Welke type zekering en bekabeling voor aparte groep

Started by Rowdy, August 3, 2022, 19:34:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Quote from: sandervg on September 15, 2022, 11:12:50Leven en laten leven en geniet ervan zolang het je gegund is (met of zonder aparte audio groep en speciale zekering  >:D)
Ik was ook niet bezig met een discussie of iets beter klinkt, maar of iets wel veilig is. Dus inderdaad, leven en laten leven is in dat geval heel toepasselijk. Niet technische mensen snappen soms niet met welk vuur ze aan het spelen zijn.
En omdat @Rowdy in die branche heeft gewerkt, schat ik in dat hij ook weet wat de risico's zijn als je schakelmateriaal gebruikt die een ander doel heeft dan veiligheid.
Mocht zo'n zekering voorzien zijn van alle keurmerken en veilig zijn, dan zou ik zeggen, ga lekker je gang.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

erik s.

Quote from: mmuetst on September 15, 2022, 12:23:55
Daar heb je een punt, maar is jou veiligheid ook flauwekul? Als je in de branche hebt gewerkt weet je waarschijnlijk ook wat er mis kan gaan.
Hoe veilig zijn die zogenaamde audio producten? En naast veiligheid, hoe goed beschermen deze producten tegen een e.v.t. fout. Laten we zeggen, wat gebeurt er als er sluiting ontstaat in jou versterker? Gaan die zekeringen zorgen voor schadebeperking?  Het is misschien een aanname, maar ik heb vaak het idee dat dit soort audio producten zich niet altijd aan de regels houden.
Mooi voorbeeld is dit artikel op ASR waar een PS audio onder spanning blijkt te staan. Maar als jij "beter" geluid boven veiligheid kiest....prima.
Die hebben allemaal Kema Keur. Als je even verder had gelezen over de PS Audio, had je gezien dat deze manier van aansluiten toen standaard was.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Quote from: mmuetst on September 15, 2022, 12:32:47

Mocht zo'n zekering voorzien zijn van alle keurmerken en veilig zijn, dan zou ik zeggen, ga lekker je gang.

En wanneer niet wat mij betreft ook gewoon lekker je eigen gang gaan. Zal mij boeien of iemand iets gevaarlijks in zijn huis heeft of niet. Volwassen mensen dus slim genoeg om zelf keuzes te maken.

Dat jij of anderen daar iets van vinden is ook weinig boeiend maar moet wel gezegd kunnen/mogen worden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Ach, het is het een goed advies wat je niet hebt genomen.
Die ABB aardlekschakelaars hadden ook KEMA keur maar waren toch niet goed. Dus ook met een keurmerk blijft het wat mij betreft ook oppassen. Dus mijn advies, test die aardlekschakelaars zo nu en dan  :thumbs-up:
Wat betreft het stuk op ASR, ja dat had ik wel gelezen dat de MOV's waarschijnlijk het probleem hadden veroorzaakt. PS audio had in dit geval ook kunnen kiezen voor een veiligere kunststof buitenkant.
Natuurlijk veranderen veiligheidsvoorschriften voortdurend. Een ander voorbeeld van onveilig bij ASR was de Carver buizenversterker waarvan men de aarde niet had aangesloten. Je moet toch niet denken dat er hoogspanning op de buitenkant komt te staan van z'n versterker.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

De nieuwe meterkast is gemonteerd.

De kabel voor de audiogroep is 3 x 4 mm2 YMvK van Draka à 3,67 euro per meter. De bestaande D-patronen zekeringen is vervangen door een Siemens zekeringhouder met de bijgeleverde zekering en staaf. Het heeft me nog geen 80 euro gekost. De Siemens zekeringhouder is tweedehands. Het scheelt wel dat ik dit soort dingen zelf kan doen. Later wil ik de bijgeleverde zekering en staaf vervangen door andere zekeringen, óf het wordt 2 keer hetzelfde merk, óf het wordt 2 verschillende merken.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kjelt

Quote from: Rowdy on May 20, 2023, 08:30:13De nieuwe meterkast is gemonteerd.
Netjes maar waar zit je 6mm2 vertinde koperdraad voor de aarding van je badkamer waterleiding cv etc verstopt bij jouw kast ?

Rowdy

Die heeft er nooit gezeten. Ook niet bij een woning aan de overkant van de straat waarvan ik de meterkast heb vervangen. Tegenwoordig mag de aarding van de badkamer via de centraaldoos met 2,5 mm2 aardedraad in de badkamer. Zag onder de wasbak in de badkamer wel blank draad aangesloten zitten.

mmuetst

Misschien stof om over na te denken. In dit staartje wordt gesproken van zwakke schakels in de stroomvoorziening. Zo'n schakelautomaat/aardlek is geschikt voor grotere stromen, laten we uitgaan van 16 ampère. Dus even alles op een rijtje: de spanning komt van Stedin, Liander of een andere net aanbieder binnen. Dan gaat deze naar je hoofdzekering. Deze mag je zelf niet vervangen. Dit mag alleen door de netbeheerders gebeuren. Daarna komt je meter (al dan wel of niet slim). Hierna komt het gedeelte waar een erkende installateur iets mag vervangen, zoals zekeringen en aardlekschakelaars. Hierna gaat er draad naar je stereo naar de Wand contact doos. Vandaar een snoer naar je apparatuur en dan komt ie: de aan en uit schakelaar! Heeft iemand de contacten van deze schakelaar wel eens vergeleken met die van de contacten in een zekering automaat? Ik heb hier op het forum nog niemand horen roepen dat hij/zij de schakelaar in zijn audio apparaat gaat vervangen omdat het beter klinkt.
Of nog beter gaat overbruggen.

Ik zeg niet dat een aparte groep onzin is, zeker niet. Het kan bijvoorbeeld verstoring van in en uitschakelende apparatuur verminderen, denk aan een koelkast of airco of rommel van "slechte" geschakelde voedingen die soms in led-lampen zitten.

In het voorbeeld geef ik alleen aan dat er nog meer zit tussen de voeding en de spanning voorziening en dat sommigen dus heel selectief te werk gaan. Dit verteld mij al genoeg dat alle verschillen puur subjectief zijn. Wat overigs prima is.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Ik las op Audiomaat overigens dat een afgeschermde kabel echt niet oké is. Hij schrijft zelfs dat die begraven moeten worden...echt slecht dus in zijn oren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy

Quote from: mmuetst on May 20, 2023, 11:02:50Misschien stof om over na te denken. In dit staartje wordt gesproken van zwakke schakels in de stroomvoorziening. Zo'n schakelautomaat/aardlek is geschikt voor grotere stromen, laten we uitgaan van 16 ampère. Dus even alles op een rijtje: de spanning komt van Stedin, Liander of een andere net aanbieder binnen. Dan gaat deze naar je hoofdzekering. Deze mag je zelf niet vervangen. Dit mag alleen door de netbeheerders gebeuren. Daarna komt je meter (al dan wel of niet slim). Hierna komt het gedeelte waar een erkende installateur iets mag vervangen, zoals zekeringen en aardlekschakelaars. Hierna gaat er draad naar je stereo naar de Wand contact doos. Vandaar een snoer naar je apparatuur en dan komt ie: de aan en uit schakelaar! Heeft iemand de contacten van deze schakelaar wel eens vergeleken met die van de contacten in een zekering automaat? Ik heb hier op het forum nog niemand horen roepen dat hij/zij de schakelaar in zijn audio apparaat gaat vervangen omdat het beter klinkt.
Of nog beter gaat overbruggen.

Ik zeg niet dat een aparte groep onzin is, zeker niet. Het kan bijvoorbeeld verstoring van in en uitschakelende apparatuur verminderen, denk aan een koelkast of airco of rommel van "slechte" geschakelde voedingen die soms in led-lampen zitten.

In het voorbeeld geef ik alleen aan dat er nog meer zit tussen de voeding en de spanning voorziening en dat sommigen dus heel selectief te werk gaan. Dit verteld mij al genoeg dat alle verschillen puur subjectief zijn. Wat overigs prima is.
Ik zie de schakelaar in jouw verhaal niet als de zwakste schakel. Het is óf "aan" óf "uit", meer niet. De schakelautomaat zie ik als de zwakste schakel.
De schakelautomaat bestaat uit een serieschakeling van een bi-metaal (overbelasting beveiliging) en een spoel (kortsluit beveiliging). Deze schakelautomaat heeft een bepaalde weerstand, laten we zeggen 0,5 ohm. De schakelautomaat staat in serie met de belasting. Hoe hoger de stroomopname, hoe hoger de spanning over de schakelautomaat, hoe minder spanning over de belasting. Hoe hoger de stroomopname, hoe hoger de warmteontwikkeling in de schakelautomaat, dus het kan best zijn dat de 0,5 ohm in mijn voorbeeld nog hoger wordt, zodat de spanning over de schakelautomaat nog hoger wordt. Stel de stroomopname is 10 A, de spanning over de schakelautomaat is minimaal 5 volt.
Ik lees dat gebruikers van de Gigawatt automaat meer dynamiek hebben. Ik denk dat door het ontwerp van de Gigawatt automaat de spanning over deze automaat constant blijft en daardoor ook de spanning over de belasting constant blijft.

Bovenstaande is mijn visie, niet meer en niet minder.

Ik ben zeer tevreden met de aparte groep. Er zit meer rust in het geluidsbeeld.

schuit

 
Quote from: mmuetst on May 20, 2023, 11:02:50Misschien stof om over na te denken. In dit staartje wordt gesproken van zwakke schakels in de stroomvoorziening. Zo'n schakelautomaat/aardlek is geschikt voor grotere stromen, laten we uitgaan van 16 ampère. Dus even alles op een rijtje: de spanning komt van Stedin, Liander of een andere net aanbieder binnen. Dan gaat deze naar je hoofdzekering. Deze mag je zelf niet vervangen. Dit mag alleen door de netbeheerders gebeuren. Daarna komt je meter (al dan wel of niet slim). Hierna komt het gedeelte waar een erkende installateur iets mag vervangen, zoals zekeringen en aardlekschakelaars. Hierna gaat er draad naar je stereo naar de Wand contact doos. Vandaar een snoer naar je apparatuur en dan komt ie: de aan en uit schakelaar! Heeft iemand de contacten van deze schakelaar wel eens vergeleken met die van de contacten in een zekering automaat? Ik heb hier op het forum nog niemand horen roepen dat hij/zij de schakelaar in zijn audio apparaat gaat vervangen omdat het beter klinkt.
Of nog beter gaat overbruggen.

Ik zeg niet dat een aparte groep onzin is, zeker niet. Het kan bijvoorbeeld verstoring van in en uitschakelende apparatuur verminderen, denk aan een koelkast of airco of rommel van "slechte" geschakelde voedingen die soms in led-lampen zitten.

In het voorbeeld geef ik alleen aan dat er nog meer zit tussen de voeding en de spanning voorziening en dat sommigen dus heel selectief te werk gaan. Dit verteld mij al genoeg dat alle verschillen puur subjectief zijn. Wat overigs prima is.

De hoofdstroomkabel vanaf de straat is ook nog belangrijk en hier gaan meerdere gebruikers vanaf.
wij laden ook weleens de electrische auto op of de wasmachine staat aan.
Vroeger viel hier de stroomgroep uit als we koffie zetten + auto laden + wassen tegelijk.

Dan is een aparte groep wel fijn om alles uit te kunnen sluiten.

alleen de zekering van het nutsbedrijf en de energiemeter valt weinig aan te doen die is nu eenmaal zo.
De schakelaar in het apparaat zelf gaat alleen het verbruik van dat apparaat overheen en deze zal weinig schakelen onder belasting. (dat kan dan beschadigen)

Ik verbaas mij vooral over stukjes aansluitkabel van 1000 euro tussen wandcontactdoos en apparaat, dat is in verhouding weinig effect. Waarom dan ook niet even de groepenkast aanpassen?

sandervg

Ik heb zelf wat geëxperimenteerd. Ik hoorde zeker verschil tussen sommige stroomkabels (niet allemaal). Is een tijd geleden en wat ik me vooral herinner is dat het bij effect had op het laag (de bassen). Recenter wat geëxperimenteerd met verschillende automaten in de meterkast. TWee keer goed nieuws: (1) ik hoorde best grote verschillen. Zie 'groot' in z'n context.... vergelijkbaar met andere interlinks of speakerkabel....en nee, het was niet zo dat m'n vrouw de kamer kwam binnenlopen en verbaasd vroeg wat ik toch met m'n set gedaan had  ;D  (ze kon de verschillen overigens wel horen, dat wel) (2) ik vond het audiofiele spul bij mij een stuk minder fraai klinken (vergulde zekeringen, speciale vergulde zekerhouder etc. Ik vond zelf een simpele Pasco van de bouwmarkt met een ordinaire stop erin het mooiste klinken. Maar dit klonk wel een stuk beter dan de Hager automaat die er oorspronkelijk in zat. Twee keer goed nieuws dus: m'n set klinkt mooier en het koste geen drol :). En ga me niet vragen 'waarom'. Ik kan het antwoord je niet geven. Maar er zijn wel meer zaken die ik zie, hoor of ervaar maar niet begrijp :).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

roeleken

Quote from: sandervg on June 12, 2023, 21:16:51Ik heb zelf wat geëxperimenteerd. Ik hoorde zeker verschil tussen sommige stroomkabels (niet allemaal). Is een tijd geleden en wat ik me vooral herinner is dat het bij effect had op het laag (de bassen). Recenter wat geëxperimenteerd met verschillende automaten in de meterkast. TWee keer goed nieuws: (1) ik hoorde best grote verschillen. Zie 'groot' in z'n context.... vergelijkbaar met andere interlinks of speakerkabel....en nee, het was niet zo dat m'n vrouw de kamer kwam binnenlopen en verbaasd vroeg wat ik toch met m'n set gedaan had  ;D  (ze kon de verschillen overigens wel horen, dat wel) (2) ik vond het audiofiele spul bij mij een stuk minder fraai klinken (vergulde zekeringen, speciale vergulde zekerhouder etc. Ik vond zelf een simpele Pasco van de bouwmarkt met een ordinaire stop erin het mooiste klinken. Maar dit klonk wel een stuk beter dan de Hager automaat die er oorspronkelijk in zat. Twee keer goed nieuws dus: m'n set klinkt mooier en het koste geen drol :). En ga me niet vragen 'waarom'. Ik kan het antwoord je niet geven. Maar er zijn wel meer zaken die ik zie, hoor of ervaar maar niet begrijp :).
Sander, heb je een link voor me van de Pasco zekeringhouder?
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

jazzy

Quote from: Rowdy on May 29, 2023, 10:44:59dus het kan best zijn dat de 0,5 ohm in mijn voorbeeld nog hoger wordt, zodat de spanning over de schakelautomaat nog hoger wordt. Stel de stroomopname is 10 A, de spanning over de schakelautomaat is minimaal 5 volt.
Ik lees dat gebruikers van de Gigawatt automaat meer dynamiek hebben.
Kan me niet voorstellen dat je daadwerkelijk 5 Volt verliest over een automaat, maar ik heb geen data om dat te bestrijden en het ook niet gemeten. :) Wel weet ik dat de netspanning regelmatig wisselt en de marge ruimschoots meer is dan die 5 volt. Als die 5 volt verschil in netspanning de verklaring zou zijn dan zouden we gedurende de dag voortdurend verschillen in dynamiek moeten waarnemen.

Een interessante hypothese, maar ik denk niet dat het houd snijdt.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Kjelt

De dynamiek van je versterker zal toch echt uit je elco bank moeten komen.
Deze wordt door de voeding aangevuld en zou dusdanig groot dienen te zijn dat hij geen grote dalen kent, oftewel stabiel.
De netspanning is momenteel door de zonnepanelen al vele malen hoger dan hij ooit geweest is dus dat kan nooit het issue zijn tenzij je op het einde van de onbewoonde wereld zit en als je de waterkoker aan zet het licht knippert.
Je kunt beter in nieuwe elcos (bij een oude versterker) of een beter ontworpen versterker investeren.

J.A.F._Doorhof

Iemand al eens gedacht aan Line-R's ?
Stroom gaat erin, word volledig gefilterd en op spanning gebracht/gehouden en daar hang je je spullen aan.

Wij gebruiken ze al jaren en heb ze als beveiliging gekocht aangezien we op een industrieterrein wonen en vooral vroeger wel eens flinke pieken hadden. Maar als ik dit zo lees dan zou een Line-R veel geld schelen en een betere job doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"