Welke type zekering en bekabeling voor aparte groep

Started by Rowdy, August 3, 2022, 19:34:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kerkhoffd

Quote from: Rowdy on August 16, 2022, 13:26:18
Welke type Belden kabels kun je me aanbevelen?
Zijn ze afgeschermd of onafgeschermd?

Als ik jou was zou ik even bellen met Peacock Audio. Iedere situatie is verschillend.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Tjeb

Quote from: okkie60 on August 16, 2022, 15:38:32
Zelf gebruik ik geen aardlek,geluid word daar duf van net als automaten weg met die rotzooi haha dus rechtstreeks op de hoofdstop klinkt t beste.uiteraard wel een glaszekering er tussen gebruiken en ja zo'n zekering is richting gevoelig

Wel eens gehoord van wisselspanning?

Kjelt

Quote from: Tjeb on August 16, 2022, 22:01:21
Wel eens gehoord van wisselspanning?
Ja de electronen blijven op hun plaats heen en weer dansen, die gaan nergens naartoe dus hoezo richting ?

Tjeb





Als de zekering richtingsgevoelig is dan is het dus eigenlijk een diode?   
Ik denk dat ik daar maar eens mee ga experimenteren..... ::)

pameijer

Hoe leggen jullie eigenlijk de stroomkabel voor de dedicated AV-hoek naar de meterkast? In de meeste huizen gaat er een kabel naar een centrale plek in het plafond en van daaruit naar alle stopcontacten in de kamer. Je zult dus een kabel moeten hebben van het stopcontact van je AV direct naar de meterkast. Maar om die nou gewoon onder een plintje te leggen en gaten in muren te moeten boren lijkt me ook niet zo mooi.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Rowdy

Mijn audioset staat in de woonkamer. Via de kruipruimte wordt de bedrading in een buis van de meterkast naar de betreffende lasdoos, zie openingspost, gebracht.

blue-eyes

#31
Quote from: pameijer on August 17, 2022, 17:03:02
Hoe leggen jullie eigenlijk de stroomkabel voor de dedicated AV-hoek naar de meterkast? In de meeste huizen gaat er een kabel naar een centrale plek in het plafond en van daaruit naar alle stopcontacten in de kamer. Je zult dus een kabel moeten hebben van het stopcontact van je AV direct naar de meterkast. Maar om die nou gewoon onder een plintje te leggen en gaten in muren te moeten boren lijkt me ook niet zo mooi.


Toen wij het huis kochten hebben wij de kamer en wat andere delen opnieuw laten stuccen. Binnenshuis voor gips wanden en loze ruimtes in de wanden, plafond.
Dit gaf de gelegenheid de muren deels open te breken en de kabels in de muren te verwerken.

Na het stuccen niets meer te zien ;)

In het vorige huis via plinten, en onontkoombaar, gaten door de muur geboord.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Rowdy

Quote from: Kerkhoffd on August 16, 2022, 20:27:38
Als ik jou was zou ik even bellen met Peacock Audio. Iedere situatie is verschillend.
Heb ze vandaag een e-mail gestuurd.

Rowdy


Heb antwoord op mijn e-mail gekregen.
Hij adviseert voor mijn set een instap zekeringhouder te kiezen van Bussmann waar 1 zekering in past. Als ik wat meer wil fine tunen met de klank kan ik de Siemens zekeringhouder kiezen, daar passen 2 zekeringen in. Door verschillende merken of hetzelfde merk voor Fase en Nul kun je dan experimenteren wat het mooiste matcht in je set.
Bij dit type zekeringhouders hoef ik geen speciale bekabeling te nemen, 4 mm2 installatiedraad is voor deze toepassing prima.

roeleken

#34
Quote from: pameijer on August 17, 2022, 17:03:02
Hoe leggen jullie eigenlijk de stroomkabel voor de dedicated AV-hoek naar de meterkast? In de meeste huizen gaat er een kabel naar een centrale plek in het plafond en van daaruit naar alle stopcontacten in de kamer. Je zult dus een kabel moeten hebben van het stopcontact van je AV direct naar de meterkast. Maar om die nou gewoon onder een plintje te leggen en gaten in muren te moeten boren lijkt me ook niet zo mooi.

Ik heb tijdens de aanbouw gelijk één aparte groep en stopcontact extra laten aanleggen. Maar aan dit antwoord heb jij natuurlijk niets.  Is er niet al een stopcontact aanwezig bij je hifi set? Trek je nieuwe kabels ter vervanging van de oude.

Heb zelf een gewone zekering erin laten zetten. stom, had eigenlijk ook een andere moeten nemen. Maar welke....?
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

erik s.

Quote from: roeleken on August 30, 2022, 21:41:30
Ik heb tijdens de aanbouw gelijk één aparte groep en stopcontact extra laten aanleggen. Maar aan dit antwoord heb jij natuurlijk niets.  Is er niet al een stopcontact aanwezig bij je hifi set? Trek je nieuwe kabels ter vervanging van de oude.

Heb zelf een gewone zekering erin laten zetten. stom, had eigenlijk ook een andere moeten nemen. Maar welke....?
Dan liggen er al aders door de buis, daar mag je geen andere groep bij in leggen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

erik s.

Quote from: Rowdy on August 30, 2022, 20:33:51
Heb antwoord op mijn e-mail gekregen.
Hij adviseert voor mijn set een instap zekeringhouder te kiezen van Bussmann waar 1 zekering in past. Als ik wat meer wil fine tunen met de klank kan ik de Siemens zekeringhouder kiezen, daar passen 2 zekeringen in. Door verschillende merken of hetzelfde merk voor Fase en Nul kun je dan experimenteren wat het mooiste matcht in je set.
Bij dit type zekeringhouders hoef ik geen speciale bekabeling te nemen, 4 mm2 installatiedraad is voor deze toepassing prima.
De fase en de nul moeten in 1 keer kunnen worden uitgeschakeld, dat doet de Bussmann niet.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

mmuetst

Even een waarschuwing, het maakt mij geen biet uit welke zekering beter klinkt, ik zou het wel jammer vinden als je huis afbrand en je blijkt niet verzekerd te zijn met dit soort spul in je meterkast. Mijn advies is ook om altijd gekeurde zekeringen te gebruiken. Mocht je dit advies in de wind slaan dan zeg ik alleen YOLO!
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Wat is er mis met dit soort 'spul' in de meterkast?

sandervg

Inderdaad, beter niet de enkele bussmann nemen. Is niet conform NEN1010 en dan kan gezeur opleveren mocht er iets mis gaan in de meterkast. NEN1010 is geen 'wet', maar je geeft de verzekeringsmaatschappij wel effectieve ammunitie om mee te schieten. Dat is het niet waard.

Als je een 'budget' oplossing zoekt, kan ik je de Pasco aanraden met een normale stop. Volgens mij had je mijn topic hierover al gevonden? Heb ik vergeleken met een AHP klankmodule (klinkt veel warmer) en met een Pasco met vergulde AHP stop. Dat klonk ook minder goed (klonk wat bijterig). Zo'n Pasco met normale stop is conform NEN1010 en het is een flinke upgrade tov de automaat die er in zat. Ik wil eigenlijk de Pasco nog een keer vergelijken met een Gigawatt en de Siemens, maar weet niet zeker of ik dat nog echt ga doen (ben eigenlijk super tevreden met de Pasco voor een paar tientjes). Het is dus ook niet zo dat 'duurder = beter' geldt. Laat je ook niet gek maken door de 'nonbelievers' die op basis van theoretische kennis uitleggen dat je geen verschil kunt horen. Ik zou zeggen: gewoon zelf luisteren! Het kost minder dan een paar minuten om bv. de pasco en de automaat te verwisselen en weer te luisiteren. De verschillen zijn zo groot dat je zelfs als er wat meer tijd tussen zit prima het verschil kunt horen. Ik vond de verschillen tussen Pasco en automaat veel groter dan een upgrade van de voeding van m'n streamer die ik daarvoor had uitgeprobeerd (daar hoor ik heel weinig  tot geen verschil mee). Gewoon even ter vergelijk, want wat is groot en wat is klein? Voor minder dan 40 euro is het een in ieder geval een super investering.

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rowdy

Heb voor de standaard Siemens zekeringhouder gekozen.

mmuetst

Ik zeg alleen maar dat die zekering er zit voor een doel en die is niet "je audio set beter te laten klinken" maar de boel beveiliging als er sluiting is. Dit om te voorkomen dat er apparatuur verder defect raakt of onder spanning komen te staan (in geval met aardlek is dat het geval). Dus als je merken gebruikt die pretenderen dat ze "beter klinken" maar zich niet houden aan de veiligheidsnormen dan kun je dus risico lopen. De keuze is aan de persoon die het spul gaat gebruiken. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: okkie60 on August 16, 2022, 15:38:32
Zelf gebruik ik geen aardlek,geluid word daar duf van net als automaten weg met die rotzooi haha dus rechtstreeks op de hoofdstop klinkt t beste.uiteraard wel een zekering er tussen gebruiken en ja zo'n zekering is richting gevoelig
totdat je metalen buiten kant van de versterker onder spanning komt te staan natuurlijk, dan klinkt het het niet meer suf als je de versterker vast pakt.
Man man, wat een dom en vooral gevaarlijk advies. Ik wordt duf van deze onzin praat. En niet van mijn aardlekschakelaar (die ik overigens net vervangen heb).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

#43
Dat het zelfs mis kan gaan met gekeurde aardlekschakelaars heb ik zelf in mijn installatie mogen mee maken. De ABB aardlekschakelaars in mijn bijgebouw (waar ook mijn mancave/luisterruimte is) werkte de aardlek test knop niet meer. Dus actie ondernomen en de aardlekschakelaars vervangen


Rondje Google leerde me al snel dat dit een slechte serie is geweest van ABB. Regelmatig testen van je aardlekschakelaars kan dus geen kwaad.

Dit is mijn aparte installatie voor mijn bijgebouw (mijn audiofile installatie  ;) ).
Een plaatje vlak voor het vervangen van de aardlekschakelaars.



Moet wel zeggen dat mijn installatie nu een stuk beter klinkt...meer lucht tussen de instrumenten en de achtergrond is een stuk meer roetveeg   ;D ook de soundstage is een stuk dieper  :D
Of was het toch die lekkere whiskey bij de koffie  :coffee:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

In 2007 was er een slechte serie van de aardlekschakelaars, vooral F272, van ABB. Het bedrijf waar ik toen werkte heeft maandenlang aardlekschakelaars vervangen die niet voldeden. Is de lekstroom boven de 25 mA werd de aardlekschakelaar vervangen.


Als je toch de meterkast open heb, controleer of alle schroeven vast zitten.

mmuetst

Quote from: Rowdy on September 14, 2022, 20:52:08
In 2007 was er een slechte serie van de aardlekschakelaars, vooral F272, van ABB. Het bedrijf waar ik toen werkte heeft maandenlang aardlekschakelaars vervangen die niet voldeden. Is de lekstroom boven de 25 mA werd de aardlekschakelaar vervangen.


Als je toch de meterkast open heb, controleer of alle schroeven vast zitten.
Dat was wel het geval. Maar als jij in dienst bent geweest bij een electro bedrijf dan snap ik werkelijk niet waarom je "gelooft" in al die voodoo producten zoals aparte groepen en speciale zekeringen. Overigens is de F372 ABB serie ook niet goed.
Mensen (ook ik ben er schuldig aan) testen toch te weinig of een aardlekschakelaar goed functioneert. Dus misschien een tip om dat toch zo nu en dan eens te testen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Als jij het flauwekul vindt moet het toch niet zo zijn dat een ander het ook flauwekul vindt.

sandervg

Quote from: Rowdy on September 15, 2022, 06:37:33
Als jij het flauwekul vindt moet het toch niet zo zijn dat een ander het ook flauwekul vindt.
Rowdy, bespaar je de moeite van de discussie :) Kansloos  ;) Een discussie tussen een empiricus en een theoreticus ga je toch nooit uitkomen. Zeker niet als de theoreticus denkt de wijsheid in pacht te hebben en de empirische waarneming als voodoo bestempeld. Als natuurkundige ben ik grootgebracht in een empirische wetenschap, maar als mensen het liever theoretisch benaderen ook prima. Leven en laten leven en geniet ervan zolang het je gegund is (met of zonder aparte audio groep en speciale zekering  >:D)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kjelt

Quote from: sandervg on September 15, 2022, 11:12:50
Als natuurkundige ben ik grootgebracht in een empirische wetenschap.

Dat is mooi maar dan weet je ook dat dit objectief en repetitief moet worden getoetst.
En dat ontbreekt hier compleet.

Zo krijg je dus pseudo-wetenschappelijke blunders zoals van Pons en Fleischmann 22 jaar geleden en meer recent van Leo Kouwenhoven.

mmuetst

Quote from: Rowdy on September 15, 2022, 06:37:33
Als jij het flauwekul vindt moet het toch niet zo zijn dat een ander het ook flauwekul vindt.
Daar heb je een punt, maar is jou veiligheid ook flauwekul? Als je in de branche hebt gewerkt weet je waarschijnlijk ook wat er mis kan gaan.
Hoe veilig zijn die zogenaamde audio producten? En naast veiligheid, hoe goed beschermen deze producten tegen een e.v.t. fout. Laten we zeggen, wat gebeurt er als er sluiting ontstaat in jou versterker? Gaan die zekeringen zorgen voor schadebeperking?  Het is misschien een aanname, maar ik heb vaak het idee dat dit soort audio producten zich niet altijd aan de regels houden.
Mooi voorbeeld is dit artikel op ASR waar een PS audio onder spanning blijkt te staan. Maar als jij "beter" geluid boven veiligheid kiest....prima.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.