Ervaringen met bliksem inslag?

Started by ritchard, September 1, 2022, 17:07:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ritchard

Heeft er iemand ervaring met reparatie van versterkers na bliksem inslag?
Onderandere zijn mijn voor en eind versterker stuk na de inslag.
Arcam AV860 en Mcintoch MC207.
Beide staan bij de reparateur en worden tussen nu en 4 weken nagekeken.
De reparateur vertelde dat wanneer ze hesteld zijn mogelijk later weer defect gaan door gevolg schade.
Iemand hier ervaring mee?

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

fredenivanca

ik persoonlijk niet maar ik ken wel iemand die onlangs hetzelfde heeft meegemaakt :angel:
LG Oled 77G1~~Acurus Muse~~Mark Levinson 532H(fronts) + 535H(surround atmos)~~Lumin D3 Sbooster~~Velodyne SPL1200 Ultra~~Monitor Audio PL 300~~MA PLC 350~~MA PL 100~~Nvidia Shield pro~~Appletv 4K~~Dune HD  PRO 4K~~VU solo 4K~~Atmos: Sonus Faber ~~audioquest/inakustik WBT/VDH

Kjelt

#2
Ja bekend probleem.
De hoge spanning heeft ESD als gevolg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrostatische_ontlading

Waar het op neerkomt is dat alle halfgeleiders maar met name ic's het soms nog goed lijken te doen maar op microniveau toch schade hebben opgelopen die na verloop van tijd bij gebruik fataal kan worden.

Zie het als dat er een klein gaatje in je waterleiding zit, je merkt er niets van masr het gaatje begint langzaam aan verder te scheuren door de waterdruk.
Dan kan het opeens ploef zijn en heb je geen water meer.

Dit wordt altijd bij bliksemschade als het goed is vermeld want alle ic's vervangen is niet te doen.
Ik kan je aanraden het volledige vervangingsbedrag bij je verzekeraar te claimen en niet alleen de reparatiekosten. Als het goed is heeft de verzekering wel een expert die weet hoe laat het is.

Deleted User

#3
Quote from: ritchard on September  1, 2022, 17:07:59
Heeft er iemand ervaring met reparatie van versterkers na bliksem inslag?
Onderandere zijn mijn voor en eind versterker stuk na de inslag.
Arcam AV860 en Mcintoch MC207.
Beide staan bij de reparateur en worden tussen nu en 4 weken nagekeken.
De reparateur vertelde dat wanneer ze hesteld zijn mogelijk later weer defect gaan door gevolg schade.
Iemand hier ervaring mee?

Gr. Ritchard

Ja ik heb hier zeker ervaring mee. Ik heb jarenlang in de audiowereld gewerkt en wij verkochten heel veel apparatuur in het buitengebied zeg maar... Dorpjes achteraf, boerderijen ed. Zeker 5 x per jaar hadden we bliksem gevallen. Soms lag een hele printplaat los of waren solderingen los geklapt. Wij hadden ALTIJD gevolg schade.

Je weet niet wat er door zo'n klap meer kapot is gegaan. Dus ons advies naar de verzekeringsmaatschappij was altijd: restwaarde uitbetalen, hoe zuur dat ook is. Ik weet niet hoe een verzekeringsmaatschappij hier nu mee omgaat.

Ik ben een keer in een woning geweest, waar de stopcontacten uit de muur waren geslagen. Wat doet dat dan niet met je gevoelige apparatuur.....

Moraal van het verhaal... Nu ik dit van dichtbij heb meegemaakt, gaan bij dreigende onweer alle stekkers eruit, dan maar even geen NAS, TV, audio, Internet oid.... Bij vakanties alles eruit...

Suc6 en wijsheid met betreft het gevolg!


5061

Controleer in je polisvoorwaarden of inductie is meeverzekerd. Daar wordt vaak geen aandacht aan gegeven maar is van groot belang stap desnoods over naar een verzekeraar die dat wel in de voorwaarden heeft staan. Het is dan niet nodig dat er een harde blikseminslag heeft plaatsgevonden.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

WillyP

Alweer vele jaren geleden begon het in mijn woonplaats 's nachts te onweren. Slaapdronken liep ik door het huis om de stekkers van de apparatuur er uit te halen. Bij mijn subwoofer viel me op dat hij aanstond en dat de ingebouwde eindversterker erg warm was, wat normaal niet het geval was. Ik besteedde er verder geen aandacht aan en ging weer slapen.

In het weekend daarna wilde ik een film kijken en ik sloot mijn subwoofer weer aan. Dit ging gepaard met een enorme serie knallen op een oorverdovend niveau en ik wist niet hoe snel ik de stekker er weer uit moest trekken.

De subwoofer is opgestuurd naar het elektronicabedrijf waar mijn verzekeraar een contract mee had afgesloten, maar daar zag men geen kans om het apparaat te herstellen. Om in aanmerking te komen voor vergoeding door de verzekeraar moest ik afstand doen. Daarna zou de subwoofer worden vernietigd. Al met al een jammerlijk einde van de beste subwoofer die ik ooit heb gehad.

