Centerspeaker plaatsing

Started by Shadowfox, August 19, 2022, 11:15:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shadowfox

Momenteel heb ik mijn speaker in deze meubel geplaatst. Wat ik bijna altijd lees is dat de center even hoog moet staan kwa tweeter als de fronts.
Dat is geen optie omdat dan de tv hoger moet en het staat eigenlijk al te hoog. Ik zie ook soms en vooral bij een beamer scherm dat het bijna op de grond staat en schuin naar boven gericht.

Ik heb de optie om de meubel weg te doen. Tv vervolgens aan de muur te hangen en daaronder de center. Ik vermoed omdat de center dan vrij staat dat het beter gaat klinken? Kwa reflecties zal het wel meevallen aangezien het 3m los van de zijwanden en dak staat. Vloer zal wel een issue worden...

Wat zijn jullie ervaringen kwa center betreft? Hoogtes-plaatsing-schuin of niet schuin ect
Ik hoor het graag

Sjaak_Banaan

Phantom center optie?

Weet niet hoe dicht je bij de speakers zit? Maar als je er te kort op zit, zou het geluid uit je centerspeaker jouw aandacht naar beneden kunnen trekken wanneer deze te laag geplaatst, dan kijk je naar de centerspeaker i.p.v. het tv-scherm.
Misschien is in dat geval een phantom center, dus geen centerspeaker, een betere optie dan een slecht geplaatste speaker.
Een maat van mij heeft dat extreem, zo'n meter boven de tv.... ik vind dat maar niks.

Als je nu trouwens geen hinder ondervindt, waarom dan niet zo laten?

Centerspeaker strak onder de tv, tegen de muur en zonder meubel zou idealer zijn inderdaad. Maar het oog wil ook wat natuurlijk. ;)

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Shadowfox

Quote from: Sjaak_Banaan on August 19, 2022, 14:20:37
Phantom center optie?

Weet niet hoe dicht je bij de speakers zit? Maar als je er te kort op zit, zou het geluid uit je centerspeaker jouw aandacht naar beneden kunnen trekken wanneer deze te laag geplaatst, dan kijk je naar de centerspeaker i.p.v. het tv-scherm.
Misschien is in dat geval een phantom center, dus geen centerspeaker, een betere optie dan een slecht geplaatste speaker.
Een maat van mij heeft dat extreem, zo'n meter boven de tv.... ik vind dat maar niks.

Als je nu trouwens geen hinder ondervindt, waarom dan niet zo laten?

Centerspeaker strak onder de tv, tegen de muur en zonder meubel zou idealer zijn inderdaad. Maar het oog wil ook wat natuurlijk. ;)

Speakers staan zn 3m van de mlp af. Kwa hinder valt het op zich wel mee maar vind de stemnen wat dompig klinken. Natuurlijk ga ik het  testen wanner ik de tv eraf haal. De hoogte zal ongeveer hetzelfde zijn als wanner het aan de muur hangt.
Ik denk ook dat het rustiger oogt als het hangt maar dat is voor later.