Wie bepaalt wanneer een ruimte goed is qua akoestiek?

Started by Rowdy, August 17, 2022, 21:26:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rowdy

Ik vind het leuk om een goede audioset aan te schaffen en deze zo nu en dan te fine tunen, maar wel stap voor stap.
Zo heb ik onder andere gedaan:
- RCA Noise Caps
- IsoAcoustics Gaia ontkoppelaars
- audiofiele zekeringen in de versterker en CD speler
Alle bovenstaande hebben voor mij een goed resultaat gegeven.


Nu lees ik in verschillende topics door sommige forumleden om iets aan de akoestiek te doen, vooral als je iets wilt doen aan bijvoorbeeld bekabeling, maar:
- wie bepaalt wanneer een ruimte goed is qua akoestiek?
- hebben de forumleden die steeds schrijven om iets aan de akoestiek te doen zelf wel iets aan hun akoestiek gedaan?


De audioset staat in de woonkamer. Voor mij klinkt het zeer goed.

twani

Quote from: Rowdy on August 17, 2022, 21:26:55
Ik vind het leuk om een goede audioset aan te schaffen en deze zo nu en dan te fine tunen, maar wel stap voor stap.
Zo heb ik onder andere gedaan:
- RCA Noise Caps
- IsoAcoustics Gaia ontkoppelaars
- audiofiele zekeringen in de versterker en CD speler
Alle bovenstaande hebben voor mij een goed resultaat gegeven.


Nu lees ik in verschillende topics door sommige forumleden om iets aan de akoestiek te doen, vooral als je iets wilt doen aan bijvoorbeeld bekabeling, maar:
- wie bepaalt wanneer een ruimte goed is qua akoestiek?
- hebben de forumleden die steeds schrijven om iets aan de akoestiek te doen zelf wel iets aan hun akoestiek gedaan?


De audioset staat in de woonkamer. Voor mij klinkt het zeer goed.

Wat mij vooral opvalt is dat er veel (HT) forumleden roepen dat hun akoestiek zo goed is. Zó goéd dat ze er niets aan hoeven te doen zelfs...

Dan denk ik altijd, hóe dan.....

chansig

Quote from: Rowdy on August 17, 2022, 21:26:55
- wie bepaalt wanneer een ruimte goed is qua akoestiek?
- hebben de forumleden die steeds schrijven om iets aan de akoestiek te doen zelf wel iets aan hun akoestiek gedaan?


De audioset staat in de woonkamer. Voor mij klinkt het zeer goed.

Uiteindelijk jijzelf. Je kan het simpelweg hetzelfde aanvliegen als het testen van een kabel of wat dan ook. Wil je het wat meer gedegen doen dan ga je er het eea over lezen en zal je zien dat er best wel wat overeenkomst is tussen mensen in wat is goed. Daar kan je dan weer je voordeel mee doen. Of niet. Wat jij wilt...of niet. Jouw kamer niet de mijne. Dus lekker zelf bepalen.

En ja ik heb wat gedaan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Audio addict

Probeer dit eens. Haal  de matrassen van je bed (en logeerbed) af en plaats deze achter je bankstel/tegen de andere muren. Leg dekens op de salontafel en eettafel. Probeer een groot oppervlakte op deze manier te bedekken. Luister hoe de muziek nu klinkt.

Ik heb van zichzelf ook al een goed klinkende ruimte. Ik twijfelde daarom of het wel nodig was om een flinke som geld aan akoestische panelen uit te geven terwijl dat misschien niet nodig zou zijn.

Door met matrassen en dekens de woonkamer te bedekken kwam ik erachter dat het echt wel de akoestiek van de ruimte verbeterd.
Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

RalphH

Quote from: chansig on August 17, 2022, 21:30:21
Uiteindelijk jijzelf. En ja ik heb wat gedaan.

Gr. Hans

Akoestiek is wel iets waar je in moet geloven natuurlijk. Of je dit doet, bepaal je zelf.

Denk wel dat ik durf te stellen dat het aanpakken van akoestiek in de gemiddelde Nederlandse woonkamer, meer doet dan bijv RCA caps

Of...

Denk wel dat ik durf te stellen dat het aanpakken van akoestiek in de gemiddelde Nederlandse woonkamer, het verschil met en zonder RCA caps (mits je daar in gelooft), nog groter maakt.

Ja ik heb wat gedaan idd

EDIT laatste zinnetje stond op de verkeerde plek
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Quote from: RalphH on August 17, 2022, 21:42:54
Akoestiek is wel iets waar je in moet geloven natuurlijk. Of je dit doet, bepaal je zelf.

Denk wel dat ik durf te stellen dat het aanpakken van akoestiek in de gemiddelde Nederlandse woonkamer, meer doet dan bijv RCA caps


Ja ik heb wat gedaan idd
Of...

