Masking 21x9 maken - tips zijn welkom -

Started by Remco, August 31, 2022, 10:55:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Remco

Zoals in mijn topic te lezen is heb ik sinds een aantal maanden een Sony VPL-360. De zwarte balken zijn bij de Sony met 21 x 9 content echt minder zwart dan bij mijn voorgaande JVC projector omdat die echt inky blacks weergaf. Dat wil ik gaan oplossen door een masking systeem te gaan maken.

Ik had zelf bedacht om 2 delen multiplex op maat te laten zagen van 3,6 mm dik en die te beplakken met zwart velours vilt. Dan naast het scherm 2 klosjes hout te maken aan de boven en de onderkant en daarop dan de 2 multiplex masking delen met magneten te bevestigen.

Ik heb een beetje simpele tekening gemaakt, niet mijn core business  ;), om een idee te geven. De blauw gemarkeerde delen zijn dan die klosjes die ik naast het scherm wil bevestigen en daar tegenaan dan de masking delen.

Opmerkingen:

1. Ik realiseer mij dat dit met Imax beelden niet goed gaat, maar dat aanbod is te verwaarlozen en dan kan ik ze er altijd vrij gemakkelijk vanaf halen.

2. Ik denk dat ik voldoende ruimte heb aan de onderkant zodat de masking niet voor de speaker komt.

Vragen:

1. de masking delen komen wel een aantal cm van het projectiedoek af te staan, dus zou dat schaduw effecten kunnen geven?
2. is dit een goed idee of zeggen jullie doe het niet en in 1 keer goed, dus koop een nieuw scherm met masking?
3. zijn er alternatieven te bedenken?

Ik lees het graag. Thanks mannen!

Groetjes,
Remco

HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Sjaak_Banaan

Maskering maak het wel echt een stuk beter hier, een simpele lat met een stuk scubastof van de Kwantum eronder doet al wonderen.
Boven rol ik de maskering op op de lat en leg ik op het scherm bij 16:9 content, onder hangt heel provisorisch aan een ijzerdraadje. :P
Je kan dit voor nog geen 15 euro proberen, een nieuw scherm met masking lijkt mij overdreven.

Moet erbij zeggen dat een simpel latje momenteel niet meer voldoet, deze gaan doorhangen, dan is een plaat in jouw geval misschien beter. Hier zit er nog behoorlijk veel ruimte achter het scherm, dus ben bang dat een plaat akoestisch negatieve invloed heeft bij ons (daarom ook de scubastof, die is redelijk akoestisch transparant), bij jou is dat anders.

Misschien kun je een compress band aan de achterzijde plakken, dat dicht de ruimte dan tussen het scherm en de maskering. Ik zou wel een fractie van het scherm afblijven, stel dat er ooit stof of iets vettigs op zou komen...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Als je genoeg lensshift naar beneden hebt, zou je ook enkel boven kunnen masken op de manier die sjaak aangeeft. Zo wil ik t hier ook gaan doen namelijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Remco

Goed om te lezen dat de masking veel toevoegt. Blijft natuurlijk niet ideaal, omdat niet alles 21 x 9 is. Stream niet in de HT, en discs voor 95% 21 x 9 denk ik. Imax scènes dan niet meegerekend. Victor toch ook maar even gevraagd mee te denken omdat ik bij Seymour iets las over masking panels..
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

denoontje

Quote from: RalphH on August 31, 2022, 11:23:39
Als je genoeg lensshift naar beneden hebt, zou je ook enkel boven kunnen masken op de manier die sjaak aangeeft. Zo wil ik t hier ook gaan doen namelijk.
Nog steeds niet gedaan[emoji48]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RalphH

Pff, tja. Net as da bakkie...had allerhande plannen in de vakantie, maar inmiddels al bijna 2 weken met een verstuikte enkel, bah.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

vanadium


Remco

Quote from: vanadium on September  1, 2022, 09:26:27
Dit is een mooi DIY project: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=182176.0. Wellicht een idee voor je?

Dank voor de tip! Heel mooi, alleen die ruimte heb ik niet beschikbaar aan de zij-bovenkant i.v.m. het punt dak.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Rob_Dingen

Hoi Remco,

Ikzelf heb 2 motors met buizen van een zonnen luifel en wat katrollen voor de onderkant naar boven te krijgen.
Maar jij hebt weinig plaats.
De simpelste oplossing is 2 platen bekleden en die met scharnieren bevestigen en open of dicht klappen.

Rob

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: Rob_Dingen on September  1, 2022, 16:01:02
Hoi Remco,

Ikzelf heb 2 motors met buizen van een zonnen luifel en wat katrollen voor de onderkant naar boven te krijgen.
Maar jij hebt weinig plaats.
De simpelste oplossing is 2 platen bekleden en die met scharnieren bevestigen en open of dicht klappen.

Rob

idd schanieren zeker als je maar kant zou moeten masken (icm leesshift) moet dat easy zijn.

Zelf had ik balken van mdf bekleed met zwart velours (schuine kant eraan --> was een kant en klaar plint), maar nu toch heel blij met mijn manual masking scherm

Remco

Dank voor alle tips mannen, wordt zeer gewaardeerd!

De aangedragen oplossing met lens shift is een praktische, alleen vind ik dat optisch een beetje gek. Ik ga denk ik toch in eerste instantie voor 2 houten delen die ik beplak met zwart vilt en die dan met magneten aan de zijkant van het scherm bevestig. 

Nog wel een vraagje. Als ik die masking delen ga maken komt dat wel een cm of 5 van het projectiedoek af te staan. Kan dat problemen geven tijdens projecteren? Schaduw of iets dergelijks? 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

pameijer

Quote from: Remco on September  2, 2022, 10:12:02
Dank voor alle tips mannen, wordt zeer gewaardeerd!

De aangedragen oplossing met lens shift is een praktische, alleen vind ik dat optisch een beetje gek. Ik ga denk ik toch in eerste instantie voor 2 houten delen die ik beplak met zwart vilt en die dan met magneten aan de zijkant van het scherm bevestig. 

Nog wel een vraagje. Als ik die masking delen ga maken komt dat wel een cm of 5 van het projectiedoek af te staan. Kan dat problemen geven tijdens projecteren? Schaduw of iets dergelijks?
Ja, dat ga je met een goed oog wel merken inderdaad. Op Avsforum is de consensus dat je maximaal 1 inch = 2,5 cm ruimte kunt hebbe. Maar hoe kom je aan die 5 cm? Als je het zelf maakt kun je toch ook zelf de marges bepalen?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Remco

Quote from: pameijer on September  2, 2022, 13:32:23
Ja, dat ga je met een goed oog wel merken inderdaad. Op Avsforum is de consensus dat je maximaal 1 inch = 2,5 cm ruimte kunt hebbe. Maar hoe kom je aan die 5 cm? Als je het zelf maakt kun je toch ook zelf de marges bepalen?

Omdat de masking lat over het buitenframe komt. Het doek ligt daar in en dat is denk ik +/- 5 cm. Maar duidelijk antwoord, dan ga ik nadenken over een alternatief.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

denoontje

Daarom had ik een dubbele lat..een valt over de rand in de steunen op de muur en aan die lat een iets kortere lat die in het frame viel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Remco

Quote from: denoontje on September  2, 2022, 23:04:44
Daarom had ik een dubbele lat..een valt over de rand in de steunen op de muur en aan die lat een iets kortere lat die in het frame viel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja, daar zat ik zelf ook aan te denken. Goed idee. Wordt wel heel nauwkeurig meten!
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

denoontje

Quote from: Remco on September  3, 2022, 11:55:12
Ja, daar zat ik zelf ook aan te denken. Goed idee. Wordt wel heel nauwkeurig meten!

Is ook de reden om de rand af te schuinen dan.

denoontje

ps marco66 heeft mijn oude scherm en balken, wellicht kan hij nog een foto maken/sturen.

Remco

Quote from: denoontje on September  3, 2022, 17:16:48
ps marco66 heeft mijn oude scherm en balken, wellicht kan hij nog een foto maken/sturen.

Thanks! Ik zal Marco vragen of hij wat foto's kan maken.

Gr Remco
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

N1v3K

#19
Ik heb 2 stalen U-profielen gekocht die om het frame van het scherm passen. Deze heb ik met zwart velours beplakt. De profielen staan bij mij tot op de vloer, maar je zou er ook een paar gaatjes in kunnen boren en aan de achterzijde van het frame bevestigen.
(Net zoals je eigenlijk ook de hoeken met de strips aan elkaar maakt).

Voor de panelen heb ik een lichtgewicht houten frame gemaakt en hierop foamboard geplakt. Aan de achterzijde heb ik piepschuim stroken geplakt met een schuine kant aan de uiteinden, zodat het mooi in het frame valt en eventuele schaduwwerking voorkomen wordt.

Vervolgens heb ik op het houten frame magneten geschroefd. En de zichtzijde natuurlijk nog met zwart velours beplakt.
De panelen hangen boven en onder en kunnen eventueel nog wat verschoven worden (bijv. voor panavision), maar eerlijk gezegd haal ik ze er zelfs zelden af. 21:9 kijkt fijner en vaak laat ik mijn JVC N5 16:9 content "wegsnijden" naar 21:9.
Ik had net zo goed een 21:9 scherm kunnen hangen  :satisfied:















Remco

Quote from: N1v3K on September  4, 2022, 10:15:37
Ik heb 2 stalen U-profielen gekocht die om het frame van het scherm passen. Deze heb ik met zwart velours beplakt. De profielen staan bij mij tot op de vloer, maar je zou er ook een paar gaatjes in kunnen boren en aan de achterzijde van het frame bevestigen.
(Net zoals je eigenlijk ook de hoeken met de strips aan elkaar maakt).

Voor de panelen heb ik een lichtgewicht houten frame gemaakt en hierop foamboard geplakt. Aan de achterzijde heb ik piepschuim stroken geplakt met een schuine kant aan de uiteinden, zodat het mooi in het frame valt en eventuele schaduwwerking voorkomen wordt.

Vervolgens heb ik op het houten frame magneten geschroefd. En de zichtzijde natuurlijk nog met zwart velours beplakt.
De panelen hangen boven en onder en kunnen eventueel nog wat verschoven worden (bijv. voor panavision), maar eerlijk gezegd haal ik ze er zelfs zelden af. 21:9 kijkt fijner en vaak laat ik mijn JVC N5 16:9 content "wegsnijden" naar 21:9.
Ik had net zo goed een 21:9 scherm kunnen hangen  :satisfied:
















Super! Bedankt voor je uitgebreide reactie.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Robbo

Quote from: N1v3K on September  4, 2022, 10:15:37

Vervolgens heb ik op het houten frame magneten geschroefd. En de zichtzijde natuurlijk nog met zwart velours beplakt.
De panelen hangen boven en onder en kunnen eventueel nog wat verschoven worden (bijv. voor panavision), maar eerlijk gezegd haal ik ze er zelfs zelden af. 21:9 kijkt fijner en vaak laat ik mijn JVC N5 16:9 content "wegsnijden" naar 21:9.

Je zou dit kunnen vervangen door ladegeleiders. Dat werkt makkelijk en traploos.
Gelijke beweging van boven en onderste paneel is te realiseren door deze te verbinden mbv staaldraad en een katrol.

Christof_G

Kan je geen plank maken die binnen de kader past en met dunne plaatjes bevestigen die tussen het doek en de kader schuiven?
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Remco

Bedankt mannen. Ik ga voor de oplossing die N1v3K heeft aangedragen. Dat ziet er strak uit. Ik zou zijn 'boodschappenlijstje' nog krijgen en dan kan mijn timmermannetje aan de slag. Nogmaals bedankt voor alle aangedragen ideeën.  ;)
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |