welke rol heeft een mobiel met streamen?

Started by sonsan, August 23, 2022, 11:26:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sonsan

Wie kan mij op een eenvoudige manier uitleggen hoe het streamen nu eigenlijk werkt. Ik ben al op het www gaan zoeken maar wat ik wil weten kom ik niet tegen.

Ik kan op twee manieren streamen, met de SR7007 d.m.v. Spotify Connect en via een Arcam rPlay streamer. Die laatste werkt met DTS Play-Fi en kan ook met b.v. BubbleUpnp overweg. Uiteraard beide apparaten aangesloten met een ethernetkabel.

Ik wil weten hoe dit werkt: Ik open met mijn Android mobiel de DTS app Play-Fi en zoek de playlisten van mijn Qobus abbo. De app 'ziet' de Arcam streamer en kan dan de playlist afspelen.

Nu weet ik niet welke rol mijn mobiel hierin heeft. Is het mobiel nu enkel een soort 'afstandsbediening" en haalt de Arcam de bestanden zelf van het net of stuurt het mobiel de bestanden door die de Arcam dan afspeelt? Dat laatste zou erg belastend zijn voor het batterij en data verbruik van de mobiel. (ik heb een Onbeperkt data abonnement dus dat speelt niet zo)

Deze vraag geld hetzelfde voor de Spotify Connect via de Marantz.

En om het helemaal verwarrend te maken, ik had bij Arcam de vraag neergelegd hoe de rPlay met BubbleUpnp omging. Krijg ik dit (vertaalde) antwoord:

" Het is mogelijk om Bubble te gebruiken, maar de RPLAY zal niet dezelfde feedback geven als verwacht, omdat het niet is ontworpen om ermee te werken. Vanwege het feit dat het mobiele apparaat de track naar PCM zal weergeven om naar de RPLAY te verzenden in plaats van deze te decoderen, kan de audiokwaliteit ook worden beïnvloed. Wat beter is, zal een kwestie van persoonlijke voorkeur zijn."

Uit dit antwoord lijkt het alsof het mobiel de bestanden download en naar de rPlay stuurt.....
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

Staaled

Quote from: sonsan on August 23, 2022, 11:26:19
Wie kan mij op een eenvoudige manier uitleggen hoe het streamen nu eigenlijk werkt. Ik ben al op het www gaan zoeken maar wat ik wil weten kom ik niet tegen.

Ik kan op twee manieren streamen, met de SR7007 d.m.v. Spotify Connect en via een Arcam rPlay streamer. Die laatste werkt met DTS Play-Fi en kan ook met b.v. BubbleUpnp overweg. Uiteraard beide apparaten aangesloten met een ethernetkabel.

Ik wil weten hoe dit werkt: Ik open met mijn Android mobiel de DTS app Play-Fi en zoek de playlisten van mijn Qobus abbo. De app 'ziet' de Arcam streamer en kan dan de playlist afspelen.

Nu weet ik niet welke rol mijn mobiel hierin heeft. Is het mobiel nu enkel een soort 'afstandsbediening" en haalt de Arcam de bestanden zelf van het net of stuurt het mobiel de bestanden door die de Arcam dan afspeelt? Dat laatste zou erg belastend zijn voor het batterij en data verbruik van de mobiel. (ik heb een Onbeperkt data abonnement dus dat speelt niet zo)

Deze vraag geld hetzelfde voor de Spotify Connect via de Marantz.

En om het helemaal verwarrend te maken, ik had bij Arcam de vraag neergelegd hoe de rPlay met BubbleUpnp omging. Krijg ik dit (vertaalde) antwoord:

" Het is mogelijk om Bubble te gebruiken, maar de RPLAY zal niet dezelfde feedback geven als verwacht, omdat het niet is ontworpen om ermee te werken. Vanwege het feit dat het mobiele apparaat de track naar PCM zal weergeven om naar de RPLAY te verzenden in plaats van deze te decoderen, kan de audiokwaliteit ook worden beïnvloed. Wat beter is, zal een kwestie van persoonlijke voorkeur zijn."

Uit dit antwoord lijkt het alsof het mobiel de bestanden download en naar de rPlay stuurt.....
Dat dus.

Enkel Bubble DS maakt het oa mogelijk bestanden vanaf je mobiel te streamen.
Kies je hiervoor kost dat idd batterij.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

sonsan

Maar hoe zou dat dan via Play-Fi verlopen ? Daarmee heb ik toegang tot Qobuz.
Ik bedenk me nu dat ik het zou kunnen uitproberen door tijdens het afspelen van muziek de telefoon uit te zetten. Stopt de muziek dan is de mobiel degene die download.
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

Huub-13

#3
Die rPlay van Arcam ken ik niet, maar "normaal" is het zo dat je telefoon of iPad slechts de bediening vormt van je streamingketen en zelf geen deel uitmaakt van de signaalstroom.

Ik heb een Bluesound streaming device (Vault 2), die het signaal van de server haalt (eigen bestanden op de Vault 2 of muziek van de streamingdienst Qobuz), naar de DAC stuurt en die geeft het analoge signaal door aan de versterker.
Met een iPad bestuur ik dit systeem.
Ik kies muziek met de iPad en als die muziek speelt kan ik de iPad helemaal (!) uitzetten; de muziek speelt dan gewoon door.

Als jij twijfelt zou je dat ook eens kunnen testen: je mobiel helemaal uitzetten zodra de muziek speelt. Als de muziek dan stopt zit je mobiel dus wel in de signaalstroom.

Edit: ik zie dat jezelf ook al op dit idee bent gekomen.  ;D
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

sonsan

Zowel BubbleUpnp als Play-Fi, beide met de koppeling met Qobuz, uitgeprobeerd terwijl ik de telefoon uitzet tijdens het afspelen van de muziek.
Wat ik niet verwachtte gebeurde. BubbleUpnp bleef doorspelen met de telefoon een tijdje uit, Play-Fi stopte na een aantal seconden.

Dan zou de voorlopige conclusie kunnen zijn, anders dan Arcam zegt, dat bij het gebruik van BubbleUpnp de data door de streamer zelf wordt opgehaald en dat bij het gebruik van Play-Fi de mobiel dat doet.

Dan snap ik dit gedeelte van het antwoord van Arcam niet wat ze over BubbleUpnp zeggen: " Vanwege het feit dat het mobiele apparaat de track naar PCM zal weergeven om naar de RPLAY te verzenden in plaats van deze te decoderen, kan de audiokwaliteit ook worden beïnvloed."
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

Huub-13

#5
Op de Play-Fi website leggen ze uit hoe je muziek kunt streamen, terwijl je je mobiel of iPad uitzet:

"Can I stream without needing to keep my phone or tablet on the network?" The answer is: Yes, using our Trasnfer feature.

Ik heb het (nog) niet doorgelezen, maar ik denk dat dit een antwoord op jouw vraag kan zijn.
Zie:  https://play-fi.com/faq/entry/
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

sonsan

#6
Inderdaad lijkt het daar wel op.
Geprobeerd en inderdaad is dat de oplossing! Wel vreemd dat deze instelling niet standaard is, het lijkt me altijd beter dat het stream apparaat zelf de data ophaalt.

Resumé, met deze handeling is je mobiel slechts een 'afstandsbediening' geworden en haalt de streamer zelf de data op.

Vraag opgelost!
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50