Maakt een Laser beamer minder lawaai en warmte dan een lamp beamer in High stand

Started by htjan160756, September 1, 2022, 14:45:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

htjan160756

Maakt een Laser beamer minder lawaai dan een lamp beamer in High stand.
En geef een Laser beamer net zoveel light opbrengst als een lamp beamer.
Beamer: DLA-N5B, Film doek: Projecta 108 Inch, Receiver: Pioneer VSX-933 Zwart, Boxen: voor 2 en 2 achter JBL L60, Midden JBL L-center, 2 x JBL Sat20, Subwoofer Mirage BPS-150,  HDMI kabel: ATZEBE HDMI glasvezel 15 meter, Apple TV 4K HDR (2021), Blu-ray Speler: Panasonic DP-UB824 4K, Dune HD Real Vision 4K.

RalphH

Ik kan enkel voor mezelf praten, de LS12000 is zeeer stil. Veel stiller ook dan de 10500 die ook al laser was.

EDIT
En ook stiller dan de TW5500 (lamp)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kjelt

Is lastig om zonder concreet een type te benoemen.
Maar bij vergelijkbare Lumens heeft een laserunit minder vermogen nodig wordt daardoor veel minder heet en heeft dan ook minder luchtkoeling nodig. Dat gecombineerd met oplossingen zoals koelblokken met heatpipes, die bij een lamp niet kunnen, zou je dus in het algemeen mogen stellen dat dit inderdaad het geval is.

ritchard

De Epson EH-LS11000W is veel stiller en geeft meer licht dan de Epson TW9300.

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

J.A.F._Doorhof

Elke generatie word stiller dus is moeilijk te zeggen.
Wel heb ik het idee dat een laser absoluut rustiger is qua geluid dan een UHP lamp.
Een UHP lamp produceert een enorme hoeveelheid warmte, en een laser is daar wel iets voordeliger in.
We hebben hier verschillende lasers en ze zijn allemaal redelijk rustige op 70-75% (iets stiller dan eco op een 9400 bv), maar zodra je boven de 75-80% komt gaat de fan wel harder draaien maar zeker niet zo hard als bij een UHP lamp

Dus ik denk met bijna zekerheid dat je wel kan zeggen dat een laser minder lawaai maakt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

htjan160756

Maar dan kan ik aannemen dat er ook veel minder warmte uit Laser beamer komt?
Ik heb niet zo een grote kamer en de beamer JVC N5 hangt boven mij.
Beamer: DLA-N5B, Film doek: Projecta 108 Inch, Receiver: Pioneer VSX-933 Zwart, Boxen: voor 2 en 2 achter JBL L60, Midden JBL L-center, 2 x JBL Sat20, Subwoofer Mirage BPS-150,  HDMI kabel: ATZEBE HDMI glasvezel 15 meter, Apple TV 4K HDR (2021), Blu-ray Speler: Panasonic DP-UB824 4K, Dune HD Real Vision 4K.

Kjelt

Quote from: htjan160756 on September  3, 2022, 14:36:32
Maar dan kan ik aannemen dat er ook veel minder warmte uit Laser beamer komt?
Ik heb niet zo een grote kamer en de beamer JVC N5 hangt boven mij.
Nee dat kun je niet aannemen want het rendement van een laser is wel iets maar niet zo heel veel hoger als van een hoge druk lamp.
Als je de totaal opgenomen vermogens bekijkt dan ontlopen die elkaar niet zoveel.

Het grootste verschil is dat een hoge druk lamp zijn warmte aan de omgeving zijnde  lucht afgeeft waardoor er lucht/lucht koeling moet plaatsvinden. Bij een ledlaser wordt de warmte op een koelblokelement overgedragen, evt via heatpipes en een radiator of vinnen wordt die door luchtbgekoeld. Dus heatsink/luchtkoeling. En juist de laatste is veel efficienter dan lucht/lucht koeling waardoor de fans minder hard hoeven te draaien.

Beste oplossing voor je zal een kleine split-airco zijn.

donaldk

Quote from: htjan160756 on September  1, 2022, 14:45:27
Maakt een Laser beamer minder lawaai dan een lamp beamer in High stand.
En geef een Laser beamer net zoveel light opbrengst als een lamp beamer.

Is afhankelijk van de machine, er zijn er met een aparte vloeistof chiller, die wordt niet voor niets in een (andere) technische ruimte geplaatst, dus vraag is te algemeen. LED projectoren zijn vaak (zeer) still, ze geven weinig licht en dus warmte.

maar laser illuminated projectoren zijn meestal een upgrade, dus met meer licht.

htjan160756

Bedank voor jullie antwoorden.

Een Led Beamer met 4K denk niet dat dat het word.
Als ik zou overstappen zou het naar de Epson 12000 zijn, als.
Beamer: DLA-N5B, Film doek: Projecta 108 Inch, Receiver: Pioneer VSX-933 Zwart, Boxen: voor 2 en 2 achter JBL L60, Midden JBL L-center, 2 x JBL Sat20, Subwoofer Mirage BPS-150,  HDMI kabel: ATZEBE HDMI glasvezel 15 meter, Apple TV 4K HDR (2021), Blu-ray Speler: Panasonic DP-UB824 4K, Dune HD Real Vision 4K.

sandervg

Kun je het lawaai niet dempen? Heb ook een N5. Deze is super stil. Op eco stand hoor je 'm eigenlijk niet en als het heet wordt gaat de fan iets harder draaien, maar absoluut niet storend en bij 90% van de films niet eens hoorbaar. Side note: Mijn eerste N5 maakte véél meer lawaai: duidelijk hoorbaar op de eco stand en als de fan een een tandje hoger ging door de warmte werd het bijzonder storend tijdens het film kijken. Aangezien m'n huidige N5 hier geen last van heeft ga ik er vanuit dat dit een defect was.

De N5 staat/hangt recht boven ons hoofd op een dikke MDF plank met geluidsisolatie en geluidsdemping onder de plank. We hebben de plank breder gemaakt zodat het geluid er niet makkelijk 'omheen' komt aan de zijkant. Voor optimale ventilatie hebben we geen zijwanden: dat zou wellicht nog beter zijn. We hebben de schuine wand achter de projector en het deel van de plank achter de projector helemaal bekleed met dempingsmateriaal zodat het geluid niet gereflecteerd wordt. Dat alles maakt bij ons een enorm verschil en de N5 hoor je nu bijna niet. Je kunt ook eens kijken in het topic van Jep. Hij heeft een hushbox om de N5 gemaakt die ook goed werkt. Heb ik ook overwogen, maar is nu totaal niet nodig meer (ik hoor de projector bijna niet).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

htjan160756

Beamer: DLA-N5B, Film doek: Projecta 108 Inch, Receiver: Pioneer VSX-933 Zwart, Boxen: voor 2 en 2 achter JBL L60, Midden JBL L-center, 2 x JBL Sat20, Subwoofer Mirage BPS-150,  HDMI kabel: ATZEBE HDMI glasvezel 15 meter, Apple TV 4K HDR (2021), Blu-ray Speler: Panasonic DP-UB824 4K, Dune HD Real Vision 4K.

donaldk

Tuurlijk, hushbox, doen ze ook voor grotere projectoren die veel lawaaiger zijn. Die leiden ook het geluid weg/ verlagen luchtsnelheid.

sandervg

Quote from: htjan160756 on September  9, 2022, 15:45:44
Hallo Sander,

Hoe of waar vind ik de  topic van Jep?
Zie PM

Overigens, wanneer heb je de projector gekocht? En was het toevallig een refubrished projector? (Mijn eerste 'lawaaige' N5 projector is namelijk door JVC na retour weer opnieuw verkocht als een refurbished projector  :-[ )
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

htjan160756

Deze is nu 16 maanden oud, maar was nieuw uit doos.
Victor heeft deze voor me opgehangen en in gesteld en neem aan dat hij het wel had gehoord als er iets niet goed was.
Beamer: DLA-N5B, Film doek: Projecta 108 Inch, Receiver: Pioneer VSX-933 Zwart, Boxen: voor 2 en 2 achter JBL L60, Midden JBL L-center, 2 x JBL Sat20, Subwoofer Mirage BPS-150,  HDMI kabel: ATZEBE HDMI glasvezel 15 meter, Apple TV 4K HDR (2021), Blu-ray Speler: Panasonic DP-UB824 4K, Dune HD Real Vision 4K.

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian