KEF HTS3001 opgeblazen - hoe te openen/repareren?

Started by zwiety, July 14, 2011, 21:48:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zwiety

Hallo,

Ik heb waarschijnlijk van mijn KEF KHT3005 set een sateliet opgeblazen  :'(  Er komt bij minder luide muziekpassages een zacht gekraak uit.
En het lukt me niet om de speaker geopend te krijgen (ogenschijnlijk geen schroef te bekennen).  :crazy:

Weet iemand hoe zo'n eitje te openen is? Is het überhaupt mogelijk zo'n eitje te repareren?
Alvast dank voor jullie hulp.

Groet, Marco
5.1: Marantz NR1602, KEF KHT3005, Samsung QLed, HP Pro Microserver gen8
2.1: AVI ADM9T en 10" sub, Bluesound Node 2i

AbZ

Zou toch een eitje moeten zijn?  Open tikken?

Serieus:  heb je al gecheckt of het wel in het eitje zit en niet in dat kanaal vd receiver?


zwiety

 :clapping: haha, maar dan het schilletje weer netjes dichtgeplakt krijgen, he? ......  ;D

Nee, ligt niet aan het signaal of kanaal. Ik heb de speaker aangesloten gehad op links, rechts en achter maar het "kraken" verhuisd gewoon met de speaker mee. Het kraken komt uit de bas/midden-unit (niet de tweeter) maar omdat beide units in elkaar zitten, is dit lastig zeker te stellen. Ik vermoed dat er in de spoel iets is los gegaan. Vanaf de buitenzijde valt niets te zien, misschien dat ik vanaf de binnenzijde iets meer ontdek.

Ik hoop dat ik de unit kan vervangen anders ben ik bang dat er maar een nieuwe speaker moet komen .......
Iemand nog een tip ?

5.1: Marantz NR1602, KEF KHT3005, Samsung QLed, HP Pro Microserver gen8
2.1: AVI ADM9T en 10" sub, Bluesound Node 2i

Tinus_

Rebuilding my HT

zwiety

Welke schroefjes bedoel je? Dit zijn nu niet echt van die standaard boxen waar je vanaf de voorkant alles kunt los/vastschroeven....

(even een plaatje van internet)
5.1: Marantz NR1602, KEF KHT3005, Samsung QLed, HP Pro Microserver gen8
2.1: AVI ADM9T en 10" sub, Bluesound Node 2i

AbZ

Erg lastig op afstand  :-\   Misschien zit het vastgeklikt en moet je iets indrukken
om het voorste deel eraf te krijgen?  (Spleetjes boven&onder aan de voorkant?)

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

zwiety

Nee, geen spleetjes, sleufjes of drukknopjes te bekennen.
En de behuizing voelt aan alsof deze uit massief staal zijn geklonken. 

Ik zal nog een kijken of er misschien via de basreflexpoort een schroef inwendig te bereiken is.
Hee, de speakeraansluiting heb ik nog niet goed bekeken. Misschien zit er achter de banaanaansluitingen nog een inwendige zeskant voor een imbus sleutel.
Ik ga zondag even kijken (ben nu niet thuis), bedankt voor de tip.  :pompom:
5.1: Marantz NR1602, KEF KHT3005, Samsung QLed, HP Pro Microserver gen8
2.1: AVI ADM9T en 10" sub, Bluesound Node 2i

AbZ

Quote from: zwiety on July 15, 2011, 20:27:09
Nee, geen spleetjes, sleufjes of drukknopjes te bekennen.
Ik zie op de foto toch echt twee spleetjes op de voorkant.

zwiety

..die zijn ervoor om het frontje (met magneetclips) te centreren en op z'n plek te houden..
;)
5.1: Marantz NR1602, KEF KHT3005, Samsung QLed, HP Pro Microserver gen8
2.1: AVI ADM9T en 10" sub, Bluesound Node 2i

twani

En dat terwijl jij zo`n mooie eierwekker hebt :D

zwiety

 ;D

Even een update. Ik heb de speaker aan een grondig onderzoek onderworpen en inderdaad kan ik jullie meedelen ....
...dat er geen schroef/kruis/imbuskop te vinden is om de behuizing open te krijgen  >:( Niet via de baspoort, niet via de luidspeakerterminals, geen schroef op het front te bekennen, zelfs voorzichtig met een schroevendraaier tussen de beide behuizingsschalen geprobeerd of er beweging in zit (niet dus).  :wacko:  :crazy:

En NEE, ik ga geen eitje open tikken!

Maar het goede nieuws is dat ik de oorzaak van het kraken heb gevonden.
Blijkt dat de defuser (zo noem je dat zilverkleurige trechtertje toch?) van de tweeter niet gecentreerd zat waardoor de woofer langs de zijkant schraapte. 
Na wat gepruts heb ik de tweeter-unit weer gecentreerd gekregen en loopt de woofer weer vrij. Probleem opgelost :clapping:

Nu de klacht (voorlopig??) verholpen is blijft alleen de vraag hoe het eitje uiteindelijk te "kraken" is. Mocht de klacht zich weer voordoen, beloof ik jullie wat destructiever te werk te gaan  :devil: :devil:
5.1: Marantz NR1602, KEF KHT3005, Samsung QLed, HP Pro Microserver gen8
2.1: AVI ADM9T en 10" sub, Bluesound Node 2i

AbZ


twani

Dat trechtertje noemt men bij Kef "Wave Guide", in de nieuwste versie die geribbeld is zelfs "Tangerine Wave Guide". Tsss ik schaam me er bijna voor zulke onzin te onthouden :D 

zwiety

Volgens mij heb je de KEF folders zitten doorspitten :P  Neemt niet weg dat ik weer wat geleerd heb, een Wave Guide dus. Thx  :pompom:
5.1: Marantz NR1602, KEF KHT3005, Samsung QLed, HP Pro Microserver gen8
2.1: AVI ADM9T en 10" sub, Bluesound Node 2i

emklap

#15
Beter laat dan nooit ;D

Het eitje is vrij simpel te openen, als je weet hoe het moet  ;D

Er zijn drie inbusboutjes die losgeschroefd moeten worden. De eerste is het inbusboutje van de voet, de voet gaat er dus helemaal af.
Dan zijn er twee inbusboutjes verborgen achter het rubber dat op voorkant van de speaker is geplakt. Van voren bekeken, ééntje links onder en ééntje rechts boven. Het rubber kun je met een kleine schroevendraaiertje een beetje optillen en dan laat het lijm los en zie je de boutjes.

Voor foto's kijk hier.
https://www.avforums.com/threads/disassemble-kef-kht3005.1615669/

zwiety

Quote from: emklap on August 22, 2022, 13:15:27
Beter laat dan nooit ;D

Het eitje is vrij simpel te openen, als je weet hoe het moet  ;D

Er zijn drie inbusboutjes die losgeschroefd moeten worden. De eerste is het inbusboutje van de voet, de voet gaat er dus helemaal af.
Dan zijn er twee inbusboutjes verborgen achter het rubber dat op voorkant van de speaker is geplakt. Van voren bekeken, ééntje links onder en ééntje rechts boven. Het rubber kun je met een kleine schroevendraaiertje een beetje optillen en dan laat het lijm los en zie je de boutjes.

Voor foto's kijk hier.
https://www.avforums.com/threads/disassemble-kef-kht3005.1615669/

Zo zeg, dat is een tijd geleden dat ik hier actief was?!
Maar fijn dat je de oplossing nog gevonden hebt. Want ik heb de eitjes nog steeds in een 5.1 opstelling staan. Wie weet komt je tip nog van pas! Thanks!

Trouwens, mijn oplossing was een 2.0 setje van MP. Zo kon ik de herstelde (die later toch weer ging rammelen) vervangen. En zo houd ik er nog eentje voor reserve. 😅
5.1: Marantz NR1602, KEF KHT3005, Samsung QLed, HP Pro Microserver gen8
2.1: AVI ADM9T en 10" sub, Bluesound Node 2i

emklap

Ik heb ze nog als achterspeakers in mijn 5.1 opstelling en als stereo in een werkkamer.

Ik moest ze openen omdat ze kraakten en dat kwam doordat er een ringetje door de magneet was aangetrokken waardoor de "wave guide" (het zilveren ronde deel in het midden van de luidspreker) niet meer kon bewegen. Na het verwijderen van het ringetje werkte alles weer als nieuw.