Denk wel dat ik durf te stellen dat het aanpakken van akoestiek in de gemiddelde Nederlandse woonkamer, het verschil met en zonder RCA caps (mits je daar in gelooft), nog groter maakt.

Om heel eerlijk te zijn vind ik het een ietwat onzinnige vraag. Zeker als Rowdy vertelt dat hij bv noice caps test waarvan op nog geen enkele wijze is vastgesteld dat die ook maar iets doen met hetgeen je/men daadwerkelijk waarneemt.

Hoeveel makkelijker is dat dan met akoestiek. Het is bv echt wel duidelijk dat een dikke vette bult in je laagweergave slechter is dan een wat meer vlak lopende lijn.

Dat je de eerste fijner vind klinken...be my guest.

Tegenwoordig gaan we een discussie hierover uit de weg, want a de sfeer en b je bepaalt zelf wel wat goed en slecht is. Prima..dan boeit het allemaal niet wat wel aantoonbaar is of niet.

Dus als je de audiohobby beleeft en uitvoert zoals Rowdy dan is de vraag stellen hem beantwoorden.

Dus in die zin vind ik het een onzinnige vraag of misschien een retorische vraag.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: Rowdy on August 17, 2022, 21:26:55

- hebben de forumleden die steeds schrijven om iets aan de akoestiek te doen zelf wel iets aan hun akoestiek gedaan?



Ik wel. Was al met al niet goedkoop, maar wel heel nuttig. Eenmaal bij anderen gehoord wilde ik ook. En ik zou nog veel verder willen gaan met basstrappen en doorabsorberen, maar er zijn ook esthetische grenzen in mijn woonkamer. Een DSP is dan best nuttig voor het oplossen van laagproblemen. 


Quote from: RalphH on August 17, 2022, 21:42:54
Akoestiek is wel iets waar je in moet geloven natuurlijk. Of je dit doet, bepaal je zelf.

Ik denk niet dat het een kwestie van geloven is Ralph, maar een keer ergens horen en het dan zelf willen. De gevolgen voor geluidsweergave van een aangepakte akoestiek kan je zowel horen, als in het voor de mens hoorbare domein bewijzen met metingen. En dat kan met (technisch goede) kabels bijvoorbeeld niet. In het effect op de geluidsweergave van verschillende kabels moet je wel geloven. Hier zit wel een (wetenschappelijk aantoonbaar) verschilletje.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Ik heb er veel aan gedaan in de huiskamer.
Het resultaat is imo verbluffend.

Zeker aan te raden.
Audiofiele zekeringen intern of andere luidsprekerkabel hoor ik niet echt.
Akoestisch aanpassingen daarintegen echt een verbetering.
De ruimte en de akoestiek bepaald hoe je set klinkt imo.

chansig

De beste sets die ik heb gehoord stonden allemaal in een behandelde ruimte.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Quote from: chansig on August 17, 2022, 21:49:35
Om heel eerlijk te zijn vind ik het een ietwat onzinnige vraag.

Zeker mee eens. Zou het haast provocatief noemen, maar vooruit, ik doe t niet ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Quote from: Audio addict on August 17, 2022, 21:41:59
Probeer dit eens. Haal  de matrassen van je bed (en logeerbed) af en plaats deze achter je bankstel/tegen de andere muren. Leg dekens op de salontafel en eettafel. Probeer een groot oppervlakte op deze manier te bedekken. Luister hoe de muziek nu klinkt.

Ik heb van zichzelf ook al een goed klinkende ruimte. Ik twijfelde daarom of het wel nodig was om een flinke som geld aan akoestische panelen uit te geven terwijl dat misschien niet nodig zou zijn.

Door met matrassen en dekens de woonkamer te bedekken kwam ik erachter dat het echt wel de akoestiek van de ruimte verbeterd.

Zo ben ik ook begonnen. Inmiddels zit ik op zolder in een zwaar gedempte ruimte met een witte jas aan. Zonder veters.. :D
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Quote from: morca on August 17, 2022, 21:55:19
Akoestisch aanpassingen daarintegen echt een verbetering.

Laten we het neutraal houden op "daarentegen echt wel een verschil".
Notabene één die meetbaar is (daar gaan we!:)).

Maar of dit verschil je smaak is, is ff de vraag natuurlijk. Wellicht hou je van schel, echo en dreunend laag, het kan en mag natuurlijk. De laatste is wat lastiger met akoestische maatregelen op te lossen trouwens, dus niet helemaal op zn plek hier.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Mijn huidige speakers zijn neergezet. En vervolgens hebben we toen even gemeten om te zien wat er gebeurt, conclusie: Daar hoeft weinig/niets meer aan te gebeuren.

Gelukkig is het ook mijn smaak. Dus een blij man. Maar enorme basmonsters in een ruimte van 4 bij 4 oid, schuin dak...het kan, ook zoner dsp.

Wel met echt goed metende speakers. Maar ja wie bepaalt dat het goed metende speakers zijn ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Quote from: chansig on August 17, 2022, 22:15:21


Gelukkig is het ook mijn smaak. Dus een blij man. Maar enorme basmonsters in een ruimte van 4 bij 4 oid, schuin dak...het kan, ook zoner dsp.


Goede basisakoestiek, het kan ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on August 17, 2022, 22:07:28
Laten we het neutraal houden op "daarentegen echt wel een verschil".
Notabene één die meetbaar is (daar gaan we!:)).

Maar of dit verschil je smaak is, is ff de vraag natuurlijk. Wellicht hou je van schel, echo en dreunend laag, het kan en mag natuurlijk. De laatste is wat lastiger met akoestische maatregelen op te lossen trouwens, dus niet helemaal op zn plek hier.
Dat laatste heb ik hier toch ook echt stuk droger gekregen.
In de achterkamer reflecteerde veel energie tegen het achterraam.
Achter de gordijnen klonk als een dolle vortex van laag.
Die energie hoorde je achteraf gezien gewoon terugkomen uit de achterkamer weer naar voren.

Met muziek is de bass ook veel beter gecontroleerd door de hele kamer.

Ik heb links en rechts van mijn achterraam 2 pocket vering matrassen gezet.
Resultaat mag er zeker zijn.
Die vortex van laag die bij het raam hing,is helemaal weg.
En dat hoor je door de hele kamer goed terug.

Als ik dan de gordijnen en rolgordijn ook nog dicht doe.
Trekt het stereo beeld pas echt naar en tussen de speakers.
Dan is de plaatsing van het stereo beeld nog beter.

Reflectie,s zijn de pest voor je sound imo.
Opgelost klinkt je set vele malen duurder dan hij je gekost heeft .

Dat wil toch iedereen?

Ik snap wel dat mijn aanpassingen niet door de gemiddelde waf komen .
Maar het werkt zeker.

RalphH

Quote from: morca on August 17, 2022, 22:29:08

Ik snap wel dat mijn aanpassingen niet door de gemiddelde waf komen .

Exact dat ;D + jij doet al dsp'en
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


Xander32

Je zou door iemand met verstand van zaken (die de uitkomst ook juist kan interpreteren en deze aan jou uitleggen) een meting kunnen laten verrichten, die geeft een feitelijke weergave van hoe bepaalde waarden uitpakken in jouw luisterruimte.

Of je op basis van de uitkomst aanpassingen wil doen, is dan geheel aan jou.


Wanneer ik een dedicated luisterruimte had, liet ik die aanpassen, daar hoef ik geen moment over te twijfelen. Maar onze huiskamer, dat is een ander verhaal. Een akoestisch plafond heb ik al wel eens overwogen.


Quote from: Rowdy on August 17, 2022, 21:26:55
Ik vind het leuk om een goede audioset aan te schaffen en deze zo nu en dan te fine tunen, maar wel stap voor stap.
Zo heb ik onder andere gedaan:
- RCA Noise Caps
- IsoAcoustics Gaia ontkoppelaars
- audiofiele zekeringen in de versterker en CD speler
Alle bovenstaande hebben voor mij een goed resultaat gegeven.


Nu lees ik in verschillende topics door sommige forumleden om iets aan de akoestiek te doen, vooral als je iets wilt doen aan bijvoorbeeld bekabeling, maar:
- wie bepaalt wanneer een ruimte goed is qua akoestiek?
- hebben de forumleden die steeds schrijven om iets aan de akoestiek te doen zelf wel iets aan hun akoestiek gedaan?


De audioset staat in de woonkamer. Voor mij klinkt het zeer goed.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

morca

Quote from: RalphH on August 17, 2022, 22:34:45
Exact dat ;D + jij doet al dsp'en
Dsp doet niks aan die reflectie,s.
Maar dat wisten we al .

Bij de intro van die hard 4 hoorde je het laag indrukwekkend maar net alsof het door de kamer terugkomt.
Om je heen tolde als het ware.
Dat deed het dus achteraf gezien ook.
Grote upgrade koste niks 👌

jahtari

Ik ervaar mijn akoestische aanpassingen als de beste "hifi" upgrade sinds ik er in 1988 mee begon.

Ik zit nu op een galmtijd van zo'n 200ms en dat geeft een heerlijk geluid en rust in de ruimte. Geluid, stemmen, klinken veel duidelijker en de ruimte informatie in de opname is ook veel beter te horen. In totaal zo'n 2 kuub akotherm d40 en wat rockwool gebruikt en dergelijke hoeveelheden helpen ook in de bas. Dit alles in de kelder in een aparte ruimte.

In een woonkamer kun je in de weer met akoestische panelen met foto-opdruk, of bijv. een aantal houten panelen, zie hieronder. Hoe dikker, hoe beter want anders demp je alleen maar hoge tonen. Geeft een veel groter verschil dan de upgrade van een zekering.  :D

https://woodupp.nl/houten-akoestisch-panel/
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

RalphH

Quote from: morca on August 18, 2022, 08:06:00
Dsp doet niks aan die reflectie,s.
Maar dat wisten we al .


Ik bedoel aan te geven dat je doorgaans in een onbehandelde ruimte, vaak ook last hebt van pieken in het laag (sec gezien een effect van gereflecteerde geluidsgolven) en dan wordt de last die je hebt van reverb (waar jij op doelt) enkel nog maar erger. Even los van het feit dat heel je weergave uit zn verband wordt gerukt met een 15dB piek op bijv 55hz.
In basis zul je dat in de gemiddelde woonkamer eerst aan moeten pakken met DSP omdat je anders door de akoestische maatregelen, geen woonkamer meer over houdt. Na aanpakken van die extreme pieken, zullen akoestische maatregelen meer effect hebben.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Quote from: RalphH on August 18, 2022, 08:26:29
Ik bedoel aan te geven dat je doorgaans in een onbehandelde ruimte, vaak ook last hebt van pieken in het laag (sec gezien een effect van gereflecteerde geluidsgolven) en dan wordt de last die je hebt van reverb (waar jij op doelt) enkel nog maar erger. Even los van het feit dat heel je weergave uit zn verband wordt gerukt met een 15dB piek op bijv 55hz.
In basis zul je dat in de gemiddelde woonkamer eerst aan moeten pakken met DSP omdat je anders door de akoestische maatregelen, geen woonkamer meer over houdt. Na aanpakken van die extreme pieken, zullen akoestische maatregelen meer effect hebben.

Nou nou RalphH moeten, moeten.  :D

Toen ik beneden zat legde ik nog wel eens een dekbed voor de speakers. Of hing deze tussen de speakers. Mijn vrouw liet me mijn gang gaan, maar in een gewoon gezin en ietwat andere opstelling van je speakers kan ik me voorstellen dat dit geen optie is.

Beste upgrade beneden was overigens het spanplafond van Marcel Wesseling.  :D

En vervolgens de dsp icm met vier losse woofers welke ik kon plaatsen door de hele kamer.

Jerry (hou zou het met hem zijn ? ) is altijd mijn voorbeeld geweest. Als er iemand een gedempte ruimte had dan was hij het wel. Was ook zijn overtuiging: dempen, dempen, dempen en als je denkt dat je genoeg gedempt hebt: dempen. Er waren mensen die de weergave niet oke vonden. Teveel een hoofdtelefoon geluid als ik het me goed herinner. Ik vond het waanzinnig mooi. Je hoorde werkelijk alles wat er op de opname gebeurde.

In mijn rukhok is er veel gedempt maar meer ruimte voor de reflecties. 

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Quote from: chansig on August 18, 2022, 08:39:15
Nou nou RalphH moeten, moeten.  :D

Gr. Hans

In relatie tot het goed aan willen pakken van reverb/echo hè. Als je dat niet wil, moet/hoeft r niks natuurlijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

flakkees

Quote from: RalphH on August 17, 2022, 21:42:54
Akoestiek is wel iets waar je in moet geloven natuurlijk. Of je dit doet, bepaal je zelf.

Denk wel dat ik durf te stellen dat het aanpakken van akoestiek in de gemiddelde Nederlandse woonkamer, meer doet dan bijv RCA caps

Of...

Denk wel dat ik durf te stellen dat het aanpakken van akoestiek in de gemiddelde Nederlandse woonkamer, het verschil met en zonder RCA caps (mits je daar in gelooft), nog groter maakt.

Ja ik heb wat gedaan idd

EDIT laatste zinnetje stond op de verkeerde plek



heb je hier toch gehoord RalphH
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

morca

Quote from: RalphH on August 18, 2022, 08:26:29
Ik bedoel aan te geven dat je doorgaans in een onbehandelde ruimte, vaak ook last hebt van pieken in het laag (sec gezien een effect van gereflecteerde geluidsgolven) en dan wordt de last die je hebt van reverb (waar jij op doelt) enkel nog maar erger. Even los van het feit dat heel je weergave uit zn verband wordt gerukt met een 15dB piek op bijv 55hz.
In basis zul je dat in de gemiddelde woonkamer eerst aan moeten pakken met DSP omdat je anders door de akoestische maatregelen, geen woonkamer meer over houdt. Na aanpakken van die extreme pieken, zullen akoestische maatregelen meer effect hebben.
Idd mee eens.