Advies nodig voor laptop voor Lightroom fotobewerking

Started by sandervg, December 24, 2022, 16:10:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosferatu

Quote from: mikekiwi on January  6, 2023, 16:24:07
klein aanhangend vraagje (ben ook op in de markt voor een andere laptop, niet zozeer voor fotobewerking specifiek): hoe kan ik makkelijk beoordelen bij welke merken/types de interne schijf (makkelijk) is op te waarderen? Heb wel een 2tb schijfje nodig voor de familie foto's en dergelijke.

Bij mijn huidige laptop heb ik de dvd-speler vervangen door een caddy met extra ssd erin, maar dat gaat tegenwoordig niet meer...
Als je bij de technische documentatie van een bepaald merk/type gaat kijken staat het meestal wel vermeld. Ook een indicatie; kan je het model wat je op het oog hebt in diverse geheugen/disk configuraties krijgen ? Dan veelal losse, verwisselbare modules in het machientje.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

Tegenwoordig wordt meer en meer op het mainboard gesoldeerd. Je moet echt goed weten waar je mee bezig bent en exact welke types
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

sandervg

Nog eens goed over nagedacht, maar Apple gaat het (nog) niet worden. Ik zie het toch niet zitten om met twee systemen te gaan werken en een klein scherm werkt voor mij niet (te slechte ogen). Dan kan ik net zo goed géén laptop nemen maar een desktop. Dus.... Ik ben nu wel serieus aan het overwegen om naar een desktop over te stappen. Als ik dan toch orde grote 2000 euro moet neertellen, dan liever voor een desktop die sowieso minder snel kapot gaan en eenvoudiger te upgraden zijn. En ik gebruik de mobiliteit van een laptop sowieso niet veel. Ik heb nog een wat oudere laptop die ik wel kan gebruiken als ik iets mee moet nemen. Misschien zelf wat samenstellen en assembleren. Nog nooit eerder gedaan, maar lijkt me wel te doen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk advies

Een laptop met 14-15"
Een owc of gelijkwaardig dock
Het is tegenwoordig absoluut niet meer nodig om een desktop en laptop te nemen.

Ik werk zelf ook al een tijdje op die manier en het heeft alleen maar voordelen. Geen machines in sync houden, geen gedoe met licenties en altijd alles bij je.

Thuis 1 kabel eraan en je hebt keyboard, muis, netwerk etc en kabel los en je bent mobiel.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

minplus

Quote from: sandervg on January  7, 2023, 15:36:17
Nog eens goed over nagedacht, maar Apple gaat het (nog) niet worden. Ik zie het toch niet zitten om met twee systemen te gaan werken en een klein scherm werkt voor mij niet (te slechte ogen). Dan kan ik net zo goed géén laptop nemen maar een desktop. Dus.... Ik ben nu wel serieus aan het overwegen om naar een desktop over te stappen. Als ik dan toch orde grote 2000 euro moet neertellen, dan liever voor een desktop die sowieso minder snel kapot gaan en eenvoudiger te upgraden zijn. En ik gebruik de mobiliteit van een laptop sowieso niet veel. Ik heb nog een wat oudere laptop die ik wel kan gebruiken als ik iets mee moet nemen. Misschien zelf wat samenstellen en assembleren. Nog nooit eerder gedaan, maar lijkt me wel te doen.

Naar wat ik er over lees gaan professionele fotobewerkers nog altijd voor Apple.
Ik heb toen ik voor m'n werk niet meer aan Windows gebonden was meteen een iMac gekocht en Henkdank dat ik dat gedaan heb en volledig naar Apple gegaan ben. Geen gekloot meer en ik typ dit met m'n 11 jaar oude iMac, die al die jaren nog nooit een probleem heeft gegeven zolang er niet een kat over het toetsenbord stampte, voor m'n neus.
Het was een kwestie van een paar uur wennen aan een paar kleinigheden als ouwetje. Als je nog niet met pensioen bent gaat dat zeker lukken en anders ook wel.
Inmiddels ook iPhones (die probleemloos 8 jaar meegaan, m'n 2e inmiddels, na ellende met een Samsung) en een even oude iPad die nog perfect werkt.

Als je ogen niet al te best zijn en je niet noodzakelijk met dingen moet slepen zou ik een desktop nemen.
Ik gebruik een iPad om de krant te lezen en een Apple laptop als ik ver weg iets speciaals wil.
Heb trouwens ook nog een Windows XP staan voor het geval ik een oud spelletje wil spelen. Lang geleden nog eens opgestart voor Half-life.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

J.A.F._Doorhof

Software werkt tegenwoordig op beide even goed
De reden dat wij voor Apple zijn gegaan is puur de bouwkwaliteit van de MacBooks. Het zijn gewoon fantastische laptops en minder storings gevoelig wat vooral in stress situaties belangrijk is.

En met de m series hebben ze echt de spijker op de kop geslagen. Tel daar het scherm bij van de mbp en het is bijna perfect...

En nu...met universal control kun je de iPad gebruiken als teken tablet en dat is denk voor veel fotografen etc de definitieve doorslag geweest.

Ze hebben gewoon een fantastisch systeem gebouwd
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"