HTH

WillyP

TornadoGo

Ik heb een overspanningsbeveiliging in mijn meterkast laten plaatsen, die zou het effect van een indirecte inslag moeten kunnen neutraliseren. Bij een directe inslag weet ik het zo net nog niet..
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Erniebert

Noob vraag: Kan je uit voorzorg niet gewoon de schakelaar van de betreffende groep in de meterkast uitzetten om bliksemschade te voorkomen? Of is dat niet voldoende en moeten die stekkers er uit?

Kjelt

Een directe inslag of bijna directe inslag kan daar doorheen slaan.
Hoofdschakelaar uit en ALS uit dan zou het daar wel eens bij kunnen blijven, geen garantie.
Beste wat je kunt doen als je vaak onweer dichtbij hebt is inderdaad een overspannings en bliksem bescherming plaatsen, die gebruiken VDRs icm spark gaps zoals bv hier uitgelegd

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107205.msg1848177#msg1848177

Alleen de groepen die draden buiten hebben lopen zijn extra kwetsbaar.
Daarnaast uiteraard alles wat ongeisoleerd naar buiten loopt denk aan coax kabel.
Wat dat betreft is glasvezel ook een zegen  ;)

HJ

Quote from: ritchard on September  1, 2022, 17:07:59
Heeft er iemand ervaring met reparatie van versterkers na bliksem inslag?
Onderandere zijn mijn voor en eind versterker stuk na de inslag.
Arcam AV860 en Mcintoch MC207.
Beide staan bij de reparateur en worden tussen nu en 4 weken nagekeken.
De reparateur vertelde dat wanneer ze hesteld zijn mogelijk later weer defect gaan door gevolg schade.
Iemand hier ervaring mee?

Gr. Ritchard
Ik heb dit meegemaakt.
Bliksem was ingeslagen in eoa kast in de straat. Mijn projector zat achter een licht schakelaar. Hier was hij finaal doorheen geklapt. Ik had toen een mooie Rotel set en kreeg alles vergoed.
Mijn dvd speler was als enige te repareren.
Dat had ik achteraf nooit moeten doen, ding heeft het nooit meer goed gedaan.


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


ritchard

Bedankt voor de antwoorden.
Volgens de reparateur is er maar 1 ding wat helpt tegen bliksem inslag en dat is de stekkers uit het stopcontact halen.
Apparaten achter een bliksem of overspanning beveiliging komen er ook na bliksem inslag.

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

Kjelt

Ja directe bliksem inslag daar is geen kruid tegen gewassen

Staaled

#12
Quote from: ritchard on September  5, 2022, 07:58:08
Bedankt voor de antwoorden.
Volgens de reparateur is er maar 1 ding wat helpt tegen bliksem inslag en dat is de stekkers uit het stopcontact halen.
Apparaten achter een bliksem of overspanning beveiliging komen er ook na bliksem inslag.

Gr. Ritchard
Mij is aangeraden, en dat praktiseer ik ook, om alles aangesloten te laten.
Zo is de oorzaak helder en is de kans op gebreken die later aan het licht komen kleiner.

We hadden trouwens wat klanten met frequente inslagen en schade. Eén woonde op het Prinseneiland in Amsterdam en de pui was bedekt met metalen platen  :-X.
Ander op een binnenvaartschip aan de Ertshaven. Ging regelmatig een nieuwe Arcam naar toe. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Exxar

#13
Jammer genoeg ook ervaring mee. Begin augustus vorig jaar bliksem binnen gehad. Tv kapot. En soundbar, magnetron, printer, router, mazoutverwarmingsketel, wasmachine, zonnewering, verlichting, schakelaars en stopcontacten. En ook de bedrading in m'n muren, automaten in de zekeringskast met grote brandplekken op.

Bij mij was het meteen een totaalrenovatie en maanden met een werfkast zonder deftige verlichting of elektriciteit in huis.

In de nieuwe kast heb ik nu ook een bliksembescherming laten plaatsen. Kost 300euro, maar hopelijk offert die zichzelf effectief op als er een blikseminslag zou zijn.

De meeste van mijn toestellen waren aangesloten op een stekkerblok met zo'n tweepolige schakelaar, dewelke uit stond. Haalt niets uit, de bliksem springt er gewoon over.

Over de gevolgschade. Dit werd mij ook meteen gemeld door mijn verzekeringsagent. Hun oplossing is steeds het dossier lang genoeg open te houden (staat bij mij nu al meer dan een jaar open). Je moet wat langer wachten op de totale uitbetaling, maar dan heb je toch wat meer zekerheid ivm uitgevoerde reparaties.

En dan moet je ook nog eens geluk hebben met de voorwaarden van de verzekering. Sommigen werken op het restwaarde principe, andere op het nieuwwaarde principe.