DD+ audio van tv naar receiver zonder ARC

Started by jasjenl, August 8, 2022, 15:51:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jasjenl

Ik twijfel een beetje of dit het juist subforum is voor deze vraag, maar ik wist ook even niet waar het dan beter zou passen, dus ik probeer het hier maar.

In mijn huidige opstelling gaan alle bronnen die ik heb (zoals een Apple TV, PS4, KPN box, etc) via mijn receiver naar mijn beamer. Nu wil ik in de toekomst misschien overstappen naar een 4k TV, maar mijn receiver, een Marantz SR8002, ondersteunt geen 4K en ook geen ARC (laat staan eARC). In eerste instantie zou ik niet meteen de rest van mijn setup willen hoever vervangen, wat er dan op neerkomt dat als ik bijv. Netflix in 4K zou willen gebruiken ik hiervoor aangewezen ben op de in de tv ingebouwde Netflix app. Echter is dan de vraag: hoe krijg je dan het geluid uit die tv weer naar de receiver? Via HDMI zal het dus niet gaan, want zoals ik al aangaf ondersteunt mijn receiver geen ARC. Via eventueel een optisch out van de tv gaat volgens mij in ieder geval met zoiets als Netflix ook niet, want via optisch kun je geen Dolby Digital+ overdragen, naar ik begrepen heb. Komt het er dan op neer dat dit gewoon niet kan en dan toch bijv een nieuwe receiver de enige oplossing zou zijn? Of zijn er toch andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Trabuca

#1
De optical uit van de TV voert in dat geval dan standaard DD ipv DD+. In moderne TVs kan je selecteren of je HDMI ARC of eARC of optical, en soms analoog uit, wilt gebruiken. Er vindt dan de juiste conversie in de TV plaats.

Je krijgt dus wel geluid, maar lagere bandbreedte/kwaliteit.

Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

jasjenl

Maar werkt dat ook met Netflix? Ik heb namelijk een aantal handleidingen van tv's door zitten lezen en mijn conclusie daar was dat de meeste (alle?) tv's bij Netflix geen geluid via optical doorgeven, omdat Netflix DD+ gebruikt.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

HJ

Quote from: Trabuca on August  8, 2022, 16:06:58
De optical uit van de TV voert in dat geval dan standaard DD ipv DD+. In moderne TVs kan je selecteren of je HDMI ARC of eARC of optical, en soms analoog uit, wilt gebruiken. Er vindt dan de juiste conversie in de TV plaats.

Je krijgt dus wel geluid, maar lagere bandbreedte/kwaliteit.
Weet je dit zeker? Ik dacht DD+ nog wel via optisch kon?
Atmos gaat zeker niet.

Je kan ook een CC of Atv op je receiver aansluiten. Dan werkt het wel denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


jasjenl

Quote from: HJ on August  8, 2022, 16:13:20
Weet je dit zeker? Ik dacht DD+ nog wel via optisch kon?
Vrij zeker, ja. DD kan nog wel, maar DD+ niet. Maar wellicht dat sommige tv's het DD+ toch wel om kunnen zetten naar DD, zoals hierboven gezegd werd door Trabuca. Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dit niet mogelijk was, maar kan zijn dat ik dat verkeerd heb gelezen.
Quote
Atmos gaat zeker niet.
Dat ga ik ook niet nodig hebben :)

Quote
Je kan ook een CC of Atv op je receiver aansluiten. Dan werkt het wel denk ik.
Maar zoals gezegd, mijn receiver ondersteunt geen 4K, dus dingen via de receiver laten lopen is voor 4K geen optie.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

HJ



Quote from: jasjenl on August  8, 2022, 16:34:51
Maar zoals gezegd, mijn receiver ondersteunt geen 4K, dus dingen via de receiver laten lopen is voor 4K geen optie.

Sorry, Je hebt gelijk.



Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Trabuca

Mogelijk is het dan afhankelijk van type TV. Mijn mijn Sony XH95 zet in ieder geval DD+ van Netflix wel om naar DD. Ik heb dit getest omdat ik issues met ARC had en een tijdje optical out heb gebruikt.

Dit artikel van Sony bevestigt de theorie dat de TV het signaal omzet en het afhankelijk is van merk/type https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00167113
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

ppeter

Volgens de specificaties van Marantz, doet de SR8002 wel degelijk DD+?
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

jasjenl

De Marantz kan inderdaad DD+, maar alleen over HDMI voor zover ik weet. En dat is gezien wat ik hierboven heb uitgelegd dus geen optie.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

NewHT

Ik gebruik de optical out op mijn LG 65GX en deze geeft een DD signaal aan mijn oude Pioneer LX81. Ook bij gebruik van elke willekeurige streaming app (Netflix, HBO, Disney en ViaPlay).

Bij de aanschaf van de TV wel bedacht dat ik een ARC receiver zou moeten gaan kopen, maar dan klinkt de oude Pio icm de Tannoys (volledig afgestemd op mijn huidige luisterruimte) vaak nog zo mooi dat ik niet ervaar dat ik iets mis...

jasjenl

Ok, dat is goed om te horen. Dan gok ik dat het in mijn situatie ook wel zou gaan werken.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

HJ

Quote from: NewHT on August  9, 2022, 10:25:25
Ik gebruik de optical out op mijn LG 65GX en deze geeft een DD signaal aan mijn oude Pioneer LX81. Ook bij gebruik van elke willekeurige streaming app (Netflix, HBO, Disney en ViaPlay).

Bij de aanschaf van de TV wel bedacht dat ik een ARC receiver zou moeten gaan kopen, maar dan klinkt de oude Pio icm de Tannoys (volledig afgestemd op mijn huidige luisterruimte) vaak nog zo mooi dat ik niet ervaar dat ik iets mis...
Dit werkt gewoon maar TS vroeg DD+. Dat zal niet werken, verder heb je prima 5.1 geluid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


jasjenl

Quote from: HJ on August  9, 2022, 10:56:56
Dit werkt gewoon maar TS vroeg DD+. Dat zal niet werken, verder heb je prima 5.1 geluid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Klopt, maar als er in ieder geval wel 5.1 geluid doorgegeven kan worden, als is het dan 'maar' gewoon DD ipv DD+ dan is dat altijd nog beter dan geen geluid :)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Savart

Dat hangt van de TV af. Maar de 'hogere' geluidsformaten zijn tot nu toe wel altijd backwards compatible dus Dolby Atmos, Dolby True HD, Dolby Digital Plus bevatten altijd een basis Dolby Digital stream. En DTS X en Dolby True HD bevatten een basis DTS stream die een TV of receiver eruit kan halen.

En in reviews van een specifiek TV model kan je dan checken welke geluidsformaten de TV kan doorgeven (pass-through) van een HDMI bron naar een audio-uitgang, zie de sectie 'Audio Passthrough' in bijna elke TV review op Rtings zoals bvb deze: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c1-oled
(Sommige TV's kunnen enkel PCM 2.0 doorgeven terwijl andere Dolby Digital 5.1 en DTS 5.1 kunnen doorgeven via hun optical out.)