Hifi rack met 100% WAF approval en updates aan de installatie

Started by Oystein, August 24, 2022, 10:47:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oystein

Ik heb nog een schema gemaakt over hoe het straks gaat worden in vergelijking met nu .. is toch al een deel van de voorpret  ;D

Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

chansig

Prachtig meubel. Ziet er simpel uit maar erg mooi.

Qua opstelling van de speakers zou er nog winst te behalen zijn, maar ik vermoed dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Oystein

Dank je.

Volgens de manual van de aankomende Lyngdorf advisren ze juist om de speakers redelijk dicht tegen de muur te ztten om RoomPerfect zijn werk goed te laten doen.
De "room gain" heb ik staks nog amper nodig omdat het laag dan toch door de subs wordt overgenomen.
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Benco

ik heb mn speakers in de muur ingewerkt  en dat gaat echt goed met Lyngdorf

fasteddie

Quote from: Oystein on August 25, 2022, 08:21:53
Het frame heb ik zelf geschetst en laten lassen door een klein lasbedrijfje bij mijn werk in de buurt (Google maar op BasLas in Breda).
Zij hadden ook alle maten vierkante buizen op voorraad.

Is op zich een simpel bouwwerk dus iedereen die kan lassen kan dit ook maken.


Oh ja ... dat was ook nog wel even een momentje toen ik het frame op ging halen ... kom ik daar aanrijden ligt dit buiten ... het zal toch niet ???
Zouden zij dan mijn tekening zo verkeerd gelezen hebben ... de globale maten kwamen aardig overeen zo op het zicht ... maar nee, gelukkig lag mijn dikke frame binnen  :pompom:



Ok dank je zal eens informeren...bij mij in het dorp vroegen ze werkelijk de hoofdprijs voor een simpel ontwerp  >:(

Oystein

Gezien wat ik er toen (2019) voor betaalde denk ik dat je nu snel op 350-400 uit komt ?

Dat was nog ongespoten want ik heb het bij mij op mijn werk zwart laten spuiten.

Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

chansig

Quote from: Oystein on August 29, 2022, 18:02:43
Dank je.

Volgens de manual van de aankomende Lyngdorf advisren ze juist om de speakers redelijk dicht tegen de muur te ztten om RoomPerfect zijn werk goed te laten doen.
De "room gain" heb ik staks nog amper nodig omdat het laag dan toch door de subs wordt overgenomen.

Gaat me meer om de reflecties. Die tieren welig met een tv en glas ernaast.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Oystein

De foto aan het begin is niet representatief.

Nu heb ik ze al verder naar voren staan met de staaf van de voet net voor de voorkant van het meubel = ca. 80 cm van de muur.
Ik heb nog meer speling dus zal later als de Lyngdorf er is nog verder mee experimenteren.

Tevens kunnen de speakers ook nog met elkaar omgewisseld worden waarmee de side-firing woofer dan aan de buitenkant komt te zitten.
Afhankelijk van de ruimte kan het ene voorkeur hebben boven het andere .. gewoon proberen.
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Oystein

Om een beter beeld te geven over de "luisterruimte" wat bij ons gewoon de zithoek is in de woonkamer vond ik nog wat foto's die relevant zijn.

In mijn openingstopic noemde ik dat wij in 2019 ons huis beneden hadden verbouwd ... het is wellicht een beetje off-topic maar in mijn eigen topic mag dit wel  ;D

Zoals wij het huis kochten in 2017, zo stond het op Funda:



Slopen:



De stucadoor is goed bezig geweest  :clapping:



Nu:



Achterin bij de grote raampartij is het 4,5 breed en de kamer is ca. 11 meter lang.
Het stukje rechts aan de zijkant is een stuk van 250 x 270 cm ... alles bij elkaar een vrij harde ruimte en voor de akoestiek zeer asymmetrisch dus ben benieuwd wat RoomPerfect van Lyngdorf hierin straks kan verbeteren.

Eerst maar eens tijd besteden in de Lyngdorf kamer op de Dutch Audio Event  ;D
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Oystein

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met de subwooferkast om deze er dan eindelijk onder te hangen.

De grote uitdaging is dat de kast te groot is om er in één keer onder te hangen dus moet deze modulair voorbereiden en dan per paneel monteren.
De 3 stalen verbindingsbalkjes (25x25 mm) zitten dan in de weg.

De ruimte werkelijk en als extra een schets hoe de kast er da onder moet:





Om het kastvolume te maximaliseren heb ik deze achterin wat dieper (hoogte) gemaakt maar dan zodanig dat je deze kast nog net niet zit als je op de bank zit.

Het voorbereiden van de kast:









Met bloed, zweet en tranen de kast eronder kunnen krijgen  >:(
Het is allemaal onhandig werken, alsof je onder een auto moet sleutelen maar je krik vergeten bent ..  ;D



De verstevigingen kunnen er nu ook in ..





Van de week ga ik weer verder.

De subs worden 2x Dayton RSS315HF-4 ... deze wegen ook nog bijna 8 kg per stuk dus de onderplaat moet ook stevig verankerd worden tegen de verstevigngsribben.
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

ruud2

leuk bedachte oplossing voor de plaats, let wel op met stofzuigen dat je niet door de conus stoot. ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Oystein

Als het goed is hebben wij de stofzuigermond altijd naar beneden  ::)

Als de onderste 15x15 cm balk aan de voorkant er straks weer voor hangt kun je ook al niet met de pijp van de stofzuiger tegen de conus komen.
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Hannibal_

Mooi gedaan allemaal hoor!

Ik denk dat mijn vriendin dit ook wel wat zou vinden  ;)

En cool alle DIY!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Oystein

Vorige week weekend en afgelopen weekend ben ik weer bezig geweest met de subwoofer kast en niet alles ging zoals verwacht  >:(
Het eerste weekend had ik netjes de onderplaat tegen de kast gemonteerd met de uitsparingen voor de subs.
Maar toen bleek dat ik de losse subs er niet meer onder kon schuiven want de waren veels te diep (hoog), daar had ik net niet over nagedacht  ...  :sleepy:



Bij het weer verwijderen van de onderplaat was ik nog een schroefje vergeten dus dan breekt er een hoekje uit het MDF dus die plaat kon de vuilnisbak in en een nieuwe gemaakt en de woofergaten opnieuw moeten uitzagen.





Die zondag moest ik naar Engeland voor mijn werk dus dat weekend was een verloren weekend want heb geen enkele vooruitgang geboekt.

Vrijdagavond weer terug gekomen uit Engeland en dit weekend verder gegaan waar ik gebleven was.
Zoals je kun zien had ik maar een paar mm speling om de subs onder het frame door te schuiven dus ik moest deze samen met de nieuwe MDF plaat tegelijk eronder schuiven, dan alles vast schroeven en dan past het wel.













Daarna de apparatuur aangesloten en het werkte gelukkig zonder problemen.
Ik had eerst alleen de subs aangesloten om te horen of er geen resonanties van de kast was of eventueel dat de kachel bovenop of iets dergelijks mee kon trillen met flink volume maar alles was verder doodstil dus het geheel is stijf en stabiel genoeg  :clapping:

Gisterenavond de RoomPerfect calibratie uitgevoerd maar denk dat ik dat nog een keer moet doen.
Tijdens de calibratie zegt de versterker dat het volume nog harder moet maar na 2x verhogen vond ik het al zo hard dat ik het wel goed vond en met dat volume de calibratie gedaan  ... anders komen de buren vragen wat ik aan het doen ben ?? ... hihi.
De katten waren er ook niet gerust op  :lookaround:

Daarna flink zitten luisteren maar de bassen zijn bij hoog volume toch iets te overheersend ... alsof je te grote boxen in een te kleine ruimte hebt.

Afgezien van het finetunen is het laag wel super strak en alsof het helemaal geen moeite kost.
Ben al erg tevreden met het voorlopige resultaat en ook mijn vrouw vond het veel beter klinken, en zij is natuurlijk heel blij dat alles netjes weg gestopt zit ... daar ging dit hele topic tenslotte om .. de "WAF" ..  ;D
De calibratie zorgt dat de stemmen veel meer los komen en er is veel meer informatie in de muziek aanwezig.

Wordt vervolgd ...
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Oystein

Nu alles klaar is zie zie je geen verschil tussen "voor" en "na"



Alleen wanneer je er echt onder kijkt zie je de onderkant van de kast met de 2 subwoofers.



Alleen als je lekker onderuit gezakt op de bank hangt zie je net de rand van de subwoofer units.
Mijn vrouw is blij dat ze er niks van ziet (WAF approval) en samen zijn wij blij omdat het geluid nu een stuk beter en completer is :-)
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Richi

Wat fraai zeg! Complimenten voor je vakmanschap.  :clapping:

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MarKath

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

denoontje


Oystein

Haha, nee daar heb ik juist mijn apparatuur verstopt ... ook dat is "WAF"  ;D
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

mmuetst

Leuke speakers die Boenicke W5, heb ze een keer beluisterd bij Wilbert HiFi in Utrecht (ook de grote broertjes). Altijd jaloers als ik zie hoe handig sommige mensen met hout zijn....
Heb je nog een mooi plaatje met de kachel aan! Mannen zijn gek op vuurtje stoken  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Oystein

Mijn variabele energiecontract gaat 1 januari in en we hebben best wat stookhout liggen.
Maar van de kerst zullen we de kachel ook wel alvast een keer aansteken omdat het dan gezellig is .. nog even geduld  ;D

De W5's ben ik persoonlijk gaan halen bij Sven Boenicke in Basel janaurai 2014.
Was prima te doen een dagje op en neer :sarcasm:
Toen waren ze net uit en had hij nog geen dealer netwerk dus ging nog "factory-direct"

Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers