Welke type zekering en bekabeling voor aparte groep

Started by Rowdy, August 3, 2022, 19:34:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rowdy


Heb een nieuwe meterkast besteld ter vervanging van de huidige uit 1978. De huidige meterkast heeft D-patroon zekeringen, de nieuwe krijgt ABB B-16 automaten. De audioset is nu aangesloten op een algemene groep in de woonkamer. Deze groep heeft geen randaarde.


Na het installeren van de meterkast wordt de audioset eerst aangesloten op de algemene groep in de woonkamer, zodat ik kan luisteren of er verschil is tussen een D-patroon zekering en een B-16 automaat.


Later wil ik een aparte groep aanleggen, alleen weet ik niet welke type zekering en bekabeling ik wil nemen en of ik wel of geen aardlekschakelaar nodig heb. Normaal gesproken heb je een aardlekschakelaar nodig, maar er zijn uitzonderingen volgens de NEN 1010.


Qua zekeringen heb je o.a.:
- D-patroon
- B-16 automaat
- glaszekering (6 x 38 mm)


Qua bekabeling neem je dan afgeschermde of niet-afgeschermde kabel?
Welke merken / type stroomkabel zijn goed?
Het maximale bedrag wat ik voor de stroomkabel wil geven is 25 euro / meter.


Mijn stekkerblok waar de apparatuur op aangesloten zijn, zie je op onderstaande foto:

Deze zit vast gemonteerd aan de muur.


Mijn apparatuur op dit moment zijn klasse II, er zit geen randaarde op de apparatuur.

Tjeb

Deze is erg goed, mooi open en gedetailleerd geluid met een mooi vol laag:

Bang for the buck cable

Kerkhoffd

Overweeg de Gigawatt G-16A 2P als zekeringautomaat.
Kabel hoeft niet duur te zijn. Belden heeft al prima kabels voor ieder budget.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

PascalP

Hier een Siemens zekeringhouder en Hifi-Tuning Ultimate3 solid-core (niet de cryo uitvoering) installatie kabel naar volle tevredenheid, weliswaar ook icm een Doepke aardlekschakelaar.
Maar heb nooit verschillende houders of kabels getest naast elkaar, beetje lastig ;)
Gewoon aangelegd en nooit meer over nagedacht  :angel:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Rowdy

Als ik het goed begrijp is het beter om wat meer voor de zekering te besteden en wat minder voor de bekabeling?

PascalP

Quote from: Rowdy on August  5, 2022, 18:42:51
Als ik het goed begrijp is het beter om wat meer voor de zekering te besteden en wat minder voor de bekabeling?

Ik heb 'relatief' goedkope zekeringen in de Siemens houder van een tientje per stuk, prima zo :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kerkhoffd

Quote from: Rowdy on August  5, 2022, 18:42:51
Als ik het goed begrijp is het beter om wat meer voor de zekering te besteden en wat minder voor de bekabeling?

Een Gigawatt G-16A 2P zekeringautomaat gaat je meer raffinement en dynamiek geven dan welke losse zekering en houder dan ook. Bekabeling kun je zo duur maken als je wilt, maar hoeft inderdaad niet duur te zijn om de voordelen te horen van een goede degelijke stroomvoorziening via een audiogroep.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

CZ79

Quote from: Kerkhoffd on August  5, 2022, 21:18:14
Een Gigawatt G-16A 2P zekeringautomaat gaat je meer raffinement en dynamiek geven dan welke losse zekering en houder dan ook. Bekabeling kun je zo duur maken als je wilt, maar hoeft inderdaad niet duur te zijn om de voordelen te horen van een goede degelijke stroomvoorziening via een audiogroep.

100% eens
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Tjeb

€290,00 voor een automaat....... Werkelijk??

Sorry hoor, en dan het bullshit verhaal wat erbij staat:

QuoteDe Gigawatt G-C16A Circuitbreaker is een dubbelpolige elektronische veiligheids schakelaar, gemaakt speciaal voor Gigawatt door Carling Tech USA. De behuizing van de Gigawatt G-C16A Dual is gemaakt van bakeliet. Dit om er voor te zorgen dat de contactoppervlakken van de schakelaar, de verzilverde onderbrekers, te allen tijde 100% vlak op elkaar liggen. U kunt begrijpen dat als deze contactoppervlakken zelfs maar 1/100mm scheef liggen ten opzichte van elkaar, het contact niet meer optimaal is. Deze De Gigawatt G-C16A Dual is volledig gemaakt van gedemagnetiseerd en Cryo-treated materiaal.

De contactoppervlakken van de onderbrekers zijn gemaakt van massief OFC koper, welke verzilverd en vervolgens gepolijst zijn. U bent er van verzekerd dat de Gigawatt G-C16A Dual in gesloten toestand echt alle stroom ongehinderd doorlaat, zonder enig bij-effect. Het gehoormatige verschil met een gewone of zogenaamde audiofiele schakelaar is enorm. De Gigawatt G-C16A Dual schakelaar is officieel toegestaan in Europa en past gewoon in uw moderne meterkast, naast de gewone elektronische schakelaars.

De Gigawatt G-C16A Dual laat 16A stroom door, dat is 3680Watt, en zal bij overschrijding de contacten van de Fase en de Neutral loskoppelen. Zo blijf uw set optimaal werken, en bij kortsluiting, overbelasting of een ander probleem, zal de schakelaar open gaan. U kunt het contact weer herstellen door de schakelaar weer op 1 te zetten.

De behuizing is gemaakt van bakeliet om ervoor te zorgen dat de contactoppervlakken 100% vlak op elkaar liggen....
Dat kan namelijk met geen enkel ander materiaal... ::)
Zou het misschien te maken hebben met de toleranties van de mal waarin de behuizing gemaakt wordt? Gelukkig hebben ze hem ook een nacht in de diepvries gehad zodat hij cryo-treated is... dat mag namelijk niet langer want dan wordt het geluid te koud....

Het ding is ook nog volgens een C karakteristiek terwijl we in huis B gebruiken, C is de industrial grade en deze blijft er dus langer in en is gemaakt voor machines met hoge aanloop stroom...


P.s. als de verzilverde contacten zo belangrijk zijn, hier een exemplaar voor net geen €11,00
https://www.georgekniest.nl/artikel/15027/asa-abl-zekering-automaat-max-20-amp.html

Wat een oplichters!!


CZ79

Zijn een stuk prijziger geworden idd.
Maar dat zal ook wel het geval met de andere zekeringhouders en zekeringen vermoed ik.

Ik heb destijds mijn Kemp (Siemens) cylindrical cartridge met hifi tuning zekering vervangen door deze Gigawatt en dat was een goede actie waar ik nog steeds erg blij mee ben.
Zo'n losse houder met zekering kost ook al snel wat geld en ik heb destijds €180 betaald voor de Gigawatt en het verschil was toen erg klein.

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Tjeb

Je bent echt van mening dat een audio zekering een verbetering in het geluid teweeg brengt? Heb je je hoofdzekering dan ook vervangen voor een dergelijk exemplaar?

Even mijn idee:

Er zit dus een cheap-ass zekering in de meterkast en daarna wil je een verbetering creeeren door hierna een supersonisch exemplaar te monteren...
Met andere woorden:
Vanaf je cd speler naar je voorversterker zit een Gamma interlink en vanaf je voorversterker naar je eindtrap zet je vervolgens een cryo behandelde Siltech van €7000,00....

Snap je waar ik heen wil?

CZ79

Snap ik, maar een discussie tussen ons hierover zal nergens heen leiden.
Ik ben er happy mee en het kostte me de kop niet
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Peerless Monster

Quote from: cz79 on August  5, 2022, 22:34:34
Zijn een stuk prijziger geworden idd.
Maar dat zal ook wel het geval met de andere zekeringhouders en zekeringen vermoed ik.

Ik heb destijds mijn Kemp (Siemens) cylindrical cartridge met hifi tuning zekering vervangen door deze Gigawatt en dat was een goede actie waar ik nog steeds erg blij mee ben.
Zo'n losse houder met zekering kost ook al snel wat geld en ik heb destijds €180 betaald voor de Gigawatt en het verschil was toen erg klein.



Die Gigawatts gaan tegenwoordig over de 250 euro heen volgens mij. 🫣
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Tjeb

Klopt €290,00....

Dus een normale hoofdzekering in je meterkast van max €50,00 en erna het supercalifragilisticexpialidocious exemplaar van €290,00.....

Rowdy

Quote from: Tjeb on August  5, 2022, 22:45:01
Je bent echt van mening dat een audio zekering een verbetering in het geluid teweeg brengt? Heb je je hoofdzekering dan ook vervangen voor een dergelijk exemplaar?

Even mijn idee:

Er zit dus een cheap-ass zekering in de meterkast en daarna wil je een verbetering creeeren door hierna een supersonisch exemplaar te monteren...
Met andere woorden:
Vanaf je cd speler naar je voorversterker zit een Gamma interlink en vanaf je voorversterker naar je eindtrap zet je vervolgens een cryo behandelde Siltech van €7000,00....

Snap je waar ik heen wil?
Is de zwakste schakel bepalend voor het eindresultaat?
Stel je hebt voor zowel de hoofdzekering als de zekering voor de aparte groep een automaat zitten, dan heb je 2 keer last van de zwakste schakel. Je gaat de automaat van de aparte groep vervangen door bijvoorbeeld een GigaWatt dan heb je last van 1 keer de zwakste schakel. Is het dan geen optelsom van de 2 en dan delen door 2. Je geeft de automaat een 6 en de GigaWatt een 10. In het eerste geval blijft het een 6 en in het tweede geval wordt het een 8, of is mijn gedachten erover helemaal fout.


Bij ons zijn beide zekeringen op dit moment D-patronen.

Tjeb

Laat ik voorop stellen dat er naar mijn mening uberhaubt geen zwakke schakel aanwezig is bij het toepassen van normaal schakelmateriaal...

Maar om even jouw beredenering te volgen dan klopt deze helaas niet.
Er kan nooit sprake zijn van 2 zwakste schakels, als je het letterlijk neemt is dit de schakel of schalm in de ketting die breekt als de belasting te hoog wordt.
Maak je de ketting daarna weer aan elkaar dan is er opnieuw een zwakste schakel..

In de meterkast maak je de (als deze zou bestaan) zwakste schakel automatisch de hoofdzekering zodra je de Gigawatt plaatst.

Heeft het zin om een hightech component te plaatsen als ervoor een component aanwezig is wat volgens jullie ideeën inferieur is aan het geplaatste component?

Het voorbeeld wat ik eerder gaf is denk ik wel een erg goed voorbeeld.
Dropveter van bron naar voorversterker (de standaard hoofdzekering) en vanaf de voorversterker naar de eindversterker de hele dikke Siltech van €7000,00 (de Gigawatt)

De stroomtoevoer geschied dus via een hoofdzekering die niet verzilverd, niet gepolijst, niet gecryodingest is en niet zuiver recht is, hierdoor zou de stroomtoevoer dus verslechterd zijn en storingen kunnen veroorzaken als je de uitleg van Gigawatt moet geloven want anders voeren ze deze argumenten niet aan in hun marketing.
Zou het dan beter worden door de Gigawatt die alle bovenstaande beschrijvingen wel heeft?

Je kunt je afvragen of dat je daar €290,00 voor uit wilt geven...
Voor mij met mijn bovenstaande uitleg ben je dan nog gekker dan het paard van Christus en kun je met de €290,00 een boel andere zaken aanpakken of een boel mooie muziek kopen


Ik zou gaan voor Een Gigawatt G-16A 2P zekeringautomaat gaat je meer raffinement en dynamiek geven dan welke losse zekering en houder dan ook.

Rowdy

Quote from: Tjeb on August  6, 2022, 18:26:30
Voor mij met mijn bovenstaande uitleg ben je dan nog gekker dan het paard van Christus
Dit soort uitspraken doen we niet, we gaan op een normale manier met elkaar om.

Zymotic

Quote from: Rowdy on August  6, 2022, 18:40:32
Dit soort uitspraken doen we niet, we gaan op een normale manier met elkaar om.

Eens, Tjeb let op dit soort uitspraken.

Tjeb

Grappig dat deze uitspraak het enige is wat uit de post geventileerd wordt..

sultankat

Quote from: Rowdy on August  6, 2022, 18:40:32
Dit soort uitspraken doen we niet, we gaan op een normale manier met elkaar om.

Helemaal mee eens!
Quad Artera Play Plus + Quad Artera Stereo eindversterker | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Logitech Squeezebox Touch + Teddy Pardo power supply | Innuos ZENmini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Elipson Futura speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels | Shunyata Research Black Mamba XLR + Chris Cables Van Damme Silver Series Lo-Cap 55 RCA en XLR | Van den Hul Digicoupler | NordOst Odin Gold power cables | Titan Audio powerblocks

Tjeb


Rowdy

Quote from: Kerkhoffd on August  4, 2022, 06:57:55
Overweeg de Gigawatt G-16A 2P als zekeringautomaat.
Kabel hoeft niet duur te zijn. Belden heeft al prima kabels voor ieder budget.
Welke type Belden kabels kun je me aanbevelen?
Zijn ze afgeschermd of onafgeschermd?

okkie60

Heb de gigawatt thuis gehad vond t bagger klinken,ik hou t bij mijn Hifi-tuning gold,trouwens een hoofdstop van AHP liggen dat vond ik niet goed klinken.

Rowdy


okkie60

#24
Je bedoeld vanaf de meterkast?
Ik gebruik gewoon 2,5mm2 vmvk kabel,ik heb belden 19364 gehad das een afgeschermde kabel maar ik vind afgeschermde 230v kabels niet goed klinken,ik persoonlijk zou dat nooit aanraden.
Powercords gebruik ik cardas hexlink 5c
Zelf gebruik ik geen aardlek,geluid word daar duf van net als automaten weg met die rotzooi haha dus rechtstreeks op de hoofdstop klinkt t beste.uiteraard wel een zekering er tussen gebruiken en ja zo'n zekering is richting gevoelig