BenQ TH690ST 2300 lumen 1080p DLP LED (4-led) projector. ~€1199

Started by ProXius, August 16, 2022, 16:06:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProXius



BenQ Website: https://www.benq.com/en-us/projector/gaming-projector/th690st.html

Ben benieuwd of meer mensen deze op het oog hebben. Moet deze maand uitkomen (aug 2022) voor zo'n €1299 gok ik.

Hij wordt in de markt gezet als de zoveelste 'gamer gerichte projector' maar na een zeer nieuwe review van een Franstalige/Belgische website, blijkt hij ook behoorlijk goed voor Home cinema te zijn: https://www.mondoprojos.fr/2022/08/15/test-benq-th690st-dlp-led-1080p/ (scrol omlaag voor Engels)

Wat maakt deze projector naar mijn idee behoorlijk interessant?

- 0.65" DMD chip i.p.v. 0.47" voor veel projectoren in deze prijsklasse. (Staat op BenQ site incorrect 0.47")
- 2300 lumen LED. (1040 lumen na calibratie in cenema eco, volgens de review)
- 1793:1 native contrast volgens de review.
- 1080p@120hz met 8.2ms response tijd. (Voor de gamers ;) )
- 20.000 tot 30.000 (eco) geclaimde uren.
- Prijs, hopelijk rond de €1199.

Hebben we een BenQ sponsor op het forum? Ben benieuwd of er meer reviews zullen volgen.

Okay, het is géén 4K beamer, heeft een vreemde en vervelende throw distance, heeft géén verticale of horizontale lens shift en heeft geen frame interpolation.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

ProXius

Inmiddels in NL te bestellen via een online retailer voor €1170 inclusief btw. Ben benieuwd of er Europese reviews van komen want ik vind het nog steeds een zeer interessante beamer.  8)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

J.A.F._Doorhof

BenQ kun je ook via ons bestellen.
Op zich hele mooie projectoren, maar voor echt HT gebruik zou ik eerder richting een Epson 7000 gaan (we hebben er daar nog 2 van staan op vrije voorraad)

Vooral voor motion flow en HDR vind ik de Epsons net wat beter voor HT gebruik.
Let wel, ik heb deze BenQ nog niet gezien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ProXius

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 28, 2022, 17:33:30
BenQ kun je ook via ons bestellen.
Op zich hele mooie projectoren, maar voor echt HT gebruik zou ik eerder richting een Epson 7000 gaan (we hebben er daar nog 2 van staan op vrije voorraad)

Vooral voor motion flow en HDR vind ik de Epsons net wat beter voor HT gebruik.
Let wel, ik heb deze BenQ nog niet gezien.

Goed om te weten met betrekking tot bestellen!
Ik ben bijzonder benieuwd naar dit specifieke BenQ model gezien een aantal lovende user reviews op het AVSforum.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

MechanicalAnimal

#4
Quote from: ProXius on August 16, 2022, 16:06:39
- 0.65" DMD chip i.p.v. 0.47" voor veel projectoren in deze prijsklasse. (Staat op BenQ site incorrect 0.47")


Kun je even aangeven hoe je dit dan zeker weet?

De review zegt

"The implementation of a 0.65 DMD chip offers the ineffable joy of being rid of the unpleasant gray light frame of the inactive micro mirrors of the 0.47 model."

"It is a DLP equipped with the new chip DMD full HD without XPR processing. Its larger size than the 0.47 version should theoretically help improve its native contrast. Despite its 1080p resolution it accepts 4K HDR-10 and HLG signals with downscaling. The TH690ST is 3D Ready with DLP-Link glasses (not included)."


Maar ook daar wordt verder niet ingegaan op hoe zij er dan zeker van zijn dat die chip er inzit en dat BenQ het fout heeft, nota bene op hun eigen site.


Let wel: serieuze vraag...geen aanval.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

ProXius

Ik weet het absoluut niet zeker. ;) Ik heb het weer van een user van het AVSforum die contact heeft gelegd met BenQ Frankrijk. Zij zouden bevestigd hebben dat het een 0.65" chip is.
Een aantal sites vermelden wel 0.65", zoals deze: https://www.projectorpoint.co.uk/pub/media/pp_products/projectors/benq/th690st/benq_th690st-brochure.pdf

Het blijft dus gissen wat mij betreft. Wel hoor ik veel berichten dat het contrast en de zwartwaardes ongekend zijn voor die prijs, maar dat RBE wel duidelijk kan optreden.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

MechanicalAnimal

Quote from: ProXius on September 29, 2022, 14:37:23
Ik weet het absoluut niet zeker. ;) Ik heb het weer van een user van het AVSforum die contact heeft gelegd met BenQ Frankrijk. Zij zouden bevestigd hebben dat het een 0.65" chip is.
Een aantal sites vermelden wel 0.65", zoals deze: https://www.projectorpoint.co.uk/pub/media/pp_products/projectors/benq/th690st/benq_th690st-brochure.pdf

Het blijft dus gissen wat mij betreft. Wel hoor ik veel berichten dat het contrast en de zwartwaardes ongekend zijn voor die prijs, maar dat RBE wel duidelijk kan optreden.

ok top, dat is helder, thanks :)
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis