Wie bepaalt wanneer een ruimte goed is qua akoestiek?

Started by Rowdy, August 17, 2022, 21:26:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

Vervang wie door wat en er valt iets zinnigs over te zeggen. ;)

Een woonkamer valt in de categorie kleine ruimtes.
Galm/reflecties zijn daar zeer hinderlijk omdat ze nauwelijks in luidheid verschillen tov het oorspronkelijke signaal.
Ook is er nagenoeg altijd problematische laagweergave.

Wat maakt dus een goede akoestiek ? Die twee tot een acceptabel niveau beheersen zonder de één of de ander te benadrukken en waar het galm betreft
breedbandig.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

noot87

Quote from: chansig on August 18, 2022, 08:39:15
Beste upgrade beneden was overigens het spanplafond van Marcel Wesseling.  :D

Gr. Hans

Vanwaar die smiley? Is Marcel Wesseling aan te raden? Of kennen jullie nog andere zaken waar je hiervoor goed terecht kan?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

chansig

Heb ik toentertijd enorm gespamd op het forum. Iedere gelegenheid greep ik aan om zijn naam te noemen. Die herinnering kwam dus weer even terug. Ws is daarmee je andere vraag ook beantwoord.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjaak_Banaan

In jouw eigen ruimte bepaal jij dat nog altijd zelf gelukkig. :)

Je zou zelf eens een meetmicrofoon kunnen lenen of aanschaffen, daar zul je geen bult aan vallen, aangezien je deze zo weer verkoopt hier op het forum. De Umik-1 is erg populair. Meten = weten.

Quote from: chansig on August 18, 2022, 08:39:15
En vervolgens de dsp icm met vier losse woofers welke ik kon plaatsen door de hele kamer.

Jerry (hou zou het met hem zijn ? ) is altijd mijn voorbeeld geweest. Als er iemand een gedempte ruimte had dan was hij het wel. Was ook zijn overtuiging: dempen, dempen, dempen en als je denkt dat je genoeg gedempt hebt: dempen. Er waren mensen die de weergave niet oke vonden. Teveel een hoofdtelefoon geluid als ik het me goed herinner. Ik vond het waanzinnig mooi. Je hoorde werkelijk alles wat er op de opname gebeurde.

In mijn rukhok is er veel gedempt maar meer ruimte voor de reflecties. 

Gr. Hans

Hier ben ik momenteel mee aan het experimenteren. Zowel de DSP op subs als demping.
Met MSO heb 4 subs voor 5 luisterplaatseen geoptimaliseerd. Ook hebben we een partij geperst glaswol met zwarte glasvliestoplaag gekocht (10 cm dik):



Dit ben ik momenteel dubbellaags aan het plaatsen in onze kelder, steeds een beetje meer, om te kijken wat het doet.
Het is inmiddels wel duidelijk hoeveel energie er in die reflecties zit, we moeten namelijk de versterkers harder laten werken om dezelfde output te krijgen in onze ruimte. Diezelfde output is nu wel al veel rustiger voor de oortjes en ik heb de voorwand nog niet eens kunnen aanpakken. Daar kunnen we deze platen plaatsen met een flink lege ruimte daarachter, zeg 50 cm. Dit zou dus nog meer impact moeten hebben in de lage frequenties. In bijvoorbeeld 'The Blue Room' zie je ook dat er flink gedempt wordt, daar is goed over nagedacht, dus ik vind het 't proberen waard hier in de kelder. Deze glaswolplaten zijn een stuk goedkoper dan de commerciële absorbers, dus uitermate geschikt voor dit experiment.

Mocht de ruimte straks te dood woorden, dan zou ik nog altijd wat dun (eventueel geperforeerd) plaatmateriaal of latten kunnen plaatsen zodat het weer wat opleeft. Soort RPG Bad panel, of combo-panel worden ze ook wel genoemd.

Een andere experiment waar ik momenteel mee bezig ben is een bafflewall maken voor mijn center speaker. Zo minimaliseer ik nadelige reflecties (SBIR) en win ik extra output omdat het geluid niet meer om de luidspreker heen kan maar alleen mijn ruimte in wordt gestuurd, wat wel fijn is nu de versterkers harder moeten werken. Als dat goed werkt voor de center, doe ik dat misschien ook wel met de overige speakers.

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, de vakantie nadert en heb wel zin om het nodige te proberen. :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

A3-D

Iemand toevallig ook ervaring met bedrijven die dergelijke diensten aanbieden waarbij er op basis van metingen advies wordt gegeven en eventueel ook de montage uit handen genomen kan worden?

Ik kom via een zoekopdracht met Google uiteraard veel van dit soort bedrijven tegen, maar misschien dat iemand persoonlijke ervaring heeft en deze misschien kan/wil delen?

ruud2

ik zit weer zo eens even mee te lezen, maar er wordt weer alle kanten op geschoten.

de vraag wie bepaald wanneer een ruimte goed is qua akoestiek , nou de eigenaar zelf zou ik zeggen.
hoe hoog leg je de lat ..

maar breng structuur aan naar je uiteindelijk te bepalen doel.
vraag je af wat je wilt bereiken en welk budget ervoor is, denk erover na .

wat wel zo is , in mijn oren dan , dat een verbetering in de akoestiek veeeel meer zoden aan de dijk zet dan geneuzel in de marge met allerlei kleine vernuftigheden.

huiskamer of luisterkamer?
een huiskamer heeft meestal  zo z'n beperkingen , er wordt in geleefd en je hebt rekening te houden met de WAF.
zorg voor symmetrie op je luisterpositie.
Doe een meting , of laat deze doen,
meten = weten ,   jammer dan >>  je moet het eerst nog interpreteren wat je hebt gemeten en daar de juiste conclusie aanhangen, als er al op de juiste manier is gemeten.
Vroeger hadden we o.a. Toine op het forum , die deed destijds metingen, en heeft een uitgebreide uiteenzetting gemaakt op z'n site over wie , wat , waar, hoe en wanneer.
<<  wie heeft de link ? >>
niet onbelangrijk in dit alles, je moet zelf enig gevoel hebben over wat dat je aan het doen bent.
en niet proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, alhoewel veel oplossingen niet duur hoeven te zijn als er minder cosmetische eisen gesteld worden.

my 50 cents.



Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sjaak_Banaan

Linkje naar de website van Toine.

https://dngmns.home.xs4all.nl/readscapes.html

Hij is destijds trouwens ook bij ons geweest en wij daar voor metingen en advies, maar is er daarna mee gestopt voor zo ver ik weet.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

ruud2

Quote from: Sjaak_Banaan on August 18, 2022, 17:11:45
Linkje naar de website van Toine.

https://dngmns.home.xs4all.nl/readscapes.html

Hij is destijds trouwens ook bij ons geweest en wij daar voor metingen en advies, maar is er daarna mee gestopt voor zo ver ik weet.

bedankt !  grtn., Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Deleted User

Ik heb ervaring met Rivasono, ik ben destijds in Woerden geweest, echter door allerlei belangrijke verbouwingen, is mijn luisterruimte op een laag pitje komen te staan. Hele duidelijke uitleg over hun werkwijze. Hun website staat vol met uitleg en dergelijke. https://rivasono.nl/particulier/akoestiek-voor-audio-home-cinema

In mijn ruimte wordt komende week een nieuwe vloer gelegd. Eind van die week komt mijn bestelde buizenversterker. Als daarna mijn Open Baffle luidsprekers besteld en geleverd zijn, dan mag Rivasono langskomen voor een eerste meting. Ze hebben ook luisterruimtes bij audiozaken gedaan (oa Hifisolutions Amsterdam).

chansig

Quote from: Sjaak_Banaan on August 18, 2022, 17:11:45
Linkje naar de website van Toine.

https://dngmns.home.xs4all.nl/readscapes.html

Hij is destijds trouwens ook bij ons geweest en wij daar voor metingen en advies, maar is er daarna mee gestopt voor zo ver ik weet.

Klopt, is inderdaad gestopt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

A3-D

Quote from: chansig on August 18, 2022, 19:06:34
Klopt, is inderdaad gestopt.

Gr. Hans

En weer begonnen met ingang van april dit jaar

Deleted User

Quote from: A3-D on August 18, 2022, 19:56:15
En weer begonnen met ingang van april dit jaar


Als je verder op zijn site kijkt dan lijkt hij niet onafhankelijk te opereren... het is maar een opmerking...

patsijb

ik heb net als eerder hierboven gemeld, rivasono het werk laten doen..
simpel begonnen met 2 panelen
resultaten zijn zeer naar tevredenheid..
ik wil nog wel wat laten doen..
uiteindelijk bepaal ikzelf hoe ver ik ga..

Staaled

#38
Quote from: ruud2 on August 18, 2022, 16:58:46
ik zit weer zo eens even mee te lezen, maar er wordt weer alle kanten op geschoten.

de vraag wie bepaald wanneer een ruimte goed is qua akoestiek , nou de eigenaar zelf zou ik zeggen.
hoe hoog leg je de lat ..

maar breng structuur aan naar je uiteindelijk te bepalen doel.
vraag je af wat je wilt bereiken en welk budget ervoor is, denk erover na .

wat wel zo is , in mijn oren dan , dat een verbetering in de akoestiek veeeel meer zoden aan de dijk zet dan geneuzel in de marge met allerlei kleine vernuftigheden.

huiskamer of luisterkamer?
een huiskamer heeft meestal  zo z'n beperkingen , er wordt in geleefd en je hebt rekening te houden met de WAF.
zorg voor symmetrie op je luisterpositie.
Doe een meting , of laat deze doen,
meten = weten ,   jammer dan >>  je moet het eerst nog interpreteren wat je hebt gemeten en daar de juiste conclusie aanhangen, als er al op de juiste manier is gemeten.
Vroeger hadden we o.a. Toine op het forum , die deed destijds metingen, en heeft een uitgebreide uiteenzetting gemaakt op z'n site over wie , wat , waar, hoe en wanneer.
<<  wie heeft de link ? >>
niet onbelangrijk in dit alles, je moet zelf enig gevoel hebben over wat dat je aan het doen bent.
en niet proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, alhoewel veel oplossingen niet duur hoeven te zijn als er minder cosmetische eisen gesteld worden.

my 50 cents.
Een goede akoestiek wordt van alle audioparameters het meest universeel gedeeld.
Maw is het minst smaakgebonden.

Een ieder die zich in een ruimte bevindt zoals ik eerder heb beschreven zal deze beoordelen als een ruimte met een goede akoestiek voor geluidsweergave
middels een audiosysteem.

De TS's vraag vermeldt "goed" maar impliceert "bevalt" door het gebruik van "wie".
"Goed" is veel meer constante dan variabele. ;)

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

TS is al lang afgehaakt want t boeide m eigenlijk niet gents.
Just my 75 cents

[/drops mic]
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kerre

Maakt het niet minder interessant voor anderen. Laat maar komen die info over akoestische aanpassingen en degenen (adressen) die die betrouwbaar kunnen doen.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

RalphH

Als je er een beetje hobby aan hebt, kun je zelf een hoop denk ik, vooral als het bijv om flutter echo gaat.
Ga je zaken professioneel aanpakken, geen idee waar je dan moet zijn. Ooit 1 partij op bezoek gehad en die kon mij destijds niet meer vertellen dan ik al wist en dat viel mij eerlijk gezegd wat tegen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rowdy

Er moet niet zo snel geoordeeld worden dat het mij niets boeit. Ik lees alle bijdragen in dit topic, verder gebruik ik Ecosia om over dit onderwerp te zoeken aan de hand van jullie bijdragen.


In de woonkamer, deze is Z-vormig, staat in het kleine deel mijn audioset ( ongeveer 20 m2 ). De gestucte muren zijn niet glad, maar hebben een reliëf. Op de stenen vloertegels ligt een vloerkleed. Het raam is voorzien van lamellen en daarvoor voor de helft met gordijnen, verdeeld over links en rechts. We hebben een stoffen hoekbank, een salontafel met een kleedje erop, wand tegenover de luidsprekers is voorzien van decoratie van canvas, de wand tegenover het raam hangt de televisie, daaronder staat de tv-meubel, hebben grote en kleine planten. Ik ga de woonkamer niet dood dempen, zoals er werd geschreven van dempen, dempen, dempen. Heb gelezen op een site dat tussen 25 en 50 % van de vloeroppervlak gedempt moet zijn voor een goede akoestiek, daar voldoe ik aan.


Het geluid van mijn audioset is zeer goed. Het is mooi in balans. Heb geen last van overdreven laag of boembas. Het middengebied komt er mooi uit. De hoge tonen kunnen op een prettige manier fel zijn, maar nooit scherp.


Ik lees negatieve opmerkingen over RCA Noise Caps en audiofiele zekeringen, maar niet over de IsoAcoustics Gaia ontkoppelaars. Alle 3 hebben voor mij geleid tot een goed resultaat, ben er erg blij mee. Als jullie er anders over denken is dat jullie goed recht.






jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

chansig

#44
Quote from: Rowdy on August 19, 2022, 07:02:02


Ik lees negatieve opmerkingen over RCA Noise Caps en audiofiele zekeringen,

Ik zal hem nog een keer uitleggen, kan zijn dat dit niet goed is gebeurd. Jij beleeft de hobby op een bepaalde manier, daar hoort bij dat zaken die aantoonbaar hoorbaar/technisch gezien geen enkele invloed hebben wel door jouw gehoord/beleefd worden. Jouw beleving, jouw ervaring etc. Ik heb toen de RCA Noise Caps als voorbeeld gebruikt. Niets negatiefs geschreven over de RCA noise caps.

Maar met jouw hobbybeleving icm de vraag die je stelt is het antwoord dus heel simpel: Jij dus.

Dus ik heb me verplaatst in jouw schoenen en je van daaruit antwoord gegeven.

Dat ik een geheel andere mening ben toegedaan doet er niet toe. Volgens mij wil je het gesprek ook niet. Dat blijkt ook wel uit je reactie. Vertellen dat het bij jou goed klinkt etc. Nou prima toch.

Inmiddels raak ik gewend aan dat men feiten niet aanneemt, ze juist ter discussie stelt en er een andere waarheid omheen gaat creeeren. Gebeurt in de hele wereld dus waarom hier niet.

Hier doe je er niemand kwaad mee. Dus lekker doen wat jij prettig vindt. En jij gaat dus schijnbaar niets doen met akoestiek, want je bent tevreden. Nou mooi toch. Iets wat je al wist.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

#45
Jij geeft tevreden te zijn met de huidige akoestiek in jouw luisterruimte en het presteren van jouw set, top 👍🏻
Uiteindelijk ben je het ook zelf die dat voor zich moet vaststellen. Echter snap ik dan niet waarom je dit topic gestart bent? Bevestiging of anders, namelijk ... ❓

Quote from: Rowdy on August 19, 2022, 07:02:02
Er moet niet zo snel geoordeeld worden dat het mij niets boeit. Ik lees alle bijdragen in dit topic, verder gebruik ik Ecosia om over dit onderwerp te zoeken aan de hand van jullie bijdragen.


In de woonkamer, deze is Z-vormig, staat in het kleine deel mijn audioset ( ongeveer 20 m2 ). De gestucte muren zijn niet glad, maar hebben een reliëf. Op de stenen vloertegels ligt een vloerkleed. Het raam is voorzien van lamellen en daarvoor voor de helft met gordijnen, verdeeld over links en rechts. We hebben een stoffen hoekbank, een salontafel met een kleedje erop, wand tegenover de luidsprekers is voorzien van decoratie van canvas, de wand tegenover het raam hangt de televisie, daaronder staat de tv-meubel, hebben grote en kleine planten. Ik ga de woonkamer niet dood dempen, zoals er werd geschreven van dempen, dempen, dempen. Heb gelezen op een site dat tussen 25 en 50 % van de vloeroppervlak gedempt moet zijn voor een goede akoestiek, daar voldoe ik aan.


Het geluid van mijn audioset is zeer goed. Het is mooi in balans. Heb geen last van overdreven laag of boembas. Het middengebied komt er mooi uit. De hoge tonen kunnen op een prettige manier fel zijn, maar nooit scherp.


Ik lees negatieve opmerkingen over RCA Noise Caps en audiofiele zekeringen, maar niet over de IsoAcoustics Gaia ontkoppelaars. Alle 3 hebben voor mij geleid tot een goed resultaat, ben er erg blij mee. Als jullie er anders over denken is dat jullie goed recht.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Ik denk vertellen dat het met een kleedje en een plantje goed bij hem uitpakt. Dat serieuze akoestische maatregelen bij hem niet nodig zijn. Als hij, zoals de meesten die hier reageren, in akoestisch prettige ruimtes had geluisterd, dan had hij dat wel gemeld. Het is een beetje zoals ik al schreef. Pas als je het hier en daar en wat vaker gehoord hebt, weet je wat het doet. Echte interesse heeft hij niet, het gaat hem erom dat hij kan vertellen dat het bij hem geweldig klinkt en leuke dingetjes toepast waarin hij wel gelooft. Dat hele gedoe met akoestiek is maar overtrokken.

Wisten we toch al? :)



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Ik deel je mening.

Ik trek het graag ook wat breder want het gebeurt vaker op het forum dat er op deze wijze een punt gemaakt wordt. Een schijnbare interesse voor iets, terwijl men bezig is een ander punt te maken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Lang Leve de RCA caps!    Weer wat geleerd ....

jahtari

Toch blijft het triest hoe mensen de echte stappen vooruit niet willen zetten met akoestische aanpassingen. En ja, dat kan ook in een woonkamer.

Nog een vraag aan de ts: heb je de video überhaupt gezien?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub