Subwoofer aansluiten op bijv. Marantz PM16

Started by TheMaestro, August 3, 2022, 20:13:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheMaestro

Hallo lui,

ik heb een prachtige set Master Four luidsprekers van Rick Paap op de kop getikt.
Deze klinken echt geweldig maar ik mis wat laag en overweeg een subwoofer.
Bijv. een Rel.
Maar de leek zijnde die ik ben, hoe sluit je een subwoofer aan op de PM16?
Dank.
"The message is in the music"
Roksan Caspian M-Series1, Mystère Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

stefanschreurs

Dat hangt er van af wat voor subwoofer je hebt, een actieve of passieve.

In beide gevallen gebruik je daarvoor de speaker aansluitingen op je versterker. Bij een actieve subwoofer kun je deze aansluiten via de high level aansluiting. Google is your friend!;-)
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

Huub-13

#2
Bij een REL subwoofer zit standaard een zgn. speak-on kabel.
Hiermee kun je de REL koppelen aan de speakeruitgangen van je Marantz PM16.
De stekker met de blauwe kleur steek je achter in de REL.
Aan de andere kant van de speak-on kabel zitten 3 draadjes: rood, geel en zwart.
De rode en gele draad verbind je met de + (plus) van de linker en rechter speakeraansluiting.
De zwarte draad verbind je met de - (min) van de linker of rechter speakeraansluiting.
Aan de luidsprekeraansluitingen van de Marantz zitten dus zowel je speakers als de sub aangesloten.
Dit is de manier waarop REL een verbinding aanbeveelt.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

TheMaestro

Quote from: Huub-13 on August  3, 2022, 21:26:06
Bij een REL subwoofer zit standaard een zgn. speak-on kabel.
Hiermee kun je de REL koppelen aan de speakeruitgangen van je Marantz PM16.
De stekker met de blauwe kleur steek je achter in de REL.
Aan de andere kant van de speak-on kabel zitten 3 draadjes: rood, geel en zwart.
De rode en gele draad verbind je met de + (plus) van de linker en rechter speakeraansluiting.
De zwarte draad verbind je met de - (min) van de linker of rechter speakeraansluiting.
Aan de luidsprekeraansluitingen van de Marantz zitten dus zowel je speakers als de sub aangesloten.
Dit is de manier waarop REL een verbinding aanbeveelt.

Heb je het dan over de speakeraansluitingen waar de reguliere speakers al op aangesloten zijn, zeg groep A, of wordt dit aangesloten op de lege groep B?
"The message is in the music"
Roksan Caspian M-Series1, Mystère Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

RalphH

Kun je de sub overal in de ruimte plaatsen? Hiermee doel ik er op, dat als je gebrek aan laag door kamerinvloeden komt en je de sub op lijn met je fronts zet, je waarschijnlijk geen verbetering gaat krijgen. Je zult de sub dus tactisch op moeten stellen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

TheMaestro

Quote from: RalphH on August  3, 2022, 23:21:35
Kun je de sub overal in de ruimte plaatsen? Hiermee doel ik er op, dat als je gebrek aan laag door kamerinvloeden komt en je de sub op lijn met je fronts zet, je waarschijnlijk geen verbetering gaat krijgen. Je zult de sub dus tactisch op moeten stellen.
Dat is geen probleem en de sub komt in een stereo setup, geen HT.
"The message is in the music"
Roksan Caspian M-Series1, Mystère Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

Carrol

Quote from: TheMaestro on August  3, 2022, 23:08:55
Heb je het dan over de speakeraansluitingen waar de reguliere speakers al op aangesloten zijn, zeg groep A, of wordt dit aangesloten op de lege groep B?
Ja,op dezelfde aansluiting waar je huidige speakers ook aangesloten zijn
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Audio addict

#7
Zo heb ik de REL aangesloten op de Marantz PM7005



En zo sluit je een stereo paar REL subwoofers aan.




Mijn Marantz is een klasse AB versterker. Een klasse D moet je geloof ik iets anders aansluiten.
Altijd goed het gebruiks aanwijzingen boekje van de sub lezen :)

Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

TheMaestro

Quote from: Audio addict on August  4, 2022, 08:47:38
Zo heb ik de REL aangesloten op de Marantz PM7005



En zo sluit je een stereo paar REL subwoofers aan.




Mijn Marantz is een klasse AB versterker. Een klasse D moet je geloof ik iets anders aansluiten.
Altijd goed het gebruiks aanwijzingen boekje van de sub lezen :)

Dank je. Heeft die oranje plug in Remote Control er ook mee te maken?
"The message is in the music"
Roksan Caspian M-Series1, Mystère Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

Audio addict

#9
Nee die gaat van de versterker naar de cd speler. Dan kan je de cd speler met de afstandsbediening van de versterker kan bedienen.

Alleen de kabels die in de speaker terminals gaan zijn die wat naar de subwoofer gaan.
Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

TheMaestro

Quote from: Audio addict on August  4, 2022, 13:45:15
Nee die gaat van de versterker naar de cd speler. Dan kan je de cd speler met de afstandsbediening van de versterker kan bedienen.

Alleen de kabels die in de speaker terminals gaan zijn die wat naar de subwoofer gaan.

Top! Dank je.
"The message is in the music"
Roksan Caspian M-Series1, Mystère Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

TheMaestro

Nogmaals dezelfde vraag maar dan over het aansluiten op een Mystère Ai11 buizenversterker welke alleen voorzien is van line-in ingangen?
"The message is in the music"
Roksan Caspian M-Series1, Mystère Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

SpaceJS

ik heb hem even bekeken maar die heeft toch echt heel duiddelijk luidspreker terminals. Je zou eventueel ook de speakers dichter tegen de muur waar ze voor staan kunnen zetten. Dit geeft dikwijls een boost in het laag.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub