 2023, 10:49:30
4 Layer PCB, een herstelling of even doorsolderen na een paar jaren kan je wel vergeten...


edit:
Een mens zou heimwee krijgen naar die heerlijke SR12 & SR14 monsters.

Dat doorsolderen ga je ook gewoon niet meer doen. Dat was in de jaren 80 & 90 mss nog wel te doen, maar de intrede van SMD en multilayer PCB's is dit natuurlijk geen doen meer. Daarvoor is de elektronica teveel en te klein geworden in dit soort amps. Een dergelijke reparatie is dan te kostbaar.

Als er al geserviced moet worden, dan is het dus gewoon een heel board vervangen.

Quote from: Fr@nk on January  2, 2023, 13:21:25
Daarom ook dat een 5 jarige SR/AV/AVR met een defecte HDMI PCB total loss is. We hebben het hier al meerdere malen op het forum zien passeren. Is ook één van de redenen dat mijn AV & MM combo er na 2j de deur uit vloog. Marantz heeft nog steeds problemen met slechte tin verbindingen, vraag maar eens na op het Marantz forum. Voor mij wel een hele sterke argumentatie.  ;)

Heb jaren Marantz gehad. Slechte tin verbindingen? Nooit van gehoord.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

ppeter

De eerste reviews van de Cinema 50 zijn veelbelovend, ben benieuwd naar die van de Cinema 40 (kandidaat opvolger voor mijn huidige Pioneer). Nu nog de bevestiging van de forum sponsors/leden.

https://www-audioadvice-com.translate.goog/videos-reviews/marantz-cinema-avr-series-home-theater-receiver-overview?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Fr@nk

Quote from: GPO on January  2, 2023, 19:44:30


Heb jaren Marantz gehad. Slechte tin verbindingen? Nooit van gehoord.
[/b]

Lees onderstaande dan maar eens door.

https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=18507.0
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

GPO

Quote from: Fr@nk on January  3, 2023, 18:39:40
[/b]

Lees onderstaande dan maar eens door.

https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=18507.0

Ok, nou mijn vorige 3 Marantz receivers (SR5300, SR7200, SR9600) die ik bij elkaar meer dan 10-15 jaar heb gehad, waren prima in ieder geval en ik heb er echt nog niet van gehoord (behalve nu van jou een voorbeeld). Misschien een andere generatie.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Kjelt

Loodvrije soldeer is wel een issue geweest bij de ROHS INTRODUCTIEPERIODE (2000-2005).
Maar na 2010 zou het toch goed mogen zijn.
Echter ook loodsoldeer verbindingen hebben na verloop van tijd last van corrossie etc. Als je een versterker iedere dag een paar uur gebruikt dan is het logisch dat er na 12 jaar wel eens wat onderhoud mag worden uitgevoerd toch. Zijn behoorlijke stromen die er lopen.

Jefften

Mooie machines:

volgens mij met de nieuwe Dirac Active Room Treatment Technology een hele dikke machine  ;D
zeker wanneer je een huiskamer HT hebt.

Zie onderstaand filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=dhvrsx8MaPI&t=434s
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

FrankBe

Volledig akkoord maar ik zou graag wel eens willen weten wat de voorwaarden zijn van alle hardware om goede resultaten te behalen met Dirac Active Room Treatment?
Ik vermoed dat alle surrounds minstens in de buurt moeten komen van de LCR speakers qua low frequency output en ook gevoed moeten worden flinke versterkers. Als alle kanalen actief gebruikt worden voor deze correctie (voorlopig maar tot 150Hz), zullen de eindtrappen de AMP10 toch goed van pas komen. Denk dan even bij de uitrol van deze technologie naar lagere reeksen dat een gemiddelde AVR met 5" surrounds bij een film op hoger level wel eens naar adem zal moeten happen of zelfs in veiligheid slaat?

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Quote from: FrankBe on January  7, 2023, 12:07:19
Volledig akkoord maar ik zou graag wel eens willen weten wat de voorwaarden zijn van alle hardware om goede resultaten te behalen met Dirac Active Room Treatment?
Ik vermoed dat alle surrounds minstens in de buurt moeten komen van de LCR speakers qua low frequency output en ook gevoed moeten worden flinke versterkers. Als alle kanalen actief gebruikt worden voor deze correctie (voorlopig maar tot 150Hz), zullen de eindtrappen de AMP10 toch goed van pas komen. Denk dan even bij de uitrol van deze technologie naar lagere reeksen dat een gemiddelde AVR met 5" surrounds bij een film op hoger level wel eens naar adem zal moeten happen of zelfs in veiligheid slaat?
Je moet imo forse fronts en dezelfde rears gebruiken imo.
Om tot een goeie correctie te komen.
Dit zal idd wel wat vermogen vd receiver vragen.

Als ik zo die video kijk.
Gebruik je 4 subwoofers voor bv het laag strak te krijgen.
Maar dat werkt niet boven het crossover punt.
Daarom hebben ze dit verzonnen, om boven 80 hz ook correctie mbv dirac en flinke surround speakers als 4 woofers naast de 4 subwoofers.

Geniaal bedacht imo .


FrankBe

#47
Quote from: morca on January  7, 2023, 14:58:39
Je moet imo forse fronts en dezelfde rears gebruiken imo.
Om tot een goeie correctie te komen.
Dit zal idd wel wat vermogen vd receiver vragen.

Als ik zo die video kijk.
Gebruik je 4 subwoofers voor bv het laag strak te krijgen.
Maar dat werkt niet boven het crossover punt.
Daarom hebben ze dit verzonnen, om boven 80 hz ook correctie mbv dirac en flinke surround speakers als 4 woofers naast de 4 subwoofers.

Geniaal bedacht imo .


Inderdaad geniaal en zelfs revolutionair waardoor bass traps overbodig worden.

Ik weet niet of ze sub correctie gaan limiteren tot 80Hz maar aangezien ik nog nieuwe surrounds ga bouwen, zullen de woofers hierin minimaal 2" groter worden dan gepland  ;)

Christof_G

Ik ben wel eens benieuwd hoe het klinkt tov de concurrentie, ziet er ik elk geval veelbelovend uit.

Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Fox

Grappig om te zien dat de US modellen nog steeds tuners in de pre/pro hebben en de EU modellen niet.